Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til bruk i lavlandet og fjellet.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ordentlig nybegynner som aldri tidligere har sovet i telt eller vandret i fjellet. Dette skal det bli en slutt på nå i 2022 :)

Det jeg lurer på er, hvilket liggeunderlag jeg bør velge til allsidig bruk. Bruksområdet vil hovedsakelig begrense seg til 3 årstider og primært utgjøres av skog i lavlandet i tidsperioden mai-september med mulighet for bruk på Vidda om sommeren.  

Fra før av er jeg godt vandt med dagsturer på opptil 2.5 mil i lavlandet. Hva bør jeg tenke på jf vekt, kvalitet og pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville først testet et helt vanlig liggeunderlag av skum a la bamse eller lignende, altså ikke oppblåsbart. Hvis du synes dette blir for hardt kan det være greit å vurdere oppblåsbart. Et skumunderlag kan uansett være nyttig å ha, også på dagsturer.

Den store fordelen med et standard skumunderlag er at det er mye mer robust og kan brukes til alt mulig uten at du trenger å tenke på om det skulle punktere og bli ubrukelig. For eksempel sitte ved bålet, bruke det til underlag når du pakker opp og ned leiren, bruke det som sitteunderlag i lunsjpauser (sammenrullet eller utrullet alt etter behov). Du kan til og med jobbe med en kniv på det, for eksempel skjære opp brød og spise frokosten med underlaget som bord. Et standard liggeunderlag er også adskillig billigere å igjenskaffe om det går sunt. Men det skal bli mye ødelagt før det er ubrukelig. Det vil aldri punktere slik at du ikke har noe som helst å ligge på (oppblåsbart kan selvfølgelig lappes, men det er ikke mye trivelig å måtte stå opp midt på natta og lappe et liggeunderlag). Selv om du skulle rive det i to er det bare å fikse med tape.

Blir det for kaldt er to liggeunderlag oppå hverandre et godt råd. For eksempel vil to bamse ekstrem oppå hverandre duge fint til vinterbruk, men det er også greit å bruke et tynnere sammen med bamse (jeg bruker det ofte om vinteren, og da bare et helt billig gammeldags type).

Det finnes flere lettvektsalternativer, men komforten blir der etter.

Fjellsport har bamse extreme til en nokså god pris nå: https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html?channable=013b48696400313030343538d7

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Jeg ville først testet et helt vanlig liggeunderlag av skum a la bamse eller lignende, altså ikke oppblåsbart. Hvis du synes dette blir for hardt kan det være greit å vurdere oppblåsbart. Et skumunderlag kan uansett være nyttig å ha, også på dagsturer.

Den store fordelen med et standard skumunderlag er at det er mye mer robust og kan brukes til alt mulig uten at du trenger å tenke på om det skulle punktere og bli ubrukelig. For eksempel sitte ved bålet, bruke det til underlag når du pakker opp og ned leiren, bruke det som sitteunderlag i lunsjpauser (sammenrullet eller utrullet alt etter behov). Du kan til og med jobbe med en kniv på det, for eksempel skjære opp brød og spise frokosten med underlaget som bord. Et standard liggeunderlag er også adskillig billigere å igjenskaffe om det går sunt. Men det skal bli mye ødelagt før det er ubrukelig. Det vil aldri punktere slik at du ikke har noe som helst å ligge på (oppblåsbart kan selvfølgelig lappes, men det er ikke mye trivelig å måtte stå opp midt på natta og lappe et liggeunderlag). Selv om du skulle rive det i to er det bare å fikse med tape.

Blir det for kaldt er to liggeunderlag oppå hverandre et godt råd. For eksempel vil to bamse ekstrem oppå hverandre duge fint til vinterbruk, men det er også greit å bruke et tynnere sammen med bamse (jeg bruker det ofte om vinteren, og da bare et helt billig gammeldags type).

Det finnes flere lettvektsalternativer, men komforten blir der etter.

Fjellsport har bamse extreme til en nokså god pris nå: https://www.fjellsport.no/mammut-bamse-extreme.html?channable=013b48696400313030343538d7

Hei, takk for tips:) Jeg har sett på Bamse X, men har vært litt skeptisk til om det alene er tilstrekkelig for en middels natts søvn? Altså, jeg er normalvektig, sover greit og har ikke ryggproblemer, vil du si at Bamse alene kan fungere for mitt bruk? 

Jeg ønsker å gå lengre strekk og sette opp leir minst 2/3 ganger pr tur. Tenker du at dette underlaget passer godt alene for mitt bruk jf vekt og komfort? 

Beklager alle spørsmålene, men jeg ønsker ikke å dumme meg ut inne på marka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten prøve først. Isoleringen er mer enn god nok, men spørsmålet er komforten. Og den følelsen vil variere fra person til person. Prøv - om du snorker natten gjennom; gratulerer, du slipper unna med mindre i sekken og mer i lommeboka. Hvis du blir kjent med skjelettet, vel, det er et hav av mykere madrasser som du kan legge oppå skumgummien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (27 minutter siden):

Hei, takk for tips:) Jeg har sett på Bamse X, men har vært litt skeptisk til om det alene er tilstrekkelig for en middels natts søvn? Altså, jeg er normalvektig, sover greit og har ikke ryggproblemer, vil du si at Bamse alene kan fungere for mitt bruk? 

Jeg ønsker å gå lengre strekk og sette opp leir minst 2/3 ganger pr tur. Tenker du at dette underlaget passer godt alene for mitt bruk jf vekt og komfort? 

Beklager alle spørsmålene, men jeg ønsker ikke å dumme meg ut inne på marka.

Så lenge du ikke ligger i en steinrøys 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Mountain Equipment Aerostat 7 Synthetic. 
Har brukt mitt ca 100 netter og syns dette har en fin blanding av komfort, vekt og isoleringsevne. Bruker mitt året rundt , men har som regel med ett tynt skumunderlag i bunn for å beskytte mot kvist og stein. Ser long versjonen som jeg har ligger på fjellsport til 1099, som jeg vil si er ett godt kjøp. Evt sjekk Finn. :)

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et Therm-A-Rest Neoair Xlite eller Xterm med en gang, så sparer du både penger og masse vekt i lengden. Erfaringen med begge er at de er lette, komfortable og ekstremt holdbare, og brukes henholdsvis sommer og vinter hos meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (8 timer siden):

Hei, takk for tips:) Jeg har sett på Bamse X, men har vært litt skeptisk til om det alene er tilstrekkelig for en middels natts søvn? Altså, jeg er normalvektig, sover greit og har ikke ryggproblemer, vil du si at Bamse alene kan fungere for mitt bruk? 

Jeg ønsker å gå lengre strekk og sette opp leir minst 2/3 ganger pr tur. Tenker du at dette underlaget passer godt alene for mitt bruk jf vekt og komfort? 

Beklager alle spørsmålene, men jeg ønsker ikke å dumme meg ut inne på marka.

Ingen grunn til å beklage. Og du skal ikke være redd for å gjøre feil valg. Det kommer du garantert til å gjøre en del av. Det har i hvert fall jeg gjort mange ganger. Det heter ikke å dumme seg ut, men å skaffe seg erfaring. Man kan spørre for å unngå de største tabbene, men veldig mye må man faktisk bare teste ut for å se om det duger. Det som duger for én duger ikke nødvendigvis for alle andre også. Hva som duger for deg vet jeg jo selvsagt ikke, det må du nesten bare prøve. Det lure er å prøve de enkle alternativene først, for hvis det duger har man løst problemet på enkleste måte.

Før hadde vi ikke oppblåsbare liggeunderlag (opp til rundt 1980 hadde jeg vel knapt hørt om de, senere hørte jeg om enkelte som brukte dem, og alternativene var få, de var omtrent like harde som skumunderlag, de var dyre og de kunne punktere). Jeg kjøpte vel mitt første en gang mellom 2005 og 2010 som jeg brukte på en tur med bil og telt i Finnmark og var vel ikke veldig overbevist om hvor mye bedre dette var (men det var ikke spesielt tykt heller da, slik som de man har i dag). Mesteparten av mitt friluftsliv (jeg er 63 år nå) har jeg ligget på enkle skumunderlag som dette: lenke, to oppå hverandre om vinteren, gjerne direkte på snøen, så det duger i massevis for meg i hvert fall. Kan egentlig ikke si at jeg pleide å tenke så mye på hva jeg lå på. Jeg var ute på tur og trivdes med det. Enkle kår var - og er jo hele poenget med å være på tur for meg. Jeg bruker som oftest skumunderlag nå også, rett og slett fordi det er så mye enklere å forholde seg til, ingen pumping, kan bruke det over alt, kan rulles ut når som helst for å ta en høneblund, for eksempel etter lunsj... Den lengste turen jeg har vært på sammenhengende var en padletur i 1997 som varte omtrent 6 uker. Jeg hadde kun et enkelt skumunderlag da også, uten at jeg tenkte noe over det. Jeg har også vært på andre turer over flere uker med bare skumunderlag.

Men som sagt, om du synes det fungerer, det er det bare du som kan avgjøre. Ikke tenk og gruble for mye på det. Bare dra på tur og test, helst mer enn bare en gang så du rekker å bli litt vant med det. Det er nå i alle fall mitt råd.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Ingen grunn til å beklage. Og du skal ikke være redd for å gjøre feil valg. Det kommer du garantert til å gjøre en del av. Det har i hvert fall jeg gjort mange ganger. Det heter ikke å dumme seg ut, men å skaffe seg erfaring. Man kan spørre for å unngå de største tabbene, men veldig mye må man faktisk bare teste ut for å se om det duger. Det som duger for én duger ikke nødvendigvis for alle andre også. Hva som duger for deg vet jeg jo selvsagt ikke, det må du nesten bare prøve. Det lure er å prøve de enkle alternativene først, for hvis det duger har man løst problemet på enkleste måte.

Før hadde vi ikke oppblåsbare liggeunderlag (opp til rundt 1980 hadde jeg vel knapt hørt om de, senere hørte jeg om enkelte som brukte dem, og alternativene var få, de var omtrent like harde som skumunderlag, de var dyre og de kunne punktere). Jeg kjøpte vel mitt første en gang mellom 2005 og 2010 som jeg brukte på en tur med bil og telt i Finnmark og var vel ikke veldig overbevist om hvor mye bedre dette var (men det var ikke spesielt tykt heller da, slik som de man har i dag). Mesteparten av mitt friluftsliv (jeg er 63 år nå) har jeg ligget på enkle skumunderlag som dette: lenke, to oppå hverandre om vinteren, gjerne direkte på snøen, så det duger i massevis for meg i hvert fall. Kan egentlig ikke si at jeg pleide å tenke så mye på hva jeg lå på. Jeg var ute på tur og trivdes med det. Enkle kår var - og er jo hele poenget med å være på tur for meg. Jeg bruker som oftest skumunderlag nå også, rett og slett fordi det er så mye enklere å forholde seg til, ingen pumping, kan bruke det over alt, kan rulles ut når som helst for å ta en høneblund, for eksempel etter lunsj... Den lengste turen jeg har vært på sammenhengende var en padletur i 1997 som varte omtrent 6 uker. Jeg hadde kun et enkelt skumunderlag da også, uten at jeg tenkte noe over det. Jeg har også vært på andre turer over flere uker med bare skumunderlag.

Men som sagt, om du synes det fungerer, det er det bare du som kan avgjøre. Ikke tenk og gruble for mye på det. Bare dra på tur og test, helst mer enn bare en gang så du rekker å bli litt vant med det. Det er nå i alle fall mitt råd.

;-)

Flotters innlegg 👍

Jeg studerer og jobber innenfor et klassisk lavtlønnet yrke så pris/ godt nok- ratio er viktig for meg. Jeg ser selvsagt at det beste ville være en sekk til 10 lapper, et telt til 15 og et underlag til 2K, men det er penger jeg er lite lysten på å svi av. Jeg tenker at "godt nok" får være tilstrekkelig. Når det er sagt er jeg opptatt av at det skal være lett og rent faktisk "godt nok" også. Ingenting er jo mer demotiverende enn å ligge vondt i et møkkatelt og fryse. 

Dersom dette ikke blir et blaff, men markerer starten på en ny interesse og fritidssyssel vil jeg heller oppgradere senere. Når det gjelder sovepose har jeg allerede flasket til litt ettersom at jeg bare hater å fryse. 

Har du forresten noen tips til pakking av sekk (85L)? Jeg har et telt på 3 kg og en sovepose på omlag 1.5 kg. Hva bør jeg tenke på før en 3 dagers fisketur/ telttur på Hardangervidda i sommer ?

 

(Takker hjertelig for alle svar btw. Dette nettstedet er gull verdt)

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (14 timer siden):

Ingen grunn til å beklage. Og du skal ikke være redd for å gjøre feil valg. Det kommer du garantert til å gjøre en del av. Det har i hvert fall jeg gjort mange ganger. Det heter ikke å dumme seg ut, men å skaffe seg erfaring. Man kan spørre for å unngå de største tabbene, men veldig mye må man faktisk bare teste ut for å se om det duger. Det som duger for én duger ikke nødvendigvis for alle andre også. Hva som duger for deg vet jeg jo selvsagt ikke, det må du nesten bare prøve. Det lure er å prøve de enkle alternativene først, for hvis det duger har man løst problemet på enkleste måte.

Før hadde vi ikke oppblåsbare liggeunderlag (opp til rundt 1980 hadde jeg vel knapt hørt om de, senere hørte jeg om enkelte som brukte dem, og alternativene var få, de var omtrent like harde som skumunderlag, de var dyre og de kunne punktere). Jeg kjøpte vel mitt første en gang mellom 2005 og 2010 som jeg brukte på en tur med bil og telt i Finnmark og var vel ikke veldig overbevist om hvor mye bedre dette var (men det var ikke spesielt tykt heller da, slik som de man har i dag). Mesteparten av mitt friluftsliv (jeg er 63 år nå) har jeg ligget på enkle skumunderlag som dette: lenke, to oppå hverandre om vinteren, gjerne direkte på snøen, så det duger i massevis for meg i hvert fall. Kan egentlig ikke si at jeg pleide å tenke så mye på hva jeg lå på. Jeg var ute på tur og trivdes med det. Enkle kår var - og er jo hele poenget med å være på tur for meg. Jeg bruker som oftest skumunderlag nå også, rett og slett fordi det er så mye enklere å forholde seg til, ingen pumping, kan bruke det over alt, kan rulles ut når som helst for å ta en høneblund, for eksempel etter lunsj... Den lengste turen jeg har vært på sammenhengende var en padletur i 1997 som varte omtrent 6 uker. Jeg hadde kun et enkelt skumunderlag da også, uten at jeg tenkte noe over det. Jeg har også vært på andre turer over flere uker med bare skumunderlag.

Men som sagt, om du synes det fungerer, det er det bare du som kan avgjøre. Ikke tenk og gruble for mye på det. Bare dra på tur og test, helst mer enn bare en gang så du rekker å bli litt vant med det. Det er nå i alle fall mitt råd.

;-)

Det du sier om "å dumme seg ut" og høsting av erfaring er interessant og viktig. Jeg tror jeg må forvente nedturer på veien til suksess. Noe annet vil tross alt være overraskende for en erfaren dagsvandrer blottet for erfaring med overnatting i terrenget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (18 minutter siden):

Har du forresten noen tips til pakking av sekk (85L)?

Jeg tror vel ikke du trenger noe særlig mer enn det du tar med deg på en vanlig dagstur + noe mer mat + telt/sovepose/liggeunderlag + noe enkelt kokeutstyr/skje eller gaffel (bruk kjelen/panna som tallerk)/kopp + en liten rull med kraftig tape (duct tape, tesa tape eller lignende). Når du så legger fiskesaker oppå dette tenker jeg det blir tungt nok å bære. Problemet med en så stor sekk er at det er alt for god plass til alt det man ikke trenger å ta med seg. Hvis du har tenkt å satse på fisk som mat er det greit å ta med noe veldig enkelt i fall du ikke får fisk, for eksempel havregryn, suppepose eller noe annet. Ta ikke med for mye mat. Hvis du skal lage noen plan, så lag en plan over måltidene og finn ut nøyaktig hva du skal spise (detaljert). Det er veldig lett å få med flere kg for mye mat om man ikke tenker seg om. Det kommer du til å måtte bære hjem igjen. 😓

Jeg pleier ellers alltid å tenke at plan B på kortere turer som dette er å komme seg til bygds eller hjem om noe går så galt at det ikke kan fikses med tape elelr man ikke kan fortsette turen uten å fikse skaden.

Men du trenger ikke å vente helt til sommeren med å dra på tur. Det er fin vår ute nå og du kan derfor begynne å øve nå. Det er mulig å sette opp teltet i nærområdet og skaffe seg erfaring før man legger ut på en lengre tur. Det er både lærerikt og artig. Prøv gjerne ei natt eller to i regnvær også, bare for å se hvordan det fungerer. Noe av det triveligste jeg vet er nettopp å ligge i et telt mens regnet slår ned på teltduken. Rene vuggesangen.

;-)

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder liggeunderlag så tror jeg at et billig oppblåsbart liggeunderlag, i kombinasjon med et billig "eggkartong" liggeunderlag er greit for min del.

Noen av de billigste oppblåsbare liggeunderlag har en oppgitt R-verdi på 1,8. Et "eggkartong" liggeunderlag fra for eksempel Stormberg har en R- verdi på 2,2. Til sammen blir det en R-verdi på 4. Som i teorien skulle holde til mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (22 minutter siden):

Kart og kompass glemte jeg jo å nevne. Selv bruker jeg alltid GPS, men pleier å ha med papirkart i reserve når jeg ikke er sikker på at jeg klarer meg uten hvis GPSen skulle slutte å virke.

Hehe, her rører du ved noe jeg er totalt ukjent med... Jeg har aldri brukt verken kart eller kompass og kjenner på litt angst for å avhenge av det for å være ærlig. Kan jeg orientere på Vidda uten dersom jeg går besøkte områder eller trenger jeg å lære meg dette selv for en 3 dagers fisketur? 

Har hele mitt liv gått gode dagsturer på 1-2 mil i Finnemarka og Nordmarka hvor jeg er lommekjent. Er det vanskelig å mestre kart/kompass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (27 minutter siden):

Når det gjelder liggeunderlag så tror jeg at et billig oppblåsbart liggeunderlag, i kombinasjon med et billig "eggkartong" liggeunderlag er greit for min del.

Noen av de billigste oppblåsbare liggeunderlag har en oppgitt R-verdi på 1,8. Et "eggkartong" liggeunderlag fra for eksempel Stormberg har en R- verdi på 2,2. Til sammen blir det en R-verdi på 4. Som i teorien skulle holde til mye.

Så man kan i prinsippet legge dobbelt for å oppnå dobbel- Rverdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er selvfølgelig å få noen til å vise det for deg, men det er overhode ikke vanskelig å mestre basis bruk av kart og kompass. Det er tvert i mot veldig enkelt. Det beste er å øve seg ute på tur. Ta det med deg på dagsturer der du er godt kjent og følg med på kartet når du går. Siden du kjenner terrenget er det mye lettere å kjenne seg igjen i kartet. Kompasset bruker du (foreløpig) bare til å nogenlunde rette inn kartet så det har samme retning som det virkelige terrenget. Nord er oppover på kartet. Den vanligvis røde magnetpila på kompasset peker mot terrengets nord. Du holder kartet framfor deg slik at teksten på kartet er riktig vei (når du leser teksten som i en bok fra venstre mot høyre leser du fra vest til øst på kartet, og da er nord oppover på kartet). Så da er det bare å snu kartet og deg selv til oppover på kartet peker i nogenlunde samme retning som den røde magnetpila på kompasset. Nå vil kartet være orientert likt med terrenget og du bruker da kartet som en liten modell av terrenget. For at du skal kunne orientere deg i denne modellen må du vite hvor det stedet du nå står på er i modellen (altså i kartet). Derfor er det viktig å hele tiden følge med i kartet hvor du er og hvor du går.

Det er enkelt. Man må bare gjøre det et par ganger så man skjønner hvordan man bruker kartet. Kompasset bruker du som sagt (inntil videre) kun til å snu kartet (og deg selv) så kartet retning stemmer overens med virkeligheten. Snu hele deg, ikke bare kartet.

Til å begynne med er det (etter min mening) viktig å kun forholde seg til magnetpila på kompasset. Glem alt det andre du finner på kompasset, piler, linjer, tall og streker. Du bruker magnetpila til å finne nord i terrenget og retter kartets nord (altså opp) mot nord i terrenget. Dette er basis bruk av kart. Hvis du allerede vet hvor nord er i terrenget trenger du ikke kompass en gang. Du bare retter kartet mot nord. Etter min mening gjør folk det vanskelig for seg selv ved å begynne å ta ut kompasskurs før de mestrer å bruke denne basisteknikken der man altså sørger for at kartet har samme retning som terrenget.

Det er ingen heksekunst å ta ut kompasskurs heller, når man først forstår basis bruk av kart. Men takler man ikke basis bruk av kart klarer man vanskelig å forstå hvordan man skal ta ut en kompasskurs og hvorfor det fungerer å gjøre det i praksis.

Så igjen, ut og øv i nærområdet - og ta gjerne med teltet i samme slengen.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til angående kart og kompass at den teknikken jeg beskriver brukes veldig mye i orienteringsløp, bortsett fra at man i stedet for å holde kartet med nord opp/framover holder man kartet slik at løperetningen peker opp/framover. Så vrir man hele seg inklusive kartet til nord på kartet peker i samme retning som magnetpila på kompasset og løper så rett framover. Man har da gjerne kompasset fastmontert på tommel eller håndledd.

Dette er i prinsipp akkurat samme teknikk som jeg beskrev. Det er mye enklere og raskere enn å ta ut kompasskurs og brukes altså av orienteringsløpere. Men du trenger da et kompass som er montert fast på hånda som du holder kastet i.

Bildene viser forskjellen.

Dette (nedenfor) er slik orienteringsløpere gjør det. Jeg holder kartet rett foran meg og slik at jeg kan legge kompasset oppå kartet fra der jeg er i A til der jeg skal i B. Så vrir jeg hele meg og kartet til Nord på kartet stemmer overens med den røde magnetpila på kompasset. Nå er det bare å begynne å gå i den retningen tommelen og kompasset peker, altså rett fram fra der jeg står. Jeg må nå holde kartet i samme grep helt til jeg er framme, og med jevne mellomrom holder jeg det foran meg og korrigerer kursen ved å vri meg og kartet til Nord på kartet igjen peker i samme retning som magnetpila på kompasset. Hvis jeg hadde klart å løpe rett fram (noe jeg ikke klarer) ville jeg oppdage at magnetpila og Nord på kartet hele tiden stemmer overens hver gang jeg sjekker.

IMG_20220415_013544.thumb.jpg.9e5a7a319374b96965f5717770b146b0.jpg

 

 

Her (nedenfor) er slik jeg mener du bør lære deg først. Hold gjerne kompasset i ene hånda og kartet i den andre, de trenger ikke ligge oppå hverandre, men pass på at Nord på kartet peker rett framfor deg. Så vrir du deg selv inklusive kartet til magnetpila på kompasset peker i samme retning som Nord på kartet slik som vist i bildet nedenfor. Hvordan resten av kompasset ligger i forhold til kartet spiller ingen rolle. Du trenger kun å forholde deg til magnetpila. Du står nå i i A (det må du vite på forhånd, derfor må du følge med på hvor du er på kartet hele tiden) og du skal nå gå bortover på skrå mot høyre i terrenget. Løft hodet, se på skrå til høyre. Dit skal du gå. Bak deg i skogen har du vann og framover til venstre i terrenget har du også vann. Kart og terreng ligger jo i samme retning. Det hadde jo vært fint om det nå var en sti fra A til B, men jeg tok nå bare ett kart som lå her. Begynn med å følge kjente stier, veier og far og gjør denne øvelsen. Du vil nå være mye bedre rustet på en fisketur på Hardangervidda. 😁

IMG_20220415_013812.thumb.jpg.593f3357bea40fff7bfb54e1e2fa8e1f.jpg

Endret av Skogens Stønn
Ett bilde var med to ganger. Noen tekstkorrigeringer for å gjøre teksten mer forståelig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (38 minutter siden):

Supert, takk :)

Hvis du skal skaffe deg et kompass, så ikke gå for et såkalt tommelkompass som jeg har på bildene. Det egner seg best til orienteringsløp. Du trenger heller ikke å lete på øverste hylle. Gå for et helt standard platekompass. Husk at det kun er magnetpila du trenger å forholde deg til i første omgang. Men du skal kjøpe ett som er godt (det handler om hvordan magnetpila oppfører seg, ikke om streker og piler på kompassplata). Silva og Suunto går for å være gode kompasser. På finn.no finner du billige kompass. Her er for eksempel ett brukt Silva-kompass på finn til 100 kr: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=246904720 Sportsforretninger selger også standard fult brukbare kompass til en rimelig pris, for eksempel XXL: https://www.xxl.no/silva-compass-field-kompass/p/1123886_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med @Skogens Stønn. Den beste måten å lære å lese kart på, er å bruke det mye, slik at en blir vant til å "kjenne seg igjen" i forhold til terrenget. Følger en med, så lærer en å lese kart, samtidig som man vet hvor man er. Når, for eksempel, stien passerer en bekk, finn igjen det krysningspunktet på kartet. Etter hvert trengs det ikke lange kikken på kartet for å oppdatere posisjonen. 

Kompass er slik sett underordnet, men likevel essensielt, i starten. 

Jeg vil likevel advare mot kompasset det linkes til. Kompasset i seg selv er det ikke noe feil på, men det er kort i plata. Det er praktisk å ha med seg, men kan være klønete i forbindelse med å ta ut kompasskurs, når det måtte bli aktuelt. Da er det en fordel med lengre plate. Du trenger ikke mye opp i pris for å få et like godt kompass, med lengre plate.

feks. https://www.xxl.no/silva-compass-ranger-kompass/p/1123887_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (50 minutter siden):

Det er praktisk å ha med seg, men kan være klønete i forbindelse med å ta ut kompasskurs, når det måtte bli aktuelt. Da er det en fordel med lengre plate.

 

Enig i det. På den annen side er det veldig mange som bruker kart til å følge terreng og stier uten å ta ut kompasskurs. Jeg tipper det gjelder de aller fleste (ikke o-løp da), og mener også dette er neste trinn i å lære å bruke kart. Det er jo sånn de fleste er vant til å bruke kart fra byvandring og bilkjøring. Man bruker jo aldri, og trenger heller ikke kompass da. Det er først og fremst når man ikke har ting i terrenget man med sikkerhet kjenner igjen å holde deg til at man bruker kompass og kompasskurs. Man tar liksom ikke ut kompasskurs på vei opp til toppen av Gaustatoppen eller Glittertind.

Selv er det svært sjelden jeg bruker kompass (utenom o-løp). Jeg retter inn kartet etter terrenget (stien jeg går på, vannet jeg et ved, hytta der framme osv) slik at kart og terreng har samme retning helt uten å bruke kompasset i det hele tatt. Jeg står her, hytta der framme er den der på kartet. OK, da lar jeg linja på kartet fra der jeg står til hytta peke rett mot hytta. Kartet er nå orientert i terrenget. Det er kun unntaksvis at jeg bruker kompasskurs (og kompass i det hele tatt) bortsett fra når jeg skal orientere kartet og/eller bevege meg rette strekker gjennom terrenget uten å ha noe rundt meg å forholde meg til som hytta over, eller en sti, vei, vannkant, bekk... Jeg mener ganske bestemt at dette er grunnleggende erfaring man bør tilegne seg før man bruker kompasset aktivt til navigering. Det er her mange blir forvirret tror jeg, og synes det er litt vanskelig. De får anvist en prosedyre for hvordan de skal gå fram for å ta ut det de blir fortalt at heter "kompasskurs", gjerne med forklaring om at det et noe som heter missvisning også, som må legges til, eller var det trekkes fra, og hva er nå dette med 400 og 360 grader da og hva skal jeg trekke fra - eller legge til når jeg har 400 graders kompass? Og når de har fått disse reglene skal de altså sette dette ut i livet uten å skjønne hva de egentlig driver med. I det hele tatt er det en god indikasjon på at man skal lære seg det grunnleggende hvis man må bruke energi og tid på å forklare hva en kompasskurs er og hvordan man tar den ut. Det kjommer ofte helt av seg selv etter at man skjønner resten. Det et jo egentlig bare et veldig enkelt triks hvor man lar kompassplata erstatte kartet. Men da må man jo vite hvordan man navigerer i kartet først. Kompassplata er bare et superenkelt kart med retningen fra der du er til dit du skal og med en innebygget nordpil som magnetpila skal peke i samme retning som når man har vridd seg og "kartet" i riktig retning. I det første bildet jeg la inn er altså platekompasset det du sitter igjen med hvis du visker ut alt på kartet utenom A og B og Nordpila og i tilegg beholder magnetpila. Når du vrir på papiret i forhold til kompasshuset mitt er det det samme som å vri på plata i forhold til kompasshuset på platekompasset. Så enkelt er det altså. Og så vanskelig.

Men enig, kjøp et kompass med en lengre linjal, så har du et kompass som også er bedre egnet til å ta ut kompasskurs over lengre avstand om behovet skulle oppstå siden.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.