Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag til bruk i lavlandet og fjellet.


Anbefalte innlegg

Skaubjønn på truger skrev (24 minutter siden):

Ja, og husk at det ikke er vanskelig, bare uvant.

Hadde du vært som meg, som kan gå 180 grader feil uten å innse det hvis jeg bare skal følge retningssansen min, så lærer du fort at det er lønnsomt å kunne lese kart. Min samboer har en helt annen retningssans. Hun kan gå tvers igjennom skogen uten å så mye som blunke og havne akkurat der hun vil (men hun er også flink på å bruke kart om hun må, for det er ikke alltid det er så lurt å følge den rette linja som går gjennom skogen når den krysser et stup eller vann på sin vei, tenk på det hvis du en gang vil prøve å gå på kompasskurs).

Ofte finner man jo fram bare ved intuisjon. Man følger kanskje en sti man vet går til riktig sted, eller skilting/merking, eller man har gått der før. Men så kommer den dagen at det dro opp til uvær, T-merkingen av stien snødde ned, eller tjukk tåke, eller man forstuet foten og vil til nærmeste hytte/sted, eller man blir hentet ved slutten av turen av kjæresten på en vei man aldri har vært på før. Eller man tok rett og slett feil et sted og nå ikke lenger skjønner hvor man er. Det er da man er usigelig glad for at man kan trekke ut sparesset av jakkeermet (eller helst kartet ut av kartmappa da).

Og jeg mener det: øv der du er kjent og ikke trenger kart og kompass. Og har du ikke kompass, begynn uten. Det er faktisk også ganske gøy, og kanskje finner du plutselig steder på kartet som ser interessante ut og som du ikke har vært på før og vil gå dit. Kart kan du skrive ut fra selv-valgt område på norgeskart.no. Velg gjerne målestokk 1:25 000 eller 1:50 000, målestokken sier hvor mange cm i virkeligheten 1 cm på kartet er, altså 25000 eller 50000 cm, eller 250 og 500 meter om du vil, altså 1 cm på kartet er 250 eller 500 meter i terrenget.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Skogens Stønn said:

Hadde du vært som meg, som kan gå 180 grader feil uten å innse det hvis jeg bare skal følge retningssansen min

Godt å se at det er noe du er amatør på,  Skogens Stønn. Prøv skyfri himmel, 210 grader og krysning av reingjerde ved hjelp av grensevarde, så skal vi snakke.

Tilbake til vett og forstand...

Det er også greit å få et forhold til hvor sola står på himmelen. Kan gi en pekepinn på omtrentlig retning. Når du har tatt kompasskurs, hold en hånd over solen når du står i marsjretningen. Da blir det lettere å huske og dermed holde retningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (16 timer siden):

Hehe, her rører du ved noe jeg er totalt ukjent med... Jeg har aldri brukt verken kart eller kompass og kjenner på litt angst for å avhenge av det for å være ærlig. Kan jeg orientere på Vidda uten dersom jeg går besøkte områder eller trenger jeg å lære meg dette selv for en 3 dagers fisketur? 

Har hele mitt liv gått gode dagsturer på 1-2 mil i Finnemarka og Nordmarka hvor jeg er lommekjent. Er det vanskelig å mestre kart/kompass? 

Greit å kunne ordne kompasskurs om det blir styggvær på Hardangervidda, tidvis vanskelig i se sti/markering i steinur for eksempel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble handletur og innkjøp av denne idag: https://www.xxl.no/bergans-sleeping-mat-extreme-svart/p/1133088_1_style

 

Håper den viser seg å være et godt valg. Har forøvrig bestemt meg for å gå en testtur fra søndag til mandag på kun 5-6 km i marka ikke langt fra der jeg bor. Håper på en fin første natt ute :)

Tenker å gjøre det enkelt første gangen. Sekk, telt, sovepose og liggeunderlag som basic. Tar med snop og god, ferdigtilberedt mat + drikke (ettersom at vannet jeg tenker å telte ved fremdeles er islagt). Ellers vil jeg ta med hodelykt og kniv å kle meg godt. Er det noe annet jeg bør tenke på? 

(Igjen ønsker jeg å uttrykke stor takknemlighet overfor de som har postet i denne tråden. Det er ikke så lett eller innlysende for en totalt uerfaren telter dette her...) 

 

God påske forresten 🌞

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (4 timer siden):

Er det noe annet jeg bør tenke på? 

Jeg vet jo ikke hvor du skal og om det er vinter og kaldt der eller mer vårlig og varmegrader om natta. Er det over null er det ikke så mye å tenke på.

Hvis det er mer vinterlig bør du tenke på at drikkevannet du tar med deg kan fryse. Du kan enten bruke termos eller la vannet ligge på et sted hvor det er mindre utsatt for kulde. Som oftest holder det å legge vannflaska i sekken om det ikke blir bråkaldt. Flere små flasker fryser lettere til is enn ei stor flaske. Å oppbevare vannflaske i soveposen er jo en sikker mulighet, om enn kanskje ikke den behageligst (vannet bør i så fall være lunkent eller varmere i utgangspunktet for at du skal slippe å kjenne en kald klump i soveposen). Men det skal være ganske kaldt før vannet fryser hvis du har det inne i teltet altså. Det fryser ikke ved 1 kuldegrad eller 3. Hvis du har ei flaske som tåler varmt vann kan du også varme vannet og bruke den som varmeflaske i soveposen hvis det er kaldt. Hvis du ligger på barmark med frost/tele eller på snø kan det være lurt å ha noe under liggeunderlaget igjen, for eksempel et ull-/flece-teppe, eller klærne du tar av deg om natta. Bakken kan jo være ganske kald ennå på steder der det er frost i bakken. Ligger du på lyng/gress/granbar eller lignende hadde jeg ikke brydd meg om å isolere ekstra (men her kan vi være nokså forskjellige da)

Lykke til og god påske. Det er bare en måte å skaffe seg erfaring på, og det er det du gjør nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (18 timer siden):

Ble handletur og innkjøp av denne idag: https://www.xxl.no/bergans-sleeping-mat-extreme-svart/p/1133088_1_style

 

Håper den viser seg å være et godt valg. Har forøvrig bestemt meg for å gå en testtur fra søndag til mandag på kun 5-6 km i marka ikke langt fra der jeg bor. Håper på en fin første natt ute :)

Tenker å gjøre det enkelt første gangen. Sekk, telt, sovepose og liggeunderlag som basic. Tar med snop og god, ferdigtilberedt mat + drikke (ettersom at vannet jeg tenker å telte ved fremdeles er islagt). Ellers vil jeg ta med hodelykt og kniv å kle meg godt. Er det noe annet jeg bør tenke på? 

(Igjen ønsker jeg å uttrykke stor takknemlighet overfor de som har postet i denne tråden. Det er ikke så lett eller innlysende for en totalt uerfaren telter dette her...) 

 

God påske forresten 🌞

Ta med deg en liten notatbok og penn, evt skriv et notat på telefonen din med hva slags utstyr du savner, synes fungerte bra og hva du vil bytte ut.
 

Det er veldig lett å få masse innspill fra folk på Internett og dermed overpakke. Kom deg ut og kjenn litt på å fryse, mangle dopapir og komme hjem med 4 kg havregryn for mye - så lære du deg fort din egen stil :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Skaubjønn på truger skrev (På 15.4.2022 den 14.20):

Her fant jeg en glimrende video som forklarer grunnleggende bruk av kart og kompass. De viser tre forskjellige kompass. Prinsippet for alle er like, det er bare hvordan du holder kompasset. I tillegg vil et linjalkompass (aka vanlig turkompass) også kunne dreie kompasshuset slik at du kan stille inn en kurs og ikke trenger å holde kompasset oppå kartet hele tiden. Det er imidlertid viktig for forståelsen at man skjønner teknikken med de to første kompassene (håndleddskompass og tommelkompass). De viser godt prinsippet med kart og kompass, og dette er også beste teknikk der man må bruke kompasset hele tiden, for eksempel i tett skog og/eller kronglete uoversiktlig terreng, og også der man hele tiden skal skifte kurs. Linjalkompasset kan brukes på akkurat samme måten. Still da N-en på kompasshuset rett mot marspila (0 grader på gradskalaen).

Glem alt om missvisning til du behersker kompassbruk til fulle. Øv på korte avstander til å begynne med. Ta også kart og kompass med når du besøker utsikter. Det gjør det enkelt å finne igjen ting du ser fra utsikten på kartet.

Turorientering er også veldig god øving. De fleste lokale O-lag arrangerer turorientering. Det er som regel poster som henger ute hele sommeren og som man kan finne når man vil med kart (O-kart som de selger med postene påtegnet) og kompass.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.