Gå til innhold
  • Bli medlem

fotposer


magnus0404

Anbefalte innlegg

Som gammel Røde kors medlem og medlem av snøskredgruppa i Rogaland har jeg lang og god erfaring med bruk av fotposer. Prinsippet er at når du skal gå og vasse i snø uten ski, f.eks. ved graving av snøhuler eller annen aktivitet, så skal du trekke en pose eller "sokk" utenpå skoene for å hindre at de blir kalde og våte. Disse finnes etter hvert i mange forskjellige utgaver. Jeg har slitt ut flere par og de er alle laget av en liten bedrift et sted som heter Vassdal. Jeg tror de heter vassdal industri eller industrisøm eller noe slikt. Jeg tror det var en slags vernet bedrift eller noe slikt. (kan sikkert finne det ut hvis det skulle være av interesse.) Disse fotposene var lange, over kneet, og nederst var de fóret med tykkt ullstoff. Dette for at ikke varmen fra foten skulle smelte snøen på utsiden.

Problemet for mange typer fotposer er at hvis du har en litt kraftig skisko, telemarkstøvel e.l. så er den så stiv at du har problemer med å få dem på. Dette gjelder også forvarsmodellen. Skal du kjøpe en av de typene som er på markedet så vil jeg anbefaje en type som kan åpnes forran eller bak. Bak er apsolut en fordel om slike finnes. De fleste typer som er i handelen er også alt for korte etter min mening. De bør gå over kneet om du skal gjøre noe annet enn å spasere tur med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om lange fotposer og gamasjer har litt overlappende funksjon. Jeg vet ikke om det var det trådstarter tenkte på , men det er vel mange som kunne tenke seg noe som permanent gikk utenpå skiskoa slik at støvlene aldri blir våte utenfra og slik at man ikke så lett fryser på tærne når man går på ski(alternativet er at man trekker over fotposer kun når man raster eller skal slå opp leir,evt til jakt, truger, isfiske etc.).

Det er vel mange som allerede har gore-tex eller dermizax-gamasjer kjøpt inn til en dyr penge og for de hadde det vel vært greit om det fantes korte "skoovertrekk" som gikk til ankelen og som kunne brukes i kombinasjon med gamasjene man allerede har. Man kan jo selvføligelig kjøpe en lang fotpose og kannibalisere den, klippe av toppen og klippe hull i tåen til bindingen.

Det hadde nok vært interessant for mange hvis noe "ferdiglaget" gikk an å kjøpe. Et uforet skoovertrekk kunne vel lett kombineres med en ullsokk som trekkes på utsiden av skiskoene for å øke isolasjonen enda mere.

Jeg vet at det finnes skotrekk for "markaski" i neoprene:

http://www.madshus.no/Norge/Produkter0809/Tilbehor/Techware/Skoovertrekk/

Personlig erfaring med noe lignende sykkelsko-overtrekk er at det øker varmen betraktelig.

Kanskje det finnes noe tilsvarende for fjellski-sko (vet ikke om neoprene er det beste, kunne kanskje være bomull eller nylon)?

Kanskje noe i designet til helsport bivuakksko

http://www.helsport.no/helsport/producthandler.aspx?t=bivuakk2bsko&containerid=23260&parentid=23259&entrypage=true&guid=1&lnodeid=4&pageid=5008

mulig denne er for varm til å gå med hele tiden?

jeg ser sportsnett har denne:

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FOR4&var_1=FOR4-XXL&categorynu=AA12&categorytxt=Gamasjer&produkt=Forty%20Below%20Penguin%20Overboot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde følgende sko-overtrekk i gore-tex ment for sykling være ideell for bruk i kombinasjon med gamasjer:

http://www.oslosportslager.no/produkt/city-gore-tex-skoovertrekk-09-9661.aspx

Evt. klipp hull til binding, og kjøp stor nok til å tre en sokk utenpå skoa.

De var imidlertid ikke akkurat billige, så jeg venter ikke å se denne løsningen anvendt av veldig mange... Prisen av skoovertrekk+gamajser blir ikke overraskende ca prisen av et par yeti :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har funnet ut at jeg trenger fotposer.. Har sett på de som magasinet har.. tenkte på Neos Navigator overtrekkstøvel..

Fungerer det greit med skisko i disse?

Er det noen som har noen erfaring med denne?

Jeg har den litt billigere versonen, adventurer. Jeg er fornøyd med den så langt da. Men jeg har jo ikke noe og sammenligne med så..De holdte meg no varm i fjor vinter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg Alfa Skarvet fjellskisko med BC. Denne skoen skal være ekstra "kuldeisolert", men jeg må si jeg blir kald på føttene i denne skoen likefullt. Byttet til et større par i fjor, men det hjalp ikke så mye. Ble mer utsatt for glipping og gnagsår.

Har derfor lett etter gode overtrekk til fjellskisko med BC-binding, men har ikke funnet noe. Har faktisk anskaffet Madshus skoovertrekk i neopren. Disse var en katastrofe utenom løypet terreng, snø presset seg inn under trekket og smeltet. Og man fikk en våt skisko som ble som forsvarets tåladd. Ikke å anbefale i det hele tatt!

Har også vært i kontakt med produsent av Alfaskoen med spørsmål om overtrekk, men det hadde de ikke. Det vil si: modellen de en gang hadde, holdt ikke mål som overtrekk på en BC-sko. Og Yeti-gamasjen er et mulig alternativ, men synes altfor plundret. Det enkleste må jo være noe som gjør at man kan anvende de gamsjer man alt har.

Så til forslaget om modifisering av City Gore-Tex overtrekk til sykkelsko, eller andre tilsvarende tynne fotposer/overtrekkssko. Hvordan blir det her med innpassing av skosåle og binding? Skoen vil jo bli hindret i å komme inn i sporene i bindingen, noe som er avgjørende for stabiliteten i nedkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Har derfor lett etter gode overtrekk til fjellskisko med BC-binding, men har ikke funnet noe. Har faktisk anskaffet Madshus skoovertrekk i neopren. Disse var en katastrofe utenom løypet terreng, snø presset seg inn under trekket og smeltet. Og man fikk en våt skisko som ble som forsvarets tåladd. Ikke å anbefale i det hele tatt!

Er Madshus` lik Alpina sine?

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3096&cid=570

De skryter av at de er brukt over Grønland av Sjur himself.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spm til denne gamle tråden, jeg har fjellsko og fjellskisko i str 42(Viking Hunter GTX og Alfa Synnfjell).

Bør jeg kjøpe forsvarets fotposer i str 41/42 eller 43/44?

Tror jeg hadde gått for 43/44 Jeg har alfa walkking sko i 42 og fotposer (alfa/forsvaret) i 42 og det er med ett nødskrik att det er mulig å få fjellskoene nedi. M77 går litt enklere oppi da de er litt slankere i fasongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hva er bruksområdet ditt?

Jeg har nylig anskaffet meg et par Sorel Glacier! http://www.sorel.com/Product.aspx?top=1&cat=110∏=51 De er konge, skal visstnok være varme ned til 70 minusgrader, men det er ikke tilfelle. Har hørt om noen som har hatt i de på i 30 minus og det gikk greit. Skal teste disse skoa skikkelig til helgen.

Takk for den linken, for noen priser a gitt :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Som gammel Røde kors medlem og medlem av snøskredgruppa i Rogaland har jeg lang og god erfaring med bruk av fotposer. Prinsippet er at når du skal gå og vasse i snø uten ski, f.eks. ved graving av snøhuler eller annen aktivitet, så skal du trekke en pose eller "sokk" utenpå skoene for å hindre at de blir kalde og våte. Disse finnes etter hvert i mange forskjellige utgaver. Jeg har slitt ut flere par og de er alle laget av en liten bedrift et sted som heter Vassdal. Jeg tror de heter vassdal industri eller industrisøm eller noe slikt. Jeg tror det var en slags vernet bedrift eller noe slikt. (kan sikkert finne det ut hvis det skulle være av interesse.) Disse fotposene var lange, over kneet, og nederst var de fóret med tykkt ullstoff. Dette for at ikke varmen fra foten skulle smelte snøen på utsiden.

Problemet for mange typer fotposer er at hvis du har en litt kraftig skisko, telemarkstøvel e.l. så er den så stiv at du har problemer med å få dem på. Dette gjelder også forvarsmodellen. Skal du kjøpe en av de typene som er på markedet så vil jeg anbefaje en type som kan åpnes forran eller bak. Bak er apsolut en fordel om slike finnes. De fleste typer som er i handelen er også alt for korte etter min mening. De bør gå over kneet om du skal gjøre noe annet enn å spasere tur med dem.

Firma det ref. til heter Wassdal industrisøm med W og holder til i Odda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.