Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste helårs gassbrenner?


Joachim V

Anbefalte innlegg

Hei :)

Etter at min 1 gen Omnifuel fusket litt her så har jeg tenkt å ha med en backup og at denne kan være (vinter)gass med mulighet for boksen opp/ned.

Denne vil også lette sekken min på sommeren da jeg har drassa med meg omnifuel (på gass) i god tro om at det var det eneste saligjørende.. 😛 

Nå har jeg sverget til Primus men tenker jeg kan prøve Optimus Vega hvis ingen mener det er noe som er bedre?

Hvilke alternativer bør jeg vurdere kan alle brukes med boksen opp/ned?

Primus Gravity III ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Primus Gravity III er nok beregnet på større gryter enn Optimus Vega. Har du vurdert Primus Express Spider? Eller Kovea Spider?

Har tidligere hatt en Gravity III. Vil ikke anbefale den med multifuel kit i dag. Selv om jeg fikk den til å virke på relativt fersk renset bensin.

Endret av Nils Einar Ljosland
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (8 timer siden):

Takk for svar, trenger ikke fungere med multifuel da jeg har Omnifuel til bensin. Ønsker ett alternativ bare for gass og som er lettere på sommeren.

Ser jo ut som Vega er greia. 

 

Jeg bruker Vega og syns den er fenomenal. Bruker den sam back-up i tilfelle havari på bensinbrenneren (MSR Dragonfly), men den feiler aldri...

Jeg syns ellers Pocket Rocket er fin til kosefyring og ellers som back-up på somrene. Først og fremst er reguleringen av gassen uovertruffen med Pocket Rocket. Der faller Vega litt i forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vega på sommern. Veldig god brenner som ikke er stå tungt. Denhar litt begrenset spredning på flamme så den er ikke best på store panner. 
MSR WIndpro II er og en brenner med gassboks opp ned. Ser ut som den kan ha litt bedre spredning enn Vega men har aldri testet den. 
Egentlig kan du snu boks opp ned på alle så lenge de har forvarmingsbøyle men det er mer praktisk med de som har støtteben eller lignende.

Jeg har vurdert å gå over til multifuel og på sommern. da f.eks en Omnilight TI, Soto Stormbreaker eller så som er lette. Lei av alle gassbokser med rester.  Enklere å etterfylle en flaske. Bensin er langt billigere enn å kjøpe gass og. Sist ga jeg 100 for 6 liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EVENTUELLT Kan de brännarna från Jetboil med tryckventil för att öka gasutag och anv vätskefas av gas där behållaren är vänd upp och ner kallas vintergaskök?

Annars de med förvärmningsbygel för gasen över brännaren och med fäste/stöd för vänd behållare med vinter eller alroundgas kunna fungera ner till några minusgrader men ej normal vintertemperaturer i Norden (-5-25 gr).

Vissa anser vintergas enbart ökar tilv vinst då enda skillnad är ett pappersfilter och avvikande färg på behållaren men MSR röda behållare ok den spec venti som finns på tex MSR Pocket rocket delux ökar ev anv med några grader till ok effekt.

Bäst värma behållaren före anv till iaf kroppstemp tex i varm vatten men då får du ju värma vattnet med tex ved eller fastbränsle i bitar på ett litet kök dock max + 50 gr för att ha säkerhet på ev överfylld gasbehållare från fabrik då det ska vara margianal för gasexpansion,vid uppvärmning men det kan ju bli fel i tillverkningen därav + 50 på märkningen.

Men i praktiken tål de mer men du ska ju kunna ta i behållaren och montera på ventilen utan tjocka arbetshanskar och + 50 gr är varmt nog för ev skidvantar du har med på turen (jag hade tunna bommulsvantar doppade i PVC el annat vattenskyddande för att hantera fotogen).

Köp ett Multikök med gas möjlighet i såfall enl mig Bästa Optimus Polaris om du vill anv öronproppar vid matlagning en del anser tystbrännarhatt fungerar men ej jag de kostar dessutom 5-700 skr och har begränsad livslängd.

Köp MSR Visperlight om du vill ha ett tyst kök men då med lite risk för CO halt över rekomenderat om du ej har god ventilation vid anv i Absid på tält om du öppnar ventiler fullt och har tak ventilation ej någon större risk.

Men hellere då ljud än CO risker vid matlagning (Jag har Kap Artic tills den går sönder el. säljs tll samlare av veterankök då har jag inbyggd tystbrännarhatt med nästan livstidsgaranti, i orginal utförande och god reglerbarhet men ej topp effekt och enbart fotogen/Parafin med lite lukt vid spill av bränsle men låg brandrisk och CO risk).

Endret av Håkan S
Svårt att läsa enl inlägg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 når det gjelder Optimus Vega (når jeg ikke benytter Trangia kjøkkenet med dedikert gassbrenner eller Optimus Polaris). Kovea Spider er også lett og brenner bra, men har dessverre litt glatte kjelesttøter som gjør at maten fort kan havne i myra om man ikke passer på  (vet ikke om nyere  utgaver(?) er forbedret på dette punkt ). Har og liker også  (litt tyngre,mer solide) Primus Easyfuel II, men lenge siden jeg har brukt den nå.

@Håkan S ...har dere ikke punktum og komma i Sverige? Leser ikke så lett svensk, og du gjør det ekstra vanskelig når du ikke bruker tegnsetting.

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (På 7.4.2022 den 9.20):

Jeg har vurdert å gå over til multifuel og på sommern. da f.eks en Omnilight TI, Soto Stormbreaker eller så som er lette. Lei av alle gassbokser med rester.  Enklere å etterfylle en flaske. Bensin er langt billigere enn å kjøpe gass og. Sist ga jeg 100 for 6 liter. 

Omnilite fungerer aldeles utmerket om sommeren. Har vært min go-to brenner til de fleste turer siden min tidligere gassbrenner tok kvelden. Omnilite oppleves veldig driftssikker, og vil si jeg er mer fornøyd med denne enn alt annet jeg har prøvd. Bruker den for det meste på gass for tiden, men slenger bensinflasken med i tilfelle, for den veier jo ikke stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min Optimus Vega her i dag. 
Førsteinntrykket var kos helt til jeg prøvde å koke vann. 
1l vann fra springen tok 5m30s på kjøkkenbenken. Snudde boksen, nytt forsøk, like lang tid. 
Men det var en halvfull boks fra Biltema kan det ha noe å si?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (16 timer siden):

Fikk min Optimus Vega her i dag. 
Førsteinntrykket var kos helt til jeg prøvde å koke vann. 
1l vann fra springen tok 5m30s på kjøkkenbenken. Snudde boksen, nytt forsøk, like lang tid. 
Men det var en halvfull boks fra Biltema kan det ha noe å si?

 

Hvor raskt synes du det skulle ha gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med koketid... 

Ting som kan redusere koketid: 

- Vindskjerm (hvis slangebrenner).

- Bredt flatbunnet kokekar, er bedre enn et høyt smalt kokekar på vanlige kokeapparat. 

- Primus hevder at sommergassen deres gir bedre effekt enn vanlig gass. Men det må være varmt nok til å bruke den. Har ikke gjort vitenskapelig test av det riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventet nok noe raskere enn 5m30s når den er oppgitt til 3700W ja absolutt. 

Har sånne Primus 1,3l kokekar uten varmeveksler de har vært veldig bra med Omnifuel. 

Men ser nå at Fjellsport oppgir 4m30s under optimale forhold så da er vel sånn ca nesten innafor og kanskje noe bedre med ny og annen gass enn Biltema. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatur på vannet i utgangspunktet betyr også veldig mye. 5 grader eller 20 grader…

Regulering betyr også mye - om man kan småkoke ris eller grøt eller whatever. 
 

Bare for å koke opp vann er det vel andre løsninger også. Egentlig litt overraskende at en halvfull gassboks fungere like bra opp ned som stående. Tror du vil få et annet resultat på akkurat det om tempen er lav - frost e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en har det travelt er koketiden viktig.

Men det skal en bestemt mengde energi til for å koke en liter vann. Det betyr at så lenge ikke energi går til spille, vil gassforbruket for å koke en liter vann være tilnærmet lik på fullt og på redusert effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (4 timer siden):

Er det så nøye om det tar 3 eller 6 minutter å koke en liter vann da? Jeg ville tro pakkvolum, vekt, kjelestøtter, varmespredning, konstruksjonskvalitet og egnethet til tiltenkt bruk var viktigere elementer. 

Tja, the devil is in the details..

Om valget av en vare jeg kjøper er gjort basert på spesifikasjonene oppgitt, men opplever at varen kjøpt ikke leverer i henhold til spesifikasjonene, så ville jeg også reagert. 

Kanskje en dryg sammenligning, men sjekk her hvor lite "off-spec" som skal til før man begynner å gjøre drastiske endringer ;)
https://www.nrk.no/sport/formel-1-laga-slit-med-vekta-_-tek-_ekstreme-steg_-for-a-kutte-kilo-1.15920072

 

Joachim V skrev (21 timer siden):

Fikk min Optimus Vega her i dag. 
Førsteinntrykket var kos helt til jeg prøvde å koke vann. 
1l vann fra springen tok 5m30s på kjøkkenbenken. Snudde boksen, nytt forsøk, like lang tid. 
Men det var en halvfull boks fra Biltema kan det ha noe å si?

 


Jeg merker forholdsvis stor forskjell på Vega'n min om det blir brukt en boks som har vært brukt rett veien (med ventilen pekende oppover), og dermed har mindre andel propan, kontra en boks som jeg har snudd oppned (med ventilen pekende nedover) så raskt som mulig etter brenneren er tent. 

Hvilken vei har du brukt den halvtomme boksen du brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye som var i boks har klart noe å si. halvfull burde gå fint men hvis den f.eks har vært brukt en del i kjølig vær er det brent mer propan og da er hvertfall min erfaring at siste halvdel av boksen får mindre trykk. Så er det forskjell på bokser fra forskjellige produsenter. Noen Vega fungerer ikke på Coleman bokser f.eks. Det fordi den har litt kort ventilnål. Min fungerer på de men det er så og si null gasslekkasje ved av og påskruing. Biltema sine fungerer fint og lekker litt. Primus sine pleier lekke ganske mye så trenger neppe så lang nål. 

Det med 3700W ville jeg tatt med en klype salt. Kanskje under ideelle forhold med bra temp, full gassboks etc. Litt som elbiler og oppgitt rekkevidde. 
Min erfaring med Vega er at den er tregere enn f.eks Primus Easyfuel. Gamle specs på min var ca 1500W i normalmodus og 3700W med boks opp ned. Så den er ikke så rask men kjapt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse innspill, dette var da mest for nysgjerrigheten. Min andre brenner etter en eldre 1st. Omnifuel så jeg tar alt til etterretning. 

Tanken var å kunne supplementere litt også på vinteren sånn type akkurat nå med påsketemp og snøsmelting, mer det enn koking det var mest som en referanse.

PS: Biltemaboksen var nok bare brukt rette veien ja så den er en dårlig referanse også. 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim V skrev (På 11.4.2022 den 14.55):

Forventet nok noe raskere enn 5m30s når den er oppgitt til 3700W ja absolutt. 

Har sånne Primus 1,3l kokekar uten varmeveksler de har vært veldig bra med Omnifuel. 

Men ser nå at Fjellsport oppgir 4m30s under optimale forhold så da er vel sånn ca nesten innafor og kanskje noe bedre med ny og annen gass enn Biltema.

Dersom ikkje kjelen var veldig vid, gjekk det nok masse varme utanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksen skrev (På 10.4.2022 den 17.19):

Omnilite fungerer aldeles utmerket om sommeren. Har vært min go-to brenner til de fleste turer siden min tidligere gassbrenner tok kvelden. Omnilite oppleves veldig driftssikker, og vil si jeg er mer fornøyd med denne enn alt annet jeg har prøvd. Bruker den for det meste på gass for tiden, men slenger bensinflasken med i tilfelle, for den veier jo ikke stort. 

Jeg er blitt veldig fornøyd med Omniliten min også. Den har tatt meg smertefritt igjennom mange turer i fjor og i år. Så lenge dysen renses kjapt før hver montering brenner den nydelig.

Jeg har modifisert min til å passe i Trangia 27-stormkjøkkenet, noe som kan leses om her:

Hele brenneren får jeg delvis plass til inne i den lille kaffekjelen til 27-settet. Nok til å kunne lukke hele settet uten problem. Bensinflaska legger jeg i den andre "flaskelomma" på sekken. Veldig hendig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på en slangebrenner! Har siklet på Optimus Vega, men så så jeg Fire-Maple Blade 2 som er lettere og ser ut til å ha et breiere flammemønster.

Gamle Vega er kanskje et sikrere valg (tried and true). 

@Joachim V vurderte du Blade 2? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (7 minutter siden):

Jeg har også lyst på en slangebrenner! Har siklet på Optimus Vega, men så så jeg Fire-Maple Blade 2 som er lettere og ser ut til å ha et breiere flammemønster.

Gamle Vega er kanskje et sikrere valg (tried and true). 

@Joachim V vurderte du Blade 2? 

Nei kom vel aldri dit at jeg vurderte så mye annet. 

Leste her på forumet at Vega er den eneste som er CE-godkjent for boks opp/ned noe jeg ønsker mtp "mild" vinterbruk da ble det litt avgjort. 

Pris ble heller ikke noe issue da jeg fikk min Vega til 40% på Fjellsport. 

Vega er helt rå på varme i teltet sammenlignet med min Omnifuel på bensin (har ingen annen referanse). 

Dårlig kombo med coleman men det visste jeg jo... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.