Gå til innhold
  • Bli medlem

Gul flamme fra Optimus Crux lite


triise

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Optimus Crux Lite for å ha med som matlagingsprimus på fjellet, da Sotoen blir for kraftig.

når jeg prøvekjører denne i garasjen, så blir det en veldig gul flamme. Skulle nesten tro det er noe galt med denne…?

det er uansett hvilken innstilling den står i. 

Burde jeg bare sende denne tilbake til fjellsport? Eller skal det være sånn? Noen som vet?

AC7A6EF2-EF89-420F-A801-2E635348D588.jpeg

D9C8A128-560B-45EC-837C-3D8C75E0F967.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke opplevd slike flammer på min Crux. 
Ville hjulpet litt om du beskrev prosessen med opptenning og hvor lenge brenneren har vært fyr i når du tok bildet. 
Om du har tatt bildet sekunder etter at du fyrte på brenneren og kjørte full pupp med en gang, så kan det være årsaken da brenneren vil brenne bedre når den er blitt varm. 
Av bildene så ser det ut til at den ikke har brent lenge siden kjelestøttene fortsatt ikke viser tegn til varmgang fra flammene.   Min blir rødglødene ganske så fort når jeg drar opp pådraget, men jeg starter alltid varsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har latt den stå å brenne ganske lenge. Flammen forandrer seg ikke noe. Den har brent i kanskje 5 min når bildet er tatt.
Tent opp på vanlig måte med lighter. Og kjelestøttene var rødglødende ja.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Espen Ørud skrev (På 8.4.2022 den 15.56):

Tenner du gassen høyt? Om du tenner ned mot sprederen risikerer du få tenning på undersiden og såkaldt underbburn. Underburn lager mye rare greier med primuser og er ofte forklaring på en del rare fenomener med flammene...

Nope, det er ikke underburn. Noe galt med brenneren fant jeg ut etter litt mail med Fjellsport. Fikk penger tilbake og har kjøpt en 40 grams brenner i stedet. Denne skulle være "lett-versjon" for sommerbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være en obstruksjon av lufttilføreselen, eller at dysa av en eller annen grunn er for stor (ofr stort hull altså). Gul flamme betyr sannsynligvis at det er for fet blanding. Godt du fikk pengene tilbake, for slik skal det selvsagt ikke være. Min fungerer helt greit. Hvilken gikk du for i stedet?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (20 timer siden):

Tror det må være en obstruksjon av lufttilføreselen, eller at dysa av en eller annen grunn er for stor (ofr stort hull altså). Gul flamme betyr sannsynligvis at det er for fet blanding. Godt du fikk pengene tilbake, for slik skal det selvsagt ikke være. Min fungerer helt greit. Hvilken gikk du for i stedet?

;-)

Ja, det er skjelden noe problem med Fjellsport etter min erfaring. Har handlet noen månedslønner der :)

Gikk for en FMS-300 Titanium Stove gassbrenner. Veier 45g og er hendig og nett å bruke. Får plass til denne og en liten gassboks inne i min 700ml Snønix titankjele, så da blir det kompakt og lett.

Skjermbilde 2022-06-03 kl. 12.41.40.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der ser ut til å ha bedre kjelestøtter. Jeg synes de er noe for korte på den andre. Denne her ser også mer solid bygget ut. Om den er det er jo en annen sak. Det er jo ikke så lett å bare finne ut ved å se på den. Og så er det noe lenger avstand ned til flammen, noe jeg mener også er bedre (mener det gir bedre virkningsgrad)

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (Akkurat nå):

Den der ser ut til å ha bedre kjelestøtter. Jeg synes de er noe for korte på den andre. Denne her ser også mer solid bygget ut. Om den er det er jo en annen sak. Det er jo ikke så lett å bare finne ut ved å se på den.

;-)

Ja, nå har jeg ikke brukt den veldig mye, men den fremstår som solid tross sin lave vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sjelden jeg spontankjøper noe uten å gjøre overdreven research, men her skulle jeg søkt opp brenneren først.. Bestilte nylig en Optimus Crux Lite fra Fjellsport med akkurat samme problem. Har prøvd med tre forskjellige nye gassflasker uten tegn til bedring. Fjellsport er heldigvis eksepsjonell på service, så regner med det ordner seg, men uansett en kjedelig greie. Var ment som reservebrenner, men klarer ikke å stole på denne igjen, så går nok for den samme som deg istedenfor.

28B0D02E-5491-43B1-A762-568DE434FE64.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.