Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til en som er ny på dette med friluftsliv


Zai

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker gjerne tips ift det med friluftsliv. Hvordan kle seg, det å sove i telt/hengekøye, tenne bål/primus, gå lengre turer, bruke kart og kompass osv. Jeg er ikke helt 100% uerfaren da jeg har gått litt på fjellet i nærområdet der jeg bor, men da dagsturer på noen timer på godt merkede stier. Jeg har lyst til å bli mer erfaren, utfordre meg selv mer, gå lengre turer over flere dager, lære orientere meg osv. Kjenner jeg har mye igjen å lære. Hvor er det best å lære alt dette? Finnes det noen gode bøker eller?

Noen som vil dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg var ivrig dagsturgåer fra 2003-ish til 2018. Tok ting gradvis. (Gått fra mer trim/trening til ekspedisjon og utforsk med lavere puls)

Var vel ikke før i 2014 jeg begynte med primus. Bryr meg ikke med bål.

En del DnT-hytter '14-18 . og telt 2018, køye 2019 (ingen overnattinger ute når det er under 0, og dropper DnT nå.. for å slippe å forholde seg til folk. ) planlegger også overnattinger for å unngå regn.. eventuelt kun om natta, når køye og tarp er slått opp. 

Kjøpt packraft i 2020. Noe av de beste jeg har gjort.

Ta litt ett etthvert. Learning by doing. 

Å spørre om klestips f.eks, blir nesten som å spørre film/musikk... nesten. Noen sverger til noe som andre gir finger'n.

Noen er av natur kreative og kan modifisere og trikse til utstyr (f.eks hengekøye-stæsj)... andre er (som meg)... er ikke så "smart". 

Når det gjelder mat, så er det ingen fasit. Jeg har min måte spise på/tenke mat.... så uaktuelt med mer en tre netter uten ny forsyning. Andre kan pakke sekken og leve en uke.

Det er tusenvis av vidoer, både norsk og engelsk med masse gode tips. Bruker det en del. Men gjør man feil på  en tur, gjør man ikke det igjen. 

Jeg er subjektivt imponert over hva jeg får til nå. Jeg vet hvilke (mentale)begrensninger jeg har og lever fint med å f.eks ikke sove ute om vintern eller fyre bål i regnvær. 

Om jeg kan bidra med mine tanker og erfaringer:

Garmin GPS (Topo premium på sd-kort). Jeg har vært kart/geo-nerd siden 90-tallet... elsker kart. Men GPS som er med på alle tur siste 10 år.. gir ny dimenjon i friluftsliv for min del. (Har med kompass på om jeg skal gå mye utenfor stier/veier i ukjente områder)

Har landa på Optiumus Vega (til større kjeler/panner) og Crux med 0.95 l kjelesett. Hvert til sitt bruk. Funker perfekt for meg

Hennessy Azym-zip med både rull og oppblåst underlag (vurderte quilt, men for avansert for meg)

Gore-Tex støvler/sko (tekstil) er ikke veldig vannavisende. Sverger til Alfa lær på bløte vår/høst-turer.

Gor-Tex klær... enten kommer vann inn, eller svette blir inne.. er min erfaring. 

Kjør på. Dette blir topp. Lykke til. 

(Andre kan sikkert bidra med mer nyttig info)

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange bøker om friluftsliv om du svinger innom det lokale biblioteket, noen ligger også digitalt på NB.no. 
 

Klær er ganske enkelt, her er fra topp til tå for overnatting i naturen (lavlandet sommerstid krever mindre, men som utgangspunkt): Lue, hals, ulltrøye (2stk), fleecegenser, isolasjonsjakke (lett dun eller syntetisk), fleece/ullhansker, regnjakke, undertøy (2stk ull eller synt), stilongs, bukse/tights, shorts, regnbukse, ullsokker (2-3stk). 
 

Ulltrøye og sokk nr 2 er til å sove i, fleece er aktiv isolasjon mens isolasjonsjakke er statisk isolasjon, altså når du har kommet frem til leir eller i pauser.
 

Sove er i teorien heller ikke så vanskelig, bare du er tørr og varm. Bruker alltid sovemaske og øreplugger, hjelper stort særlig sommerstid! 
 

Øv på båltenning vinterstid, primus er ikke noe vanskeligere enn komfyren hjemme. 
 

Kart og kompass kan jeg ikke stort om, men å kunne gå etter kompassretning er lurt om været blir stygt i fjellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du lærer mest ved å prøve deg fram steg for steg. Man kan lese en bok om hvordan man svømmer, men man lærer ikke å svømme ved å lese en bok. Man må faktisk ut i vannet og se hva som skjer. Beveg deg litt utafor komfortsona di stadig vekk. Strekk deg litt lengre enn sist. Det er disse små stega du lærer mest av. Og det er morsomt å lære på den måten.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

 

Ta litt ett etthvert. Learning by doing. 

 

 

 

Jeg elsker disse to korte setningene. Mye dreier seg om dette. Uansett hvor mange tips man får og hvor mange instruksjonsvideoer man ser, kan man ikke pugge dette, for så å huske det når man trenger det. Men likevel er det selvfølgelig greit med tips og råd og det kan man få her inne.  Men mest lærer man ved å gå ut der og finne ut hva som funker for en selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Liker innstillingen din! Friluftsliv skal jo være en artig hobby og fritidsaktivitet, ikke en profesjon/et yrke som krever masse kunnskap og opplæring før man starter. Nysgjerrighet og opplevelsestrang er drivkraften. Blir det for mye jag og mas med friluftsliv, riktig utstyr, de riktige stedene, langt nok, lenge nok, minst mulig sekk, størst mulig sekk, så er det etter min mening på tide å starte å gå en helt annen vei, for eksempel ta med kaffekjelen og primusen, gjerne den største og tyngste du har om den står fremst i skapet, gå et lite stykke inn i nærmeste skog unna vei og hus, sette seg på en stubbe i skogen og nyte fuglesangen og vinden i tretoppene mens kaffen koker, og så nyte kaffen og gå hjem igjen etterpå. Så går man videre derfra. Dét er friluftsliv det - sånn jeg ser det. Det var sånn vi drev på når jeg var ung. Telt var telt, sovepose var sovepose, fiskestang var fiskestang, sko plukket vi fra skohylla i gangen, klær fra kleshengerne, og mere tenkte vi ikke over det. Det hadde vi ikke råd til for å si det sånn. GPS og mobil var noe James Bond hadde på film. Jeg har jo også blitt bitt av utstyrsbasillen med mere i mellomtiden. Men jeg forsøker nå å finne tilbake til det enkle friluftslivet, der fugler, dyr, blomster, bading, fisking osv står i fokus, ikke hvor fort jeg klarer å koke en liter vann på den høye fjelltoppen jeg kunne gå opp på uten at de nye skoene glapp en eneste gang mens det stormet rundt øra utenfor ett telt som helst ikke skal veie mer enn noen få gram. Og i morgen skal jeg ikke strene avgårde forbi alle de flotte stedene her omkring for å nå et sted alle andre mener jeg bør dra til som er 14 mil unna. Det får noen andre ta seg av - hvis de gidder. I dag, om en time, skal jeg dra for å bade, i et tjern som ligger 500 meter unna i luftlinje. Så koker kammeraten min og jeg kaffe etterpå (han synes det er for lite varmt til å bade). Dét er friluftsliv det.

;-)

Som alltid, kloke ord fra den kanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har vært inne på kan man ikke lese seg til erfaring, men teoretisk kunnskap kommer likevel godt med. Jeg går alltid med kart i sekken og begynte denne våren med å lære meg kompass. Teoretisk kunnskap er undervurdert som hjelp i skogen. Senest idag gikk jeg meg bort fra blåmerket sti og var litt lost. Kart kan jeg lese fra før og kompass kjente jeg til fra teori. Ved bruk av kart og kompass tråkket jeg igjennom 2 km med ulent terreng, men kom rett på destinasjonen jeg trengte. Det var tungvint og slitsomt for en nybegynner, men det er godt å vite at man faktisk alltid kan stole på kompasset. Heller sliten på rett sted enn bortkommen. Har mye myrvann i skoene for å si det mildt... 

Ellers så må man bare "hoppe i det" mener nå jeg. Lag deg ei morsom turrute,  ta med kart , kompass og telt (og fiskestang) å ta naturen med storm. Dersom det blir for overveldende kan du selvsagt gå steder du kjenner godt, men denne gangen med telt i sekken. En annen dag går du en dagstur i kjente omgivelser hvor du fisker og gjør opp primus. Neste gang gjør du alt sammen i kjente områder. Deretter kan du gå ukjente steder med full oppakning. 

Marka er så skjønn! Dette vil du aldri angre på. Vær bare forsiktig, det er lett å bli litt hekta på tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (18 minutter siden):

Som andre allerede har vært inne på kan man ikke lese seg til erfaring, men teoretisk kunnskap kommer likevel godt med. Jeg går alltid med kart i sekken og begynte denne våren med å lære meg kompass. Teoretisk kunnskap er undervurdert som hjelp i skogen. Senest idag gikk jeg meg bort fra blåmerket sti og var litt lost. Kart kan jeg lese fra før og kompass kjente jeg til fra teori. Ved bruk av kart og kompass tråkket jeg igjennom 2 km med ulent terreng, men kom rett på destinasjonen jeg trengte. Det var tungvint og slitsomt for en nybegynner, men det er godt å vite at man faktisk alltid kan stole på kompasset. Heller sliten på rett sted enn bortkommen. Har mye myrvann i skoene for å si det mildt... 

Godt å høre og fint formidlet. En GPS er også godt å ha. Selv bruker jeg GPS (eller Inreach SE sin possisjonsangivelse) sort sett bare til å fortelle meg hvor jeg er - om jeg er tvil (og det hender ikke så rent sjelden når man bare går på i sine egne tanker). Ellers navigerer jeg med kart og kompass.

Et godt råd ellers, når man er litt lost, er å sette seg ned, ta en pust i pakken, tenke og studere kart og terreng - i stedet for bare å øke marstakten og "styrte" i  den retningen man umiddelbart tror er riktig. Da er det også lettere å komme på de tipsene man leste om og/eller så videoer om før man la i vei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (3 timer siden):

Godt å høre og fint formidlet. En GPS er også godt å ha. Selv bruker jeg GPS (eller Inreach SE sin possisjonsangivelse) sort sett bare til å fortelle meg hvor jeg er - om jeg er tvil (og det hender ikke så rent sjelden når man bare går på i sine egne tanker). Ellers navigerer jeg med kart og kompass.

Et godt råd ellers, når man er litt lost, er å sette seg ned, ta en pust i pakken, tenke og studere kart og terreng - i stedet for bare å øke marstakten og "styrte" i  den retningen man umiddelbart tror er riktig. Da er det også lettere å komme på de tipsene man leste om og/eller så videoer om før man la i vei.

Absolutt! Erkjenner at jeg fremdeles har en del å lære for virkelig å bli god på navigasjon og kompass. Dette med å lese terrenget og velge en egnet vei mot et navigasjonspunkt 200 m borte er jeg naturligvis dårlig på. Går for mye i myr og over knauser. Dette vet jeg at jeg kan bli bedre på. Likevel ga det mersmak og mestringsfølelse å oppleve at kompasset ledet meg rett vei. Har alltid med mobil og powerbank på tur så hadde dette i bakhånd som sikkerhet, men ønsket bevisst å la elektronikken forbli i lomma i dag. Trenger all treningen på kompass jeg kan få  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg klassisk navigering med kart og kompass er noe som man fint kan gjøre i terreng man allerede kjenner, man trenger ikke dra til ukjente steder for å drive med slikt, man kan fint gjøre det på en 2-timers dagstur også, noe som betyr at man kan få regelmessig trening på det selv om man ikke har anledning til å pakke sekken for overnatting. Jeg har stort sett alltid med kompass på overnattingsturer (med mindre jeg er lokalkjent og er i nærområdet hvor jeg bor), men jeg har valgt en litt annen tilnærming til orientering/navigering for å utfordre meg selv, så jeg forsøker å unngå å bruke kompasset og heller klare meg med kun kartet. Det er mange tegn i naturen som kan gi deg hint om himmelretninger som at maurtuer (spesielt om de er på en trestamme) veldig ofte peker mot sør der det er mest lys, det er en tendens til at det er mer greiner og mose på trærne mot sør også, selv om man ikke kan basere seg på at det er slik overalt. Dessuten kan man bruke solens posisjon om man vet hva klokken er til å få en pekepinn om himmelretningene. I tillegg har jeg en tendens til å studere kartene før en tur slik at jeg ofte kan vite hvor jeg er ut ifra hvor jeg ser f.eks vann, fjelltopper ol. Det gir nok ikke på noen måte den mest effektive ruten til målet, men det er en viss tilfredsstillelse å komme fram dit jeg skal uten bruk av kompassnål.

Hvordan fyre bål finnes det mengder av gode videoer om på youtube, det samme gjelder primus og da er det greit å se på noen som har samme modell som deg. Det er også greit å teste primus bruk hjemme før man drar og gjerne lage et måltid og to der, det er ikke helt det samme som å koke på komfyren. For min del er mat en viktig del av en tur så det er greit at jeg har en viss peiling på hvordan lage den på primus/bål før jeg drar avgårde. Det skal litt til at maten blir ødelagt, men jo bedre resultatet blir jo bedre blir turen etter min mening. 

Hvis man velger en gradvis tilnærming og øker lengden på turene stegvis så er det ikke dumt å overdrive litt med f.eks klær man tar med, man skal jo ikke bære så langt likevel i starten, så da ser man hva man fikk brukt for og hva som var overflødig og kan kutte bort noe til neste tur. Vi er veldig forskjellige når det gjelder å holde varmen så noen trenger mer varme klær enn andre.

Jeg tror jeg snakker for flere hvis jeg sier at det er vanlig å pakke for mye og for tungt i starten, og så blir det mer effektivt etter hvert som man blir mer komfortabel, og det kan kanskje virke litt rart at så mange gjør den "feilen" når det er så mye erfaring tilgengelig, men på den andre siden så er det så stor variasjon i hva folk foretrekker/anser som "riktig" utstyr i sekken at det antagelig er et visst behov for at vi alle tar en tur innom denne prosessen for å finne den kombinasjonen av utstyr, mat osv som passer oss best.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (5 timer siden):

det er en tendens til at det er mer greiner og mose på trærne mot sør også

Er det ikke motsatt med mose da?
Den vokser på nordsiden av trærne, på nordsiden er det mindre varme slik at mosen ikke tørker ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

det er en tendens til at det er mer greiner og mose på trærne mot sør også

sofasliter skrev (1 time siden):

Er det ikke motsatt med mose da?
Den vokser på nordsiden av trærne, på nordsiden er det mindre varme slik at mosen ikke tørker ut.

Mose vokser generelt på nordsiden av trærne, ja. Maurtuer bygges på sørsiden. :) 

Men ta med et kompass da. Og de fleste her vel et kompass på telefonen eller på klokka i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

Er det ikke motsatt med mose da?
Den vokser på nordsiden av trærne, på nordsiden er det mindre varme slik at mosen ikke tørker ut.

Noe diffust det der med mose med tanke på alle typer mose som finnes? Google tok meg raskt tilbake til Fjellforum:

 

En annen artig erfaring jeg gjorde med himmelretningene er snøsmelting. Når jeg startet i grenseland tidlig sesong på Nordkalottleden etter en snørik vinter var det kanskje det beste tipset jeg kunne fått å starte fra sør å gå mot nord. Jeg møtte mange som sleit med å kave seg oppover i råtten snø mens jeg bare slapp meg ned. :) 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (28 minutter siden):

En annen artig erfaring jeg gjorde med himmelretningene er snøsmelting. Når jeg startet i grenseland tidlig sesong på Nordkalottleden etter en snørik vinter var det kanskje det beste tipset jeg kunne fått å starte fra sør å gå mot nord. Jeg møtte mange som sleit med å kave seg oppover i råtten snø mens jeg bare slapp meg ned. :) 

Det der omtales som praktisk teft og IQ. Jeg er teoretisk sterk, men kunne absolutt vært ett av fjolsene som kavet seg fra nord til sør på en slik tur.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (9 timer siden):

Har alltid med mobil og powerbank på tur så hadde dette i bakhånd som sikkerhet, men ønsket bevisst å la elektronikken forbli i lomma i dag. Trenger all treningen på kompass jeg kan få.  :)

Trening trenger nok de fleste. Kan fort bli litt rusten om man ikke bruker kart og kompass ofte. Lurt med bakcup ja, og spesielt for alle som er helt ny i gamet. Da tenker jeg at det gir en trygghet å vite at man har en "fasit" i lomma som kan fortelle nøyaktig hvor man befinner seg. Kan bli litt mindre skummelt å stole på egne vurderinger da.

Et lite tips på veien: Snu deg ofte og se på terrenget du nettopp kommer fra. Dann et mentalt bilde av samme vei tilbake, punkter å merke seg. Hjelper både til å øve lesning av kart og terreng, og om en faktisk må finne samme vei tilbake når man har gått feil. Hjelper en også til å holde fokus på terrenget, noe man lett kan glemme om man føler seg trygg og rusler av gårde i egne tanker. Fortsatt god tur!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moser har ikke kompass, så de vokser ikke i en spesifikk kompassretning. De vokser der de er minst utsatt for tørke, men fremdeles har nok lys. Det trenger ikke å være i nord. Det kommer helt an på terrenget og andre forhold. Er det et frittstående tre uten skygge i non retning vil det sikkert bli på nordsiden av stammen (eller nodsiden av en stein), men hvis du er inne i en skog hvor sola ikke når ned kan det hende den finner det lyseste stedet, så her må man bruke fornuften. Det samme gjelder grener på trær. De vokser mot lyset, ikke mot en kompassretning, men igjen, er det et frittstående tre vil det være mest lys i sydlig retning.

Skal man lære seg å bruke sånne tegn er nok det lureste å ta med et kompass og legge merke til hvordan dette arter seg i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (10 timer siden):

Er det ikke motsatt med mose da?
Den vokser på nordsiden av trærne, på nordsiden er det mindre varme slik at mosen ikke tørker ut.

Det har du helt sikkert rett i, jeg blander nok sammen en del av disse tingene. Sikkert derfor jeg ikke gir råd til andre om å utfordre seg selv på denne måten men presiserer at det er noe jeg gjør selv :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viktigste når det gjelder utstyr er i hvert fall at det passer for deg og ditt behov. Andres gull kan være din gråstein, holdt på si. Spesielt sekk og sko ville jeg prøvd fysisk i butikk før kjøp. Ellers er et tips som aldri kan gjentas for ofte å pakke vanntett, selv om sekken din måtte ha regntrekk. 

Kjør gjerne enkle overnattingsturer i starten, ikke fryktelig langt hjemmefra eller fra bilen. Da har du alltid muligheten til å gjøre retrett om alt skulle bli kjipt. Å tvinge seg gjennom ei kjip natt kan gi avsmak. Så kan man heller øke distansene og ambisjonene etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.