Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur i Hardangervidda. Eidfjord - Trolltunga


Fjellmænn

Anbefalte innlegg

Hei folkens :D

Har begynt å planlegge litt for en lengre tur i fjellet i juni/juli og håper noen kan komme med tips og råd. Ruta jeg har sett for meg er ca 70KM lang og går som følger:

Vivelid fjellstova - Langavatnet - Lonavatnet - Helnaberg/Austmanna-vatnet - Hanastein - Torehytten - Selsbotnen/Bykset - Tyssevassbu -Trolltunga. Ruta har jeg funnet på UT.no.

Er det noen som har vært i området og kan si noe om ruta? Ser for meg en ryggsekk på rundt 35kg + en hund som skal gå med kløv, er det innafor og beregne 10-15km om dagen i dette terrenget? Er det mulighet for fisk i vannene og er det mye mygg/knott? Har tidligere bare erfaring med 2-3 dagers turer i fjellet og tar gjerne imot tips til nødvendig utstyr og bekledning.

Takk på forhånd! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjellmænn skrev (11 timer siden):

Hei folkens :D

Har begynt å planlegge litt for en lengre tur i fjellet i juni/juli og håper noen kan komme med tips og råd. Ruta jeg har sett for meg er ca 70KM lang og går som følger:

Vivelid fjellstova - Langavatnet - Lonavatnet - Helnaberg/Austmanna-vatnet - Hanastein - Torehytten - Selsbotnen/Bykset - Tyssevassbu -Trolltunga. Ruta har jeg funnet på UT.no.

Er det noen som har vært i området og kan si noe om ruta? Ser for meg en ryggsekk på rundt 35kg + en hund som skal gå med kløv, er det innafor og beregne 10-15km om dagen i dette terrenget? Er det mulighet for fisk i vannene og er det mye mygg/knott? Har tidligere bare erfaring med 2-3 dagers turer i fjellet og tar gjerne imot tips til nødvendig utstyr og bekledning.

Takk på forhånd! :)

Jeg skal gå fra Haukeliseter til Kinsarvik i August og planlegger ca. 20km dagsetapper. Gikk fra Finse til Krekkja på en dag i fjor (ca. 25km) og antar terrenget er representativt for det meste av vestvidda (med forbehold om at jeg kan ta feil). Identifiserer meg som en tynnfeit akademiker uten noen sportslige meritter. Et problem kan være snø om du er tidlig ute. Så ellers ikke en eneste mygg i fjor…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært i området inntil Hårteigen (som du bør svinge innom), og det er lett og fint terreng. Gode sjanser for diverse blodsugere i juli.

En sekk på 35 kg ville for meg kreve et mindre mirakel om jeg skulle komme over en mil første dagen. 9 km andre dagen, 8 km den neste... Selv om du er i mye bedre form enn meg, så vil det muligens være verdt å se litt på hva du pakker i sekken. Hva er det som veier så mye?

Det kan bli varmt, så noe lett og luftig tøy kan være gull verdt.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjent med ruta, men jeg tenker også at snø blir det store spørsmålet. Det er mye snø på vestsiden av vannskillet og lite snø øst. Snøen kan ligge langt uti juni/juli. Går du et par uker før kan snøen bære ganske bra, men senere med varmen og snøsmeltingen gjøre at det blir vanskelig å gå på snøen. 1000 m.o.h alltid usikkert juni og begynnelsen av juli. Noen ganger er går det, mens andre ganger må du vente til midten av august. Terrenget på denne delen av vidda mener jeg nokså kupert og steinet, så tung sekk kan være en utfordring selv med etapper på 10 - 15 km. 35 kg høres mye ut, spesielt om du ikke har erfaring med å gå med tungsekk over lang periode. Min er erfaring er at en tungsekk kan fort drepe turgleden og man finner fort ut at man ikke har bruk for alt man drasser på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye vann i bekker og elver på den tiden, sjekk om det er broer på ruta og om de er helårs- eller sommerbroer - og når disse da blir lagt ut. Ville ikke prøvd å krysse en flomstor elv da, med hund, hvis det er en kryssing der DNT har vurdert at det skal være bro. 
Hvor mange dager har du tenkt å gå? Terrenget der er kupert, så fremdriften avhenger bl.a. av om du går på sti eller fritt i terrenget. 
Jeg synes 35 kg høres veldig mye ut, trenger du alt det utstyret?

Lykke til med planlegging og gjennomføring!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også, som flere her at 35kg virker som veldig mye i forhold til lengden på turen. Vekten er kanskje ikke noe problem for fysikken din, men om du kommer ovenfor snøpartier hvor snøen så vidt bærer vil du nok banne over å ha såppass tung sekk på ryggen. Det kan fort bli en ekstremt tung tur.

Om du sikter på å ta turen ute i juli (og ikke tidlig juni) så er nok ikke dette et relevant problem.

Ta en titt på de historiske dataene på https://www.senorge.no/map så kan du danne deg et bilde av ca. hvor forventningene bør legges i forhold til snømengder.

 

Et utstyr/bekledningstips som kanskje vil være utslagsgivende på vekten i sekken din:

Du trenger knapt noe skift på en lengre tur som dette. Det er kanskje der jeg ser det tas med mest unødvendig om man ikke har gjort det før (selv skyldig). Har du to stk trøyer/t-skjorter i ull/ull-mix, en ull-longs og en tykkere ullgenser så har du bekledning til både vandring og "campliv". 1 ekstra ren ullboxer er heller ikke å forakte, så har du noe å glede deg til midtveis på turen ;)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ut ei uke ferie i mnd skift mai/juni og planlegger en tur på 7 til 5 dager. Målet er å få tatt den på 4-5 dager, slik at jeg har litt å gå på i forhold til hvile før jobb. Alltid greit med en lør/søndag til å ligge på sofa i halvsøvne, glo på netflix etter 3-5 shot whiskey og et par øl uten å ha dårlig samvittighet (noe å se frem til når jeg er på tur). Pluss jeg har et par dager som sikring. Jeg planlegger ha 10 - 15 kg sekk, jeg fokusere også på forflytning og tenker at 90 - 120 km i forflytning er et greit mål på denne turen. Skal gå kjent løype med muligheter for ny trasse om vær og snøforholdene tillater det. Nå skal det sies at min pakningsplan også inneholder to stk kløv til bikkjene på 5 og 7 kg. Halve meninga med denne turen er også for å trene bikkjene på kløv, så kløvene inneholder også en del utstyr som jeg slipper å ha med i sekken, eller som jeg flytter over etter hvert som kløvene blir lettere. Det går en del bikkje mat og ekstra snacks til de. Men jeg har funnet ut at 15 kg sekk maks er ideell vekt for min del, både kort og lange turer i kupert terreng med bikkje. Mye hjelp å få fra bikkje mth bæring, men det krever også at jeg har mye fokus på bikkjene mens jeg går, spesielt trekkvillige og når de setter seg fast med kløvene osv. Kan også bli veldig utfordrende de første dagene med sau på beite. Husk at det er båndtvang i juni/juli på Hardangervidda og midt i smørøyet i villreinensområde. Det kan være utfordrende og tøft å gå med tung sekk og bikkje i band. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode tilbakemeldinger og tips. Skal se ann været og mulig legge turen til slutten av juli så snø ikke blir noe problem. Når det kommer til 35kgs sekken var det kanskje litt i overkant beregnet, men jeg har et voldsomt behov for mat på slike turer og tyngden vil minke fort :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellrypa skrev (7 timer siden):

Det kan være mye vann i bekker og elver på den tiden, sjekk om det er broer på ruta og om de er helårs- eller sommerbroer - og når disse da blir lagt ut. Ville ikke prøvd å krysse en flomstor elv da, med hund, hvis det er en kryssing der DNT har vurdert at det skal være bro. 
Hvor mange dager har du tenkt å gå? Terrenget der er kupert, så fremdriften avhenger bl.a. av om du går på sti eller fritt i terrenget. 
Jeg synes 35 kg høres veldig mye ut, trenger du alt det utstyret?

Lykke til med planlegging og gjennomføring!

Godt tips, takk! Antall dager har jeg ikke bestemt meg for enda, men rundt 5 dager anslår jeg om jeg ikke har behov for en hviledag ved en fin plass. :) Planen er å følge turstier hele veien og nyte turen samtidig med litt fremdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.