Gå til innhold
  • Bli medlem

Fire støler fra Sælandsskogen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Bjødnali, Ristøl, Lauvlia og Breilia på en gang.

Enkelte turer er så flotte og kjekke at jeg ønsker å del opplevelsen med andre. En av disse, litt spesielle turene, er fra Sælandsskogen til Bjødnali, videre til Ristøl og Lauvlia og Breilia , før kursen setter mot bilen. Broderen mener han ikke er i form til langturer, og da mener han turer på over tre timer. Han har ikke formen inne for slike turer, og sliter litt på våre vanlige turer når de blir over to timer eller så.

Spørsmålet var om jeg kunne klare å få med broderen på denne turen. Han var med til toppen av Ristølnuten, og det gikk grei. Turen rundt Ristøl og Lauvlia, er ikke så mye lengre. Nå var det ikke lenge siden jeg hadde gått den samme turen, men siden det er få andre turer over det jeg kaller «hei», så var jeg likevel klar for en ny akkurat likedan tur, og turen er jo virkelig flott. Det ble snakket om denne turen, og da jeg foreslo «å prøve» turen, var broderen straks med. Han kjørte likevel egen bil til Sælandsskogen, og hadde på den måten mulighet for å snu om det ble nødvendig.

Som forrige gang ble det til at vi tok opp Urdådalen istedet for over Blåfjell. Det er omtrent samme avstand, men opp Urdådalen har nok ikke så mange høydemeter. Nå er likevel Urdådalen verdt å få med seg. Det er en spesiell tur oppover. Stien, eller nærmest veien er bygd av en mann, og er lagt flott oppover langs elva. Selv om det er godt opparbeidet sti, så er det likevel mye «villmark»natur med skog og elvebrus.

Når det i tillegg er vår med knopper på trærne og fugler som synger og sol – fra blå himmel, er det så nær perfekt som det kan komme. Vi måtte stoppe opp et par ganger bare for å få med oss naturen på sitt beste. Oppe ved gården måtte broderen få med seg treet sitt før vi begynte på bakken opp mot Ristølnuten. Nå skulle vi ikke til selve toppen .men over gjerdeklyveren ett stykke før toppen. På Ristøl var det folk, og vi fikk en liten prat. Det er alltid kjekt å høre om stedet vi er på, og her fikk vi en innføring i historien og litt til.

Vi valgte å gå direkte mot Lauvlia, og ikke om traktorveien som kommer fra Snorestad. Myra var forholdsvis tørr, og siden jeg hadde gått her tidligere, hadde vi ikke problemer med å finne fram. Nå er det å gå fra Ristøl til ovenfor Lauvlia temmelig enkelt og rett fram. Vi gikk inne imot lia og holdt oss unna myrene, helt greit. Det var en virkelig flott tur i marka, over myr og langs en nesten usynlig sti. Her oppe er det foreløpig ikke noe grønt å se. Våren er et stykke unna. I sollyset ble markene og myra nærmest gylden.

Litt lengre mot Breilia, ble det stopp. I sol og i le for den lille trekken, ble det varmt. Med varm te og kjeks, var det skikkelig hyggelig å sitte slik midt i naturen og stillheten. Det ble en lengre stopp enn det vi vanligvis tar oss tid til. Nede ved «Skogen», ble det til at vi også tok med turen rundt Engjavatnet, i stedet for å gå veien mot Sjelset. En flott tilleggstur, og på en så fin dag ville vi ha med så mye av naturen som mulig.

Ved bilen var både broderen og jeg fornøyd med en tur vi begge ville huske. Det var en tur som jeg gjerne kunne gjøre flere ganger. Med pauser og stopp ble det 4 timer på tur. Vel anvendte timer.

P3244871.JPG

P3244874.JPG

P3244881.JPG

P3244884.JPG

P3244891.JPG

P3244855.JPG

P3244862.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der var huggormen allerede ute:-(  !! Hadde håpt det skulle gå noen uker til - men greit å vite så jeg kan starte med prepping ved kaffepauser; 1)ikke sette meg der det er steinur i nærheten 2)se meg godt rundt for å tenke hvor de kan holde til og evt sette meg et annet sted 3)klaske gåstavene mange ganger i bakken rundt der jeg har tenkt å sitte (og gjerne litt underveis om jeg blir sittende lenge) 4)trampe eller hoppe litt ekstra før jeg setter meg ned..

- og om noen har flere tips tar jeg gjerne mot de... 

Tenkte på samme turen i går men ble til at jeg gikk fra Ålgård nedenfor Stemmen og gjennom skogen og opp rundt nonsfjedl og bursfjedl Enda en ny variant ift der jeg har gått mye nå - men satt på toppen og så på deres tur så den er garantert på lista om ikke så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (28 minutter siden):

Og der var huggormen allerede ute

Vi traff den på veien opp mot toppen, og på skyggesiden.  Det var også en del frosk, og jeg så en firfisle (det er ikke så ofte jeg får øye på en slik.)  Langs fjorden under Lifjellet, var bjørka så vidt grønn. Våren er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke firfisle veldig ofte. Så da har du helt sikkert sett samme firfirslen jeg så for en uke siden ca samme sted (eller i alle fall en nær slektning!)! 

Sitter og ser på bilder av vannene - det første er ved Ristøl og så tenker jeg det andre kanskje er mellom Ristøl og skogen et sted?  Og det siste kanskje helt nede ved veien (men det er jeg ikke sikker på - kan og være Engjavannet?)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (1 time siden):

Ser heller ikke firfisle veldig ofte. Så da har du helt sikkert sett samme firfirslen jeg så for en uke siden ca samme sted (eller i alle fall en nær slektning!)! 

Sitter og ser på bilder av vannene - det første er ved Ristøl og så tenker jeg det andre kanskje er mellom Ristøl og skogen et sted?  Og det siste kanskje helt nede ved veien (men det er jeg ikke sikker på - kan og være Engjavannet?)?

Du har helt rett. Det første er Ristøltjørn, og det neste er Morstjørn (Det første  vannet opp av Lauvlia) og det siste er Taksdalsvatnet - tatt fra Urånslettå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.