Gå til innhold
  • Bli medlem

Ubrukt (tror jeg)Optimus 8r


togg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jommen ble jeg smittet av OptimusViruset gitt....

Vant denne på eBay, fra den forhenværende Jugoslaviske hærens lager!

Lurer på følgende:  Hvilken årgang?! ( Har ikke fått den i hus enda )

Tipper at pumpelæret siden det er ubrukt,er ok? med litt olje på?

Så vil jeg ha en "silencer cap" for å dempe lyden, hvilken kan dere

anbefale? Helst brukt, i Norge.

Åh herre, det blir lange og sene google kvelder!

Cheers,T

 

Optimus 8r .jpg

Endret av togg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
45 minutes ago, Walle said:

Oooohh sånn har jeg også lyst på, men har til nå ikke trykket på knappen når jeg har lurket på Finn.no eller Ebay. 
Og så ett eksemplar i nyskikk - Grattis :) 

Takker!

Ja, og veeldig spent på årstallet, (har du peil?) Den kommer fra 

Den forhenværende Jugoslaviske hærs lager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (2 timer siden):

Vant denne på eBay, fra den forhenværende Jugoslaviske hærens lager!

Hmm, og hvor gjorde Jugoslaviske hæren sine innkjøp mon tro (om den nå er fra "deres" lager da)?
Kjøpte en på ebay i 2017 fra en kar i Ukraina. Han var eksplisitt i annonsen på at det ikke var en original Optimus, men en

          "Russian survival stove for mountain field. "PT-1" is a detailed copy design of the legendary Swedish stove "Optimus 8R".

ikke godt å se hva som er hva, men den jeg fikk funket helt greit.  

Anbefaler en tur innom her : https://classiccampstoves.com/

www.google.com/search?&q=Russian+8R+copy+site%3A+classiccampstoves.com

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walle said:

Oooohh sånn har jeg også lyst på, men har til nå ikke trykket på knappen når jeg har lurket på Finn.no eller Ebay. 
Og så ett eksemplar i nyskikk - Grattis :) 

Takker!

Ja, og veeldig spent på årstallet, (har du peil?) Den kommer fra 

Den forhenværende Jugoslaviske hærs lager...

4 minutes ago, zimwalker said:

Hmm, og hvor gjorde Jugoslaviske hæren sine innkjøp mon tro (om den nå er fra "deres" lager da)?
Kjøpte en på ebay i 2017 fra en kar i Ukraina. Han var eksplisitt i annonsen på at det ikke var en original Optimus, men en

          "Russian survival stove for mountain field. "PT-1" is a detailed copy design of the legendary Swedish stove "Optimus 8R".

ikke godt å se hva som er hva, men den jeg fikk funket helt greit.  

Anbefaler en tur innom her : https://classiccampstoves.com/

Tja, Selger påstod at den kom fra den forhenværende Jugoslaviske hærs lager.. De kjøpte

vel inn fra Sverige? Hakke peil.

Og ja,kjenner til  https://classiccampstoves.com/    Takk for den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (12 minutter siden):

Det er vel ikke bare å slenge på en hvilken som helst  "silencer cap" ?

Noen som selger i Norge?

Ikke hørt om selger i Norge.
Se: www.berniedawg.com/berniedawg-silent-cap-index/
Kan bestilles i Europa fra:  i.materialise.com/en/shop/designer/gary-adams

Ellers, for info om 8r og kloner hos classiccampstoves.com kan søk som følger kanskje være til hjelp:
www.google.com/search?q=8R+site%3Aclassiccampstoves.com

www.google.com/search?&q=Russian+8R+copy+site%3A+classiccampstoves.com
 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke bare å slenge på en hvilken som helst  "silencer cap" ?

Noen som selger i Norge?

Jeg har en QUIETSTOVE silencer cap for Svea 123'en min som ble prøvd, funnet fint fungerende, men som ikke har vært i bruk etter det siden jeg liker lyden fra Svea'n. 
Denne er helt lik versjonen som passer 8R'en. Du kan eventuelt sjekke litt og om det er en match og du vil kjøpe, så blir vi nok eventuelt enige om pris. 

https://store.quietstove.com/quietstove-for-max-sievert-svea-123-optimus-svea-123-123r.html#  
https://store.quietstove.com/quietstove-for-optimus-8-8r-80-99.html

 

togg skrev (58 minutter siden):

Takker!

Ja, og veeldig spent på årstallet, (har du peil?) Den kommer fra 

Den forhenværende Jugoslaviske hærs lager...


Nei dessverre, mitt brenner-nerdefokusområde faller mer mot det tekniske enn det historiske 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 minutter siden):

Jeg har en QUIETSTOVE silencer cap for Svea 123'en min som ble prøvd, funnet fint fungerende, men som ikke har vært i bruk etter det siden jeg liker lyden fra Svea'n. 

he he samme her, men jeg velger å beholde min. Vet jo aldri hva som kan skje med hørselen, noe som kan gjøre lyden plagsom, men pr. idag har lyden absolutt  sin sjarm. :-)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Walle said:

Jeg har en QUIETSTOVE silencer cap for Svea 123'en min som ble prøvd, funnet fint fungerende, men som ikke har vært i bruk etter det siden jeg liker lyden fra Svea'n. 
Denne er helt lik versjonen som passer 8R'en. Du kan eventuelt sjekke litt og om det er en match og du vil kjøpe, så blir vi nok eventuelt enige om pris. 

https://store.quietstove.com/quietstove-for-max-sievert-svea-123-optimus-svea-123-123r.html#  
https://store.quietstove.com/quietstove-for-optimus-8-8r-80-99.html

 


Nei dessverre, mitt brenner-nerdefokusområde faller mer mot det tekniske enn det historiske 😅

Ja takk! Veldig glad for muligheten.

Så toppen på Svea´n er lik toppen på 8r ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 timer siden):

he he samme her, men jeg velger å beholde min. Vet jo aldri hva som kan skje med hørselen, noe som kan gjøre lyden plagsom, men pr. idag har lyden absolutt  sin sjarm. :-)
 

Jeg opplever at lyden allerede er såpass lav originalt satt opp, slik at når Quietstoven var på, så hørte jeg den knapt ikke når den brant og det var litt vind. 
Så da foretrekker jeg å høre helikopterlyden (som jeg synes er sjarmerende) slik at jeg vet at den brenner og sånn cirkus hvor mye pådrag det er på brenneren. 

Dog har jeg forstått det slik at det er forskjell i hvor mye Svea'ene bråker. Av mine to, så har den siste jeg kjøpte mindre lyd enn den eldste, i hvert fall mindre helikopterlyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (16 timer siden):

Så toppen på Svea´n er lik toppen på 8r ?

Same brennerklokke og spreieplate som Svea 123R.

Lydnivået er så lågt at du brenn av deg håret dersom du skal vera nær nok til å få hørselskade. Brennaren er så mykje enklare (enklare forvarming og oppfyring med 1 kontra 2 fyrstikker) å bruke orginalt enn med stillebrennartopp, at eg ser ingen grunn til å bruke det siste. Brennaren vert også mykje meir følsom for vind med stillebrennartopp.

Alderen finn du truleg påstempla på innsida av kartongen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noen ekspert på 8R selv om jeg har en selv.  Men har lst lit om de. 8R kom vel sendt på 50 tallet, tok over for 8. Var i produksjon til rundt 90 eller så.
De første versjoner  hadde nikkeltank, senere kom messing. Så har de hatt litt forskjellige ratt. Noen vanlig ratt som på 111 og liten skiftenøkkel montert inne i kassa. Så er det ratt med multinøkkel slik som den du har. Som 111 hadde tidlige versjon logo preget i lokk, senere modeller har klilstremerke. Tror din er fra siste del av 70 tallet til ca 90. 
Det er neppe en sovjet klone da de jeg har sett der hadde grå eller sort kasse og nikkel tank, som regel sort ratt med kyrilliske bokstaver. De lagde nok litt forskjelig versjoner der også. 
Synes ikke min bråker så mye, mer enn gassbrenner men mindre enn f.eks Primus Omnifuel. Det går å få løs silencer til de, det finnes også eget brennerhode som er stillebrenner. Det er ikke orginalt, mulig noe sovjetproduksjon. Disse finnes innimellom på ebay. Det går og få tak i minipumpe men de pleier koste en del, trenger da og et annet tanklokk. Jeg har det til min og bruker den en del faktisk. 
Er nok primusen jeg bruker mest i løpet av ett år. liten i størrelse så til kaffekok og enkelt matlaging er det den som er med på dagsturer for det meste. Den har litt lavere effekt enn f.eks 111.

 

Endret av borgern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (På 3.4.2022 den 15.10):

Tja, Selger påstod at den kom fra den forhenværende Jugoslaviske hærs lager.. De kjøpte

vel inn fra Sverige?

Ikke vet jeg, men lappen i lokket er fra Optimus' kontor i California. Høres rart ut om hæren i Jugoslavia handla sånt i Junaiten.

Men det spiller vel mindre rolle hvor en ubrukt primus ikke har vært brukt :D Grattis, og håper du får den snart!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Walle said:

Og der ble jeg overbevist,dropper lyddemperen.

Greia er at det er kona som vil ha det så

stille… jeg derimot, er godt over 60 og bortimot halv-døv.

Så kjære Walle, vi får handle noe annet en annen gang…

Men takk for tilbudet!

Og takk til alle;meget nyttige&informative inlegg!  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

togg skrev (39 minutter siden):

 

Hehe, denne var vel egentlig tenkt som en PM og svar til meldingen du sendte meg tidligere 😉

Det går fint.  Quietstove silencer'en får ligge i standby litt til :)

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (13 timer siden):

Det er neppe en sovjet klone da de jeg har sett der hadde grå eller sort kasse og nikkel tank, som regel sort ratt med kyrilliske bokstaver. De lagde nok litt forskjelig versjoner der også. 

Ikke godt å si, kan godt finnes ulike klone-varianter ja, og fra flere land, men den russiske klonen jeg kjøpte har grå kasse og blank tank ja. Prisen var 300 + frakt i 2017, ble 566 totalt den gangen.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.