Gå til innhold
  • Bli medlem

85 eller 100 liters sekk?


Sjimpansen

Anbefalte innlegg

Annonse

 

 

Kim Bakken skrev (På 17.4.2022 den 18.55):

Soveposene pakker man jo utenpå sekken, så de tar ikke del i de 100 literene :)

Av mine og turkompiserser kjipt kjøpte erfaringer pakkes ALDRI noe utenpå sekken, Kanskje med unntaket: Skumunderlag. Og dette stroppes også rimelig failsafe

Sjimpansen skrev (På 17.4.2022 den 18.57):

Takk for mange svar!

 

Utstyret er er ikke av det tyngste som tar mest plass. Har f. eks. soveposer i dun og telt av typen Helsport «superlight». Tror også at det skal gå greit å ikke ta med mer enn nødvendig, selv om det er lett å falle for fristelsen. Til vinterbruk har jeg pulk.

 

Dere som fyller 100+ liter 2/3 full, er det greit å gå med så lenge man strammer reimene?

Jeg bruker Osprey 105 (115) (utgått modell Xenith) også som dagstursekk og jaktsekk. Fordi den kan stroppes inn og ikke slenger selv om den er omtrent tom. Fordelen er at jeg har minimalt med sekker og bruker den såpass ofte at den faktisk passer 100% til ryggen. Og dermed har jeg også sekk de gangene jeg faktisk trenger all plassen. Bruker den også som fiskesekk i laksesesongen. En av de få gangene belte ikke er lukket under bruk faktisk: 

https://www.instagram.com/p/BzOc7PMIgbB/
 

 

 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

 

Sekken er bra tung om du fyller 100l opp til randen.

Sikker? Jeg er helt sikker på at det avhenger veldig av hva du fyller den til randen med.  I helgen var jeg på orrhaneleik med min 130 liter fylt nøyaktig til randen. Tipper den veide inn på ca 15 kg. 👍🏻

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (25 minutter siden):

Sikker? Jeg er helt sikker på at det avhenger veldig av hva du fyller den til randen med.  I helgen var jeg på orrhaneleik med min 130 liter fylt nøyaktig til randen. Tipper den veide inn på ca 15 kg. 👍🏻

Joda jada, man kan jo fylle den med lette men volumiøse ting også.

Jeg får min 65 liter sekk opp til 23-25kg før det begynner å bli upraktisk lite plass til turutstyr : ) Jeg vurderte en stund å handle inn en 85-liter i tillegg av samme type sekk (Fjallraven Kajka), men har konkludert med at 65-literen egentlig er perfekt for meg- Selv på lange turer. Hadde jeg måttet bære mye ekstra for en annen person i tillegg ville jeg nok ha gått med 85-utgaven og skulle nok på de 20 ekstra literne klart å få inn et liggeunderlag ekstra, om det ikke er av typen som festes utenpå.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt 100l. Er ikke så stor forskjell på de. De har og gode muligheter for å komprimere sekken. Jeg bruker 88l eller 125l. 
Er ikke sekk full så det er plass igjen på toppen så legge den på bakken med reimene ned. Trykke innhold så det fyller lengden og så stram inn kompresjonsreimer. Da blir den tight og fin.
Jeg pakker heller aldri noe utenpå sekken unntatt skumunderlag og fiskestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også valgt 100L av de 2 alternativene. 50/60ish vs 100+ hadde kanskje vært noe annet.

Mitt synspunkt er også litt farget over at jeg faktisk ikke synes en 100l sekk er så veldig stor på kroppen. Jeg vet det er større folk enn meg innpå her og en del av dem hadde også valgt 100l. Det er klart at størrelsen på kroppen veier inn når det kommer til valg av sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også gått for den største. Om jeg fyller min 70L med fiberpose og tremannstelt på 3,5kg, så er sekken nesten full allerede. Må heve topplokket for å få plass til teltet stående. Så skal man ha plass til liggeunderlag, kjele, primus, klær, mat, noe å spise/drikke fra, fiskeutstyr, hygieneartikler.. Ender for min del fort opp med en sekk som blir lastet dårlig og lite ergonomisk å bære. Velger derfor stort sett alltid storsekken på 120L. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 4/17/2022 at 3:06 PM, Sjimpansen said:

Hei! Skal kjøpe ny sekk til fjellturer sammen med min frøken. Det blir nok for det meste et par netter i telt med en del gåing. Jeg må bære alt utstyr til matlagning, telt, dobbelt Exped liggeunderlag osv, ellers gidder hun ikke bli med. Hun bærer sine egne klær og sovepose.

 

Vurderer Osprey sekk gitt at den passer min rygg, men er usikker på 85 eller 100 liter. Forskjellen er 100 gram. Er redd 100 liter vil føles for stort og klønete å drasse på, men kanskje 85 blir for lite. 

 

Jeg er selv 185 cm og 92 kg

 

Hva hadde dere valgt? 

Noe man burde ta hensyn til, er at Osprey 100 er ikke 100 liter. Osprey har en litt "kreativ" måte å beregne det. Selv synes jeg det er bedrageri. Bare sammenlign den met en 100 liter av en annen merke eller med Norrøna Recon uten topplokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, vertrni said:

Noe man burde ta hensyn til, er at Osprey 100 er ikke 100 liter. Osprey har en litt "kreativ" måte å beregne det. Selv synes jeg det er bedrageri. Bare sammenlign den met en 100 liter av en annen merke eller med Norrøna Recon uten topplokk.

Hvordan mener du Osprey jukser på volum? Å sammenligne med Norrøna Recon (som er 125l) er jo ikke noe bevis.  Det kan jo like gjerne være den som er litt romslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en gammal Camp-Trails ca 70L med en hög ramförlängare,finns ej sådana säckar ej att köpa nu så köp beg.

Det är då bara att ta av eller på detta rör som sitter med 4 sprintar med låsning.

Med en stor packpåse högst upp så får man 100 L de gånger man behöver detta.

Även säcken sitter på ramen med öjgetter och sprintar och kan tas loss och tex en plast eller AL låda kan spännas fast.

Vill man ha samma komfort som ny säck kan man lätt byta bärremmar som jag gjort sitter fast på samma sätt som ramförlängaren och med ett nytt höftbälte så är säcken ofta bättre än nytilverkade och lättare.

Ca 1700 gr och bär lätt +30 kg och vissa kan bära 40-50 kg(ramen fanns med en hylla underst för militär och brandkår tex. utan att något händer mer än lite slitage på sprintar inget problem för ramen.

Det enda negativa är att det blir lite oljud av glapp i sprintarna och att den ej är avdelad med blixtlås i 2 delar men det enda blixtlås som finns på en ficka är ok Inget mer än några sprintar har gått sönder fast anv otal gånger.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, rofferdal said:

Hvordan mener du Osprey jukser på volum? Å sammenligne med Norrøna Recon (som er 125l) er jo ikke noe bevis.  Det kan jo like gjerne være den som er litt romslig.

Jeg vet ganske godt en Recon har 25 ltr mer. Jeg sammenligner med en Lowe på 90 liter. Og den Osprey har betydelig mindre volum. Osprey benekter det ikke. De spurte meg bare å bytte ut sekken.

Endret av vertrni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vertrni skrev (5 timer siden):

Jeg vet ganske godt en Recon har 25 ltr mer. Jeg sammenligner med en Lowe på 90 liter. Og den Osprey har betydelig mindre volum. Osprey benekter det ikke. De spurte meg bare å bytte ut sekken.

Langt mer interessant er det om du kan fortelle oss hva de reelle volumene på Osprey-sekken er? Type topplokk x L, hovedrom y L, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.