Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny (brukt) kajakk for helgeturer og slikt som veier ... mindre.


DFM62

Anbefalte innlegg

Jeg kan altså lite om kajakk og padling generellt, men jeg kjøpte altså min første kajakk for noen år siden. Den er ikke mye brukt, men jeg har glede av noen små turer i ny og ne, gjerne med teltet, ut på en holme for natta, gjerne her i Telemarksskjærgården. Kajakken er en Seabird Expedition HV som veier innpå 30 kg, og her er problemet: jeg sliter med å få den på biltaket alene. Har allerede rundet 60 år, så det kommer vel neppe til å bli bedre framover, heller... Er derfor på utkikk etter noe som er litt lettere; helst nærmere 20 enn 30kg, men som fremdeles kan huse min 90 kg tunge/lette figur og fortsatt ha plass til litt telt og annet utstyr. Jeg kan selvfølgelig også vurdere diverse løfte-hjelp-stativ, ala Thule Hullavator, men legger heller pengene i en ny og bedre kajakk. Ettersom eget kunnskapsnivå om emnet er begrenset, spør jeg derfor her. Seabirden opplever jeg forøvrig som stabil og uproblematisk i det store og hele, bortsett fra vekta.

Jeg har lest med interesse endel andre innlegg om valg av kajakk, bla.a. https://www.fjellforum.no/topic/50697-hvilken-lavkostnads-havkajakk-i-plast-bør-jeg-velge/

 

Jeg ser primært etter brukte eksemplarer, men jeg kan lite om de ulike merkene og typene, annet enn at jeg er komfortabel med ror framfor senkekjøl. Budsjett mellom 10 og 15 kanskje for et pent brukt eksemplar.

Jeg har sett litt på det som for tiden er tilgjengelig på Finn.no, både i plast og glassfibervarianter; har registert ulike modeller som Prijon Marlin, Kayakpro Marlin, et par Zegul modeller og noen Cobolt modeller (som ikke produseres lengre, etter hva jeg forstår) - er noen av disse modellene helt på vidda i forhold til hva jeg har beskrevet som mitt bruk? Bør jeg se på andre typer enn disse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norse kajakkene er veldig lette. Du får ekstremt mye kajakk for pengene, jeg padlet noen år i Freyja. De aller første veier litt mer enn senere produksjon (de fikk ny riveduk på fabrikken som suger opp mer lim). Men godt under 25 (23?) kilo for kjøpekajakk er bra, inkludert sete, ror, og alt som følger med

Seabird Expedition er en ok kajakk. Men jeg opplever den som tungdreven og høy egenvekt.

Enda lettere og stivere får du om du bygger en egen i strip-plank. Men det er en god del arbeid og krever plass å stå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Norse kajakkene er veldig lette. Du får ekstremt mye kajakk for pengene, jeg padlet noen år i Freyja. De aller første veier litt mer enn senere produksjon (de fikk ny riveduk på fabrikken som suger opp mer lim). Men godt under 25 (23?) kilo for kjøpekajakk er bra, inkludert sete, ror, og alt som følger med

En Freyja blir nok litt liten, men ellers - 23kg er jo bedre enn 30. 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Seabird Expedition er en ok kajakk. Men jeg opplever den som tungdreven og høy egenvekt.

Jeg har ikke så mye sammenlikningsgrunnlag, som sagt, men jeg jeg føler nok også at den er noe tungdreven, ja.

 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Enda lettere og stivere får du om du bygger en egen i strip-plank. Men det er en god del arbeid og krever plass å stå.

Har ikke plass tilgjengelig for slikt - men de er jo lekre; ingen tvil om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing...Hvordan er kvaliteten på Norse kajakker når man er vant med Valley?

Til trådstarter vil jeg virkelig anbefale en kort kajakk på ca 4,5 meter. Jeg padler selv en Valley Gemini(4, 5 m) og den gir utrolig padleglede og er lett å håndtere både på land og i vannet. Holder fint følge med andre på tur selv om de padler lange kajakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (1 time siden):

Har ingen råd om kajakk, men du får slikt tak stativ som man drar ut og legger ned på siden av bilen. Gjør lasting og lossing mye enklere.

Som for eksempel nevnte Thule Hullavator, men takk. Satser på å legge pengene i kjakk, først og fremst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LitekH skrev (49 minutter siden):

Liten avsporing...Hvordan er kvaliteten på Norse kajakker når man er vant med Valley?

Til trådstarter vil jeg virkelig anbefale en kort kajakk på ca 4,5 meter. Jeg padler selv en Valley Gemini(4, 5 m) og den gir utrolig padleglede og er lett å håndtere både på land og i vannet. Holder fint følge med andre på tur selv om de padler lange kajakker.

Det er ikke uinteressant med kort kajakk, men de fleste jeg har sett er vel beregnet for padlere som veier noe mindre enn meg... Din flotte Gemini er nok også langt utenfor mitt budsjett, er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan strekke 10-15tusen budsjettet ditt litt eller får pruta den ned litt så kan dette kanskje være en fin kajakk til deg: 

https://www.finn.no/253156407

Mer info:

https://aquariusport.com/en/kayaks/aquarius-sea-lion-hv-31.html

http://www.yetirides.com/2015/07/aquarius-sea-lion-kayak-review.html?m=1

MEN, det kommer helt an på hvilke egenskaper (ut over lett, nok volum til deg + turutstyr, og pris) du ønsker i en kajakk.

Skal den ha høy initiell stabilitet, skal den være rask, manøvrerbar & leken, god i bølger og grov sjø, lett å rulle; osv.? Noen egenskaper går ut over andre egenskaper og brukere prioriterer egenskaper ganske ulikt ut fra hva deres preferanser og bruk er. 

Jeg har ikke selv prøvd kajakkmodellen over for å være tydelig på det. (Kun sett en del i bruk av andre på felles turer.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (1 time siden):

Om du kan strekke 10-15tusen budsjettet ditt litt eller får pruta den ned litt så kan dette kanskje være en fin kajakk til deg: 

https://www.finn.no/253156407

Det er interessant selv om jeg hadde håpet å slippe nboe billigere fra det iom brukt-tanken - prismessig er vi da i området av en ny Norse Ymir - f.eks.

Terka skrev (1 time siden):

Skal den ha høy initiell stabilitet, skal den være rask, manøvrerbar & leken, god i bølger og grov sjø, lett å rulle; osv.? Noen egenskaper går ut over andre egenskaper og brukere prioriterer egenskaper ganske ulikt ut fra hva deres preferanser og bruk er. 

Ja, det var det, da - jeg heller vel helst mot god initiell stabilitet ettersom jeg er nokså lite teknisk av meg - ruller i grov sjø er vel ikke helt der jeg er - foreløpig :)

Skeg eller ror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Skeg eller ror?

Tja...

I utgangspunktet er kajakker med ror retningsstabile, og vil helst gå rett fram. Roret brukes til å skifte retning.
Skeg brukes for å få kajakker til å gå rett fram som ellers gjerne svinger litt med åretakene, svinge gjør du ved å kante kajakken. Disse kajakkene har gjerne mer markerte knekkspant en kajakker med ror.

Noen kajakker kommer også med både seg og ror. En skeg krever gjerne litt plass i lasterommet bakerst, og kan være i veien vedd pakking.

Du må nesten erfare litt selv hva du foretrekker.
Anbefaler å prøve litt selv. 

Plastkajakker er robuste og tåler røff behandling mot svaberg og grus, men de er tyngre enn glassfiber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

 

Ja, det var det, da - jeg heller vel helst mot god initiell stabilitet

Bare husk at en «nybegynner kajakk» med høy initiell stabilitet veldig fort blir kjedelig. Man er bare nybegynner en veldig kort stund, og deretter blir for høy initiell stabilitet en begrensing og gjør det ustabil i bølger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (9 timer siden):

:)

Skeg eller ror?

Det kommer helt ann på kajakktype og bruk. 

Skeg er ikke bare for å motvirke dreiing av åretak på en svingvillig kajakk, men også for å kompensere for avdrift/dreining av kajakk ved vind fra ulike retninger.

FB_IMG_1650830440495.jpg.ae5a6f6dd549c6fd347cdf86a6830eef.jpg

Selv har jeg f.eks. to kajakker med bare skeg og en Zegul Empoer med skeg og ror. På dagsturer bruker jeg gjerne bare skeg uansett, men på lengre turer bruker jeg å ha roret i vannet og bruke det.  Empower'en er svært svingvillig med å bare kante den (ikke bruke ror), men det samtidig bedagelig å bruke roret når man sitter padler 6-8 timer i ett strekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 23.4.2022 den 13.44):

Men Ymir og Bylgja er rikelig stor ;) Ymir er jo samme som Freyja, men i stor volum utgave.

Ser at Ymir og Frejya fikk veldig god omtale i Padling - https://dittmagasin.no/padling/utgivelser/padling_0418#p=13 Det er interessant med den gode stabiliteten som er nevnt flere ganger i artiklene for de to kajakkmodellene. Prisen for en ny en er heller ikke helt utenfor rekkevidde - men vekta er fortsatt 25kg, så litt i øvre skikt av hva jeg har håpet på...

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (4 timer siden):

Ser at Ymir og Frejya fikk veldig god omtale i Padling - https://dittmagasin.no/padling/utgivelser/padling_0418#p=13 Det er interessant med den gode stabiliteten som er nevnt flere ganger i artiklene for de to kajakkmodellene. Prisen for en ny en er heller ikke helt utenfor rekkevidde - men vekta er fortsatt 25kg, så litt i øvre skikt av hva jeg har håpet på...

De nye veier nok noe under 25 kilo, sist Ymir jeg løftet var meget lett. Jeg hadde en tidlig modell av Freyja, Jeg veide den til 27 kilo. Det fine med vekten på disse er at de oppgir vekten inkludert hele kajakken, ikke vekt uten sete, ror etc. som flere gjør.

Skal du ha lettere kajakker så må du vel over på carbonutgaver, og da skyter prisen til værs, eller så må du bygge din egen i strip plank. Min hjemmebyggete Njord veier 19 kilo komplett:
https://www.instagram.com/p/CHXpfWqldFM/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig flott kajakk Marius. 

Det er de ekstra sparte (kilo)gram som koster ekstra, det er vel det samme i alle sporter / fritidsysler som sykkel også videre. Hvis du ikke har hastverk så er det vel bare å vente til rette kajakk dukker opp på FINN. Du kan jo også legge inn ønsket kjøpt annonse så kanskje du får napp på det også. 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.