Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang til superlett telt for nyfrelst gramjeger


Espen501

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Annonse

Hei! Trådstarter og jeg er i nokså lik situasjon, men har allerede falt på Ringstind SL(med 2 stenger) og trenger litt hjelp.

Ringstind 1 frister veldig men forteltet irriterer meg - hvordan skal jeg oppbevare sekk og utstyr, koke kaffe og samtidig komme meg inn/ut av teltet uten å bli fly forbanna? Ringstind 2 virker derfor som løsningen med 2 fortelt, men er en spekepølse og sjokolade tyngre.

Hva ville dere ha valgt?


 


 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Hasseh said:

Hei! Trådstarter og jeg er i nokså lik situasjon, men har allerede falt på Ringstind SL(med 2 stenger) og trenger litt hjelp.

Ringstind 1 frister veldig men forteltet irriterer meg - hvordan skal jeg oppbevare sekk og utstyr, koke kaffe og samtidig komme meg inn/ut av teltet uten å bli fly forbanna? Ringstind 2 virker derfor som løsningen med 2 fortelt, men er en spekepølse og sjokolade tyngre.

Hva ville dere ha valgt?


 


 


 

https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/enan/

 

 

Hvis jeg skulle ha gått for den formen, så hadde jeg valgt dette.

 

Forøvrig er Ringstind 2 1.45 kg, det ligger tett opp til Helsport Sarek Superlight 2 som veier 1.65 kg og har fullverdig fortelt. https://www.xxl.no/helsport-sarek-superlight-2-camp-tomannstelt-bla/p/1113359_1_style?page=1

 

Eller mitt personlige valg, Niak, som veier 1.7kg. https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/niak/  Da får du et fullverdig, frittstående telt med mulighet for å redusere størrelsen på innerteltet slik at du har god plass til matlaging på innsiden av teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (14 minutter siden):

https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/enan/

 

 

Hvis jeg skulle ha gått for den formen, så hadde jeg valgt dette.

 

Forøvrig er Ringstind 2 1.45 kg, det ligger tett opp til Helsport Sarek Superlight 2 som veier 1.65 kg og har fullverdig fortelt. https://www.xxl.no/helsport-sarek-superlight-2-camp-tomannstelt-bla/p/1113359_1_style?page=1

 

Eller mitt personlige valg, Niak, som veier 1.7kg. https://hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/niak/  Da får du et fullverdig, frittstående telt med mulighet for å redusere størrelsen på innerteltet slik at du har god plass til matlaging på innsiden av teltet.

Takk for svar! 
Etter litt lesing her inne ser jeg mye bra er skrevet om Hilleberg, og folk virker lite begeistret for Ringstind som jeg antok var et sikkerstikk. 

Jeg må kanskje revurdere. Hvilke svakheter har ringstind som mannen i gata ikke vet om? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Hasseh said:

Takk for svar! 
Etter litt lesing her inne ser jeg mye bra er skrevet om Hilleberg, og folk virker lite begeistret for Ringstind som jeg antok var et sikkerstikk. 

Jeg må kanskje revurdere. Hvilke svakheter har ringstind som mannen i gata ikke vet om? 
 

 

Det jeg reagerer på er vannsøylen, 2000mm ytterduk, 3000mm gulv kontra Hilleberg Yellow Label med 5000mm ytterduk og 15000mm gulv.

3000mm er det som kreves for at man skal kalle noe vanntett, så 2000 tilsier at teltet vil lekke hvis det regner skikkelig. Spesielt i kombinasjon med vind.

15D ytterduk kontra 20D fra Hilleberg. Reagerer også på at tykkelsen på innerdelt og gulvet ikke er oppgitt av Helsport. Det gjør det vanskelig å sammenligne. Men Hilleberg bruker 10D innertelt (tynt) med 70D gulv (ganske solid).

 

 

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Ringstind, men Reinsfjell 3SL med 2000mm ytterduk og 3000mm gulv som nevnes som et problem i tråden her. Jeg har hatt teltet ute i sinnsyke regnemengder et par ganger. Vanntettheten til teltet er upåklagelig i disse forhold, så jeg vil si teltet er så vanntett som man trenger det. Bunnduken holder tett og er heller ikke nevneverdig slitt selv med ganske mange døgn i bruk. 

Men, slitestyrken til teltduken oppleves som svakere enn de teltene jeg har som er mer robust. Har fått fikset hull i duken rett ved stangholderne fordi jeg har vært hardhendt når jeg har tredd stengene hardt i når jeg har slått opp teltet.

Allikevel ville jeg kjøpt Hillebergtelt foran Helsport dersom lommeboka tillater det. Kvalitetsforskjellen er overraskende stor på mange detaljer.
Selv har nå to stk Hillebergtelt for soloturer  til vår / sommerbruk, og tror ikke jeg går tilbake til Helsport. Aldri. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Lavvosolberg said:

Allikevel ville jeg kjøpt Hillebergtelt foran Helsport dersom lommeboka tillater det. Kvalitetsforskjellen er overraskende stor på mange detaljer.

Selv har nå to stk Hillebergtelt for soloturer  til vår / sommerbruk, og tror ikke jeg går tilbake til Helsport. Aldri. 

Det tilhører historien at Hilleberg Enan har anbefalt pris på 7800 og Ringstind 1 har anbefalt pris på 7500. Så de er i samme prisklasse.

 

Kan også stort sett få til 30% rabatt på begge, feks Fjellsport pleier å selge Enan for 7799 med mulighet for 30% rabattkode. Så prisen er mer eller mindre identisk.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg skrev første posten, fant jeg ubrukt ringstind SL2 til 5000,- på finn og kjøpte det. Det tar noen dager før det ankommer i posten å skal gruble frem til da, muligens selger jeg det bare videre. 
 

Niak virker forøvrig som et bedre telt, men de to forteltene til SL2 gjør at det fortsatt frister litt. Uansett er jeg mye klokere på hva som finns der ute og takk for det! 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hasseh said:

Hei! Trådstarter og jeg er i nokså lik situasjon, men har allerede falt på Ringstind SL(med 2 stenger) og trenger litt hjelp.

Ringstind 1 frister veldig men forteltet irriterer meg - hvordan skal jeg oppbevare sekk og utstyr, koke kaffe og samtidig komme meg inn/ut av teltet uten å bli fly forbanna? Ringstind 2 virker derfor som løsningen med 2 fortelt, men er en spekepølse og sjokolade tyngre.

Hva ville dere ha valgt?


 


 


 

Ville valgt Tarptent Moment DW

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
tesk skrev (På 7.12.2022 den 16.41):

Erfaringen min er klokkeklar: jeg sover bedre med quilt. Jeg sover urolig og det gjør at jeg stresser mye gjennom natten når jeg sover i pose. Spesielt lettvekt/smale soveposer kombinert med lange bein. Våkner av at jeg ikke får til å bevege meg. 
Quilt føles som å sove med dundyne. Fritt og godt :)

Sommermorgenen er også mye bedre. Enklere å justere temperatur når telete blir varmt. 

Første natta knotet jeg litt med stroppene (hadde ikke testet hjemme) men det er ikke så komplisert å få til når man har gjort en gang.

Jeg er en frostmakk, men merket ikke noe til trekk. Det var genialt å kunne kneppe quilten rundt halsen. Da ligger den tett inntil kroppen på tross av at jeg beveger meg

Det er EE revelation -6C quilt du har? Hvor langt ned på termometeret synes du den er grei? Og hvilke bredde tenker du man bør ha hvis man er 170 og slank? Ser noen anbefaler wide uansett, mens andre sier wide er for kraftige karer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 28.5.2023 den 22.18):

Det er EE revelation -6C quilt du har? Hvor langt ned på termometeret synes du den er grei? Og hvilke bredde tenker du man bør ha hvis man er 170 og slank? Ser noen anbefaler wide uansett, mens andre sier wide er for kraftige karer.

Ja, jeg har EE revelation Long/Wide -6 ℃

Bruker ikke denne om vinteren, men jeg hadde en natt i slutten av april der det dannet seg en tynn isskorpe på pyttene i skogen i løpet av natten. Vet ikke hvor langt ned teperaturen gikk ned den natten, men jeg sov veldig godt. Hadde på meg ullsett + lue. Ved siden av meg lå det en lakenpose klart som jeg skule bruke dersom jeg ble kald. Den ble ikke brukt. 

Liggeunderlag betyr selvfølgelig mye. I starten brukte jeg Exped Synmat 7 UL, men gikk etterhvert over til Therm-A-Rest NeoAir XTherm (begge i long+wide) og sover mye varmere.

Om du trenger LW versjon? Jeg vil anbefale wide uansett for å sikre at det ikke kommer inn trekk fra siden. Jeg er ikke brei sjøl (lang tynn ting), men jeg synes ikke den er for brei. Jeg kaster meg rundt mye i løpet av natten. 

Jeg var sein med å svare. Du har kanskje gjort et valg allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tesk skrev (49 minutter siden):

Ja, jeg har EE revelation Long/Wide -6 ℃

Bruker ikke denne om vinteren, men jeg hadde en natt i slutten av april der det dannet seg en tynn isskorpe på pyttene i skogen i løpet av natten. Vet ikke hvor langt ned teperaturen gikk ned den natten, men jeg sov veldig godt. Hadde på meg ullsett + lue. Ved siden av meg lå det en lakenpose klart som jeg skule bruke dersom jeg ble kald. Den ble ikke brukt. 

Liggeunderlag betyr selvfølgelig mye. I starten brukte jeg Exped Synmat 7 UL, men gikk etterhvert over til Therm-A-Rest NeoAir XTherm (begge i long+wide) og sover mye varmere.

Om du trenger LW versjon? Jeg vil anbefale wide uansett for å sikre at det ikke kommer inn trekk fra siden. Jeg er ikke brei sjøl (lang tynn ting), men jeg synes ikke den er for brei. Jeg kaster meg rundt mye i løpet av natten. 

Jeg var sein med å svare. Du har kanskje gjort et valg allerede?

Ok, takk for svar :)

Venter på en -12C regular/regular og en -6C regular/wide i posten, så får jeg se hva jeg velger å beholde.

Etter mye googling ser jeg at det også er soveposer med lang glidelås som matcher vekten til quiltene. Da er de «quilt» når glidelåsen er helt åpen, og sovepose når man trenger det. Kanskje det er ett enklere valg, så slipper man stropper og evt. kald trekk 🤔

Av liggeunderlag har jeg Exped Synmat 7 UL og Sea To Summit Comfort plus XT. Jeg bruker ett tynt Vikafjell skumunderlag oppå begge når det er kaldt ute, ellers kommer kulden gjennom fra bakken.

Hadde en gang ett Thermarest Xtherm max LW. Men ryggen min var ikke kompitabel med den type underlag.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.