Gå til innhold
  • Bli medlem

Har Alfa sluttet med 75MM skisko nå?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Kjell Iver skrev (På 25.3.2022 den 22.00):

Har sett at det tynnes ut i produktutvalget hos Alfa på 75 mm skisko. Er de på vei til å slutte med den typen skisko vil vel en epoke være forbi, men usikker på om dette er tilfelle. 

Tror det ligger litt i kortene..
Alpina og Crispi kjører som normalt kommende sesong.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Aurivillii said:

Tror det ligger litt i kortene..
Alpina og Crispi kjører som normalt kommende sesong.

Det enkle er ofte det beste og her kan det vel fort forhåpentligvis bli slik at de to fortsetter å lage skisko med 75 mm. Bare synd at de ikke passer min fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok fare for det. Kjøpt 75 mm crispi svartisen i 2018. Var innom mange butikker som kun hadde BC svartisen, før jeg fant en butikk på nett som hadde min størrelse i 75 mm. Kommer aldri til å gå over til annen type binding. Har hatt en del skidager denne vinteren og fartet rundt litt, ikke truffet en sjel på 75 mm dessverre :-( Tenker at BC binding er optimal på flat mark og oppover. Det er selvfølgelig en del motstand med 75 mm sko når du går og det sliter en del på tærne og jeg har fått en del gnagsår som jeg sikkert kunne unngått med BC sko og binding. Men det er ingenting som slår 75 mm nedover og ha muligheten til å ta skikkelige parallell svinger (slalåm). Jeg snørekjøre også med to bikkjer og trenger stødige ski og støvler med god støtte. Vet ikke om jeg hadde tørt å kjøre på BC binding med fullspiker med bikkjene. Ja takk til gnagsår og full hockey nedover! Om du vurdere å anskaffe 75 mm, bør du kanskje kjøpe dette før den siste støvelen blir laget og solgt. Tipper om noen år er 75 mm gullverdt på finn.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på det samme selv denne sesongen. Har hatt lyst på 75mm bindinger og alfa sko men snevert utvalg. Har dog en intersport her i byen med godt utvalg og tror jammen de har et par gjemt bort på lager. Har ikke prøvd nok å gå med fjellskisko og 75mm binding men som gammal telemark kjører er det sikkert helt topp. og mye lettere utstyr. 
Har også noen Åsnes Storetind med telemarkbinding som var tiltenkt 75mm en gang men ble aldri noe av. 
Men, kan man ta av kabel, bruke binding som en tradisjonell gammal langrennsbinding med pigger forran og montere kabel ved kjøring der man vil unngå vridning og spenn i binding?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (8 timer siden):

Men, kan man ta av kabel, bruke binding som en tradisjonell gammal langrennsbinding med pigger forran og montere kabel ved kjøring der man vil unngå vridning og spenn i binding?

Ja, feks Voile 3-pin cable (og 3-pin traverse) er en ålreit binding som har denne muligheten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (8 timer siden):

Har lurt på det samme selv denne sesongen. Har hatt lyst på 75mm bindinger og alfa sko men snevert utvalg. Har dog en intersport her i byen med godt utvalg og tror jammen de har et par gjemt bort på lager. Har ikke prøvd nok å gå med fjellskisko og 75mm binding men som gammal telemark kjører er det sikkert helt topp. og mye lettere utstyr. 
Har også noen Åsnes Storetind med telemarkbinding som var tiltenkt 75mm en gang men ble aldri noe av. 
Men, kan man ta av kabel, bruke binding som en tradisjonell gammal langrennsbinding med pigger forran og montere kabel ved kjøring der man vil unngå vridning og spenn i binding?

 

De fleste rottefella 75 mm bindingen mener jeg at du kan ta kabelen og kun bruke på tåbindingen. Kjøpte Voile sin i 2018 og kun brukt tåbindingen og funke fint til å gå med. Testa et par gamle telemark støvler kjøpe billig på nettet, men er alt for tungt og ubehagelig å gå med på lengre turer på flat mark, så jeg kjøpte Svartisen. Disse funka også meget bra i bakken med de gamle Tua skia. Har et par eldre fjellskistøvler jeg gikk med før i tida, testa de på slutten av sesongen i 2019 og det føltes som å gå med mokasiner :-) Har ikke brukt de etter det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (6 timer siden):

De fleste rottefella 75 mm bindingen mener jeg at du kan ta kabelen og kun bruke på tåbindingen.

Den gamle traveren som heter "Super Telemark" har ikke sidefester til å hekte på/av kabel.

Rottefellas svar på Voile 3pin Cable er "Super Telemark wire", denne kom for noen år siden og har stive stag med fjærer, tilsvarende Voile 3pin Hardwire. De stive stagene kan være litt for kraftige for lærstøvler med myk såle.

Stagene til Rottefella passer på Voile og kabelen til Voile passer på Rottefellan. Så de kan mikses.

Jeg bruker Voile 3pin cable med 10mm plater (traverse) og 20mm plater på litt bredere ski (76mm brede), samme type 20mm plater har jeg på et par som har Rottefella wire (80mm bredde). Bruker Crispi Svartisen støvler til dette, synes det fungerer veldig bra. Vet ikke helt om jeg kjøper "75mm er tunge å gå med", jeg har flere ganger bikket 5mil på en dag.. På fjellet, og utenfor alt som minner om løyper.

Har også ski med BC, ja det er litt mindre totalvekt, men gnagsår før mila er passert gjør turen totalt sett tyngre..

Xplore ser interessant ut, men lar andre finne ut av barnesykdommene (som "stuck" pinner i støvlene). Vet ikke hvor stort internasjonalt marked Alfa har, men på mange måter skjønner jeg strategien. Pusher de mye BC og lite 75mm, er det større marked å hente på å legge 75mm på slaktebenken og gå for Xplore.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker crispi bre med 75mm og har rottefella med kabel. Kabelen brukes lite, men monteres når jeg skal prøve meg på noen Telemarksvinger. Synes kombinasjonen fungerer helt supert til mitt bruk, og jeg merker ikke at det er noe tyngre å gå med enn min gamle ski med bc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trist at utvalget på 75mm minker, men jeg føler ikke at Alfa sine modeller blir så veldig savnet og skjønner satsingen på Xplore i stedet. Forhåpentligvis gjør det at salget hos Crispi og Alpina holder seg og de fortsetter å selge 75mm til de som ønsker det. Selv hadde jeg gamle Asolo Morgedal som var modne for utskifting og gikk for Xplore da jeg syns systemet virker lovende. Jeg likte ikke Rottefella 75mm med kabel og kommer til å selge bindingen, men det kan også ha sammenheng at skoene mine var for myke og gamle, så jeg ville kun brukt den med sko som har stiv såle, f.eks. Crispi Bre, Andrew St. Moritz o.l. Jeg har også brukt Riva 412 tidligere, som med festene i framkant var god å gå med og kabel fjerner slark i 75mm binding hvilket jeg liker veldig godt, men ga mindre kraft i nedkjøringene. Jeg hadde likt en 75mm kabelbinding hvor man enkelt kunne byttet mellom en gåmodus hvor det er lite motstand når man løfter hælen og kjøremodus som gir mer kraft når man skal kjøre ned igjen.

Xplore dekker mitt behov på både turskøyter (hvor 75mm ikke fungerer), samt på smale og brede fjellski. Jeg liker at det er godt å gå med, veldig lite slark, lett å komme ut av og lite som kan gå i stykker, men problemet med pinnene og at man bare klarer å tråkke inn i bindingen i 80-90% av forsøkene, samt litt tungvint bytte av fleks trekker ned. Systemet har mulighet for både kraftigere sko enn NNN-BC og være bedre å gå med enn 75mm, og sammen med mulighetene for lette toppturer som Alfa Free peker på, så har jeg troen på systemet. Patenteringen hindrer dessverre innovasjon fra andre enn Rottefella, men hvis de forbedrer å tråkke ned i bindingen og kommer med annen en enkel binding som lett kan bytte fra gåmodus uten motstand til kjøremodus så savner jeg ikke noe og kommer nok ikke til å gå tilbake til 75mm (eller kjøpe NNN-BC). Neste år kommer det også flere sko fra både Crispi, Alpina, Fischer og Lundhags til Xplore.

Det viktigste er uansett at skoene man kan kjøpe er gode på foten og ikke gir gnagsår når man går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.