Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikse sjøørret i vest Finnmark


Skogenkaller

Anbefalte innlegg

Hei.

siden våren i Finnmark er litt treig så tenkte jeg å prøve meg på litt sjøørret fiske her. Forrige godværs dag pakke jeg stang og sekk å dro til noen steder jeg fikk anbefalt for noen år siden. Men når jeg kom hjem sa folk «er ikke det litt tidlig». Fikk ikke fisk heller selvfølgelig… Så spørsmålet mitt er, når er sesongen for sjøørret i Finnmark ish? Bor i Hammerfest. Bare å rope ut om noen vil bli med å fiske også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo sjøørret i sjøen hele tiden og den kan i prinsippet fiskes året rundt, men den våkner utvilsomt litt til livs på våren. 
 

Jeg har aldri fisket i sjøen i Finnmark, men jeg vil tro ørreten også der søker mot varmere vann når vårsola titter fram. Dvs at du bør lete etter plasser der vannet varmes raskere opp. Typiske plasser er sørvendte grunne bukter i le, som «fanger» mye sol. Fisken kan stå ekstremt grunt på denne tiden, gjerne under 0,5 meter, så start fisket innerst i buktende og  vær litt forsiktig med hvordan du nærmer deg fiskeplassen så du ikke skremmer fisken vekk. 
 

Flue eller flue og dupp kan være effektivt på grunna. Fisker du med sluk, bør du bruke en sluk som ikke synker så raskt (feks en kystwobbler) og du kan gjerne henge en rekeflue en halv meter foran sluken. 

Endret av TOT
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.