Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker info om snøforhold Valdresflya og toppene i vest som Rasletinden


Anbefalte innlegg

VI har satt av dagene 21.4-24.4 til toppturer i Valdres. Jeg ser for meg at vi må kjøre til Valdresflye og gå til toppene i vest som eksempelvis: Rasletinden, Kalvehølen, etc. Takknemlig hvis noen har vært i dette området i det siste og kan dele info om snøforholdene og snødybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner du til NVE sitt snøkart? Det kan være fin tilleggsinformasjon til observasjoner, eller hvis man ikke får observasjoner.

Snøkartet viser at det nå er ca 170-200 cm med snø i området på og rundt Rasletinden. Statens Vegvesen sin målestasjon for Valdresflya viser 141 cm.

På snøkartet så kan man gå tilbake flere år i tid og se på datoene dere tenker å være der for å få et inntrykk av om det pleier å være snø i området på den tiden av året. I fjor var det 154cm 22.04, i 2020 var det 134cm osv.

Det blir aldri helt korrekt, men min erfaring er at det kan gi gode indikasjoner.

https://www.senorge.no/map

God tur!

473550145_Skjermbilde2022-04-03kl_10_21_46.thumb.png.9e514b27a0d5770a099c7eb27d1f1ab3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (7 timer siden):

Prøv evt å få info her: https://www.facebook.com/groups/227889960664661/?ref=share

Ut fra det jeg har lest så er det ganske lite snø øst i Jotunheimen, samt hardt og isete før man kommer høyt opp.

Hei

Takk for info. Ja, det er jeg frykter at Jotunheimen øst også har lite snø og er hardt slik som resten av østlandet. Løsning er vel kjøre lenger vest. Har du noen topper å anbefale?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (7 timer siden):

Kjenner du til NVE sitt snøkart? Det kan være fin tilleggsinformasjon til observasjoner, eller hvis man ikke får observasjoner.

Snøkartet viser at det nå er ca 170-200 cm med snø i området på og rundt Rasletinden. Statens Vegvesen sin målestasjon for Valdresflya viser 141 cm.

På snøkartet så kan man gå tilbake flere år i tid og se på datoene dere tenker å være der for å få et inntrykk av om det pleier å være snø i området på den tiden av året. I fjor var det 154cm 22.04, i 2020 var det 134cm osv.

Det blir aldri helt korrekt, men min erfaring er at det kan gi gode indikasjoner.

https://www.senorge.no/map

God tur!

473550145_Skjermbilde2022-04-03kl_10_21_46.thumb.png.9e514b27a0d5770a099c7eb27d1f1ab3.png

Hei. Ja, kjenner til NVE snøkart, men synes de stemmer dårlig i år mtp snødybde. Det er nesten ikke snø i virkeligheten og på NVE snøkart står det at det skal være 50-100 cm! Eksempelvis Hemsedal og Femundsmarka. I sistenevnte var jeg sist helg og vi måtte snu da det ble helt barmark nord i nasjonalparken. 

Bra tips å se bakoveri tid ift. hvor normalt er bra med snø, men denne vinteren avviker mye fra tidligere år og jeg tviler på om det gir så stor verdi nå. 

Mvh

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Beitostølen for 5 uker siden og da var det ca 70cm i terrenget. For 2 uker siden var det opplyst å være ca 50cm i terrenget, selv om vi ikke så forskjellen når vi var på skitur.

Men det vi merket var at løypene var mer harde og iset om morgenen og ganske våte på dagen når sola sto på. Det var også tydelige tegn i sentrum av Beitostølen at mye var smeltet bort på disse 3 ukene.

Ser på nettet nå at det meldes å være ca 35cm i terrenget. Visst det stemmer har det smeltet ytterligere 15cm på 2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser jeg er for sent ute, men til en annen gang: Sjekk turrapporter på peakbook. Ofte noen som har vært der og kan fortelle om snøforhold og andre ting. Ellers bruker jeg instagram endel, # toppen du skal til og så nylige. Ofte fått god informasjon når jeg har sendt folk ei melding der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.