Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger


Annetteh

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har selv to truger som jeg bruker, MSR Lightning Accent 30" og Tubbs Hunter XD 36" (sistnevnte er helt lik Tubbs Mountaineer, men med annet materiale i duken, jeg har begge og ser ingen forskjell på dem bortsett fra fargen).

I bratt lende på hardt føre, for eksempel skare på fjellet er nok MSR-ene best. Dette er fordi hele ramma biter seg fast i unnerlaget i tillegg til klørne under bindingen. Disse er også best på veldig ujevnt underlag, for eksempel hvis man følger et isete fottråkk, fordi selv om klørne under bindingen ikke klarer å ta nedi underlaget fordi det er et hull der eller ramma tar tak i kanten av sporet på siden og holder hele midten av truga over bakken, så vil ramma allikevel holde et fast grep i bakken. Med tubbsene har man i praksis da ei svært glatt ski som vil fare avgårde. MSR-ene er derfor veldig fine å ha hvis man følger stier i skogen der folk har gått mye på beina i kuppert/bratt terreng. Det er svært sjelden de glipper mens man rett og slett må finne en annen vei å gå med Tubbs-ene, utenom stien.

Tubbs-ene bærer imidlertid litt bedre, så er skaren så man synker igjennom, eller det er løs snø, så er Tubbsene hårfint bedre (men ikke mye). Er det flatt underlag der man går vil Tubbs-ene klare seg fint. Klørne på Tubbs-trugene er kraftigere enn de på MSR-ene, så tar de først nedi, så sitter de.

Personlig ville jeg foretrukket MSR-ene på veldig hardt/isete føre i hellende fjellterreng.

MSR Lightning Accent er annerledes truge. De er laget for bruk i alpint og isete bratt terreng. Tubbs-ene er på linje med de fleste andre trugene, så hvis man foretrekker denne kan man velge mellom mange merker, og da blir det personlig preferanse med hensyn til farger, bindinger og lignende som teller.

En fordel med Tubbs er at man får de i 36". Det er derfor jeg har dem. De bærer bedre i løs snø. I løs snø er de ellers like gode med hensyn til gripeevne. Da er det først og fremst snøen som holder deg fast, ikke klørne. Nå får man en finne som kan monteres bak på MSR-ene så de blir 5" lengre. Ulempen er at man har mye mer truge bak foten enn foran, så trugene vil fort stå på skrå nedover i snøen når man går i flatt terreng. I oppoverbakke kan det være en fordel. I nedoverbakke kan det være både en fordel og en ulempe, avhengig av hvor bratt det er og hvor langt man synker nedi. Synker truga lenger ned foran enn bak blir det fort ubehagelig å gå nedover (men man kan lett ta av finna da, uten å ta av seg truga).

Begge disse har hel-løftere. Hel-løfter bruker jeg svært sjelden. Det blir bare i lange stigninger. Med en gang det nærmer seg flatt blir hel-løfter veldig ubehagelig.

MSR Lightning Accent:
https://www.msrgear.com/ie/snowshoes/ascent-series/lightning-ascent-snowshoes/lightning-ascent.html
https://www.switchbacktravel.com/reviews/msr-lightning-ascent

Tubbs Mountaineer:
https://tubbssnowshoes.com/en-us/p/mountaineer-mens-snowshoes

Best Snowshoes of 2022 i følge Switch Back Travel
https://www.switchbacktravel.com/best-snowshoes

;-)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også nevne at jeg har klart å ødelegge MSR-bindinger 2 ganger. De er kanskjeørlite mindre solide enn Tubbs-bindingene (de har blitt modifisert i hvet fall tre ganger, så de blir bedre og bedre), men det er ikke denne forskjellen i soliditet som er årsaken til at jeg har klart å ødelegge MSR-bindinger. For hadde jeg klart å gå på de samme stedene med Tubbsene som de stedene jeg har gått når jeg har ødelagt bindingene på MSR-ene, så hadde antakelig Tubbsene også røket. Det sier litt om hvor godt grep MSR-trugene har. Jeg går opp og ned steder jeg ikke ville gått om sommeren en gang, og i hvert fall ikke med Tubbs-ene. Bratt, steinete, isete, skrenter. Når du da først glipper taket så får trugene kraftige slag i det jeg treffer noe og stopper opp, så derfor har de røket etter en del sånne turer. Det fine med MSR er at du får kjøpt nye bindinger, og de er enkle å skifte. Jeg er usikker på om du får tak i nye bindinger til Tubbsene, og de er festet i truga med gummibånd, så jeg er usikker på om det i det hele tatt er praktisk mulig å bytte de selv, i hvert fall ikke i felt som du kan med MSR-ene.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med MSR-trugene som mr Stønn nevner, av de samme grunnene. Har prøvd hel-løfterne litt, og de funker bra. Er lette å få både opp og ned med staven (bruker "kroken" på håndtaket for å løfte dem opp). De stedene det er mest aktuelt for meg å gå er det nokså kupert, og der er stålkantene fine å ha.

Har ikke så mye å sammenligne med, da, har bare gått noen småturer med en Tubbs-modell (husker ikke hvilken). Opplevde å skli endel i utforbakke, men det var nok mye pga dårlig teknikk, tror jeg fikk vekta for langt bakpå i frykt for å tre snuten ned i snøen og falle framover. I sånt terreng er MSR-ene bedre. Om det er noenlunde flatt spiller det ingen rolle. Og er det dyp løssnø er det en fordel med størst mulig flate.

Med mine 85 kg (kanskje 100-105 kg med klær og sekk) holder 30" greit nok, men i løs snø ville 36" (eller større) vært en fordel. Totalt sett synes jeg MSR-ene er en god allround-løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra navnet så ser det ut til at du er kvinne? Jeg vil sterkt fraråde å kjøpe for brede truger. Det er mere slitsomt for en dame enn for en mann å gå med brede truger. Tubbs aluminiumstruger er dessverre for brede. Se heller på atlas (som jeg selv er veldig fornøyd med), ev andre merker. som har litt smalere truger enn Tubbs. Plastikktrugene fra Tubbs er imidlertid litt smalere enn aluminiumstrugene og kan fungere. Tenkt også på hvilke bindinger du vil ha. Boa-binding er svært enkel å ta av og på, men er klumpete hvis trugene skal bæres på en sekk. Det er også forskjell på hvor godt truger sitter. Atlas montane elektra har veldig gode bindinger :-) Hvis du vil ha aluminiumstruge så anbefaler jeg denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Lightning Accent finnes også i dameversjon i 22" og 25": https://www.msrgear.com/ie/snowshoes/ascent-series/womens-lightning-ascent-snowshoes/womens-lightning-ascent.html

Det samme gjelder Tubbs Mountaineeer: https://tubbssnowshoes.com/en-no/p/mountaineer-womens-snowshoes

En kammerat har Atlas og han er veldig fornøyd.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.