Gå til innhold
  • Bli medlem

Ikke alle som er like heldig med markedsføringen...


zimwalker

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (51 minutter siden):

Det var vel jeg som brakte opp dette, men jeg snakket ikke om å kløyve ved, men kløyve av fliser til opptenning. Har jeg øks bruker jeg gjerne det, men har jeg bare en kniv er eneste alternativet kniv. Det er forøvrig sjelden jeg driver vedkløyving med øks eller kile inne ved ovnen hjemme i stua eller på hytta. Jeg bruker kniv (tollekniv) og kløyver av fliser. Og da hender det at jeg må dra til kniven med en av de andre klubbene for å få den gjennom. En kniv som ikke tåler det vil jeg rett og slett ikke ha.

Det er forøvrig Brusletto selv som reklamerer med at denne kniven er en friluftsliv som kan brukes til det meste. I min mening er det ikke det hvis det viste eksemplaret er representativt for kniven.

Var ikke deg jeg tenkte på. Det var mer en generel bemerkning om dette med å ha kniver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et par fordeler med en solid kniv framfor en øks:

Man slipper å dra på to verktøy der ett gjør nytten.

Øks er effektivt for kløyving, men også et farligere verktøy. Klubbing av en kniv gir mer kontroll enn å svinge en øks. Med klubbing av kniv kan man like gjerne bruke en stein som underlag fordi man har såpass god kontroll.

Om det faktisk skal kløyves en del ved og man har solid hoggestabbe og et stødig underlag, så er en solid kløyvøks et bedre redskap enn kniv. Det er også andre situasjoner der øks klart er en fordel. Likevel skal man ikke undervurdere å ha en kniv som kan brukes til kløyving med på tur, spesielt når man har lov til å fyre bål.

Endret av rofferdal
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er veldig sjelden jeg har med øks på tur. Tyngre, farligere og jeg har sjelden bruk for så store bål. 
 

Bruker som regel en billig morakniv. Men har opplevd å ødelegge skaftet ved klyving, men dette skjedde etter veldig lang bruk (og jeg prøvde helt sikker å klyve en for stor kubbe).

 

Jeg ser ikke helt poenget med å kjøpe så dyre kniver som denne fra brusletto når man tenker å «mishandle» den. Da kan man like gjerne benytte en billig morakniv. (Men da blir jo selvsagt spørsmålet: hva er vitsen med å kjøpe en dyr kniv som ikke kan mishandles?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Femund GRS

Andre har bl.a. nevnt Brusletto Ty  www.kammeret.no/topic/39970-brusletto-ty/?do=findComment&comment=747543  Og en tidligere inkarnasjon av Hunter (men det kan være  farlig å si, for Hunter har en stor fan-skare! ;-)www.fjellforum.no/topic/21609-søppelkniv/?do=findComment&comment=13208
Og siden denne tråden nå tok av i flere retninger, så husker jeg at jeg leste på det norske bushcraft forumet (nedlagt nå) for en 9-10 år siden om en  med Rondane kniven som "mista" en bit av eggen (seriøs chipping) etter ifølge eieren letter batonering. Han fikk nye kniv av Brusletto. Dette var i den første 440c inkarnasjon. Men alt dette blir nå anekdotisk. Holder likevel en knapp på kombinasjon av stål og geometri som årsak til visse svakheter. 

Når det er sagt, bestilte den faktisk selv i den nyere utgaven (N690) for ikke så lenge siden, men den gikk i retur, ikke pga stålet per se, men fordi den ikke lå godt hånden. Hadde holdt i førsteutgaven tidligere, og fant at den nyere var blitt for slank i skaftet for meg. Kunne ha blitt en fin, men litt dyr smørbrød kniv det. :) Designet tiltaler meg faktisk, er noe enkelt og stilrent over det, og slikt liker jeg.

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (1 time siden):

Øks er effektivt for kløyving, men også et farligere verktøy. Klubbing av en kniv gir mer kontroll enn å svinge en øks. Med klubbing av kniv kan man like gjerne bruke en stein som underlag fordi man har såpass god kontroll.

Enig, som jeg skulle ha sagt det selv....(har vel faktisk sagt det f..eks her se også her). Når det er sagt....så er det forsåvidt ingen lov som sier at man må "svinge øksa". Man kan bruk den slik man bruker kniven, men klart fristende å "økse" med den når den først er med :)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (5 minutter siden):

Andre har bl.a. nevnt Brusletto Ty  www.kammeret.no/topic/39970-brusletto-ty/?do=findComment&comment=747543  Og en tidligere inkarnasjon av Hunter (men det kan være  farlig å si, for Hunter har en stor fan-skare! ;-)www.fjellforum.no/topic/21609-søppelkniv/?do=findComment&comment=13208
Og siden denne tråden nå tok av i flere retninger, så husker jeg at jeg leste på det norske bushcraft forumet (nedlagt nå) for en 9-10 år siden om en  med Rondane kniven som mist en bit av eggen (seriøs chipping) etter ifølge eieren letter batonering. Han fikk nye kniv av Brusletto. Dette var i den første 440c inkarnasjon. Men alt dette blir nå anekdotisk. Holder likevel en knapp på kombinasjon av stål og geometri som årsak til visse svakheter. 

Når det er sagt, bestilte den faktisk selv i den nyere utgaven (N690) for ikke så lenge siden, men den gikk i retur, ikke pga stålet per se, men fordi den ikke lå godt hånden. Hadde holdt i førsteutgaven tidligere, og fant at den nyere var blitt for slank i skaftet for meg. Kunne ha blitt en fin, men litt dyr smørbrød kniv det. :) Designet tiltaler meg faktisk, er noe enkelt over det.

 

Må si jeg egentlig er veldig overrasket over at Brusletto som har laget kniver i over 100 år sliter med ting som dette. Man skulle jo tro de hadde blitt spesialister på kniver etter 125 års erfaring.

Når det gjelder fan-skarer og andre religiøse tros-systemer pleier jeg å holde meg veldig langt unna. "Tenke selv" er ett av mine motto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (24 minutter siden):

Enig, som jeg skulle ha sagt det selv....(har vel faktisk sagt det f..eks her se også her). Når det er sagt....så er det forsåvidt ingen lov som sier at man må "svinge øksa". Man kan bruk den slik man bruker kniven, men klart fristende å "økse" med den når den først er med :)

Jeg har skadet meg mye oftere med kniv enn med øks (men aldri noen alvorlige skader da). Det er to ting jeg passer på når jeg hugger med øks. Jeg svinger den aldri opp og bak hodet. Det hender faktisk at øksehodet kan falle av. Det kan også gjelde kubben som sitter på øksa etter første hugget når du snur øksa for å kløyve den helt. Det andre er at man skal sørge for at noe sperrer for at øksa treffer beina hvis man skulle bomme på det man forsøker å treffe. Det kan være alt i fra å stå på knærne når jeg hugger (bra triks til barn) til å ha noe som stopper øksa fra å svinge helt fram til beina. Hvordan du svinger øksa vil også påvirke hvor den treffer hvis du bommer (men ikke sats på at den går til siden for beina, for sneier du borti det du skulle treffe endrer fort øksa retning).

En gang sneiet jeg skoen og kuttet et lite skal av læret. Det var da jeg lærte meg å tenke. Ellers har jeg bare skadet meg når jeg har spikket med øksa, omtrent som man spikker med en kniv.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang kom jeg over en youtube kanal som heter Dutch Bushcraft Knives, som innledningsvis var ganske underholdende, men etter å ha sett noen videoer (som for øvrig kan være nyttige om man vil finne en metode å faktisk ødelegge kniven sin på) så slo det meg at disse tortur-testene var relativt meningsløse når det ble brukt murstein, stekepanner og annet diverse som jeg aldri noensinne ser for meg at jeg får behov for å destruere med kniv. Er det noen, selv de som havner i en seriøs overlevelsessituasjon, som kommer til å ha behov for at kniven tåler å maltraktere en hermetikkboks så til de grader at maten som er inni går til spille? Jeg vet ikke,

På tur skal kniven brukes til lett ved som opptenning, ol, gjerne kappe noe tau, sløye en fisk, åpne noe seig plastemballasje og kanskje til spikking om den ikke er for stor. Den trenger ikke holde eggen etter gjentatt hamring mot en stein, og det vil heller ikke være en dårlig kniv om den ikke tåler slik behandling. 

Noen ganger får jeg følelsen av at det bygges opp en form for hype om hva en turkniv skal tåle av bank, mang en gang basert på ting man aldri utsetter den for på en tur, og at det noen ganger går så langt at man får et urealistisk forhold til forventninger. 

Opp med en hånd de som deler titanstekepannen sin i to med batonering når de er på tur...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Truant76 said:

En gang kom jeg over en youtube kanal som heter Dutch Bushcraft Knives, som innledningsvis var ganske underholdende, [... snip ...]

Ja, jeg synes også det er underholdende, men det de gjør med kniver er helt irrelevant ift. min bruk av kniv. Jeg har forresten en kniv de slaktet i en av sine tester, og som jeg er godt fornøyd med. Jeg har riktignok ikke brukt den spesielt hardt, men har heller ikke vært i nærheten av å ødelegge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (2 timer siden):

Noen ganger får jeg følelsen av at det bygges opp en form for hype om hva en turkniv skal tåle av bank, mang en gang basert på ting man aldri utsetter den for på en tur, og at det noen ganger går så langt at man får et urealistisk forhold til forventninger. 

En tilsvarende betraktning er at i andre enden finner man de snusfornuftige, de som trekker opp linjene for hva man egentlig bør og ikke bør benytte en kniv til. I en slags analogi til "politisk korrekthet", for rett bruk av og forventinger man kan, bør og ikke bør ha til kniver. Nokså forutsigbare disse diskusjonene sånn sett. :)

PS. Når jeg søker info om kniver på youtube så setter jeg alltid "-DBK" som en del av søkestrengen, for illustrasjonens skyld som vist i dette eksemplet:
www.youtube.com/results?search_query=fixed+blades+2022+-dbk

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang Survival Lilly (YouTube) mishandle en Fallkniven S1 på det groveste under noe som liksom skulle være en test. Alt virket så tåpelig at jeg måtte spørre henne om kniven hadde fornærmet henne på noen måte. Kommentaren fant jeg ikke igjen senere, så det ser ut til at jeg fornærmet henne jeg også. Hun må ha slettet den. ;)

Slike "tester" virker for meg bare tåpelige. Hvem behandler kniven sin på den måten i en virkelig overlevelsessituasjon der kniven kanskje er det eneste verktøyet du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (13 timer siden):

Femund GRS

 

 

Jeg husker det der. Selv Brusletto kan være uheldig med et eksemplar av et produkt, så det som fikk meg til å snu ryggen til dem var det arrogante svaret du fikk da du klaget. Og selv har jeg også fått et eksemplar av samme kniv der jeg klaget på kvaliteten på den kniven jeg fikk. Jeg fikk ikke en gang svar. Sånt irriterer meg mer enn produksjonsfeil som enkelt kan rettes opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.