Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyrespor i sneen v. Trysil


Jakob HP

Anbefalte innlegg

Hej alle! Jeg er en naturinteresseret dansker, der var på en helt almindelig skiferie med en flok venner i marts, men hvor jeg også holdt øje med den fine natur på stedet. Bl.a. fik jeg for første gang set en lavskrike, som vi jo ikke har her i mit eget land. Nå, men så fandt jeg altså også de spor her. Kan I hjælpe mig med dem?
Jeg har jo et svagt håb om en gaupe :-D

1.jpg

2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvikklunsj og Visakort?

Nei, fra spøk til revolver... Du har ikke bilder som er tatt mer rett ovenfra? Og bilder med flere sporgrupper?

Jeg er på ingen måte god til å tolke dyrespor, så du får ta det jeg sier med en neve grovsalt, men på "kvikklunsjbildet" synes jeg det kan se ut som sporet har 5 tær, men det er vanskelig å se pga vinkelen. I så fall er det et mårdyr, og da er jo jerv nærliggende som @SteinarL foreslår som en mulighet (men alt etter snøforhold kan "tommelen" mangle i jervens avtrykk også, så det ser ut som bare 4 tær og kan forveksles med bla annet ulv, men i jervesporet er tærne plassert asymmetrisk)

Veldig ofte er det vanskelig å si hva det er fra kun enkeltavtrykk av poter. Man bør i tillegg ha med sporgrupper som viser gangart og gjerne flere steder langs sporet. Det anbefales også at man følger sporet et godt stykke (heller km enn meter). Selv erfarne sporere har i enkelte tilfeller fulgt spor over lange avstander som de var sikker på hva var for plutselig å oppdage at de har tatt feil. En artighet jeg ble fortalt nylig var at noen hadde fulgt et jervespor som pluselig endte opp i et hull i isen. Det var et oterspor. Hvor erfarne de var vet jeg ikke, men neppe helt grønne.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.