Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skal man gjøre med vått telt når man er på ekspedisjon


Ronjapåtur

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker å prøve meg på ekspedisjoner. Starte smått også til slutt ønsker jeg å gå Norge på langs. 

Vi vet alle at været forandrer seg konstant i Norge. På en lengre ekspedisjon som f.eks. Norge på langs kommer man til å møte på regnvær. 

Det jeg lurer på er hvordan man skal gjøre det med teltet når man skal pakke ned et vått telt etter en regnfull natt, for å gå videre, og så for å sette det opp igjen senere. Hvor lenge kan man ha et vått telt på en slik tur? Hvordan  kan jeg holde ting tørre.  Hva om det regner i en ukes tid uten å få tørket teltet? 

Håper noen forstår problemstillingen min, og takk for svar😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 försök vänta ut ev regnskurar och låt  tält stå till du har packat allt om det ej börjar regna igen,

då skakar du av tältet varsamt utan att ta i det mer än nödvändigt för att ej skada inpregnering,

om det är kondens på insidan av yttertältet,tag ner innertältet och packa yttertältet i en plast påse och om det är torkväder vid tex längre matrast så tar du fram och låter det torka ev hänger upp i mindre träd om det finns.

2 När du/ni är framme vid stället ni ska sätta upp tältet för natten sätt upp tältet föst och om det går att resa utan innertält låt det stå och torka och sätt upp innertältet inne i yttertältet.

Om du har mkt bränsle med på turen kan du värma bort kondens med kök i Abside.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med ett kjøkkenhåndkle. Dette bruker jeg når jeg skal dusje/bade, og til å tørke i teltet. MYE bedre enn disse microfiberhåndklærne som selges.

Jeg tørker teltet så godt jeg kan og fyrer i gang brenneren, så blir det tørt nok. Å demontere innertelt er en mulighet som jeg aldri har orket selv.

Det er faktisk en fordel på lengre turer i vått vær med amerikansk oppsett der man slår opp innertelt først, for da er det kjapt å separere inner- og ytterteltet. ulempen er at du må være litt kjappere når tørt telt settes opp i regnvær.

Ellers gjelder det å benytte evt. pauser mellom regnbyger til å rive teltet og riste det godt før man trekker ut stengene. En liten tarp er også veldig kjekk å ha til å kombinere med teltet. Jeg har med en tarpstang, nedre del av en kassert fiskestang er letteste jeg har funnet hittil.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne koier/nødbuer kan gi en mulighet til å tørke opp litt, muligens også noen DNT hytter osv. Har du et lite telt kan man også rigge opp en A-tarp mellom trær eller med vandrestaver og ha teltet under den. Ekstra vekt bli det jo.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @SnorreL

I tillegg vil jeg si at så lenge det regner oppnår man veldig mye ved å hele tiden være nøye med at minst mulig som er tørt blir vått. I praksis betyr det å skille tørt og vått, å passe på at soveposen og andre tekstiler som oppbevares i innerteltet ikke presses mot teltveggen og blir vått. Det viktigste for trivsel og komfort for meg er at jeg er petrimetrisk med å holde soveposen tørr og at jeg har et eget sett tørre sokker og eventuelt undertøy (bukse/skjorte) som jeg har på meg når jeg sover og som kun brukes til dette så det ikke blir vått (så lenge det regner i det minste). Har man det tørt og godt i soveposen i løpet av natta er det utrolig hvor mye vått man tåler ellers.

Det er også viktig å tenke på maten og fuktighet. Jeg pleier å ha en søppelsekk inne i rygsekken der alt som er tørt oppbevares, klær mat, sovepose...). For å nøre opp under påpasseligheten kaller jeg denne posen for det aller helligste. Når jeg skal ned i det aller helligste er jeg alltid veldig nøye og observant med hensyn til fuktighet. Utenfor denne er det ikke så veldig nøye (i ryggsekken).

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd over her. 

Det er vanskelig å holde det tørt over tid, så man må bare benytte sjansene man har til å tørke utstyret, ta en overnatting på hytte, benytte pauser til å lufte/tørke utstyret. I barmarkssesongen går det som regel fort å tørke teltet ved å bruke noen gram gass eller bensin om man fyrer i ytterteltet. Vinterstid synes jeg jeg får for lite igjen ved å prøve å tørke ved å kjøre brenneren, så da får det som tørkes kan, tørke mens jeg kosefyrer, og så tar jeg heller en omgang med kost før det smelter, og klut om det er kondens. 

Jeg kom til å tenke på ett av forumtreffene tilbake i 2014 der jeg der jeg deltok, der den ene matrasten ble brukt til å tørke telt og poser av flere av deltakerne etter en regnfull natt. 

Om telt, pose eller klær ligger lett tilgjengelig tar det ikke lange tiden å sette / henge opp, og det tørker fort om det er litt sol eller vindtrekk. Gitt at det er oppholdsvær da 😏

 

Her henger soveposer og tarper, og flere telt er slått opp. 

P5245137.thumb.jpg.7e41fc84be0f5165dd950a08cec33012.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe stress med våt telt i sekken, bare den ikke blir liggende der i flere dager/uker i strekk. Da har du en case! Dårligvær og mye nedbør, er mitt fokus på å holde sovepose, sokker og undertøy tørr. Jeg holder også innertelt og telt atskilt. Teltet kan være søkkbløtt, men greit å holde innertelt noenlunde tørr. Vår, sommer og tidlig høst er det ikke noe stress, får du opphold, sol og litt vind tørker teltet på null komma niks. Iallfall ekstrem teltene. Type desember og januar til midten av februar kan det være verre å holde teltet tørt, spesielt om du får mye rim og is. Du kan selvfølgelig fjerne rim og is, samt riste teltet, men det blir ikke helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stort å tilføre og lette enkeltdukstelt er vel ikke helt det samme, men: rist av duken, tørk når du får anledning. "Vått telt" høres verre ut enn det er. Vi snakker om lett fuktige overflater, ikke innendørs regnbyger.

Gjennomvått telt er reklamasjonsgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lenger tur med værvarsel om flere dagers regn tror jag du kommer at se på ditt kart etter nærmeste hytte når du blitt lei regnet. Det går alltid å tilpasse turen litt så at du kommer til en trivelig DNT-hytte for å tørke opp. Jeg tror rett og slett du blir lei regnet før fukten i blir ett reellt problem for teltet (så lenge du tar hand om det enligt tipsen ovan). 

Det er godt om logi langs den "vanlige" NPL-ruten. Om jeg husker riktig er det bare de første dagene på vei, gjennom Trøndelag og Børgefjell og de siste dagene mot Nordkapp (hvis en skal til Kinnarodden blir det verre) som en er mer enn 24 timer fra noen form for logi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på dette som uproblematisk. Det eneste du vil trenge å ha noenlunde tørt er gulvet i innerteltet. Der kan man som tipset lenger opp her bare stryke over med et lite kjøkkenhåndkle, klut e.l. Øvrig innertelt vil lufttørkes ganske greit bare av å være oppsatt er min erfaring i hvert fall.

Hvor du pakker teltet i sekken er selvfølgelig vesentlig. Jeg har alltid teltet i nederste adskilte del av sekken med egen åpning. Der kommer den ikke i noe nevnverdig kontakt med andre ting i hovedrommet på sekken som skal holdes tørt og kan være så vått det bare vil.

 

Som en litt morsom digresjon:

HER snakker vi problematisk vått telt; når "bathtub-design" bunnduk faktisk blir en baththub 😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg ser på dette som uproblematisk. Det eneste du vil trenge å ha noenlunde tørt er gulvet i innerteltet. Der kan man som tipset lenger opp her bare stryke over med et lite kjøkkenhåndkle, klut e.l. Øvrig innertelt vil lufttørkes ganske greit bare av å være oppsatt er min erfaring i hvert fall.

Hvor du pakker teltet i sekken er selvfølgelig vesentlig. Jeg har alltid teltet i nederste adskilte del av sekken med egen åpning. Der kommer den ikke i noe nevnverdig kontakt med andre ting i hovedrommet på sekken som skal holdes tørt og kan være så vått det bare vil.

 

Som en litt morsom digresjon:

HER snakker vi problematisk vått telt; når "bathtub-design" bunnduk faktisk blir en baththub 😂

 

Djisus! :lol: 
Jeg har ikke sett hele 45 minuttene, men fikk du med deg hvordan det kom SÅ MYE vann inn i teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Djisus! :lol: 
Jeg har ikke sett hele 45 minuttene, men fikk du med deg hvordan det kom SÅ MYE vann inn i teltet?

Jeg tror han landet i ei smelteelv. Været slo om fra kuldegrader til mange varmegrader slik at snøen ute smeltet (antakelig regn også) og laget ei elv gjennom teltet. Det er sånn jeg har tolket det.

Jeg pleier jo å tenke på sånt om sommeren, at hvis det kommer kraftig regn skal jeg ikke havne i en dam eller ei elv. Men når man telter på snø om vinteren, og været slår om så snøen smelter, det har jeg egentlig aldri fundert over når jeg har slått opp telt.

Han burde imidlertid ha gått ut og vurdert om det hadde vært mulig å gjøre noe med det. I hvert fall vurdert om det kunne utvikle seg til noe mye verre.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om hvis han hadde snudd teltet slik at forteltet sto mot vinden ville han sannsynligvis unngått problemet da vinden dytter på teltduken i fotenden slik at den presser ned teltgulvet og gir vannet vei inn i innerteltet.

Endret av Eric earthwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser hele filmen får en med seg følgende:

- Han satte opp teltet med fotenden mot vinden. Det var sterk nok vind til at han kanskje skulle vurdert å ikke legge seg på toppen, men jeg tror overnatting på toppen var mål for turen.
- Vinden snudde i løpet av natten slik at den slo inn mot langsiden av teltet. 
- Han befant seg på en topp med relativt bratte sider, å ta ned teltet midt på natten for å gå ned fremstår som en mindre klok avgjørelse.
- Han kommenterer tidlig at det ligger en liten vannpytt (7:59 "tarn") rett overfor teltet, men at denne er frosset slik at man ikke kan se den
- Temperaturen slår om i løpet av natten fra -5C til pluss 5C. 

Dersom temperaturen ikke hadde slått om ville han ha ligget forholdsvis OK, selv om vinden endret retning. Han skulle kanskje ha hatt forteltet mot vinden, men jeg vet med meg selv at om jeg kan få utgangen i le gjør jeg helst det, altså likt med hva han gjorde. Han burde kanskje ikke lagt seg på toppen i den vinden i det hele tatt, men det kan jo også være at værmeldingen meldte rolig vær og at endringen var helt plutselig.

Her til lands legger vi jo oss også på vann eller myrer dersom det er vinter og tæla har godt nok tak. Jeg tror ikke han kunne forutsatt at mildværet skulle ødelegge så mye for ham som det gjorde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine rutiner er å forsøke å rive teltet når det er opphold eller i alle fall ikke spruter ned. Venter gjerne en time om jeg har tilgang til god værmelding. Deretter pakker jeg ned innerteltet i en vanntett pakksekk og har det inni sekken. Ytterteltet rister jeg så godt som mulig mens det enda er oppslått. Så pakker jeg ned ytterteltet og har det helst på utsiden av sekken. 

Jo mindre vann på teltet når du pakker det ned jo lettere er det. 

Kommer det litt sol i løpet av dagen er det perfekt å ta lunsj, sette opp teltet og la det tørke. Teltet tørker raskt i solskinn. 

I mine øyne er det vel verdt å bruke litt ekstra tid på å skille ytter/innertelt når det er vått. 

Er ikke like nøye på en helgetur, jo lengre tur desto nøyere er jeg. 

Å tørke telt inne på en dnt hytte kan være litt av et prosjekt, spesielt om det er en liten hytte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_G skrev (9 minutter siden):

Mine rutiner er å forsøke å rive teltet når det er opphold eller i alle fall ikke spruter ned. Venter gjerne en time om jeg har tilgang til god værmelding.

Ja, dette er jeg enig i. Jeg kan godt stå opp en god del tidligere enn planlagt hvis jeg skjønner at teltet kan bli vått hvis jeg venter. Det er en veldig god følelse som kompenserer for all trøtthet å ha pakket ned sovepose og telt tørt når de første regndråpene faller på. 🌧️⛈️🕺🌧️

Anders_G skrev (7 minutter siden):

Å tørke telt inne på en dnt hytte kan være litt av et prosjekt, spesielt om det er en liten hytte...

I hvert fall hvis du ikke er alene 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.