Gå til innhold
  • Bli medlem

Levetid på fiskestang


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Til den knekker. Jeg har fiskestenger som er flere tiår gamle og som fremdeles duger fint. Karbonstenger knekker lettest. De jeg har hatt som har knekt har vært av karbon (med unntak av ei ABU-stang fra 50-tallet av ukjent materiale som knakk en gang på 70-tallet), og de har vært lettvektsstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

De fleste stenger holder i mange år. Men om stanga har en skade type hakk eller ripe kan den fort knekke ved belastning. Om stanga har stått ubrukt og vært lagret i en bod kan den fort ha fått seg en kakk eller to. Sjekk for skade og test. Karbonstenger er veldig følsomme for denne tyke skade. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha merket at enkelte stenger blir litt slaskete med årene. Jeg har i alle fall det inntrykket fra et par lette (2-3 til 12-15 gram)  og lange (rundt 9-10 fot) eldre karbonstenger. Den første Berkley-stanga jeg hadde, ble etterhvert så slaskete at det føltes som risikosport å kaste sluk med den. (Men den var perfekt til markfiske - særlig friline). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.