Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage fuglekasse...


BjørnM

Anbefalte innlegg

Mange småfugler sliter. Av flere grunner. For å hjelpe dem så oppfordrer jeg dere til å lage fuglekasser. For snart så starter hekketida. Da er det viktig med et trygt og godt hjem.

Her er mitt lille prosjekt. Ei lita ett roms leilighet. Med lav husleie. Mål er hentet fra Naturvernforbundets hjemmeside:

https://naturvernforbundet.no/naturvern/vern_av_arter/bygg-fuglekasse-article37495-152.html

Min kasse er tilpasset svartmeis og granmeis. Sistnevnte er på rødlista over truede arter.

Hvis dere har kasse så bør de rengjøres så de blir klar til nye beboere. 

Ferdig bygd boenhet:

20220305_170005.jpg.47a1f41d9aa71930ef49e1ff5d8cf784.jpg

 

Montert og klar til innflytting:

20220306_105051.jpg.047085151d662aaa7c1292f1665f2011.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fuglekasser er et av vårens vakreste eventyr spør du meg. Jeg har et antall kasser hengende rundt her i nærområdet. I ei av dem er allerede spettmeisen i gang med forberedelsene til vårens hekkesesong. De liker å tilpasse åpningshullet ved å mure litt med leire rundt åpningen på innsida av kassa. De fikk fram unger i samme kassa i fjor. Hvis du vil ha svarthvitfluesnapper i kassa er det lurt å ha ei kasse du setter propp i og der du tar ut proppen rundt 1. mai, eller tidligere hvis du hører hannen synge. Vent helst til meisene har startet hekkinga. Svarthviten kommer sent når de fleste kassene allerede er opptatt av meiser, og da kan det fort oppstå kamp mellom meisen som allerede har inntatt kassa og svarthviten som vil overta. Det kan til og med ende med døden for den ene. Så det å ha ei egen kasse avsatt til snappern som du propper er et lurt triks. Jeg pleier å bruke tykkenden av ei champagnekork som propp. Da har jeg jo også en god grunn til å feire våren på ordentlig vis (i hvert fall hvis jeg ikke finner de korkene jeg brukte i fjor). Du kan gjerne henge opp et par alternative kasser for den, gjerne med noen titals meter avstand, for hannen liker å holde visning for hunnen som tar det endelige valget. Svarthviten er forøvrig den eneste fuglen jeg har hørt sitte inni kassa og synge av full hals for hunnen. Han ville vel vise den utkårne som satt på en gren utenfor hvor imponerende akustikk det var inne i den flotte kassa. Hun lot seg imidlertid ikke imponere tross hans lange og viltre arier der innefra, så hekkinga ble foretatt et annet for meg ukjent sted. Svarthviten kommer gjerne igjen år etter år til samme kassa.

Lykke til med kassa. Om det ikke flytter inn noen i år, så la kassa henge. Det kan allikevel komme noen neste år, eller senere på sesongen for den saks skyld. En del fugler synes å like at kassa har blitt litt værbitt.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange lager fuglekasser på denne måten, som det bli henvist til på tegningene. Men vil det ikke være bedre å ha bunnen innvendig i kassa og noen millimeter opp, så kledningsbordene kommer ytterst slik at man får en dryppkant, for å hindre faren for vann og fukt i bunnen av kassa? Da vil vel kassa leve lenger også uten at den råtner i bunnen.

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (2 timer siden):

Ser mange lager fuglekasser på denne måten, som det bli henvist til på tegningene. Men vil det ikke være bedre å ha bunnen innvendig i kassa og noen millimeter opp, så kledningsbordene kommer ytterst slik at man får en dryppkant, for å hindre faren for vann og fukt i bunnen av kassa? Da vil vel kassa leve lenger også uten at den råtner i bunnen.

Man kan bore et par hull i bunnen, for eksempel ett i hvert hjørne med 1 cm bor. Beising av kassa (bare utvendig!) vil også forebygge fukt og råte, men da bør man kanskje la det gå en god stund før kassa tas i bruk. Et godt råd er også å lime takpapp på taket.

Jeg tror oppskriften er slik fordi det stiller mindre krav til nøyaktighet i målene. Det er ingen ting som trenger å passe nøyaktig sammen. Hvis små barn skal lage kasser er det en veldig stor fordel.

Fuglene bryr seg ikke om dette da.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

stiller mindre krav til nøyaktighet i målene. Det er ingen ting som trenger å passe nøyaktig sammen.

Dette er en sammensetning av ord jeg ikke skjønner betydningen av innenfor håndtverk :P 

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Hvis små barn skal lage kasser er det en veldig stor fordel.

Når barn lager fuglekasser hender det jo ofte at plankebitene prefabrikerte av voksne.
Som feks her, fra dagens fuglekassebygging hos Barnas turlag Havrefjell (Risør, Gjerstad og Nissedal). Legg merke til bunnen på bildet:
https://www.facebook.com/barnasturlaghavrefjell/photos/pcb.2822365744730758/2822358624731470

Kan like gjerne lære barna å gjøre det skikkelig første gang ved å ha nøyaktighet i målene, og at ting passer nøyaktig sammen (Riktig skrevet setning slik den burde være). Da får vi gode fremtidige håndtverkere som legger sjela i arbeidet sitt, selv på de minste og enkleste ting:D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (48 minutter siden):

Kan like gjerne lære barna å gjøre det skikkelig første gang ved å ha nøyaktighet i målene, og at ting passer nøyaktig sammen

Jeg sa ikke at ingen ting skulle passe sammen. Jeg sa at det ikke trenger å passe nøyaktig sammen. Det er veldig frustrerende hvis man prøver å snekre sammen noe og det rett og slett ikke går fordi man ikke klarer å lage ting nøyaktig nok. Jeg har mer sansen for at barnet skal gjøre mest mulig, gjerne også sagingen av delene. Da er det barnet som lager kasse og får hjelp av en voksen, ikke en voksen som lager kassa og får hjelp av et barn. Så her er vi nok uenige.

Hvis du for eksempel skulle legge samme teori til grunn for å lære seg matematikk, så burde 1.-klassigen starte med differensialligninger med en gang, for det er jo grunnleggende kunnskap for å kunne gjøre noe særlig mer i matematikk enn å summere sammen kassalappen. Og fuglekasser begynner man jo dessuten med i mye yngre alder. Jeg har selv hatt arrangement der barn ned i tidlig barnehagealder har snekret fuglekasser. Da blir det feil å begynne med vinkelhaker og millimetermål. Kassene blir både vindskeive og trekkfulle, men treåringen blir stolt og han eller hun får fugl i kassa si. Det er det som teller - mener nå jeg da.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (19 timer siden):

barnet skal gjøre mest mulig, gjerne også sagingen av delene.

;-)

Sage selv også? Tror du er sprøyte gal jeg. I dag må ungene ha godkjent fallgrus og underlag under lekestativene i barnehagen og andre offentlige lekeplasser(dette er faktisk sant). Som barn i dag er det ikke lov å falle og slå seg, og da kan det vel ikke være lov å bruke skarpe verktøy på et offentlige arrangement eller i skolesammenheng.. 

(Jeg er nok ikke så uenig som det virker, men måtte bare pirke litt. Setningen over er selvsagt også litt av det useriøse slaget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian J. Vabø skrev (6 timer siden):


I dag må ungene ha godkjent fallgrus og underlag under lekestativene i barnehagen og andre offentlige lekeplasser(dette er faktisk sant).

Ekstremt off-topic, men: 


Dette skal vi være veldig glad for! Mitt ene barn har falt fra høyt lekestativ i barnehagen to ganger, uten fallgrus ville der vert knallhard sand å falle på, og det kunne gått skikkelig gale. Barn har ofte mye vekt i hodet, det treffer gjerne bakken først.

Å ha vanlig sand, betong, eller asfalt under ett lekestativ er galskap, noen faller ned før eller siden på hver eneste lekeplass. Det samme er hjemmelagde vippehusker som klipper av fingrene til ungene, eller vanlige husker med seter av tykke tunge terassebord som rammer små hoder som ett kryssermissil.

Risikovurdering. Det går bra helt til det ikke går bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Å ha vanlig sand, betong, eller asfalt under ett lekestativ er galskap

Det er forbudt. Vi måtte renovere en lekeplass for noen år siden etter at det ble foretatt tilsyn.

Men det er forskjell på offentlig tilgjengelige lekeplasser/arrangement og hva som tillates i privat regi der foreldrene veileder. En mamma eller pappa kan godt klatre sammen med barnet på et gjerde på en betongparkeringsplass uten å bryte noen lovpålagte regler. Hvordan det stiller seg på et arrangement der foreldrene må delta sammen med barnet er jeg litt usikker på, men det vil forundre meg om det er forbudt for en treåring å sage noen plankebiter hvis mamma eller pappa (eller begge) er med på det. Og det avgjørende må være om det er farlig eller ikke (altså for liv og helse), ikke om man kan stikke seg og blø litt i fingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.