Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøplugger


Andso89

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt meg helsport fjellheimen xtreme 3 men har aldri sovet i telt på vinteren. Tenker det kan være greit med snøplugger. Sett litt på helsport sine som de har i 30 og 50 cm. Det er 8 i antallet. Holder dette (bardunerer selvfølgelig med ski, staver og evt binder i trær osv i tillegg). Hvilken str ville dere valgt? Er det evt andre produsenter som har gode plugger? PS! Jeg gidder ikke lage egne av eks veipinner som jeg har sett noen foreslå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thansen har 6stk 31cm plugger til 149,- Disse er rødelokserte og synes godt, like solide som Helsport pluggene.

Lengden på pluggen er bare et problem om snøen ikke er dyp nok, elles kan de være lange. Men da blir bulk og vekt større. Fasthetsgrad i snøen spiller også inn.

Jeg liker helst lange plugger som settes inntil teltet. De må setted på skrå og ca 45°, de må også stikke opp av snøen så webbingen har noe å sitte i. Er snøen løs kan 30cm være korte (tramper du først og har tid til å vente setter snøen seg).

Til barduner er 30cm nok, har du en snor på midten (slik bildene av enkelte plugger viser), kan du feste bardunen der og trampe pluggen så langt ned i snøen du vil. Du kan også feste bardunen direkte i hullet.

Fjellsport har "Sydvang" 42cm snøplugger (utsolgt).

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 går, av og til med litt jobb, men 50 skal jeg oppgradere til straks og prøve det.

Jeg bruker mest lavvo vinter.

Jeg tror også som nevnt over at 50 vil bli bra til barduner. Tips til meg selv også der, takk til @Espen Ørud🤙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Spitsbergen telt, og da klarer vi oss med 12 plugger dersom det er noen busker eller trær i nærheten som vi kan ta noen greiner fra.

Man kan også grave ned ski og staver på langsidene og kortsidene for deretter å feste alle bardunene til disse, og da vil du nok klare deg med 6. Dette funker dog dårlig dersom du er som oss som lager basecamp og går dagsturer i området. Så det kommer litt an på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 1.4.2022 den 12.34):

Til barduner er 30cm nok, har du en snor på midten (slik bildene av enkelte plugger viser), kan du feste bardunen der og trampe pluggen så langt ned i snøen du vil. Du kan også feste bardunen direkte i hullet.

Ja dette så jeg Monsen hadde her, det var fiffig og et veldig bra tips jeg ikke har tenkt på selv.. Ferdig fra hilleberg koster det jo et halvt telt men som du sier så kan du lett feste bardunen direkte i hullet. Ev. mekke til noe selv. :) 

Eksempel

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de 50 cm pluggene er aller best.. Jo man kan grave ned på tvers og bruke tamp i hull, men om man telter i lunken snø på kvelden og skal bryte leir i 15 minus er det et styr å grave fram disse løsningene. Frosset vann har en tendens til å være hardt.

Kjøpte meg jusst et sett fra Fjellsport. Disse syns jeg så overaskende bra ut da. De er gule - ikke grå..Hver plugg veier 90 gram og det er med pakkpose.

https://www.fjellsport.no/helsport-pegs-50cm-snow-sand-pk-a-8-pcs-grey.html

 

EE0EC500-A64D-4A3C-A7EE-4CF333D70F57.jpeg

Endret av Kjell Iver
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker pulk på vinteren og telttur, er brøytestikker genialt. Disse er lette og kan kappes til riktig lengde og passer fint i pulken. Jeg bruker også snøplugger 30 cm primært til barduner. Brøyte stikkene i endene av teltet i stedet for ski og staver. Du får kjøpt brøytestikker på Bondekompaniet og Felleskjøpet til 99 kr stk, men dette er bare tull når grøftene langs veiene flyter av disse. Du må selvfølgelig ikke plukke de som står, men det mange som faller ned i grøfta og blir liggende: jeg mener det helt rett å plukk opp disse. Det vil spare naturen for microplast og brøytemannskaper til å gå ut av bilen :-) Brøytestikkene har også refleks som er kjekt å ha, slik at du ser teltet i mørket. Jeg mener selvfølgelig brøytestikker i plast og ikke tre/bambus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte trä pluggar och gjorde egna kopior och målade dessa fungerade bättre än väntat och nästan gratis spec om man har bra elverktyg går det snabbt att göra hade mellan 15-20 st om man tar spill av lamellträ så blir det mkt starkt.

WP_20210404_17_52_18_Pro.thumb.jpg.9a23402057bd47c3b6833fb8de9b3a95.jpg

Tänkte även att om man har mkt korta sommar pluggar kan man sätta ihop 2 korta med skruv och låsmutter ofta är det förborrat för lina och då endast 1 hål per st behövs och då det är i AL så går det fort då får man mellan 30-40 cm långa pluggar billigt.

Såg ju även på tidigare inlägg pluggar från Thansen tillbehörskedja bra pris men dessa finns ej i SV.men bra alt om de håller.(vissa lättviktstält har ju org pluggar som passar för camping i egna trädgården på 10-12 cm utan x profil)

Provade långa stålpluggar(till större tält)men de var för tunga.

Skrotade stavar ej (kolfiber)kan man ju även anv som reservpinnar om man borrar hål för linor (om ej handagsdel) samt ev egen reservstav som man bör ha på långtur då färdigt linfäste i handrem.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (1 time siden):

Angående 50 cm-pluggene til Helsport, er min erfaring at disse lett bøyes hvis man er uheldig og stuker de ned i bakken hvis det er lite snø. 

Jeg har også 50 cm plugger fra Helsport fra før som er veldig myke, men disse nye her er veldig stive. Har ikke kontrollert vekta på de gamle, men disse her er mye mer solide har jeg inntrykk av, men tunge nok selvsagt. 

I motsetning til mye annet utstyr man kjøper er innkjøp av snøplugger en engangsinvestering. Det er ikke noe man sliter ut eller bytter ut så å kjøpe noe skikkelig med en gang kan forsvares.

Jo, man kan klare seg med veistikker, trestikker og andre patenter, men det tar plass. Skulle jeg handlet noe i dag ville jeg vurdert å kjøpt de stikkene som TS hansen harhttps://www.thansen.no/camping/telt-tilbehor/tilbehor/teltplugg-camp-nature-xtreme-31-cm-6-stk/n15752/pn23892 - 149,- for 6 stk. Disse klarer seg til teltet siden de ikke har sideveis belastning. På bardunene må man ha noen lengre på 50. Dette er personlige preferanser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Jacobsen skrev (1 time siden):

Angående 50 cm-pluggene til Helsport, er min erfaring at disse lett bøyes hvis man er uheldig og stuker de ned i bakken hvis det er lite snø. 

Lett og lett... Jeg har banket dem ned i sandstrand med vedkubbe flere ganger uten å skade dem så tipper det kommer litt an på behandlingen man gir dem.


https://www.instagram.com/p/2rGt9sE9oE/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Lett og lett... Jeg har banket dem ned i sandstrand med vedkubbe flere ganger uten å skade dem så tipper det kommer litt an på behandlingen man gir dem.


https://www.instagram.com/p/2rGt9sE9oE/

Hmm.. er noe med Instagram og embed igjen ser jeg.. Vil bare bemerke at det er ganske stor forskjell på de Helsportpluggene. De siste jeg kjøpte var utrolig stive og gode, og veier som nevnt over ca 90 gram, mens de gamle jeg hadde fra Helsport veide 70 gram, og er mye mer løse. Uansett er de helst beregnet før snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.