Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking er et ork og reduserer turgleden


northern_fov

Anbefalte innlegg

Jeg blir mer og mer lei av pakking, spesielt på vinterstid og det har kommet til et punkt hvor jeg ikke lenger gleder meg til tur men stresser meg ut i forkant. Vet ikke hva det kommer av, men det er muligens en kombinasjon av frykt for å glemme noe, dårlig tid og dårlig oppbevaring og organisering av turutstyr. Tror også det kan komme litt av at jeg har akkumulert mer turutstyr over tid som jeg føler jeg må ta stilling til om jeg skal ha med eller ikke. 

Har noen tips til hvordan man kan få til en mer effektiv logistikk rundt pakkingen?

Endret av northern_fov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lister, lister og atter lister.

Lag en liste over det du har av utstyr, og så del det opp etter hva slags tur du skal på. Når du så har vært på tur registrerer du hva du hadde med, hva du var fornøyd med, hva som ikke ble brukt og hva som var bom. Så korrigerer du lista til neste tur. Etter en stund har du så perfeksjonert hva du skal ha med og pakkingen går mye lettere. Da kan du også selge eller leie ut det du ikke bruker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om jeg har noe å bidra med. Mest fordi jeg liker å pakke sekk og liker enda bedre å planlegge å pakke sekk. Akkurat som @ost skriver, så er lister viktige for meg. En kamerat laget ett exelle regneark for meg for en del år siden. Alt jeg noen ganger har hatt i en sekk og alt jeg kan tenke meg å putte i en sekk, er veid og registrert i regnearket. Kjøper jeg noe nytt, blir det veid og registrert. Så alle turer for meg begynner med laptopen i fanget og sekken blir pakket digitalt før jeg begynner fysisk. Når jeg begynner pakkingen vet jeg hva sekken vil veie til slutt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (36 minutter siden):

Hva slags type turer er det snakk om? Man trenger ikke å være like nøye på korte turer som på lange turer fordi konsekvensene er så forskjellige.

;-)

På ingen måte ekstremturer. 1 til 2 netter og sjelden mer enn 1 mil fra bilen. Går nok litt i den fella at jeg prøver å planlegge for de fleste eventualiteter som kanskje ikke er nødvendig. Samtidig har jeg stort behov for å ha en viss komfort på tur og ha nok søvn og næring slik at jeg ikke får en kræsjlanding som varer i mange dager når jeg kommer tilbake til sivilisasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (2 minutter siden):

Som sagt over, pakkliste. Ble en helt annen verden for meg

Har forsøkt pakkeliste men det er noe med strukturen på lista og hvordan ting oppbevares som er i konflikt med hverandre når ting skal ned i sekken. 

Jeg vurderer om jeg skal oppbevare utstyr ut i fra hva som pakkes sammen og ikke ut i fra "kategori". 

Eks på vinterstid: Alle klær som jeg anser som tørt skift ligger sammen i en boks og vandretøy i en annen boks istedenfor at alle trøyer ligger til venstre og gensere ligger til høyre. Da slipper jeg i hvert fall å sortere før hver tur, det er rett ned i pakkposen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Vet ikke helt om jeg har noe å bidra med. Mest fordi jeg liker å pakke sekk og liker enda bedre å planlegge å pakke sekk. Akkurat som @ost skriver, så er lister viktige for meg. En kamerat laget ett exelle regneark for meg for en del år siden. Alt jeg noen ganger har hatt i en sekk og alt jeg kan tenke meg å putte i en sekk, er veid og registrert i regnearket. Kjøper jeg noe nytt, blir det veid og registrert. Så alle turer for meg begynner med laptopen i fanget og sekken blir pakket digitalt før jeg begynner fysisk. Når jeg begynner pakkingen vet jeg hva sekken vil veie til slutt.

+1 samme her. Planlegging og pakking er en stor del av moroa! 😁

Dog når man har vært på x antall turer med korte mellomrom så blir listen etter hvert lagt til side, siden alt går på automatikk og rutiner uansett. For lengre turer kommer den til god nytte igjen.

Sekken/pulken pakkes alltid strukturelt "likt" også med tanke på hvor ting legges, så jeg merker fort om det er noe jeg har glemt.

Og som du er inne på northern: Pakk småtibg og tøy i logiske beholdere.

Jeg har f.eks.:

- Egen "pouch"/lomme for bålkit (lighter, fyrstikker, tennstål osv.)

- Egen pouch/lomme for toalettsaker (tannbørste, tannkrem, såpepapir, antibac-wipes osv)

-Egen, litt større pouch/lomme for kjøkkenting og div som skjeer, kaffe, té, Powerbank og kabler.

- Ekstratøy (backup) som gjerne aldri brukes i egen kompresjonspose (Ekstra sett liner- og ullsokker, ekstra boxer)

- Skift som faktisk brukes i egen kompresjonspose (Ullundertøy, raggsokker som skiftes til i teltet for kvelden).

På bare de fire tingene har jeg dekket mye som "alltid" er med. Disse har også fast plass i sekken og gjøres klar til neste tur i det jeg rydder opp hjemme etter en tur.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (47 minutter siden):

På ingen måte ekstremturer. 1 til 2 netter og sjelden mer enn 1 mil fra bilen. Går nok litt i den fella at jeg prøver å planlegge for de fleste eventualiteter som kanskje ikke er nødvendig. Samtidig har jeg stort behov for å ha en viss komfort på tur og ha nok søvn og næring slik at jeg ikke får en kræsjlanding som varer i mange dager når jeg kommer tilbake til sivilisasjonen. 

På turer på 1-2 netters varighet og såpass nært at jeg når som helst kan ta meg hjem pleier jeg aldri å legge mye arbeid i pakkinga. Jeg tar med det aller nødvendigste og klarer meg over "krisa" hvis det var noe jeg glemte. Det er jo bare maks en mil å gå til bilen, så er jeg i ferd med å fryse fordervet pakker jeg sekken og drar hjem igjen. Poenget er å slutte å bekymre seg på sånne småturer. Bare dra og ta det som det kommer. For eksempel, hvis det er telttur du drar på: telt, sovepose, liggeunderlag, brød, en klump mør, en pakke salami og en pakke ferdigskjært ost, kaffe, en hermetikkboks med spagetti a la capri, joikakaker eller en tørrmat, tollekniv, gaffel eller skje, kopp, gasskoker'n med ferdig påmontert gassboks. Noe å tenne på med (jeg oppbevarer alltid et fyrstål med kokeapparatet, ett til hvert kokeapparat). Hiv alt i sekken og dra. Av klær det du står og går i.

Var det noe jeg glemte? Da løser vi det under veis. En gang vi var to personer og jeg hadde glemt skje/gaffel fant jeg faktisk to skjeer på bunnen av vannet vi badet i. En annen gang laget jeg noe som funket av en litt grov kvist med kniven. Glemte koppen? Drikk av kjelen. Glemte kjelen? Kok a la capri'en i hermetikkboksen. Eller spis den kald. Glemte teltet? Sov ute eller dra hjem hvis været ikke tillater det. Glemt liggeunderlaget? Sett teltet opp på mykt underlag og legg klær under deg for å isolere.

Jeg hører deg si det. Hva med komforten? Jeg vil at du skal tenke over om det ikke er en god del komfort i å slippe å bekymre seg så mye for at ting skal gå galt. På en sånn tur er det jo tross alt bare å dra hjem hvis det skulle tårne seg fulstendig underveis, for eksempel at man glemte hele ryggsekken hjemme.

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
  • Takk 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på denne, juster om du må.

Jeg bruker 3 plastkasser sortert etter kjøkken, personlig gear og teltutstyr.

Undertøyet ligger i en skuff som jeg bare velger ut av når jeg pakker, bukser nederst i skapet. Jakker og ytterklær henger samlet i gangen i et skap. Merk:» Pakklisten har jeg laget selv, og er ikke fra noe annet sted»

PAKKLISTE.pdf

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare så det er sagt, jeg kjenner meg veldig godt igjen i hva du mener med ork ved klargjøring til tur. Gikk flere dager selv i forkant før jeg fikk systemet på plass. Ikke moro i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northern_fov skrev (9 timer siden):

Går nok litt i den fella at jeg prøver å planlegge for de fleste eventualiteter som kanskje ikke er nødvendig.

Kan det funke om du sorterer eventualitetene etter sannsynlighet? Noe sånt som:
- dette trenger jeg forutsatt at ingenting går galt (tross alt ganske sannsynlig); nødvendig basisutstyr
- dette trenger jeg om været blir kjipere enn varslet
- ...om jeg blir ekstra sulten (men det er grenser for mye det går an å spise!)
- ...om noe går stykker (litt nylonsnor, duct tape og lappesaker til liggeunderlag dekker det meste på en kort tur)
- ...om jeg vrikker foten
- ...om jeg får lyst på Gitega Mahonda istedenfor Monsooned Malabar
- ...
- ...åpent lårbeinsbrudd
- ...meteornedslag og zombieangrep kl 4

Så er det å sette en strek et sted og tenke at, nei, skjer dette drar jeg heller hjem. Eller ringer 113. Eller utløser nødpeilesenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gjerne en uke eller to til å pakke til lengre turer. Jeg sette en stor balje eller pulken i stuen, så sleger jeg oppi ett og annet etthvert som jeg kommer på det. Siste dagen før avreise spres det ut på gluvet og pakkes fint ned.

Selv helgeturer pakker jeg til flere dager i forkant på den måten.
 

«Innfallsmetoden» kaller jeg det, hver gang jeg får ett syne eller innfall til noe som skal med så  havner det i kassen :)  Min kone synes kanskje ikke kassen er så fin å ha i stuen når jeg pakker.

Pakklister har jeg i massevis, de blir aldri brukt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det hjelper å ha god sortering/oppbevaring på turutstyret hjemme, og å ha tenkt igjennom hva som funker bra på ulike typer turer / aktiviteter.

Løsningen min er å ha det meste i et rom like innenfor inngangsdøra, med følgende eksempler:

  • Egen hylleseksjon med allt koke & spiseutstyr, gass/bensin. (Velges ut fra sesong, aktivitet, antall personer)
  • Forskjellige telt fordelt på tre skuffer. (Velges ut fra sesong, aktivitet, antall personer)
  • Liggeunderlag  i skuffer/ikke komprimert over skap der de inneholder dun (Velges ut fra vinter/sommer)
  • Soveposer lagret ukomprimert i skap (Velges ut fra temperaturområde / værmelding på aktuell tur) 
  • Sekker på hylle over skap (Velges ut fra type aktivitet og volum)
  • Ferdig pakket vanntett pose med førstehjelp/nødutstyr (Tas alltid med, året rundt på turer som er mer en korte "nærturer")
  • Osv.

Dog er jeg litt der at det er litt pes med mat til tur, spesielt om jeg skal ha med mat til andre en meg selv. Når jeg drar på tur alene så har jeg frokostporsjoner (ligger klar/ferdige i skap for turmat) og ganske standardisert lunch, og noen variasjoner med middag etc. og velger da bare antall. Men når jeg har flere med på tur (barna/andre) hvor jeg står for maten så blir det straks flere spørsmål om hva de liker, hva som skal velges til middag etc. før jeg får landa "matprogrammet". 

Ingen pakkelister her, foruten de som ligger i hodet/erfaringsbanken. 😄

image.png.eb45cc07ed6fd2cfa964b7debd98218c.png

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Selv helgeturer pakker jeg til flere dager i forkant på den måten.

Det blir ofte slik her og. Hadde det ikke vært for maten og sovepose-skåning ved å ikke komprimere unødvendig lenge så hadde jeg vært ferdig pakket til de fleste turene i over en uke i forveien😂 Derfor er det som regel mat-artikler som går i glemmeboka. Spesielt om det er noe som skal med fra fryseren, altså kanskje det aller siste jeg pakker med rett før avreise.

Nei, et "pakkerom" som holder 0 grader hadde vært noe 🤣

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (9 minutter siden):

Det blir ofte slik her og. Hadde det ikke vært for maten og sovepose-skåning ved å ikke komprimere unødvendig lenge så hadde jeg vært ferdig pakket til de fleste turene i over en uke i forveien😂 Derfor er det som regel mat-artikler som går i glemmeboka. Spesielt om det er noe som skal med fra fryseren, altså kanskje det aller siste jeg pakker med rett før avreise.

Nei, et "pakkerom" som holder 0 grader hadde vært noe 🤣

Soveposen komprimerer jeg ikke før tidligs ett par dager før avreise.

Tømmer du nederste grønnsaksskuffen i kjøleskapet, og komprimerer innholdet i de andre hyllene, kan du bruke den skuffen utelukkende til turmaten som skal med 🙈😬😃👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som alltid blir med, uansett? Hvis du har alternativer til den faste kameraten, kvitt deg med dem.

Pleide å gå flere runder om hvilken kniv jeg skulle ha med. Tok meg pinelig mange turer før jeg skjønte at det endte med samme kniven hver gang. Det var steg en - sliter en smule med steg to...

 

Det er ikke lett å ha for lite, men det er ikke nødvendigvis bra å ha for mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, northern_fov said:

ar forsøkt pakkeliste men det er noe med strukturen på lista og hvordan ting oppbevares som er i konflikt med hverandre når ting skal ned i sekken. 

Greit; da organiserer du lista akkurat som det passer deg!

Ingenting i veien for at du for eksempel lager en hovedliste delt opp etter hvor ting er (utstyr på loftet, under trappa, i garasjen, under sofaen, bak kjøleskapet osv) og så plukker derfra til pakklista når du skal ut på tur.

Lag den/de listen(e) som virker for deg og dine turer. Poenget er ikke å lage den fineste lista, poenget er å komme seg på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet oppstår også når jeg kommer hjem.. selvfølgelig må alt på plass igjen. Eller kanskje utstyret skal brukes igjen om noen uker, i alle fall 70% av det samme, men det er ikke nødvendigvis helt klart hva som er nøyaktig innholdet i de 70%. Så da kan ikke utstyret legges på plass ene uka (sortert på kategori), og det mye av det samme finnes frem igjen uka etter. Jeg er også en "langtidspakker", så da blir en sesong en slags kontinuerlig logistikkoperasjon. Når en sesong er over begynner neste..

Denne vinteren har jeg løst det med en 120l duffel hvor mesteparten har bodd i som mellomstasjon. Så har jeg plukket derfra, og lagt ting tilbake i bagen etter bruk. Da har jeg også hatt mulighet til å flytte på det. Aller helst skulle jeg hatt et tomt "pakkeskap" som jeg rullerte på innholdet i alt etter som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanskelig er det ikke. 
Men man MÅ bruke noe fritid på å få orden på sakene. For at turen skal bli bra, kommer man ikke foruten forarbeid.
Først da kan du begynne med rutiner og pakkløsninger. Skal man ha utstyr over hele huset i alle krinker og kroker, blir det aldri noe effektiv pakking og man glemmer igjen.

Hvis man er av typen, «idag skal e på tur» drar fram sekken, og aner ikke hvor man har resten, da kan man like gjerne heller ta inn på hotell.

Så…… sett deg ned, bruk tid på å planlegge strukturen din hjemme, slik at den passer for deg og ditt hjem.

Jeg bruker selv dag idag pakklisten, da som en huskelapp slik at jeg ikke glemmer å plukke ut noe fra en av kassene. Et rop fra barn/samboer er nok til at det skjer. 
 

Pakk , check

Pakk, check

Ferdig, lets go
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år gikk jeg for det meste alene. Og da skrev jeg dagbok , eller logg, som jeg kalte det. Det hørtes litt tøffere ut.  Det er artig å bla i de gamle. Det som er i alle, er en slags oppsummering. Hva savnet jeg? Hva hadde jeg med for mye av? Hva ble adri brukt? I de årene kikket jeg som oftest i de gamle notatene når jeg planla ny tur. Noe jeg merket meg gikk igjen. Jeg hadde med for mye klær og for mye mat. Begge deler veier og tar plass i sekken. Man trenger for eksempel sjeldent skift, når det gjelder klær. To ulltrøyer er nok for eksempel. Slik at man alltid kan vrenge av den klamme når man stopper for kvelden og ta på en tørr. Ei våt bukse tørker på kroppen. Hvis man skal ha med skift til alle eventualiteter, må man ha med mye klær. Til slutt lærte jeg meg å bli litt minimalistisk. For eksempel klarer jeg nå å pakke en huset på ryggen sekk, med alt, telt, pose&liggeunderlag, kokeutstyr, fiskesaker og mat for ei uke, og likevel ha en sekk som ikke veier over 16 kg. Og jeg tror ikke jeg har noe som kommer i kategori superlett utstyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til eksperiment neste gang du drar alene på overnattingstur for en natt der du kan komme deg hjem igjen på egenhånd uten store besværligheter (for eksempel make 10 km å gå til bilen):

Bestem deg for når du skal dra hjemmefra.

Start å pakke 1 time før du drar. Ikke tenk på hva du skal ha med deg før dette.

Mat finner du i kjøkkenskap/i kjøleskap/i fryser. Improviser.

Det du ikke fikk med deg lar du bli igjen hjemme, og så drar du bare.

Det er sikkert noe du glemte. Se om du ikke klarer å ha en fin tur allikevel ved å fokusere på det du kom for å oppleve i stedet for det du ikke kom for å oppleve.

La det gå sport i å kunne dra på tur uten å "pakke-pakke-pakke". Det er egentlig ikke så vankelig. Du skal ha på deg klær, du skal ha noe å spise og du skal ha ett sted å sove.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Pakking er en kunst som alt annet. Man vet aldri hva man har bruk for før man står der uten. Tar nok år å bli god på dette og bedydningen for en problemfri tur med komfort kan nok ikke underdrives. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri pakket etter lister, det blir mer å dra alt utstyret utover gulvet og så se hva som "snakker" til meg om kommende tur. Det fører til at relativt like turer kan få en del endringer i hva jeg tar med, og det eksperimenteres fra år til år. Fra 2012 til 2016 hadde jeg alltid med gassbrenner i tillegg til bål/kvistbrenner. I 2017 bestemte jeg meg for å kun ta med kvistbrenneren, hadde ingen backup og dro på min lengste tur noensinne hvor det på det lengste var 2 dager med padling og bæring til bilen og 14+ timer med kjøring hjem.

Det skal innrømmes at det føltes som å sprenge en grense, men jeg lærte også at det går helt fint å være på tur i 19 dager og oppleve at man bare hadde en dag der men ikke fikk varm middag.

Siden har det også blitt turer uten backup kniv, færre kokekar, mindre klær, kun ett par sko, ingen sammenleggbar stol å sitte i osv. Så jeg har ikke landet på noe optimalt oppsett, driver fortsatt å tester hva jeg kan klare meg uten eller med mindre av, og det er litt av det som gjør pakkingen interessant for min del.

Men et visst minimum av varme klær, sovepose og telt/hengekøye + tarp el. samt mat og et kokekar i en eller annen form, som er de viktigste tingene er så innprentet i pakkeprosessen at det glemmer jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt triks er at vi har en kjellerbod hvor jeg har pulken stående. De dagene jeg føler meg energisk tar jeg med meg en eller to øl og går ned i boden. Setter på en podcast og pakker pulken så den er good to go. Da kan du bruke masse tid uten å stresse, fordi man ikke skal ut samme dag uansett. Eneste som mangler er bare matposen før avreise og jeg kan "scrambles" til tur når lysten skulle melde seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.