Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye redningshelikoptre kan spore mobiltelefoner uten dekning


Ikigai

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen på NRK om hvordan de nye redningshelikoptrene kan spore mobiltelefoner, selv når du er uten dekning.

Deler her inne da jeg tenker det kan være nyttig for folk å få med seg. Jeg er en av dem som setter telefonen i flymodus når jeg er på lengre turer, men det kan være nyttig å vite at det å slå på telefonen og ikke ha den i flymodus, selv om det ikke er dekning, kan hjelpe redningsmannskaper å finne oss turgåere om noe uventet skulle skje.

For eksempel hvis man er på tur og man skulle være så uheldig å havne i ulendt terreng eller skade seg i et område uten dekning. Så lenge man har meldt fra til noen at man er på tur og når man evt. skulle vært tilbake så vil det bli satt i gang et søk, og det å holde telefonen påslått selv om det ikke er dekning kan altså hjelpe en med å bli funnet. Og hvis man har lite batteri, slå den på når man hører helikopteret ettersom søkeren krever line of sight for plukke opp mobiltelefonen.

Kan i samme slengen tipse om at refleks/refleksvest også øker sjansen for å bli funnet da det lyser opp på nattkikkerten.

Artikkel om sporing av mobiltelefon: https://www.nrk.no/rogaland/derfor-bor-du-ikkje-skru-av-mobilen-pa-paskefjellet-1.15929275
Artikkel om refleksvest: https://www.hovedredningssentralen.no/ta-med-refleksvest/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nok også vært av typen som setter mobilen i flymodus på lengre turer, men greit å ha i bakhodet at man kan ha telefonen «påskrudd» dersom man er avhengig av bistand.

Jeg er av typen som har gått til innkjøp av oransje refleksvest som jeg har liggende i sekken. Den veier nesten ingenting, og det er en ekstra trygghet å vite at jeg har den om uhellet skulle være ute. Hadde jo mange refleksvester liggende fra før, men storparten av disse var gule, mens jeg synes signaloransje skiller seg lettere ut i terrenget enn gult, både på sommer og vinter, men særlig sistnevnte. Ikke koster de mye heller, sett opp i mot hvor stor verdi de potensielt kan ha i en kjip situasjon.

Jeg var dog ikke kjent med at forskjellen på en uten og en med refleks i nattoptikken i redningshelikopteret var stor som artikkelen fra Hovedredningssentralen viste – enda større trygghet av å ha refleksvesten i sekken ;)

Ellers har jeg hørt at dersom man har glowstick/chemstick eller lignende pluss en taustump blir man mye mer synlig på nattestid dersom man kjører i gang med å slynge denne rundt i sirkel i reneste rave-party-stil som på videoen under. Kanskje ikke så vanlig å ha med i sekken, men om man mot alle odds skulle ha det, så er det greit å vite om. Har hendt at jeg har hatt én slik i topplokket på sekken på turer i høstmørket, selv om bruksområdet for en slik er veldig begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.