Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til første par ski på 15 år


Annetteh

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg skal gi skiturene en ny sjans og trenger tips til ski. Jeg er glad i utforske nye steder og når jeg går tur på beina trives jeg best utenfor de mest trafikkerte stiene, ønsker derfor ski som jeg kan gå på i løssnø. Tror ikke det vil bli toppturer med det første. Har blitt tipset om at smale fjellski både går i skisporet, men også er fine til å gå med i løssnø, er dette et bedre valg en langrennski? Bør man isåfall gå for ski med eller uten stålkanter? Erfaringen fra barndommen var at skiene var bakglatte i oppoverbakkene og klabbet i nedoverbakkene selv om de var smørefrie, så også gjerne tips til hva jeg skal velge her. Jeg er helt blank her, så vil gjerne også vite om noen har noen formening om en bindingstype er bedre enn en annen til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par Åsnes Breidablikk fjellski som har gjort de siste to vintrene til en sann glede. Kommer meg fram overalt - trasker hvor jeg vil helt uten tanke på om det er tråkket spor. Gir en enorm frihetsfølelse! Og med kortfeller er all smøreproblematikk historie - aldri bakglatte ski og det faktum at gliden kan være sånn ymse bryr meg ikke. Jeg har det ikke travelt. Man har selvsagt muligheten til å droppe feller og heller preparere skiene om man vil, eller i alle fall ta dem av om man skal nedover, men jeg har aldri brydd meg med det.

Brede ski bærer i utgangspunktet bedre i løssnø. Mine er akkurat hakket for brede til å fungere i ferske, maskintråkka spor. Generelt er jeg skeptisk til å tenke universalløsninger til slik bruk, men det er mulig hakket smalere fjellski enn Breidablikk kan fungere greit til begge deler - du bør vel da velge noe lengre ski om du går for en litt smalere variant. Uansett tenker jeg at du ikke skal ha langrennski, men fjellski av en eller annen type ja, med BC-bindinger.

Merk at Breidablikk er fjellski ment for hundeførere og mangler derfor stålkanter. Om du ikke har hund er vel fjellski med stålkanter å foretrekke. Åsnes har begge deler i forskjellige bredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annetteh skrev (11 timer siden):

Takk for gode tips :) Hvilken lengde trenger jeg på skiene? Er 171 cm høy.

Det kommer an på skimodell (bredde spesielt), din vekt, om du tenker du skal bære tungt og litt personlige preferanser (lengre ski kan være litt mer upraktisk i noen situasjoner). Men 170-190 cm en plass er vel et greit utgangspunkt. Er du i tvil mellom to lengder ville jeg valgt den korteste. Det er ikke noen absolutt fasit her - jeg valgte ski 10 cm kortere enn anbefalingen basert på min vekt, og det fungerer helt supert for meg. På åsnes sine hjemmesider er det en tabell med foreslått vekt/høyde og lengde på ski for hver enkelt modell. Vekten din er klart viktigere enn høyden din. 

Endret av Olav Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.