Gå til innhold
  • Bli medlem

Rotvelt - hvor farlig er det egentlig


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

En av de få tingene jeg husker fra friluftsliv i skolen er at vi lærte at det var farlig å ta pause eller søke ly ved rotvelt. Nå kom det en artikkel på NRK om emnet.. https://www.nrk.no/innlandet/vindfall-fra-i-host-skaper-farlige-rasteplasser-1.15924577

Noe lenger opp på NRK står det en artikkel om at 112 mennesker har omkommet i snøskred i Norge de siste 20 årene - da snakker vi vel uansett om et annet ytterpunkt.

Hva er egentlig fakta om dette emnet? Har det noen gang forekommet dødsfall eller skader på folk ved at de har rastet ved slike vindfall?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det først og fremst gjelder der de har ryddet etter for eksempel storm og har kappet stammen på et rotvelt mens det er tele i bakken. Den gjenværende rota kan da smette tilbake når telen slipper taket.

Om det har vært noen ulykker med akkurat rasting ved rotvelt vet jeg ikke, men de vil vel være føre var og advare fordi de vet at det nå er ryddet en god del etter velt fra høststormene tenker jeg. Det har jo også vært en kraftig økning av uerfarne skogsturrister de par siste årene etter at de typiske sydenturristene oppdaget hvor fint det egentlig er å dra på tur her hjemme i Norge.

Ved rydding av rotvelter har det vært både skader og dødsulykker der rota har klappet tilbake når stammen kuttes.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är trädet ej gammalt är risken liten men ökar när trädet åldras och till slut ruttnar då kan det gå av vid någon skada vid tex fallet och sedan ´slå igen ´som en råttfälla ,men att rasta i skydd för vind kan man ju göra på betryggande avstånd.(jfr avstånd till snövägg på vintern så kan man sitta på ganska stort avstånd och ändå få skydd)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.