Gå til innhold
  • Bli medlem

Koke mat på tur( med gass)


Friluftspia

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en 28 år gammel jente med minimal god erfaring fra å lage mat ute. Har prøvd med bål, men ønsker nå et kokeapparat på gass. Dette fordi jeg tenker dette er best å håndtere. Ønsker å investere i et godt apparat som jeg kan ha stor glede av. Kan jeg få tips til dette av dere? 
 

(Hadde jeg hatt en far hadde jeg spurt han om dette… men fint å oppdage dette forumet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En med bredt brennerhode som også har gode reguleringsmuligheter mtp styrke, á la Soto Windmaster, er typen jeg selv hadde gått etter.

Det er fort gjort å gå for noe som er lett (vekt) og alt det der, men som regel er de mer beregna på å koke vann effektivt. 

Når det kommer til matlaging har man større behov for størrelse på hodet, justerings muligheter, og ei panne som sprer varmen godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru rett i boksen brenner til matlaging vil jeg si Kovea Titanium. Dersom du vil ha en versjon av dette brenner hodet, med slange og forvarmingsbøyle - Kovea Spider.

Jula pleide å ha en billig versjon av Kovea Titanium, som ikke var laget av titan. Kayoba gassbrenner var det visst.

Endret av Nils Einar Ljosland
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftspia skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg er en 28 år gammel jente med minimal god erfaring fra å lage mat ute. Har prøvd med bål, men ønsker nå et kokeapparat på gass. Dette fordi jeg tenker dette er best å håndtere. Ønsker å investere i et godt apparat som jeg kan ha stor glede av. Kan jeg få tips til dette av dere?

Toppmonterte gassbrennere er et alternativ. De er lett å ha med seg, fin til å koke opp vann/kaffe etc, men ikke alltid like lett å lage mat over. kan fort bli litt ustødig, men det beror jo på behovet; hva som er viktigst for deg, som å bære lett eller flere mulighet for kokkelering,  og ikke minst hvor mange du skal lage mat for (deg alene, to, flere?)

Ulempen med toppmonterte brennere er som sagt bl.a. at de kan virke litt ustødig, avhengig av hva du plassere på topp (størrelse på gryter smale eller brede, høye eller lave osv). 

Såkalte slangbrennere har den fordelen at de er stødige og på en måte også sikrere. En toppmontert brenner bør du for eksempel være forsiktig med å plassere på innsiden av en vindskjerm da gassboksen kan bli for varm (noen produsenter advarer mot dette i brukanvisningen). En slangebrenner som står på bakken kan du derimot sette en vindskjerm rundt, da gassboksen - som er koblet til slange kan stå på utsiden. Risikere ikke overoppheting da.

Dette var to hovedgrupper. I tillegg her du en kategori med topp-monterte "hurtigkokere", som for eksempel de av merket Jetboil. Her får du både brenner og kjele i ett. Veldig effektive disse, men ikke godt egnet til så veldig mye annet enn koke opp vann/drikke, og ikke alltid like stødig i bruk osv.

Det alternativet jeg vil anbefale finner du i kategorien som gjerne blir kalt stormkjøkken. Et Trangia kjøkken med en gassbrenner til er et umerket valg.  Da får du både gryter og brenner som monteres i en vindskjerm og derfor gir bra ly for vinden. Er ikke den lettelse løsningen, men når alt kommer til alt kommer du fort opp i den vekten uansett dersom du skal sette sammen ditt eget sett av brenner, vindskjerm, gryter/kjeler osv. Men det kommer som sagt helt an på behovet. 

Om du går for et Trangia kjøkken kan du enten velge å kjøpe ett som kommer med Trangia sin egen gassbrenner, eller heller kjøpe bare selve kjøkkenet og så satse på en gassbrenner som er veldig lik Trangia sin, men som mange syns er like god og om ikke bedre (og billigere!). Denne: www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

For å en oversikt over Trangia sine stormkjøkken anbefaler at jeg du titter litt her: trangia.se/produkt-kategori/trangiakok/   Men om og når du har bestemt deg for modell så selges dise av flere webshoper i Norge, også i mange lokale sportsbutikker (men gjerne litt dyrere der). For tilbudet på nett med priser kan du f.eks. se her: www.prisjakt.no/c/kokeapparater?brand=4244.

Om du går for et Trangia kjøkken anbefaler jeg du kjøper ett i Hard Anodisert (HA) Aluminium, de er litt lettere å holde ren enn de blanke i aluminium. Trangia kjøkkenet var i utgangspunktet lagget for spritbrenner, og den følger vel med alle slike kjøkken i dag. Disse er det mange som fortsatt fortrekker å bruke, også jeg - men jeg bruker da også løsningen med gassbrenner som jeg anbefaler her.

Her er noen video er fra ei som åpenbart liker sitt Trangkjøkken (litt synd at hun kun viser de blanke aluminium modellene): 
Which Trangia stove to buy: www.youtube.com/watch?v=N5yJqxMVhfI
40 Trangia Tips: www.youtube.com/watch?v=jLYgX77c_bI
Best Trangia accessories: www.youtube.com/watch?v=Ztb2DoI5V18

 

Endret av zimwalker
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass kan bli "problematisk" når temperaturen er ned mot 0° eller kaldere. Da blir det litt mer å passe på, men ikke nødvendigvis komplisert.

Er temperaturen høyere er gass enklest.

Det er to kategorier gassbrenere, toppmonterte der brenneren står oppå gassboksen, eller slangebrennere der der er en slange fra gassboksen. En slangebrenner er litt mer stødig siden den har litt lavere tyngdepunkt.

Soto Windmaster er nok stjerna når det gjelder toppmonterte. Den tåler mer vind enn de aller fleste andre, og har en "regulator" som gjør at den fungerer bra også når gassboksen begynner å bli tom. Brennere uten regulator mister litt effekt når det er mindre gass i boksen. Prisen på Windmaster er høyere enn mange andre toppmonterte (den er verd prisen), den har også trykknapp-tenning (piezo), ikke mange toppmonterte har dette.

Med slange er Primus Gravity iii en god brenner. Den har 4 bein og er dermed ekstra stødig. Brennerhodet er ganske stort, så den er fin på litt større kjeler. Prisen er også meget bra. Til forskjell fra alle andre gassbrennere leveres den også med vindskjerm og en løs trykknapp tenner. Den pakker imidlertid ikke like kompakt som en del andre slangebrennere.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For matlaging men ikke for vinter, så har jeg vært strålende fornøyd med Rast sin toppbrenner. 80mm brennerhode, med utfoldbare ben for større panner. Jeg bruker den til 28cm panne med gode resultater. Enda bedre, billig. 2000w.

suppler med vindskjermer👌

Du ser den her med pannen.

 

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Toppmonterte gassbrennere er et alternativ. De er lett å ha med seg, fin til å koke opp vann/kaffe etc, men ikke alltid like lett å lage mat over. kan fort bli litt ustødig, men det beror jo på behovet; hva som er viktigst for deg, som å bære lett eller flere mulighet for kokkelering,  og ikke minst hvor mange du skal lage mat for (deg alene, to, flere?)

Ulempen med toppmonterte brennere er som sagt bl.a. at de kan virke litt ustødig, avhengig av hva du plassere på topp (størrelse på gryter smale eller brede, høye eller lave osv). 

Såkalte slangbrennere har den fordelen at de er stødige og på en måte også sikrere. En toppmontert brenner bør du for eksempel være forsiktig med å plassere på innsiden av en vindskjerm da gassboksen kan bli for varm (noen produsenter advarer mot dette i brukanvisningen). En slangebrenner som står på bakken kan du derimot sette en vindskjerm rundt, da gassboksen - som er koblet til slange kan stå på utsiden. Risikere ikke overoppheting da.

Dette var to hovedgrupper. I tillegg her du en kategori med topp-monterte "hurtigkokere", som for eksempel de av merket Jetboil. Her får du både brenner og kjele i ett. Veldig effektive disse, men ikke godt egnet til så veldig mye annet enn koke opp vann/drikke, og ikke alltid like stødig i bruk osv.

Det alternativet jeg vil anbefale finner du i kategorien som gjerne blir kalt stormkjøkken. Et Trangia kjøkken med en gassbrenner til er et umerket valg.  Da får du både gryter og brenner som monteres i en vindskjerm og derfor gir bra ly for vinden. Er ikke den lettelse løsningen, men når alt kommer til alt kommer du fort opp i den vekten uansett dersom du skal sette sammen ditt eget sett av brenner, vindskjerm, gryter/kjeler osv. Men det kommer som sagt helt an på behovet. 

Om du går for et Trangia kjøkken kan du enten velge å kjøpe ett som kommer med Trangia sin egen gassbrenner, eller heller kjøpe bare selve kjøkkenet og så satse på en gassbrenner som er veldig lik Trangia sin, men som mange syns er like god og om ikke bedre (og billigere!). Denne: www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

For å en oversikt over Trangia sine stormkjøkken anbefaler at jeg du titter litt her: trangia.se/produkt-kategori/trangiakok/   Men om og når du har bestemt deg for modell så selges dise av flere webshoper i Norge, også i mange lokale sportsbutikker (men gjerne litt dyrere der). For tilbudet på nett med priser kan du f.eks. se her: www.prisjakt.no/c/kokeapparater?brand=4244.

Om du går for et Trangia kjøkken anbefaler jeg du kjøper ett i Hard Anodisert (HA) Aluminium, de er litt lettere å holde ren enn de blanke i aluminium. Trangia kjøkkenet var i utgangspunktet lagget for spritbrenner, og den følger vel med alle slike kjøkken i dag. Disse er det mange som fortsatt fortrekker å bruke, også jeg - men jeg bruker da også løsningen med gassbrenner som jeg anbefaler her.

Her er noen video er fra ei som åpenbart liker sitt Trangkjøkken (litt synd at hun kun viser de blanke aluminium modellene): 
Which Trangia stove to buy: www.youtube.com/watch?v=N5yJqxMVhfI
40 Trangia Tips: www.youtube.com/watch?v=jLYgX77c_bI
Best Trangia accessories: www.youtube.com/watch?v=Ztb2DoI5V18

 

Beste rådet her. Gå for det tryggeste og beste stormkjøkkenet i Trangia 25-4 f.eks. Sparer mye gass også. Jeg er særs opptatt av vekt på min sekk, men velger likevel alltid Trangia sitt stormkjøkken på mine 2-3 ukers fisketurer i sommerhalvåret, selv om det veier mye mer.  

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppmonterte brennere: Det med ustøhet/høyde er som oftest overdrevet. En fin løsning er å gå ned en størrelse på gassboksen. Bruker man i tillegg benstøtte til gassboksen så fungerer det enda bedre. Utover det gjelder det å sørge for et godt underlag. Selv finner jeg flat stein og sørger for at den ligger støtt og godt. Løsningen er litt lettere å flytte på også enn en slangebrenner. Når det gjelder brukervennlighet så skal man lete lenge etter noe bedre alternativ.  Brennehode, Hvis det er sånn at man ønsker/har behov for å både koke vann raskt, og ha en fleksibel brenner med tanke på steking og koking av matvarer som fordrer det, hvorfor ikke gå for en av hver? To budsjett toppmonterte brennere, en med bredt hode og en med smalt hode, er ikke vanskelig å finne. Fremdeles kan vekta holdes under eller tilnærming svis lik en slangebrenner. Da har man også en i reserve på tur hvis en går i stykker/slutter å virke.

Slangebrennere: Stødig og generelt god løsning. Vekten går opp, tar litt mer plass, og flere deler som igjen øker sjansen for at noe ryker på tur. Litt vanskeligere å flytte på ved behov.

Trangia sett er etter min mening å gå baklengs inn i fremtiden. Det gjelder både vekt og plassen det tar i sekken. I dag finnes det så mange gode løsninger og kombinasjoner at det er mest nostalgi anse å drasse med seg slikt utstyr.

For en som startet ut med friluftsliv for flere tiår siden, den gang det ikke fantes noe som het "ultralight", så er jeg svært takknemlig for hvert gram jeg kan spare. I tillegg, jo mer plass jeg kan frigi, og jo mer praktisk og fleksibelt et kokesystem er, verdsettes. Det betyr ikke at jeg er sky når det kommer til tunge bæringer, eller omså flere vendinger. Det gjelder dog mest på lengre turer. På dags- og helgeturen da er stort sett vekt ikke et tema.

Finner du/dere veien til Instagram kontoen, så gir vi bort en toppmontert titanium brenner på kun 25 gram både i april, mai og juni.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med de som anbefaler trangia + trangia gassbrenner (det finnes kloner av gassbrenneren som fungerer fint, noen mener bedre, og som er billigere). Fordelen er at du da får alt i et sett (gassbrenneren må kjøpes separat).

Selv har jeg et utall av kokeapparater, men det jeg bruker mest heter Kovea booster dual max. Det kan brukes på både gass og bensin og har en egen innstilling for lufttilførselen for de to drivstoffene. Hvis du kun ønsker å bruke gass e det ikke noe poeng å kjøpe en multifuel-brenner som dette. Fordelen er at man kan bruke bensin når det er vinter og kaldt og gass ikke virker like bra (eller ikke i det hele tatt hvis det er kaldt nok).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer meg enig i at en gassbrenner som ikke er toppmontert oppleves som stødigere og bedre egnet til kokkelering. Finnes et hav av disse fra bl.a. Firemaple, Eagle Products, Primus, MSR osv osv. Alt etter budsjett og slikt. Sjekk gjerne i en lokal sports/friluftsliv butikk og se hva de har av denne typen. 😊 Av og til treffer man også personal med litt kunnskap. 😊

Endret av Vandrefalken
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påta meg å leke far, selv om alderen passer, men bor du i storoslo så kan du få låne og teste litt forskjellig(, en av gangen).

Slik du beskriver dine behov så heller også jeg til Trangia med gassbrenner, ikke  minst fordi den er lite følbar for vind.  Ulempen der er at stekepanna ofte kommer litt lanfgt unna flammen, da kan det være vanskelig å oppnå sterk varme.   Driftsikkert og bra.  Jeg anbefaler teflonkjeler og panner selv om de slites fortere.  Trangia kan forøvrig tilpasses mye annet av brenner om man er villig til å eksperimentere litt.  Billigvarianten (ikke mye billigere) er Biltemas kopi, veier mindre, og tåler mindre, men overaskende bra, og absolutt verdt å bruke når man skal ekeperimentere med andre brennere. 

Nå har jeg kommet til den alderen hvor alt er dyrt, men det er nok verdt pengen  Trangia 25 uten teflon: https://www.fjellsport.no/trangia-stormkjokken-25-4-ul.html?nosto=nosto-page-category1 Kr 599
Legger du på 300 så får du orginal gassbrenner av god kvalitet i settet: https://www.fjellsport.no/trangia-stormkjokken-25-4ul-gassbrenner.html?nosto=nosto-page-search
Så kan man bare legge på etter som behovene øker.   Kanskje dette er en god start, for deretter å kjøpe ny kjeler og panner etter som man erfarer om man har et savn etter nonstick eller ikke.  Husk at aluminium og oppvaskmaskinsåpe ikke er gode venner. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gassbrennere til Trangia, den originale fra Trangia og denne: https://www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

De virker i praksis like bra bortsett fra hvis man ønsker å bruke gassboksen opp ned (først og fremst om vinteren når det er kuldegrader), så er den Magasinet selger best av disse to. Men heller ikke den er helt optimal når man bruker gassboksen opp-ned. Den koster imidlertid bare litt over halvparten av den originale, så her er det vinn-vinn ved å kjøpe uoriginalt. De virker like solid laget begge to.

Endret av Skogens Stønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (3 timer siden):

Jeg har to gassbrennere til Trangia, den originale fra Trangia og denne: https://www.magasinet.no/gassbrenner-til-trangia-stormkjokken

De virker i praksis like bra bortsett fra hvis man ønsker å bruke gassboksen opp ned (først og fremst om vinteren når det er kuldegrader), så er den Magasinet selger best av disse to. Men heller ikke den er helt optimal når man bruker gassboksen opp-ned. Den koster imidlertid bare litt over halvparten av den originale, så her er det vinn-vinn ved å kjøpe uoriginalt. De virker like solid laget begge to.

Var det jeg også fant ut i 2016 etter å ha spurt Trangia om det (se denne posten) og testet de to ( se denne posten),  Når det er sagt, så har jeg sett andre her inne som har sagt at for dem så funket Trangia sin greit i opp-ned modus. Men så lenge alternativet funker problemfritt hele tiden i opp-ned modus og dertil er billigere, så er jo valget rimelig klart spør du meg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (21 minutter siden):

Var det jeg også fant ut i 2016 etter å ha spurt Trangia om det (se denne posten) og testet de to ( se denne posten),  Når det er sagt, så har jeg sett andre her inne som har sagt at for dem så funket Trangia sin greit i opp-ned modus. Men så lenge alternativet funker problemfritt hele tiden i opp-ned modus og dertil er billigere, så er jo valget rimelig klart spør du meg.

Jeg syns fortsatt at det er uklart hvorfor bare den ene av de påstås å skulle fungere med gassboks opp ned - begge er konstruert med forvarmingsbøyle og skulle således ha fungert i henhold til teorien om hvorfor en skal snu gassboksen. ( se 

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (13 minutter siden):

Jeg syns fortsatt at det er uklart hvorfor bare den ene av de påstås å skulle fungere med gassboks opp ned - begge er konstruert med forvarmingsbøyle og skulle således ha fungert i henhold til teorien om hvorfor en skal snu gassboksen. ( se

Har ikke prøvd å forklare hvorfor, bare konstatert at sånn er det.  Er nok noe med konstruksjonen, men hva, nei si det. Men la oss nå ikke kuppe tråden til hun som bare vil ha forslag.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TOT skrev (6 timer siden):

Om du skal ha en helt grei gassbrenner for matlaging i sommerhalvåret, er denne fra Primus som selges på Clas O, helt kurant. https://www.clasohlson.com/no/Primus-Mimer-Stove-gasskjøkken/p/Pr318043000

Den har ganske bredt brennerhode og er fin til steking. Den består pannekake-testen med glans. 

Den der får du faktisk inkludert med kokekar på jula til samme pris.

https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/friluftsutstyr/friluftskjokken/gasskjokken-769021/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (På 2.4.2022 den 12.20):

det er nok verdt pengene Trangia 25

Men går hun alene, eller vi snakker om en voksen og ett barn, så holder nok et sett fra Trangia 27 serien. Samme sak bare litt mindre gryter: to gryter à 1L i Trangia 27 serien,  mot en gryte på 1,5L og en på 1,75L i Trangia 27 settet. Stekepannen er 18cm i Trangia 27 serien, 22cm i Trangia 25 serien. En annen fordel med Trangia kjøkkenet er at om man ønsker å dra på tur i litt kuldegrader, så er det flere multifuel/bensinbrennere som kan tilpasses Trangia kjøkkenet.  Har man først tilpasset en slik til Trangia kjøkkenet, så festes den jo likt som gassbrenneren vi har snakket om. Veldig enkelt med andre ord.  (Dette vet du alt om @dsk, og alternative brennere nevnte du jo, men jeg skriver egentlig nå for @Friluftspia  :-)

Endret av zimwalker
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (22 timer siden):

Jeg syns fortsatt at det er uklart hvorfor bare den ene av de påstås å skulle fungere med gassboks opp ned - begge er konstruert med forvarmingsbøyle og skulle således ha fungert i henhold til teorien om hvorfor en skal snu gassboksen.)

Svaret er veldig enkelt. Din uklarhet må skyldes at du ikke har forstått at det ikke en påstand, men en observasjon. Jeg har begge og jeg har testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (14 timer siden):

Men går hun alene, eller vi snakker om en voksen og ett barn, så holder nok et sett fra Trangia 27 serien. Samme sak bare litt mindre gryter: to gryter à 1L i Trangia 27 serien,  mot en gryte på 1,5L og en på 1,75L i Trangia 27 settet. Stekepannen er 18cm i Trangia 27 serien, 22cm i Trangia 25 serien. En annen fordel med Trangia kjøkkenet er at om man ønsker å dra på tur i litt kuldegrader, så er det flere multifuel/bensinbrennere som kan tilpasses Trangia kjøkkenet.  Har man først tilpasset en slik til Trangia kjøkkenet, så festes den jo likt som gassbrenneren vi har snakket om. Veldig enkelt med andre ord.  (Dette vet du alt om @dsk, og alternative brennere nevnte du jo, men jeg skriver egentlig nå for @Friluftspia  :-)

+1. Jeg synes 27-settet er perfekt for 1-2 personer, spesielt om det du skal kokkelere ikke behøver så veldig store kjeler eller stekepanne. Settet tar vesentlig mindre plass i sekken enn 25-serien. Du får også settet MED gassbrenneren i enkelte nettbutikker.

Og som du sier så kan man fint bruke Trangia stormkjøkkenet med multifuel-brennere også (det har vi mange tråde på her inne), men det er i mine øyne et helt annet tema og kanskje mer for "viderekommen" bruk. Ikke alt behøver å være så komplisert. Jeg forstår godt om trådstarter kan bli litt avskrekket basert på diskusjonene som går i tråden : )

Mitt Trangia 27 for bildeinspirasjon, her med gassbrenneren:

IMG_3813.thumb.JPG.b0967f85f5a717ee798c27fa24594c6d.JPG

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og hive meg på anbefalingen om Trangia 27/25-serie. Meget stødig pga lavt tyngdepunkt, og er sikker å bruke. God varmefordeling under steikepanna er og noe jeg liker med dette oppsettet.

Kjøper man 27-serien og syntes at steikepanna er litt liten, så passer steikepanna fra 25-serien i støttene på vindskjermen på 27-serien. Den komboen har hvertfall blitt min favoritt når jeg skal ha med hele settet :)
1645698614_IMG_1472copy.jpg.d80a4517b5b72147037d43a53eb2bea0.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.