Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindtest av Big Agnes Tiger Wall HV UL2 Solution Dye (video)


Erik Haaland

Anbefalte innlegg

Gjorde en uformell test med setup av Big Agnes Tiger Wall HV UL2 ved kysten av Rogaland. Det var sterk kuling med liten storm i kastene (20-25ms) så det skulle passe i forhold til hva som er grensen for hva jeg vil sette opp et hvilket som helst telt i vindmessig (setter alltid opp i så mye le som mulig men det er jo ikke alltid mulig å beregne været i fjellet for eksempel). Bardunen på fotenden ble ikke satt opp - så det er ytterligere forbedringspotensiale. Spurte Big Agnes om hva de mente var beste måte å sette det opp på og hode enden mot vinden var best i forhold til stabilitet. Å sette opp et slikt telt blir jo litt annerledes enn et "skandinavisk" type telt hvor inner og ytter er i ett, så det tar mer tid/knot under disse forholdene. Når det er sagt så er det ikke så ofte jeg setter opp telt hvor det er liten storm i kastene :-) Og inni er det jo et HAV av plass i forhold til mitt Helsport Ringstind Superlight 1-2 som veier omtrent like mye ferdig pakka. Trenger jeg egentlig så mye plass eller kan jeg gå ned til ett Tiger Wall eller Copper Spur UL1.....tiden vil vise. Link til selve teltet her

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teltet står faktisk mye bedre enn jeg hadde forestilt meg. Og duken i le oppførte seg eksemplarisk, kanskje fordi den er noe smalere bak, slik at den verste turbulensen uteble. Samme prinsipp som en får ved å snu skiboksen. 

Fin videosnutt.👍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Copper Spur UL2 selv, litt eldre modell. Synes det er fint med såpass plass. Men det kommer jo an på hvor mye man har med seg. Jeg har 125L sekk ofte. Er 187cm og litt kraftig.
Skal du spare vekt finnes jo og Tiger Wall i Dyneema. Da veier 2 manns 770gr så vidt jeg husker. Men dyrt da.
Jeg liker den typen telt, synes ikke det er noe knot å sette det opp heller. Er det vind pleier jeg plugge innertelt i bakken. så opp med stengene. Så ytterduk og barduner. Så klipser jeg opp innertelt. Etterstramming av plugger på innertelt og bardune. I rolig var klipser jeg innertelt før ytterduk.
De tåler mer vind enn man skulle tro. Kompis sitt Ringstinfd 2 er langt mer bevegelig i vind enn mitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

borgern skrev (Akkurat nå):

Bruker Copper Spur UL2 selv, litt eldre modell. Synes det er fint med såpass plass. Men det kommer jo an på hvor mye man har med seg. Jeg har 125L sekk ofte. Er 187cm og litt kraftig.
Skal du spare vekt finnes jo og Tiger Wall i Dyneema. Da veier 2 manns 770gr så vidt jeg husker. Men dyrt da.
Jeg liker den typen telt, synes ikke det er noe knot å sette det opp heller. Er det vind pleier jeg plugge innertelt i bakken. så opp med stengene. Så ytterduk og barduner. Så klipser jeg opp innertelt. Etterstramming av plugger på innertelt og bardune. I rolig var klipser jeg innertelt før ytterduk.
De tåler mer vind enn man skulle tro. Kompis sitt Ringstinfd 2 er langt mer bevegelig i vind enn mitt. 

Dette er mine erfaringer også med oppsett prosedyre og teltet er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.