Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ oppvarming av lavvo


NoxRy

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har nylig fått smaken på lavvo turer i vinterhalvåret. Og da er det godt med litt oppvarming for varme og tørking av klær. Vi er 2 voksne og 2 barn i ett Helsport Nordmarka 8-10. 

Hvilke alternativer finnes utenom vedovn for oppvarming av en lavvo av denne størrelsen? 

Prøvde oss med rundbrenner og det fungerte greit nok, så lenge vi har med nok tørr ved. Nok ved til kveldsfyring for 2 netter vil ta for mye plass.

Har forstått det slik at neste steg da må bli noe med parafin/bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier ikke noe om hvordan dere ferdes på tur. Her nord drar folk med seg det utroligste av gass og parafinbeholdere med tilhørende ovner til lavvo og stortelt, men det er når de ferdes på skuter. 

Vi som trekker pulk sverger gjerne til å ikke fyre noe særlig, bruke telt der fyring med primus gir god effekt eller lavvo og vedovn. Litt avhengig av mengden mennesker på tur og hvor mange som kan trekke pulk. Det er mange alternativer når det gjelder ovn. Jeg har sikkert brent et par kubikk med ved i min Helsport-ovn, men den der tung. Alternativet er en lettvektsovn i titan som veier rundt 2 kilo. 

Men over tid så fordrer det gjerne at man har mulighet til å "etterfylle" litt ved på stedet og ikke trekke med seg alt man trenger til turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på en pulk, også har vi voksne en sekk hver i tillegg. Ungene er små enda (4 og 7) så vi drar ikke så veldig langt, men langt nok. 

Med liggeunderlag, soveposer, klær, mat og div til alle 4 blir det derfor lite plass til vedovn og ved. I vinterperioden blir det sikkert ikke mer enn 2 overnattinger i slengen. 

Tanken bak å ha noe som varmer i lavvoen er gjerne å tørke litt klær, varme opp litt før legging av unger, og også kos hvis det skulle vise seg å bli litt dårlig vær ute. 

Så totalt er det ikke mange timene vi trenger det. 

 

Men nå har jeg da altså trålet forumet opp og ned etter muligheter. Og ser noen snakker om Heat Pal, den virker veldig trygg, men er den mulig å få kjøpt idag? Den bruker også rødsprit, noe som er lite effektivt og kanskje blir den rett og slett for puslete i en så stor lavvo..

Har til nå brukt gassbrenner til Trangia 25 settet, men ettersom vi tenker å bruke lavvoen mer neste vinter, kan det være greit å gå over til multifuel-brenner. Kanskje kan det kombineres som varmer? Da slipper man å dra på mye forskjellige drivstoff. 

Spørsmålet er om det vil funke, jeg har ingen erfaring med dette. 

 

Bare noen tanker jeg har gjort meg.. 

 

Edit; Må bare spesifisere at med "oppvarming" tenker jeg sånn rundt 20-25 grader fra utetemp. Da er vi sikret i tilfelle det skulle finne på å bli -10/15 grader.

Men det er worst case. 

Endret av NoxRy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder en ekstra pulk, parispulken er meget god på ekstra utstyr som skal med, og ta med en vedovn. Jeg har også helsport sin, den er tung men gir veldig fin varme i en stor lavvo.
Når det gjelder flytende brennstoff vil jeg anbefale å avstå fra dette innendørs. Det blir fort armer og ben rundt omkring. Selv voksende kan være uheldig med det.

Med ekstra pulk får man med mer ved, og man kan også oppbevare det utenfor teltet om det blir trangt der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker heat pal i Bergens Wiggo 4 teltet vårt for kveldsfyrimg og klestørk etc. Føler meg mye tryggere med den enn med gass/bensinbrenner pga lokket som er over, når vi har unger i teltet. Den er ikke supervarm, men varm nok til å tørke klær og spille kort i superundertøy så fremt det ikke er veldig mange minus ute. Hvor stor effekt den vil ha i en høyreist lavvo vet jeg faktisk ikke, siden mye av varmen vil samles oppunder toppen og ikke nede med gulvet. Men jeg er fornøyd med heatpalen, og ville kjøpt den og prøvd dersom du får tak i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare takke for alle mulige svar. 

Det ser ut for at de fleste vil ha meg til å gå for ovn uansett. Og når man faktisk kan få en ovn ned i ett par kg så skal vell det gå. Så lenge jeg får lurt en pulk med ved på kjerringa 😅 

Skal også se om jeg får skaffet meg en slik Heat pal, bare for å få prøvd det også. I verste fall kan jeg bruke den i 3 mannsteltet. 

En ting ang vedovn hvordan fungerer det i toppen, hvor den går ut av lavvo? 

Bildet viser hvordan det ser ut i toppen av lavvo'n min. Smetter man her røykrøret i mellom stroppene, også trer en type beskyttelsesring utenpå? 

Hvordan festes den ringen? 

Screenshot_20220329-164640_Opera.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (4 timer siden):

Så lenge dere er på tur i et område det går an å finne ved ville jeg investert i en titanovn. Dyrt, men overlegen varme fra ved.

F.eks. Nortent sin. Jeg kjøpte denne og en Nortentlavvo tidligere i vinter og det er virkelig helt rått hvor lett og gjennomtenkt dette utstyret er.

Litt på siden av tema . Har du fått testa lavvoen i litt skikkelig vær ? åssen tåler den sterk vind med nedbør i over tid  ?

For jaggu frister det med noe lett alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (21 timer siden):

Litt på siden av tema . Har du fått testa lavvoen i litt skikkelig vær ? åssen tåler den sterk vind med nedbør i over tid  ?

For jaggu frister det med noe lett alternativ

Har fått testet den litt i vinter med snøvær og mye vind. Den står EKSTREMT stødig. Den har en mye rundere form enn en vanlig lavvo. Det er hele 20 pluggfester nede ved bakken + 8 bardunfester. Duken legger seg selvfølgelig litt inn ved mye snø, men bare å passe på måke bort jevnlig så går det fint.

Jeg er veldig positivt overrasket over Nortent. Skikkelig bra greier!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

whistler skrev (2 timer siden):

Har fått testet den litt i vinter med snøvær og mye vind. Den står EKSTREMT stødig. Den har en mye rundere form enn en vanlig lavvo. Det er hele 20 pluggfester nede ved bakken + 8 bardunfester. Duken legger seg selvfølgelig litt inn ved mye snø, men bare å passe på måke bort jevnlig så går det fint.

Jeg er veldig positivt overrasket over Nortent. Skikkelig bra greier!

4 eller 6 manns ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.