Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel II


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Omnifuel II som ble kjøpt ny i januar. Men den har vært veldig varierende på effekten. Den brukes med 4t renset bensin og prøvd to forskjellige 5L kanner uten at det har gitt noen endring...kanne fra FK og en fra Aspen.

 

Første gang jeg plukket den i stykker fikk jeg skikkelig fart på den uten at det var noe åpenbart feil med den. Renset alle deler som var mulige og skylte igjennom slanger etc. Men så avtar effekten og den blir roligere og dauere etter bruk. Den soter ikke spesielt mye og dyse er aldri tett og brenner alltid med blå flamme.

 

Jeg har byttet fuelfilter, dyse 0.37, pumpepakning(den gamle er helt i orden og smurt jevnlig med silikon fett). Men den blir ikke sånn som den skal. Alle O-ringer er fine og jeg kan ikke merke at den trekker noe falsk luft.

 

Jeg byttet til en 0.45 dyse og monterte gassboks og da kviknet den til slik som den har vært med bensin når den har brent optimalt. Så det er i utgangspunktet ikke noe galt med selve brennehode, justeringsskrue eller slange.

 

Da står jeg egentlig igjen med pumpen at den ikke klarer å lage nok trykk. Samme problem med 06l eller 1L flaske. Fulle til streken eller halvfulle. Pumper 20 trykk + - forvarmer og åpner trykket. Har prøvd å pumpe og pumpe uten at den blir optimal.

Jeg demonterte alle delene som er lett å demontere, fjærnet alle former for sot i dyse/brennerhode og justeringsskrue, rengjorde metallrøret til lærpakningen, sjekket o-ring i bunn...

Filter og lærpakning er prøvd byttet uten hell. 

Etter første rengjøring gjorde den et host så kom den for fult og da var det rene jetmotoren en periode. Kan det være noe inni selve pumpe-cap'n som blokkerer? Etter sugerør/fuelpickup'n ? Evt hvor mye kan demonteres i selve pumpehode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daktari skrev (12 minutter siden):

Forvarmer du med rødsprit eller bensin? AFAIK soter den mer og tetter seg lettere om du bruker bensin til forvarmingen.

Forvarmer bare med bensin og får riktig flamme med engang.

Men når den brant på skikkelig effekt syns jeg den var helt rå. Jeg kokte 1L vann med samme kjele innendørs på ca 3.30 min.

 

Har skrudd i stykker hele brenneren, gjort rent alt. Sjekket o-ringer og fått enda ny pumpepakkning. Nå brukte den 4.40 på å koke 1L i samme kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.