Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbriller for vinterfjellet


undreren

Anbefalte innlegg

Nå har det vært påske med sterkt solskinn, og jeg har hatt noen fine fjellturer. Jeg har et par vanlige solbriller cat. 4 som jeg bruker sammen med kontaktlinser. Cat. 4 er de mørkeste solbrillene, men selv med disse synes jeg lyset i påskesola er ubehagelig sterkt.  Jeg vet at for å unngå å bli snøblind er det viktig at solbrillene beskytter mot uv-stråler, og jeg er ikke redd for å bli snøblind.  Men for at turen skulle bli enda mer behagelig kunne jeg tenkt meg noen enda mørkere solbriller. Finnes de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

258866529_Skjermbilde2022-04-20kl_13_24_10.thumb.png.5bf9009aa6818dbabfbc12c1d9bab5c5.pngJulbo Vermont Spectron 4. Det har blitt en revolusjon for min del.

Det er klassiske brebriller som er tettsittende og har klaffer på sidene som gjør at lyset ikke slipper inn rundt brilleglasset. Når man er på sjøen eller på snøen så kommer jo lyset inn alle retninger, og med vanlige briller hvor det kun er et brilleglass som sitter et stykke fra øyet så blir det i mine øyne (👀) omtrent som å gå uten solbriller. Er vanskelig å forklare effekten og må nesten bare prøves, men det at øyet beskyttes fra alle kanter har mye å si når man har lange dager ute i sterkt sollys.

En annen fordel med slike briller er at man rett og slett ser bedre pga. økt kontrast. Med vanlige solbriller, når sollyset kommer inn fra siden og treffer glasset på innsiden så mister man mesteparten av kontrasten. Når lyset treffer i perfekt vinkel så er det så ille at man nesten ikke ser noe som helst, og det er da man typisk ser at folk flytter på seg og holder hendene opp foran brillene for å klare å se.

En annen ting som kan være verdt å tenke på når du er på brillejakt er at de kateogoriene som brukes omfatter et spenn av styrker, og mitt inntrykk er at det ikke finnes en standard for hva som skal i hvilken kategori, og da er det bedre å se etter VLT som står for Visible Light Transmission, altså hvor mye lys som slippes igjennom. Forskjellige produsenter og nettsider kan klassifisere kategori 4 med VLT på mellom 3-20%, og jeg vil tro det kan være en stor opplevd forskjell på briller med f.eks. VLT 3% og briller med VLT 20%. Julbo Vermont Spectron 4 har 5% VLT, altså er det kun 5% lys som slippes gjennom (samt 100% UV beskyttelse).

For å gi en full anmeldse av Julbo Vermont så er andre fordeler at du får med et etui (hardcase) som er relativt lett. Siden brillene pakkes flatt og består av metall og gummi i stedet for plast så er jeg ikke bekymret for at de knekker i en lomme eller lignende. Brilleglasset kan enkelt byttes ut ved å skru ut to skruer. Brillene sitter godt på og detter ikke av uansett aktivitet pga. gummierte brillearmer. Eneste negative jeg har å si med brillene er at brillearmene som sitter bak øret kan gnage litt hvis man har dem på over lengre tid.

Finnes sikkert mange andre tilsvarende briller, men lite lysinnslipp i glass (VLT) og lite lysinnslipp rundt brilleglasset er alfa omega. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt forskjellige CAT 4 briller, selv innenfor "kategorien", er det forskjell på dem. Jeg bruker utelukkende klaffer på brillene, da er det stooor forskjell på hvor mye de dugger.

Julbo Explorer 2, dugger, må ha motvind for å ikke dugge. 

Julbo Camino, er nette og fine og har ok "by look", og det er der jeg bruker de.

Julbo Shield, veldig gode mot dugg, skal være varm i nepa og vindstille for at dugg er et problem. Litt brede over nesa. 

Cebe Proguide, fenomenale mot dugg og en hårsbredd bedre på dette området enn Shield.

Så til glassene, Julbo har jeg med Spectron 4 og Alti Arc4 mineralglass (ikke de nyeste med sølvcoating). 

Cebe har jeg med Peak grey blue AR (grå glass, blå coating, mineral).

Og så til nerdingen... Grunnen til at jeg har prøvd flere cat 4 varianter, er at jeg generelt har problemer med lys. På turer på vinteren over flere dager merker jeg forskjell på disse glassene. Så jeg fikk de spectrumsanalysert...

Cebe Peak grey blue AR:

IMG_0282.thumb.jpg.cb31c7cd74759c21829659d0bd8fd4c1.jpg

Julbo Spectron 4:

IMG_0280.thumb.jpg.81f4378a8d7dc64bc5be17dd68580bda.jpg

Julbo Alti Arc4:

IMG_0281.thumb.jpg.bbce468607517fa75b29e85455f5dd85.jpg

Så til konklusjonen:

Cebe har det "flateste" spectrumet, dvs er gjevnest på lysinslipp.

Alti Arc4 har minst innslipp av lilla+blått lys (venstre del av spectrumet). For meg er dette avgjørende. Brune glass gir også bedre kontrast enn de grå som Cebe har.

Fargecoating eller speil er ikke avgjørende, hovedfunksjonen er først og fremst utseende (og bittelitt filter på samme farge som glasset).

Hvis du er følsom for blått lys (eller kanskje er det), gå for briller med Julbo Alti Arc4. Er ikke det pri 1, så dugger Proguide minst.

 

 

Endret av Omnilite
"Publiserte" for tidlig
  • Liker 4
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brebriller synes eg er eit must i slike forhold, altså briller med skikkeleg tetting rundt/klaffer. Tetting er faktisk så viktig, at dersom eg fekk velje kategori 3 med god tetting eller 4 med dårleg ville eg valgt det første. 

Det er også slik at mørke briller/kat 4 gjer at pupillen utvidar seg ein del. Når det då kjem inn lys frå sidene får du eit slags "skadepotensiale" likevel, i forhold til om pupillen var meir samantrekt pga litt lysare glas. 

Men du kan nok prøve å lage tetting på dei du har å sjå korleis du synes det funkar? Enkelt med litt tape.

Så fekk eg eingong høyre frå ein brefører eg kjenner at polariserte brilleglas kan føre til at ein ikkje ser små nyanseendringar i snø som kan skuldast det som er under snøen. Eg har førebels ikkje opplevd det på bre (har prøvd båe) men det er no kanskje eit element å ta med dersom ein også ferdast ein del på snødekt bre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har köpt märket Uwex och Zekler de har CE märkta och som följer ansiksform dvs böjer in glas mot kinden.

Jag har tid haft fotokromatiska mineralglas från Zies i glasögon med synkorigering som nu har blivit för starka fast jag blivit äldre ?

Dessa glas finns väl även på märkesbågar dvs att de ställer om sig ifh till UV strålningen ev ljusstyrkan då de innehåller silverkristaller.

Dessa glasögon med skinbitar på sidan har ju funnits ca 150 år fast då ej för 1000 skr.

De ovan jag anv kostar på rea 50-100 kr med PC linser med ytbehandling och håller länge och har justerbara skalmar i längd och vinkllingsbara med bra näs stöd.

Mineralglas har ju den nackdelen att vid en olycka kan man få glassplitter i ögonen som gör dig blind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.