Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski tips ønskes


Nusk

Anbefalte innlegg

Har ønsket meg fjellski og ser det er mye på tilbud nå. Kan INGENTING om det, og lurer på hva man skal kjøpe :) 

Har hørt Åsnes er bra, og slike høye Alfa skisko som nesten går til knærne. 
 

Jeg fryser bare jeg ser skisko, så jeg lurer på om dette er varme skisko ? Eller er de like kalde som vanlige skisko?? 
Jeg går sakte på ski, og er ikke glad i skiløyper eller brattebakker..  Men å tusle kosetur på vidda eller med pulk til fiskevann ikledd anorakk og varme klær.. 

Hvilke ski skal man da velge?
Tenker på felleski, så jeg slipper smørre.. Vil de fungere uansett temperatur eller må man ha med 15 typer feller man bytter etterhvert? 
Ser mange bruker de med bilde av en hund på, men hvor mye / dyp løssnø tåler de? 
Alfa skistøvlene, når man må ha tykke ullsokker i tillegg til vanlig ulvangsokk, må man da opp 1 eller 2 størrenser? 

Mange spørsmål, men kan ikke noe om fjellski 🤗 Er bare lei av å gå med Madshus turski og vanlige korte skisko i 15 cm snø og hate hver slitsomme meter.. 😅 Eller vil det være like slitsomt med fjellski? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selv en nybegynner på ski og valgte å investere i Åsnes Combat (samme som Ingstad, men uten logo/bilde). De har stålkanter som er greit på skareføre og i bratt føre og er litt allaround-ski, fra dyp skogssnø til høyfjellet. Gikk for 75 mm binding og Alfa Greenland 75. Sikkert mye enklere og behageligere med en klikk-inn-binding, men 75 mm bindingen virker solid og holdbar - noe av grunnen til at jeg valgt Nato og 75 mm. Gikk fra Finse til Haukeli i påsken og jeg ble bare mer og mer glad i de etter hvert som dagene gikk og skiteknikken ble bedre. 

Slengte også på kortfeller over vidda. Langfeller når bakkene ble brått bratte - også nedover. Det er litt forskjell mellom feller av syntetisk materiale og mohair, ulikt grep på ulik type snø - men, i det store og det hele fungerer de jevnt over likt. Så, nei - man trenger ikke en haug med forskjellige feller slik som det kan være med smøring. Smøring brukte jeg ikke i det hele tatt - men, på flate strekker kan det være nyttig å ta fellene av og evt. heller bruke smøring. Jeg brukte for det meste kortfeller, også når jeg dro pulk.

Til vanlig bruker jeg størrelse 42, helst 42 1/2 - så jeg kjøpte str. 43. Brukte en tynn ullsokk, så dampsperrepose (les: vinmonopolpose), så en mellomtykk sokk, deretter en ullsokk. Funket flott for min del. Jeg opplevde aldri å fryse på føttene, men min turpartner ble stadig kald under stopp.

Det er jo en haug å velge i mellom, så mine valg er ikke fasiten. For min del fant jeg mye nyttig info på Åsnes sine sider, Youtube og, ikke minst, Fjellforum. ;)

Lykke til! 

Endret av Knektstang
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nusk skrev (På 22.4.2022 den 16.48):

Hvilke ski skal man da velge?

Tenker på felleski, så jeg slipper smørre.. Vil de fungere uansett temperatur eller må man ha med 15 typer feller man bytter etterhvert? 
Ser mange bruker de med bilde av en hund på, men hvor mye / dyp løssnø tåler de? 
Alfa skistøvlene, når man må ha tykke ullsokker i tillegg til vanlig ulvangsokk, må man da opp 1 eller 2 størrenser? 

Mange spørsmål, men kan ikke noe om fjellski 🤗 Er bare lei av å gå med Madshus turski og vanlige korte skisko i 15 cm snø og hate hver slitsomme meter.. 😅 Eller vil det være like slitsomt med fjellski? 

 

Problem med låge sko i laus snø, løyser du med gamasjar.

Det er akkurat like slitsamt å gå med fjellski som med andre ski. Med feller er det mykje meir slitsamt. Lær deg å smørje skia, det tar bare nokre minutt og er spart inn att i løpet av kort tid, i tillegg til at alt vert meir morosamt og mindre slitsamt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (10 minutter siden):

 

Problem med låge sko i laus snø, løyser du med gamasjar.

Det er akkurat like slitsamt å gå med fjellski som med andre ski. Med feller er det mykje meir slitsamt. Lær deg å smørje skia, det tar bare nokre minutt og er spart inn att i løpet av kort tid, i tillegg til at alt vert meir morosamt og mindre slitsamt.

Nå skal det sies at dette har vært min første sesong på fjellski men jaggu er jeg glad jeg valgte smørbare felleski og har foreløpig bare brukt feller og da særlignå på senvinteren med stort hel på veldig vekslende føre. Særlig siden jeg også drar pulk for første gang er det nok av andre ting å fikle med som om man ikke skal bruke turen på å finne ut av klister og all verdens faenskap. Du skal ikke bare ha glid men feste også... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (1 time siden):

Nå skal det sies at dette har vært min første sesong på fjellski men jaggu er jeg glad jeg valgte smørbare felleski og har foreløpig bare brukt feller og da særlignå på senvinteren med stort hel på veldig vekslende føre. Særlig siden jeg også drar pulk for første gang er det nok av andre ting å fikle med som om man ikke skal bruke turen på å finne ut av klister og all verdens faenskap. Du skal ikke bare ha glid men feste også... 

 

 

Ja smøring og meg er dårlig match🙈 Da jeg var på sportsbutikken å kjøpte nye vanlige turski for 6 år siden måtte jeg ha smurning. Han i sportsbutikken kjenner meg og gav meg grønn, blå og lilla. Rødt og klister nektet han å selge meg og ba meg holde meg hjemme om det var klisterføre, begrunnelsen?! «Du har hund, barn og bruker ullvotter! Alt sammen vil sette seg på dine ski, så klister selger jeg deg ikke!» 

Så trur nok det blir smørefrie felleski ja 😂 Selv om barnet er blitt stort så gjenstår hund og ullvotter😂

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både finnmark og breidablikk skiene. Bruker stort sett bare finnmark, disse oppfører seg mer som vanlige ski, breidablikk er mykere og har ikke det samme spennet som finnmark, så de "blafrer" en del i nedovebakke med litt fart. De eneste gangen jeg bruker breidablikk, eller savner disse er hvis jeg går i en skog/skogshelning, og må snu mye frem og tilbake. Her er Breidablikk bedre siden de er kortere, og gjør manøvreringen lettere. 

Men du blir nok fornøyd uansett hva du kjøper.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BReidablikk. Det er en ski som er fint egnet i skog for å labbe rundt. De har dårlig smørespenn så med feller blir er det lite glid i de. På vanlig vinterføre smører jeg som regel med blå extra eller noe istedet. Finnmark er smalere og virker mer som en fjellski. Så det spørs hvor du skal bruke skiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (19 minutter siden):

Jeg har både finnmark og breidablikk skiene. Bruker stort sett bare finnmark, disse oppfører seg mer som vanlige ski, breidablikk er mykere og har ikke det samme spennet som finnmark, så de "blafrer" en del i nedovebakke med litt fart. De eneste gangen jeg bruker breidablikk, eller savner disse er hvis jeg går i en skog/skogshelning, og må snu mye frem og tilbake. Her er Breidablikk bedre siden de er kortere, og gjør manøvreringen lettere. 

Men du blir nok fornøyd uansett hva du kjøper.

Hvordan er Finnmark i 20-30 cm løs snø på vidda??? Jeg blir jo å bruke de der det ikke er kjørt spor :) 

Vidde / eller rett fram der det ofte er myk snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går så og si aldri i spor, men ferdes mest utenfor løypen over tregrensen hvor snødybden sjelden er noe problem siden snølagene det pakkes fort av vinden der. Det er ofte å dra pulken gjennom 10-20 cm løssnø som lager trøbbel for meg der, ikke at skiene ramler gjennom. Men med nysnø i skogen vil det kanskje være annerledes, vil tro brede, lange ski her vil være til hjelp uten at jeg har mye erfaring. De gangene jeg plages med gjennomslag i dyp nysnø i skogen så plages kameraten med litt kortere ski Breidablikk bortimot akkurat like mye. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (39 minutter siden):

Jeg går så og si aldri i spor, men ferdes mest utenfor løypen over tregrensen hvor snødybden sjelden er noe problem siden snølagene det pakkes fort av vinden der. Det er ofte å dra pulken gjennom 10-20 cm løssnø som lager trøbbel for meg der, ikke at skiene ramler gjennom. Men med nysnø i skogen vil det kanskje være annerledes, vil tro brede, lange ski her vil være til hjelp uten at jeg har mye erfaring. De gangene jeg plages med gjennomslag i dyp nysnø i skogen så plages kameraten med litt kortere ski Breidablikk bortimot akkurat like mye. 

Tusen takk, da blir det Finnmark 😃 Nå hjalp du meg mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.