Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egendefinert rute i kartapp/ digitalt kart.


Rukal

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å merkere egendefinert rute på ulike digitale kart-/apper uten å finne noen måte å få dette til. Det nærmest jeg har kommet er når jeg bruker målefunksjon enkelte kart har. Men dette er jo bare en midlertidig markering jeg ikke får lagret, og dermed ikke får delt med andre turvenner. Jeg er helt blank, og trenger noen innspill. Beklager om dette er et grundig gjennomdiskutert tema i annen tråd, og i så fall noe jeg ikke har funnet. Kunne du i så fall peke meg i riktig retning aka; lytt til erfarne fjellfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det et alternativ å benytte GIS-programvare på datamaskin, for eksempel QGIS med WMS-kart (nettkart) fra Kartverket? Da kan man printe/lagre kart f.eks. i PDF-format med ulike markeringer for ruter og lignende. Man har nok ikke en nettbasert løsning som enkelt kan deles med andre på denne måten, annet enn gjennom eksport/printing.

Jeg synes det er en fordel å gjøre det på denne måten, da man kan legge til alle slags mulige markeringer, rutenett og bakgrunnskart for å få akkurat det kartet man selv ønsker. Jeg pleier for eksempel ofte å legge inn fjellskygge på kartet, slik at terrengformen kommer tydeligere frem. I tillegg hender det at jeg legger inn et kartlag med bratthet hvis det er aktuelt, kanskje aller mest i planleggingsfasen. Og hvis det er snakk om turer i grensestrøkene til Sverige legger jeg også inn kart fra det svenske Lantmäteriet (Kartverket) på svensk side av grensa. Sist legger jeg stort sett alltid inn koordinater på rutenettet. I forbindelse med jakt legger jeg inn grensene på valdet også, dersom det er tilgjengelig. Etter turen kan jeg importere GPX-tracking fra telefon/GPS og legge denne inn på kartet.

Samtidig har man da muligheten til å printe kartet fysisk i en gitt målestokk slik at det kan tas med ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For bruk på telefon vil jeg anbefale OsmAnd. Har brukt en del kartapper opp gjennom, men må si at denne overgår de aller fleste veldig greit. Den kan bruke kart fra både OpenStreetMap, Kartverket, Lantmäteriet og Satelittbilder (Google), samt fjellskygger, og man kan lagre interessepunkter med ulike symboler, i ulike mapper, med notater etc. I tillegg har man mulighet til å lage ulike «brukerprofiler» – Jeg har for eksempel en profil med sjøkart og dybdekart som jeg bruker ved kystfiske, en med topografisk kart og ortofoto for turkart, én for bilkjøring osv.

I tillegg er det enkelt å tegne en rute i appen og lagre denne, eller å spore/tracke en rute man har gått. Så kan planlagte/sporede ruter deles som GPX-filer over til andre. Denne GPX-filen kan man da for eksempel importere på norgeskart.no.

Denne appen henter også høydedata fra nett, slik at man får høydeprofil for sporet direkte i appen.

En annen fin funksjon i denne appen er at man kan måle avstand mellom to punkter ganskje kjapt; bare trykk én finger på hvert av punktene, så får du avstanden direkte i kartet.

Dette er utvilsomt den kartappen jeg bruker mest, og som jeg har hatt desidert størst nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Hvis du har Android-telefon kan du få OsmAnd+ gratis fra F-Droid (på Google Play ligger bare gratisversjonen, og man må betale for OsmAnd+). Skal vel ikke være nødvendig å ha annet enn gratisutgaven for å få inn kartet.

Ut fra husken ligger kart som heter «Statkart Topo4 (NO)» under «Kartkilde...», mulig man må inn på «Installer flere...» for å få opp dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det du trenger er https://ridewithgps.com/
Kan tegne løyper på stier/veier, eller frihånd. Veldig rett frem og enkelt etter min mening. Akkurat samme system som gamle lommekjent.no, for de som er kjent med det. Så kan du eksportere løypa til GPS for å bruke under turen.

 

image.thumb.png.51d6376185102d902e3680c37a52c559.png

Endret av derp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rukal skrev (På 10.4.2022 den 13.50):

Jeg har prøvd å merkere egendefinert rute på ulike digitale kart-/apper uten å finne noen måte å få dette til. Det nærmest jeg har kommet er når jeg bruker målefunksjon enkelte kart har. Men dette er jo bare en midlertidig markering jeg ikke får lagret, og dermed ikke får delt med andre turvenner. Jeg er helt blank, og trenger noen innspill. Beklager om dette er et grundig gjennomdiskutert tema i annen tråd, og i så fall noe jeg ikke har funnet. Kunne du i så fall peke meg i riktig retning aka; lytt til erfarne fjellfolk. 

Jeg synes Locus Map (på Android, hvertfall) har en grei ruteplanlegger. Det er bare å legge inn punkter, så lager den rute langs stiene selv. Gratisversjonen holder til det meste. Kan også laste inn GPX-filer fra f.eks ut.no.

De har en web-versjon med eksportmulighet også (https://web.locusmap.app/en/). Har bare såvidt testet den, men ser grei ut. Bare å velge "Hiking" under "Plan", og så legge inn punkter. Trykk "Export" for å laste ned GPX-fila til bruk i andre kart-apper.

image.png.8fea24dd496628615135356a0e12a2b6.png

image.png.17fb681b75fbbd9ce1ad514d3f49ffa1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (6 minutter siden):

Har du sjekket om Topokart kan dekke dine behov?
 

+1. Topokart har kanskje den enkleste GPX-opprettelses funksjonen der ute som også bør være kompatibelt med andre apper:
https://topokart.no/routeplanner/

Tegn opp ruten din, klikk på siste punkt så får du ned en GPX fil med en gang uten noe styr.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (23 minutter siden):

+1. Topokart har kanskje den enkleste GPX-opprettelses funksjonen der ute som også bør være kompatibelt med andre apper:
https://topokart.no/routeplanner/

Tegn opp ruten din, klikk på siste punkt så får du ned en GPX fil med en gang uten noe styr.

Nettsiden er litt anderledes enn appen, på appen kan du få en automatisk rtue mellom punkter, med mulighet for høydekruve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Garmin enhet så kan du bruke Garmin Conenct på PC. Der kan du klikke opp ruter selv. Du kan og klikke fra A til Å og så vil den velge stier på veien dit. Den har og popularitetsvurdering. Dvs at den vil gi deg ruter basert på de flest har brukt før det fra et punkt til et annet. Så er det profiler for hva aktivitet. Terrengløp kan gi en rute mens terrengsykling en annen etter hva stiene er bet egnet til. Så kan man enkelt føre det over på enhet man har. Jeg bruker Fenix 6x .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.