Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til telt / gapahuk for lett vinter/vårbruk


Lavvosolberg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har, som mange andre av dere, etterhvert fått masse telt i samlingen. Har bl.a. 2 robuste vintertelt som jeg bruker på finnmarksvidda på lengre turer, og når forholdene krever det.
Men jeg har i det siste hatt noen veldig fine soloturer med en overnatting hvor jeg har droppet stort telt og heller overnattet i xxl gapahuken backpacker 1, tilsvarende denne: https://www.magasinet.no/dovrefjell-backpacker-classic-gapahuk?gclid=Cj0KCQjwpImTBhCmARIsAKr58czmxq4QAVl4x-e3mu32FrmwCtVNCAFNtQlxGhA70i_nkEZfi_ui-rcaAmsyEALw_wcB
Det jeg synes er fint med denne er at jeg kommer tettere naturen siden man kan sove med døren åpen, og også bruke "teltet" som en gapahuk/isfisketelt iløpet av dagen. samt vekten/ størrelsen.
Nå begynner gapahuken å bli sliten, så jeg ønsker å oppgradere til et litt mer robust telt som har samme funksjonen; stor døråpning, ikke veldig tungt og ikke superdyrt. 
Har sett meg ut black diamond hilight 2 eller 3P som en spennende kandidat, og har lyst på Hilleberg Unna, men synes teltet er for dyrt som en slikt ekstratelt. 
Er det noen som vet om andre  kandidater til et slikt bruk?

Teltet trenger ikke være et ekstremtelt, disse turene utføres basert på værmelding på netter med lite vind, og samtidig er jeg forberedt på å grave meg ned dersom teltet ryker pga et polart lavtrykk eller noe. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, veldig spennende telt. Treffer mitt behov mitt i blinken. Har ikke vært innom fjellreven i teltsamlingen enda, så det hadde vært gøy å prøvd.
Ser ikke ut på prisjakt.no som om disse fjelreventeltene kommer på billigsalg med jevne mellomrom, slik som helsportteltene pleier å gjøre da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (1 time siden):

Oi, veldig spennende telt. Treffer mitt behov mitt i blinken. Har ikke vært innom fjellreven i teltsamlingen enda, så det hadde vært gøy å prøvd.
Ser ikke ut på prisjakt.no som om disse fjelreventeltene kommer på billigsalg med jevne mellomrom, slik som helsportteltene pleier å gjøre da.

Kvalitetsmessig kan jeg i hvert fall varmt anbefale de som teltmerke. Blitt helt frelst etter mye bruk av Abisko Shape 2 og Keb Endurance 3-teltene mine  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tipset om denne tidligere her ifm denne typen gapahuker. Jeg har overnattet i de fleste variantene av slike. Denne er min favoritt d den har 2 dører i full størrelse der den innerste er myggnett. Så kan man trekke opp den andre bare litt om man ikke vil ha fullt innsyn. Blir ikke så mye tettere på naturen:



Den er større enn de tradisjonelle Backpackerne osv  Har også to hull med borrelås i bunn om man vil isfiske inne i dem. 

Jeg har stort sett kuttet de ut til soloturer osv fordi jeg når bruker mye hengekøye eller telt som veier under halvparten, men de har gitt mye glede disse altså...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (34 minutter siden):

Appropos gapahuk. Er det noen selvstående noen som ikke har så vannvittig irriterende stenger og stangkanaler? Tenker på at stangkanalene ikke er kontinuerlige, og at metallskjøten på stengene hekter. Noen med kontinuerlige stangkanaler eller klips?  

Du ser på en orange en rett over.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (27 minutter siden):

Du har jo Helsport LY Gapahuk. Veldig lett å sette opp. Står stabilt. Veldig fornøyd med mitt.

 

830-003.jpg

Har sett litt på den, men ønsker selvstående.

Kvalitetsmessig ligger Helsport sitt alternativ langt over "backpacker" alternativene. (Ser ut som XXL har sluttet med sitt alternativ)

Det er synd, for jeg kunne gjerne tenkt meg ett alternativ som har bedre kvalitet (stoff og stenger) slik at pakkvolum og vekt gikk ned. 

Har vurdert å sy ett selv, men får se om jeg kommer til det punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (15 timer siden):

Hvor får man kjøpt ett?

Du må søke på Finn, da de er utsolgt fra leverandør.  Har sett de jevnlig. Var et par medlemmer her som fikk tak i på Finn for et par år siden. De finnes en tråd her et sted også fra en som har testet veldig mange av de som er/var på markedet. Også han fikk tak i en. 

KjartanE skrev (29 minutter siden):

Du har jo Helsport LY Gapahuk. Veldig lett å sette opp. Står stabilt. Veldig fornøyd med mitt.

 

830-003.jpg

Ikke sammenlignbarrt. Jeg har vunnet 2 stk Ly i konkurranser de siste årene. Har solgt begge videre. Imidlertid har jeg vel 4 gapahuker av "kvartmånetypen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 minutter siden):

Du må søke på Finn, da de er utsolgt fra leverandør. 

Hvem er leverandør, jeg ble nysgjerrig og har prøvd å søke også på finn. 

 

Walle skrev (1 minutt siden):

Og så ønsker jeg minst mulig footprint, noe som gjør det lettere å finne plass å sette det opp (dog ikke så vanskelig i utgangspunktet med disse gapahukene)

Litt usikker på hvor mye den stroppen kan justere inn bredden uten at det blir for høyt men det ser litt fiffig ut med bunnstroppen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (6 minutter siden):

Hvem er leverandør, jeg ble nysgjerrig og har prøvd å søke også på finn.

 

Det vil ikke hjelpe deg noe særlig. Det er en liten bedrift i Hammerfest, Finnmark - de fikk produsert 1000 stk for noen års siden og de er sluttsolgt. Jeg kjenner idèhaver og initiativtager og vet derfor at de ikke har noen på lager noe sted og at de ikke skal få laget flere. Det har blitt så populært med popup-telt for isfiske osv blant skuterfolket at det ikke er noe isfiskemarked for den typen gapahuk lengre...

Så Finn er eneste opsjon. Med mindre du vinner i lotto og vil by på min ;-)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (14 minutter siden):

Du må søke på Finn, da de er utsolgt fra leverandør.  Har sett de jevnlig. Var et par medlemmer her som fikk tak i på Finn for et par år siden. De finnes en tråd her et sted også fra en som har testet veldig mange av de som er/var på markedet. Også han fikk tak i en. 

Jeg har hatt ett søk liggende der i ett par år allerede 😏

Ikke noe napp så langt. 

Kjenner godt til julekalender tråden av@Memento mori

Tråden hans var fra 2017 om jeg husker rett, og det var ikke så lenge etter at jeg la inn Finn søk på både Finnmarken Igloo og Primus Shelter. Det poppet opp et søkeresultat for ikke så lenge siden på Primus Shelter, men det var en ønsket kjøpt annonse av @Memento mori 😅

Får vel ha litt tålmodighet før jeg eventuelt tar frem symaskinen 🙈

 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert en oppgradering fra min backpacker1. Bedre stenger og hele stangkanaler.

Kanskje dette kan være noe for nyoppstartede Barents Outdoor?

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 minutter siden):

Jeg har også vurdert en oppgradering fra min backpacker1. Bedre stenger og hele stangkanaler.

Kanskje dette kan være noe for nyoppstartede Barents Outdoor?

Hmmm

Kanskje sende de en mail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (3 timer siden):

Får man bunnduk til Helsport LY?
Litt i største laget kanskje for mitt formål, men det er sikkert litt mer robust enn de andre gapahukmodellen som er billigere

Usikker. Jeg har ikke følt behov for det selv. 

Walle skrev (3 timer siden):

Har sett litt på den, men ønsker selvstående.

Kvalitetsmessig ligger Helsport sitt alternativ langt over "backpacker" alternativene. (Ser ut som XXL har sluttet med sitt alternativ)

Det er synd, for jeg kunne gjerne tenkt meg ett alternativ som har bedre kvalitet (stoff og stenger) slik at pakkvolum og vekt gikk ned. 

Har vurdert å sy ett selv, men får se om jeg kommer til det punktet. 

Sorry. Fikk ikke med meg kriteriet om selvstående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne lille lavvoen hade vært noe for deg lavvosolberg.

Tschum 2P Light SOSWA fra Tyskland. 

Kjøpte min ifjor å brukte den gjennom hele sommeren å litt på vintern. Lavvoen er laget i en type lett canvas som holder vann å vind ute, puster utrulig bra så det blir aldri kondens og du kan fint fyre med åpen flame uten å bekymre deg for å brenne ned lavvoen.

Edit: lavvoen veier 2400g og med stanga (kjøpt fra tschum) og 6 av mine pluger er vekta oppe i 2900g

https://tschum.de/product_info.php?info=p33_tschum-2p-light-soswa.html

https://youtu.be/hbI3uhoPKlQ

20210730_191508.jpg

20210730_191531.jpg

20211227_163200.jpg

20211228_114122.jpg

Endret av Nordic
Legge til info om vekt
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/26/2022 at 11:03 PM, Nordic said:

Kanskje denne lille lavvoen hade vært noe for deg lavvosolberg.

Tschum 2P Light SOSWA fra Tyskland. 

Kjøpte min ifjor å brukte den gjennom hele sommeren å litt på vintern. Lavvoen er laget i en type lett canvas som holder vann å vind ute, puster utrulig bra så det blir aldri kondens og du kan fint fyre med åpen flame uten å bekymre deg for å brenne ned lavvoen.

Edit: lavvoen veier 2400g og med stanga (kjøpt fra tschum) og 6 av mine pluger er vekta oppe i 2900g

https://tschum.de/product_info.php?info=p33_tschum-2p-light-soswa.html

https://youtu.be/hbI3uhoPKlQ

20210730_191508.jpg

20210730_191531.jpg

20211227_163200.jpg

20211228_114122.jpg

Hvordan er denne i vind? Ville du stolt på å bruke denne over tregrensen senvinters/tidlig vår med ok værmelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvosolberg skrev (På 9.5.2022 den 22.31):

Hvordan er denne i vind? Ville du stolt på å bruke denne over tregrensen senvinters/tidlig vår med ok værmelding?

Med OK værmelding hadde jeg dratt på telttur i orange Finnmarksigloen over dersom utstyret ellers er i orden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.