Jump to content
IGNORED

Hva kan kreves ved reklamasjon?


ost
 Share

Recommended Posts

Hei

Kan produsent gi deg tilgodelapp på beløp ved reklamasjon, eller har du krav på å få pengene tilbake?

 

Edited by ost
Forenklet innlegget.
Link to comment
Share on other sites

Du har fått opplyst at det er en feilproduksjon, men at det ikke skal påvirke skoens funksjon (og heller ikke være synlig). Hvis skoen ikke kan brukes til det du kjøpte dem til på grunn av feil ved skoen er det etter min mening reklamasjonsgrunn etter forbrukerkjøpsloven (

Hidden Content

). De har jo også innrømmet deg rett til retur av skoen. De kan ha ment at dette er en garantisak som da vil ha sine egne regler for hva som skal skje, men en garantisak kan ikke innskrenke retten etter forbrukerkjøpsloven, bare utvide den (altså bare gi noe i tilleg). Her er det etter min mening helt klart at produktet har en mangel. Det kan ikke brukes på grunn av feil som du har blitt opplyst ikke skulle ha noen betydning. Så altså en reklamasjon etter kjøpsloven. Vær alltid tydelig på at det er det du krever og at det ikke handler om garantien. (mange butikker skjønner ikke forskjellen, men det er det altså, og forskjellen er stor).

Hvis det er reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven mener jeg du her har krav på å få pengene tilbake, ikke en tilgodelapp, inklusive kostnader for tilbakelevering eller andre vesentlige ulemper for deg (de skal altså typisk dekke det du betalte for produkt + eventuell forsendelse og også for eventuell forsendelse tilbake).

Hidden Content

Vær dog oppmerksom på at selger har rett til å omlevere eller reparere (dog ikke i det uendelige). Nå kunne det tenkes at tilgodelappen kunne være en omlevering ved at du kunne kjøpe en tilsvarende sko på nytt, men da må du i så fall få den samme skoen til den samme nedsatte prisen. Det holder ikke at du kan kjøpe deg en annen sko, eller noe annet. Det er ikke omlevering. Det er tilgodehavende. Du fikk kanskje tilgodelapp fordi de ikke kunne omlevere skoen.

Her ville jeg benyttet meg av reklamasjonsretten, men du kan også bruke

Hidden Content

hvis du har handlet på Internett (ikke i "fysisk" butikk). Da må det skje innen 14 dager fra du mottok varen (med mindre det ikke er vedlagt et ferdig utfylt angrerettskjema, da utvides fristen med 12 måneder, altså 12,5 måneder til sammen). Du må alltid sørge for å få en bekreftelse på at beskjed om angrerett er mottatt for det er du som har bevisbyrden for at du har gitt beskjed. Får du ikke svar på e-post, send rekommandert brev. Angrerett har du helt uavhengig av om produktet har mangel eller ikke. Du bare angrer deg. Også da skal du ha pengene tilbake, ikke en tilgodelapp. Angreretten er ufravikelig, så om de opererer med lengre frist og andre regler, så gjelder lovens regler de første 14 dagene uansett. Her må du selv stå for portoutgiftene for tilbakesending. Her ville jeg imidlertid ha benyttet meg av reklamasjon. Angreretten kan imidlertid av og til være en rask og enkel løsning der selgeren setter seg på bakbeina og man ikke synes det er verdt prisen å tvinge igjennom sine rettigheter,

Håper dette løser seg enkelt, som oftest gjør det det når man viser dem hva som står i loven (altid for meg i hvert fall). Klag skriftlig for dokumentasjonens skyld, bruk gjerne forbrukerrådets klageskjema. Du trenger dokumentasjon om du må gå videre. Her får du en del råd om prosessen for reklamasjon:

Hidden Content

Edited by Skogens Stønn
Link to comment
Share on other sites

det @Skogens Stønn sier over,. det er også slik at det er selger som er ansvarlig for evt reklamasjon og at selger ikke kan unndra seg dette ved for eksempel å henvise kunden til en produsent. At det i de fleste tilfelle i praksis er leverandørene som står for ombytting og slikt gjør ikke  at en selger kan unnlate å være ansvarlig for evt defekter ved et produkt han/hun har solgt.

Er mange selgere som har prøvd å vri seg unna ved å skylde på produsenetene, eller prøver å skyve ansvaret over på leverandører. Argumentasjons som " skal sende de inn og se hva fabrikken sier" er ikke helt uvanlig, men du er ikke nødt til å akseptere det. Ansvaret ligger hos selger - uansett.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy