Gå til innhold
  • Bli medlem

Forandringer i Rottefella BC manuell binding de siste ca. 15 årene?


Sjalabais

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg nye bruktski denne uken, årets modell, med Rottefella BC manuell binding. Mine gamle ski er vel 15 år gamle, og har BC manuell binding de også. De gamle ser litegrann kraftigere ut og er selvsagt litt slitt også - men bemerkelsesverdig lite mtp. at jeg går flere hundrede kilometer hver sesong.

Men...jeg merket meg at bindingene på de nye skiene er veldig vrange hva angår snø i systemet. Med de gamle kan jeg stort sett bare klappe de igjen og snøen blir presset ut. Må av og til banke ut av skoene, bindingen klarer seg. Med de nye måtte jeg knote ganske lenge, var en stund usikker på om jeg skulle få på meg skiene etter pause på toppen. Det var bare ørlitegrann snø her og der som stoppet den fra å låse.

Når jeg ser på bindingene kan jeg ikke forstå at det er en vesentlig teknisk endring her. Men er det andre her som er mer kompetente på utstyr som kan forklare meg hvordan denne opplevelsen ble til? Legger ved noen bilder, tror det er ganske åpenbart hvilke bindinger som er nye og hvilke som er gamle. :) Og kan jeg bare flytte hælbiten slik at den passer til min skostørrelse? Hvordan?

 

20220405_171234.jpg

20220405_171241.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å være ekspert på BC kan det se ut som den gamle er en BC Magnum https://rottefella.no/bindinger/fjellski/back-country/rottefella-bc-magnum-singelpack (se på bredden på platene), mens den nye er en standard BC. 

Flytting for å tilpasse skoen gjør du ved å fjerne klistremerket, skru ut skruen under, tette hullet med vannfast lim eller liknende, og drar den du setter hælen bak på rett plass, borer ned med passende bor, lim og skrue på plass. (søk på montere binding så kommer det sikkert opp et treff med passende bor og limforslag,)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gamle er Magnum, selve metallclamp og mekanisme er identisk. Forskjellen er at baseplaten er litt bredere (gir bedre kantgrep) og at åpne/lukke klaffen er bredere. Den er bare laget sånn for at bindingen skal se mer "berfy" ut. Det er bare bredden på baseplaten som er cluet med Magnum bindingen.

Første versjon av BC har en annen leamikk for låsing av støvlen, denne er ikke  like holdbar som dagens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg har nye og gamle BC bindinger og med mine øyne ser de gamle mer solide ut. Tykkere gods i metallet og ser generelt bedre ut. Hvordan det er i praksis er en annen sak. Har ikke hatt problemer med nye eller gamle BC bindinger. Trenger derfor ikke bety så mye og regner med at de ikke vil slippe noe med lavere kvalitet ut på markedet uten å ha testet. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.