Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva kan kreves ved reklamasjon?


ost

Anbefalte innlegg

Annonse

Du har fått opplyst at det er en feilproduksjon, men at det ikke skal påvirke skoens funksjon (og heller ikke være synlig). Hvis skoen ikke kan brukes til det du kjøpte dem til på grunn av feil ved skoen er det etter min mening reklamasjonsgrunn etter forbrukerkjøpsloven (les §§15 og 16). De har jo også innrømmet deg rett til retur av skoen. De kan ha ment at dette er en garantisak som da vil ha sine egne regler for hva som skal skje, men en garantisak kan ikke innskrenke retten etter forbrukerkjøpsloven, bare utvide den (altså bare gi noe i tilleg). Her er det etter min mening helt klart at produktet har en mangel. Det kan ikke brukes på grunn av feil som du har blitt opplyst ikke skulle ha noen betydning. Så altså en reklamasjon etter kjøpsloven. Vær alltid tydelig på at det er det du krever og at det ikke handler om garantien. (mange butikker skjønner ikke forskjellen, men det er det altså, og forskjellen er stor).

Hvis det er reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven mener jeg du her har krav på å få pengene tilbake, ikke en tilgodelapp, inklusive kostnader for tilbakelevering eller andre vesentlige ulemper for deg (de skal altså typisk dekke det du betalte for produkt + eventuell forsendelse og også for eventuell forsendelse tilbake). Les §26 og etterfølgende paragrafer. Vær dog oppmerksom på at selger har rett til å omlevere eller reparere (dog ikke i det uendelige). Nå kunne det tenkes at tilgodelappen kunne være en omlevering ved at du kunne kjøpe en tilsvarende sko på nytt, men da må du i så fall få den samme skoen til den samme nedsatte prisen. Det holder ikke at du kan kjøpe deg en annen sko, eller noe annet. Det er ikke omlevering. Det er tilgodehavende. Du fikk kanskje tilgodelapp fordi de ikke kunne omlevere skoen.

Her ville jeg benyttet meg av reklamasjonsretten, men du kan også bruke angreretten hvis du har handlet på Internett (ikke i "fysisk" butikk). Da må det skje innen 14 dager fra du mottok varen (med mindre det ikke er vedlagt et ferdig utfylt angrerettskjema, da utvides fristen med 12 måneder, altså 12,5 måneder til sammen). Du må alltid sørge for å få en bekreftelse på at beskjed om angrerett er mottatt for det er du som har bevisbyrden for at du har gitt beskjed. Får du ikke svar på e-post, send rekommandert brev. Angrerett har du helt uavhengig av om produktet har mangel eller ikke. Du bare angrer deg. Også da skal du ha pengene tilbake, ikke en tilgodelapp. Angreretten er ufravikelig, så om de opererer med lengre frist og andre regler, så gjelder lovens regler de første 14 dagene uansett. Her må du selv stå for portoutgiftene for tilbakesending. Her ville jeg imidlertid ha benyttet meg av reklamasjon. Angreretten kan imidlertid av og til være en rask og enkel løsning der selgeren setter seg på bakbeina og man ikke synes det er verdt prisen å tvinge igjennom sine rettigheter,

Håper dette løser seg enkelt, som oftest gjør det det når man viser dem hva som står i loven (altid for meg i hvert fall). Klag skriftlig for dokumentasjonens skyld, bruk gjerne forbrukerrådets klageskjema. Du trenger dokumentasjon om du må gå videre. Her får du en del råd om prosessen for reklamasjon: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det @Skogens Stønn sier over,. det er også slik at det er selger som er ansvarlig for evt reklamasjon og at selger ikke kan unndra seg dette ved for eksempel å henvise kunden til en produsent. At det i de fleste tilfelle i praksis er leverandørene som står for ombytting og slikt gjør ikke  at en selger kan unnlate å være ansvarlig for evt defekter ved et produkt han/hun har solgt.

Er mange selgere som har prøvd å vri seg unna ved å skylde på produsenetene, eller prøver å skyve ansvaret over på leverandører. Argumentasjons som " skal sende de inn og se hva fabrikken sier" er ikke helt uvanlig, men du er ikke nødt til å akseptere det. Ansvaret ligger hos selger - uansett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.