Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppdatert værmelding på tur


Joachim V

Anbefalte innlegg

Joachim V skrev (8 timer siden):

Takk, bekrefter jo også mine raske antagelser det store avviket på vind der. 2ms vs 6(13)ms  er jo formidabelt avvik. 

Men hvem er riktig?

Hvis vindstyrken egentlig er 4 m/s, så er jo begge like feil.

Hvis det ene punktet ligger i et dalsøkk og det andre på en topp, eller punktene ligger på hver sin side av en topp, så vil det jo ubestridelig være forskjell i vindstyrken. Så er man sikker på at det er nøyaktig samme sted man har valgt?

Det at det er stort avvik betyr ikke at det er yr som er riktig, eller den varslinga med sterkest vind, eller den med svakest vind. Man må nesten være til stede for å avgjøre hvem som har rett - om noen har det.

En ulempe med forecast.io er at de ikke har med anslag på styrken i vindkast.

Akkurat der jeg befinner meg nå er de forøvrig helt like med hensyn til vind (3 m/s)

På min mobil har jeg to forskjellige værapper som bruker hver sin kilde (den ene er yr, den andre er jeg usikker på). Når de avviker har jeg ikke sett noe spesielt mønster som gjør at jeg tror den ene er riktigere enn den andre. For meg betyr det tvert i mot at begge varslene er usikre. Den ene kan være feil, den andre kan være feil eller begge kan være feil.

Et værvarsel er alltid et sannsynlighetsvarsel med større eller mindre usikkerhet (som sjelden oppgis) og må aldri tolkes som en fasit. Fasiten kommer først når man kommer til tidspunktet varselet gjelder for.

Men alt dette vet du sikkert allerede. ;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Majavatn er nå Majavatn - (minner meg på et intervju jeg hørte på NRK radion i en nyhetssending - noen som hadde blitt satt av på Majavatn på grunn av ras på toglinja der vedkommende passasjer med utpreget Bærumsdialekt ikke la noe i mellom om hva han mente om stedet.. )

Jeg skal dit å hente noen på togstasjonen kl 20:30 tilfeldigvis, så får vi se hvem som har rett - i forhold til disse varslene...

  Jeg skjønner ikke helt dette med at man ikke stoler på yr. Syns den værtjenesten har blitt bedre og bedre med årene. Man må være presis mhp posisjonen ja.

Joachim V skrev (7 timer siden):

Ser jo også også ut som at forecast.io er kjøpt opp av darksky/Apple, jeg leste en artikkel om at tjenesten skal avvikles innen 2022. 
Sånn kan det se ut som at Garmin vil måtte finne en ny tjeneste for værmelding da Apple putter alt inn i sine egen «Weather».
 

Jøss... det var spesielt. Lærer stadig noe nytt. Det ser ut som at de kjøpte på grunn av tilgangen på værdata, og det kan hende de legger den ned for å fremme sin egen weathertjeneste, som ikke inkluderer android... Spekulering på en nettside.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Men hvem er riktig?
;-)

I tilfellet nå så er det jo ingen tvil, stengte fjelloverganger og en vind som merkes godt her hjemme i Drammen. Det er ikke noe midt i mellom.

Nå skal det jo løye litt utover men jeg tok en Inreach melding nå og det er ikke meldt mer enn 2ms her.

Jeg spiser den orange plasten hvis det ikke blir mer enn 2ms det neste døgnet. Dvs det blåser så det uler ute her nå...

Og forresten så får jeg vindkast på Inreach (ikke i app). Men den også viser bare 2ms.. 😛 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg fikk min Inreach i går å satte  den opp. 

I morges var den tom for strøm., nesten 40% når jeg la meg. 

Sannsynligvis oppkoblet mot både telefon og klokke, skal kansje ikke være det eller men likevel?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (7 minutter siden):

Så jeg fikk min Inreach i går å satte  den opp. 

I morges var den tom for strøm., nesten 40% når jeg la meg. 

Sannsynligvis oppkoblet mot både telefon og klokke, skal kansje ikke være det eller men likevel?

 

 

Her kan du se omtrentlige forventet batterilevetid. Husk at enhver GPS vil bruke mer strøm jo svakere signalet er, for eksempel under trær, og spesielt innendørs.

40% i løpet av natta høres ut som at du er innendørs og har satt den til å spore deg og logge ofte.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=FrvUD8cBa53K4MRV1f75g5

Når jeg er på fottur bruker jeg min uten mobilen, logging av, extended tracking hvert 30 min så lenge dagsetappen varer. Jeg slår den på når jeg starter å gå og av når jeg kommer fram. Jeg aner ikke hvor lenge batteriet da vil vare, men jeg går i hvert fall i dagesvis uten å bekymre meg for batteriet.

Det er en liten snag. Når du er i extended motdus bil GPS-en slå seg  (delvis) av og våkne opp hver gang den skal sende. Det er viktig å la den styre dette selv, altså ikke selv slå den av. Gjør du det vil sporinga stoppe. Dette tullet jeg et par dager med i starten av den første turen jeg brukte den. Det er også viktig å vekke den opp (slå den på) når man vil at den skal stoppe, og så slå den av med menyen når man er ferdig for dagen. Ellers vil den fortsette å våkne opp og sende posisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (27 minutter siden):

nesten 40% når jeg la meg. 

Det som kanskje ofte lurer en er at hvordan disse prosentene skal tolkes er veldig avhengig av hvilken modell som er brukt for å anslå gjennværende batterikapasitet. Ofte er det bare gjennværende "spenning", altså hvor mange prosent spenningen er nedtappet fra spenningen når batteriet er fult til spenningen når batteriet er tomt. Dette vil føre til at man overestimerer gjennværende kapasitet. Man ser det blat annet ved at batteriet tilsynelatende tappes raskere for energi når det er lite igjen enn når det er mye igjen.

Du kan også tenke på det på denne måten: Enheten trenger en fast mengde energi pr tidsenhet når den er påslått. Når spenningen faller må strømnmen øke for å framskaffe denne energimengden.

Det finnes mer avanserte modeller enn bare å bruke spenningen direkte. Hva Garmin har brukt aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er riktig av 

Joachim V skrev (På 10.4.2022 den 21.20):

I tilfellet nå så er det jo ingen tvil, stengte fjelloverganger og en vind som merkes godt her hjemme i Drammen. Det er ikke noe midt i mellom.

Nå skal det jo løye litt utover men jeg tok en Inreach melding nå og det er ikke meldt mer enn 2ms her.

Jeg spiser den orange plasten hvis det ikke blir mer enn 2ms det neste døgnet. Dvs det blåser så det uler ute her nå...

Og forresten så får jeg vindkast på Inreach (ikke i app). Men den også viser bare 2ms.. 😛 

 

Ineach Værvarsel for Rondvassbu 10/4, altså i går. 3-5 m/s og -7.
Yr varslet 14-15 m/s og mer i kastene, temperatur -2 (om jeg husker helt rett for yr.no)

Rondvassbu målte på det meste 25 m/s i kast og mellom 12-15 m/s.

Ingen tvil om at yr.no her var mest nøyaktig.
Jeg stolte mest på yr.no, og kledte meg deretter. Det hadde jo vært helt supert om ny leverandør av værdata til Garmin hadde hjulpet på nøyaktigheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
bjaalean skrev (På 11.4.2022 den 22.16):

Noen som vet forskjellen på Inreach sin tjeneste for vær, premium og standard ?

Det som kommer opp på Explore-appen er litt annereldes

Grunnleggende:

  • 24 timers detaljert
  • 4 daglige sammendrag 

Premium:

  • 48 timers detaljert 
  • 8 daglige sammendrag

Og det er mitt inntrykk mer det riktige. Det er bare datamengden som skiller du betaler for det doble tidsløpet med premium. Ikke noe bedre krytall i spåkula... 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (3 timer siden):

Det som kommer opp på Explore-appen er litt annereldes

Grunnleggende:

  • 24 timers detaljert
  • 4 daglige sammendrag 

Premium:

  • 48 timers detaljert 
  • 8 daglige sammendrag

Og det er mitt inntrykk mer det riktige. Det er bare datamengden som skiller du betaler for det doble tidsløpet med premium. Ikke noe bedre krytall i spåkula...

Har du fått noe inntrykk av hvor presis værmeldinga er i forhold til hva du forventer av ei værmelding?

Jeg har jo inReach mini, men har ikke brukt værtjenesten til noe særlig annet enn til litt testing for å se hvordan den arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare testet den på tur nå i påsken, virker sånn passe innafor. Dette med vind er jo ikke på noen måte bra, nå har det ikke vært noe mer vind å snakke om men der er det nok litt igjen før jeg kan stole på den. Og akkurat det er jo litt dumt da. Men nå har jeg jo dekning så kommer nok til å få noen hjemme til å varsle om uvær jeg bør være oppmerksom på. 

 

Selve meldingstjenesten er Dark Sky så den kan du fint teste hjemme uten kostnad. Vil tro det ikke er noe annerledes melding på InReach?

 

Endret av Joachim V
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (2 timer siden):

Har bare testet den på tur nå i påsken, virker sånn passe innafor. Dette med vind er jo ikke på noen måte bra, nå har det ikke vært noe mer vind å snakke om men der er det nok litt igjen før jeg kan stole på den. Og akkurat det er jo litt dumt da. Men nå har jeg jo dekning så kommer nok til å få noen hjemme til å varsle om uvær jeg bør være oppmerksom på. 

 

Selve meldingstjenesten er Dark Sky så den kan du fint teste hjemme uten kostnad. Vil tro det ikke er noe annerledes melding på InReach?

 

Det lille jeg har sett på DarkSky her hjemme har stemt ganske bra, men her blåser det jo aldri noe særlig, så melder man bare en passe svak vind vil det stort sett alltid passe. Jeg har heller ikke fulgt med over noen tid.

Det er jo i åpent landskap, fjellet og sjøen at det med vind er viktig, og der blåser det jo også ofte veldig kraftig. Så å få vindvarsel man kan stole på for sånne steder er nok viktigere enn på tur i skogen. På tur i skogen kan det være artig å få varsel om regn, sol og temperatur underveis, men det er sjelden særlig viktig. Jeg pleier ikke å følge med på været på sånne turer, og tar været som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Sist uke i Jotunheimen var Storm.no totalt på villspor hele uken. Yr var temmelig spot on.

Om vi skal se bort fra værdata til Inreach osv så sjekker vi værmelding mye og ofte ifm fiske på havet og annen ferdsel til sjøs her nord hvor jeg bor. Tidligere brukte vi mye å sjekke både Yr, Storm og en til og tok utgangspunkt i meldingen til de som meldte sterkest vind. For sikkerhets skyld. Erfaringsdataene mine etter å ha bodd her siden 2008 er at Yr stemer så mye oftere enn de andre at vi har gått bort fra sikkerhetsmetoden vi brukte før og bare sjekker yr nuh. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (16 timer siden):

Om vi skal se bort fra værdata til Inreach osv så sjekker vi værmelding mye og ofte ifm fiske på havet og annen ferdsel til sjøs her nord hvor jeg bor. Tidligere brukte vi mye å sjekke både Yr, Storm og en til og tok utgangspunkt i meldingen til de som meldte sterkest vind. For sikkerhets skyld. Erfaringsdataene mine etter å ha bodd her siden 2008 er at Yr stemer så mye oftere enn de andre at vi har gått bort fra sikkerhetsmetoden vi brukte før og bare sjekker yr nuh. 

Samme her.

Kan leggge til at windy også bommet like mye på vinden som Storm gjorde.

Jeg var på foredrag med en meteorolog som jobbet med Yr for 10 år siden. Den gangen skulle de legge inn en ekstra vindfaktor som gikk på høydemeter for å beregne bedre vinden i fjellet. Det har de gjort, og det fungerer bra virker det som. Storm.no melder ofte alt for lite vind i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stykke igjen til jeg kommer til å stole på InReach til vær og spesielt vind. 

Nå blåser det greit her, jeg droppa å fyre grillen vil tippe 10ms i kast.

Yr sier nå 4(9) (oppleves riktig) mens darknet har hengst seg på 2ms. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testen jeg lenket til står det vel at storm varsler min og maks vind, mens yr varsler gjennomsnitt og kast. Disse er ikke sammenlignbare, annet enn at yrs spådom (gjennomsnitt) bør ligge mellom storms min-max-verdier hvis begge er noenlunde riktige. Storm sitt er muligens et konfidensintervall (%???), jeg vet ikke. Nå snakker jeg om varslene fram i tid der det står to tall for vind. Hva nåverdien er aner jeg ikke. Det gir ingen mening å spå nåverdien, så det må (bør) være enten nærmeste målestasjon eller en beregning fra flere nærliggende målestasjoner.

Det som skuffer mest på storm.no er å gå i menyen og velge hjelp. Resultatet gav ingen mening. Her er yr langt framom storm, det er sikkert.

Testen er gammel, ting kan ha endret seg.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

I testen jeg lenket til står det vel at storm varsler min og maks vind, mens yr varsler gjennomsnitt og kast. Disse er ikke sammenlignbare, annet enn at yrs spådom (gjennomsnitt) bør ligge mellom storms min-max-verdier hvis begge er noenlunde riktige.

Storm melder «liksom» min vind på ett skjermet sted og maks vind på ett utsatt sted.

Men storm.no bommer totalt på dette i fjellet, svært ofte.

Men «testen» er så gammel at den ikke kan regnes med lengre.

De får samme værdata, så tolker de disse forskjellig.

Funfact: Jeg leste en gang at enkelte steder i Afrika bruker de Yr.no som værvarsel :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (51 minutter siden):

Storm melder «liksom» min vind på ett skjermet sted og maks vind på ett utsatt sted.

Men storm.no bommer totalt på dette i fjellet, svært ofte.

Men «testen» er så gammel at den ikke kan regnes med lengre.

De får samme værdata, så tolker de disse forskjellig.

Funfact: Jeg leste en gang at enkelte steder i Afrika bruker de Yr.no som værvarsel :) 

Og jeg har en kompis som bruker svensk værmelding framfor norsk i grensetraktene fordi han mener den er bedre.

Testen er gammel, men det med at det er min-maks vind har vel kanskje ikke endret seg. For meg ser det sånn ut.

Akkurat her jeg er nå sier storm at det skal være 3-8 m/s kl 21 og yr sier 3 (5) m/s. Det jeg mente er at storm sier at det blir vind ett eller annet sted mellom 3 og 8 m/s (med en eller annen sannsynlighet, veldig ofte pleier det å være 95% konfidens, men det er ikke uvanlig med lavere også, for eksempel 67%, og så vet vi ikke om intervallet gjelder gjennomsnittsvinden eller om det inkluderer vindkast). Yr sier at det blir 3 m/s med 5 m/s i kastene. Hvis det blir 3 m/s (gjennomsnitt) har begge rett. Hvis det blir 5 m/s er storm mer korrekt. Det er ikke så lett å sammenligne når man har oppgitt to forskjellige verdisett. Det blir som å sammenligne epler med bananer.

Grunnen til at storm melder min-maks kan være nettopp fordi det vil variere i området alt etter hvor du er, men det kan også være usikkerhet i selve varselet. Eller begge deler. Hva som egentlig er tilfellet vet jeg ikke og det var ikke mye hjelp å få i hjelp-menyen på storm. Det er litt vanskelig å forholde seg til verdier når man ikke vet hva de egentlig representerer. Her er yr lettere å forholde seg til fordi vi vet hva verdiene representerer.

Man må egentlig legge max-vind til grunn på utsatte steder når man vurderer vind på storm (men så var det dette med om vind i kastene er inkludert eller ikke)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 minutter siden):

Og jeg har en kompis som bruker svensk værmelding framfor norsk i grensetraktene fordi han mener den er bedre.

Testen er gammel, men det med at det er min-maks vind har vel kanskje ikke endret seg. For meg ser det sånn ut.

Akkurat her jeg er nå sier storm at det skal være 3-8 m/s kl 21 og yr sier 3 (5) m/s. Det jeg mente er at storm sier at det blir vind ett eller annet sted mellom 3 og 8 m/s (med en eller annen sannsynlighet, veldig ofte pleier det å være 95% konfidens, men det er ikke uvanlig med lavere også, for eksempel 67%, og så vet vi ikke om intervallet gjelder gjennomsnittsvinden eller om det inkluderer vindkast). Yr sier at det blir 3 m/s med 5 m/s i kastene. Hvis det blir 3 m/s (gjennomsnitt) har begge rett. Hvis det blir 5 m/s er storm mer korrekt. Det er ikke så lett å sammenligne når man har oppgitt to forskjellige verdisett. Det blir som å sammenligne epler med bananer.

Grunnen til at storm melder min-maks kan være nettopp fordi det vil variere i området alt etter hvor du er, men det kan også være usikkerhet i selve varselet. Eller begge deler. Hva som egentlig er tilfellet vet jeg ikke og det var ikke mye hjelp å få i hjelp-menyen på storm. Det er litt vanskelig å forholde seg til verdier når man ikke vet hva de egentlig representerer. Her er yr lettere å forholde seg til fordi vi vet hva verdiene representerer.

Man må egentlig legge max-vind til grunn når man vurderer vind på storm (men så var det dette med om vind i kastene er inkludert eller ikke)


Forrige uke i jotunheimen meldte storm 2-2 ms de fleste dagene, også på toppene. Meste var vel 4-6, samme dagen som yr meldte 12(22). Det ble som yr meldte.

Yr meldte ca 10(17) og deromkring. Det stemte ca hver dag. Yr har som sagt lagt inn en faktor for høydemeter og fjell i sin modell, det virker det ikke som storm har.

Lengre nede ved havnivå er det kanskje mer likt, men når jeg var har Hardangervidda i fjor var det samme problemet. Storm meldte alvorlig feil på vind hver dag, alt for lite.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):


Forrige uke i jotunheimen meldte storm 2-2 ms de fleste dagene, også på toppene. Meste var vel 4-6, samme dagen som yr meldte 12(22). Det ble som yr meldte.

Yr meldte ca 10(17) og deromkring. Det stemte ca hver dag. Yr har som sagt lagt inn en faktor for høydemeter og fjell i sin modell, det virker det ikke som storm har.

Lengre nede ved havnivå er det kanskje mer likt, men når jeg var har Hardangervidda i fjor var det samme problemet. Storm meldte alvorlig feil på vind hver dag, alt for lite.

 

 

Ja, jeg protesterer ikke på at yr har vært best når det gjelder vind i fjellet denne påska. Det var altså hvordan verdiene skal forstås jeg var opptatt av. Og de er forskjellige.

En enkelt test er uansett ikke godt nok til å avgjøre noe som helst. Man må se det over tid, og det kan også variere med hvilket område det varsles for. Og årstid, globale fenomener som la Ninja/el ninjo og solflekker kan også virke inn på nøyaktigheten til den ene eller den andre. Det vil jo også være rart om storm plutselig har blitt mye dårligere siden 2013. Yr kan dog ha blitt bedre uten at storm har blitt bedre. Alt etter hvordan disse modellene er kan det tenkes at man faktisk må teste over flere år for å avgjøre hvem som er best, om noen er det. Å bruke innfallsmetoden og hukommelsen er ikke rette verktøyet her. Hva var det jeg leste en gang for lenge siden. Var det ikke at "i manns minne" betyr ca. 3 år.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (44 minutter siden):

Ja, jeg protesterer ikke på at yr har vært best når det gjelder vind i fjellet denne påska. Det var altså hvordan verdiene skal forstås jeg var opptatt av. Og de er forskjellige.

En enkelt test er uansett ikke godt nok til å avgjøre noe som helst. Man må se det over tid, og det kan også variere med hvilket område det varsles for. Og årstid, globale fenomener som la Ninja/el ninjo og solflekker kan også virke inn på nøyaktigheten til den ene eller den andre. Det vil jo også være rart om storm plutselig har blitt mye dårligere siden 2013. Yr kan dog ha blitt bedre uten at storm har blitt bedre. Alt etter hvordan disse modellene er kan det tenkes at man faktisk må teste over flere år for å avgjøre hvem som er best, om noen er det. Å bruke innfallsmetoden og hukommelsen er ikke rette verktøyet her.

«Infallsmetoden»? Javel…?

Storm melder ofte alt for lite vind i fjellet. Denne påsken, forrige påske, før påsken i fjor da jeg skulle krysse Hardangervidda og ble liggende værfast i stiv kuling (storm meldte laber bris…)

Yr har stemt bra når jeg har padlet fra Bergen til Kristiansund.

Ser også Omnilite og Espen har best erfaring med Yr.

Men jeg kommer ikke med noen fasit, og hvis du har god nytte av varselet fra storm.no så fortsett med det 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.