Gå til innhold
  • Bli medlem

BARK / Vi ønsker dine innspill på norsk turutstyr


Bark

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Nå håper vi dere har mange gode innspill og refleksjoner 😊

Vi er Bark, en liten Oslo-basert bedrift startet i 2020. Vi er tre ildsjeler som designer, produserer og selger norskprodusert turutstyr. Alle våre køyer og tarper tilvirkes lokalt på Økern i Oslo, og vi har valgt å gi livstidsgaranti på egne produkter. De er enkle, men solide og designet for å lett kunne repareres om uhellet skulle være ute. Sjekk de gjerne ut og les mer om oss på barknorway.no.

Med tillatelse fra admin for Fjellforum har vi lyst til å komme i kontakt med andre entusiaster og turfolk her på Fjellforum, for å bli bedre på det vi driver med. Vi lurer på: 

    ⁃    Hva er det som gjør at du ville eller ikke ville valgt produkter fra Bark?
    ⁃    Hvilken rolle spiller miljø og bærekraft når du velger turutstyr? På hvilken måte?
    ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet?

Vi i Bark ønsker å gjøre det lettere å kjøpe lokalprodusert, tidløst og holdbart turutstyr av høy kvalitet, og gjennom dette arbeidet være pådrivere for økt bevissthet og handlingsrom innad i sportsbransjen.

Dette er hårete mål som kommer til å kreve mye for å oppnås, og deres innspill her i forumet er derfor viktige bidrag for veien vår videre. På forhånd tusen takk!

–––––

PS: Vi deltar på årets Camp Villmark 29. april - 1. mai i Lillestrøm. Kom gjerne innom for en kikk og slå av en prat:)


Hilsen fra oss i Bark

 

image.png.e1485282d754863f9327ef69161a9d21.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var og kikket på utvalget...


Så foreløpig er dere bare "banansoveutgaven av Amok"? 

;-)


  ⁃    Hva er det som gjør at du ville eller ikke ville valgt produkter fra Bark? -> Pr i dag har de ingen produkter jeg har nytte av
  ⁃    Hvilken rolle spiller miljø og bærekraft når du velger turutstyr? På hvilken måte? - > Hovedsaklig at det er så holdbart at det varer leeenge uten behov for utbytting, F.eks har jeg Helsport-telt fra tidlig 90-tallet som fortsatt er i bruk og gjør nytten. Har lite til overs for produsenter som baserer kalkylen på at produktene er såpass lite holdbare at folk må fornye dem med alt for hyppige mellomrom
  ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet? Nei, men nei... Det norske markedet er internasjonalt og man får tak i det aller meste både nasjonalt eller via enkle handelskanaler. Men det er en mengde jeg ikke finner som er norskprodusert, norske ideer osv. Det som evt savnes er så smalt nisjemarked at jeg ikke vil anbefale noen å satse på det ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og så flott at dere prøver å satse lokalt. Det trengs!

Først og fremst må jeg få berømme NPL-turen en av dere gjorde i fjor. Både i bilder og tekst var det en berikelse i en grå hverdag.

Om dere:

1. Jeg kjøper gjerne norskprodusert/Bark- utstyr dersom kvalitet, sporbarhet og pris er synlig. Med det mener jeg bl.a at jeg opplever at det dere selger er deres eget, og ikke bare masseprodusert kinavare med deres logo. Jeg er også tilhenger av utstyr i "naturfarger" altså ikke skrikende. Fokuser på detaljer i håndverket, vise tydelige bilder av forsterket søm, bilder som gjør at jeg som forbruker tenker at her har jeg noe spesielt. Si noe om tankegangen bak. 

2. Jeg er ikke så opptatt av bærekraft, jeg er mer opptatt av synlig sporbarhet og bevisste valg. Misforstå meg rett, jeg er opptatt av Miljø og bærekraft, men som nisjeprodusent mener jeg at tydelig kommunikasjon og bevisste valg er viktigere.

sammenlignet med matproduksjon: jeg er mer opptatt av at bonden sier hvorfor han velger det og det foret, enn at han bare sier "økologisk". 

3.  Jeg savner en køye med påsydd myggnetting, slik som warbonnet, dutchware, hammockgear og andre gir. For de av oss som liker å dingle sommerstid er nattlig insektsplage en medvirkende faktor. Også gode løsninger for å ha med ting i køya, eller under. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:

Jeg handler gjerne norskt, om produktet er gjennomtenkt, og at prisen ikke er skyhøy i forhold til konkurrenter. Jeg skjønner det er dyrere å lage norskt i norge, men jeg vil gjerne støtte opp om det når jeg kan.
Å da er det også gjerne beregnet og designet for nordiske miljø. 

Lokal (samme land) rask service, blir prioritert hos meg. Har produsenten det, blir det prioritert framfor å handle litt billigere på nett/utland.

2:

Bærekraft kommer naturlig hånd i hånd med produkter som er ment for å vare, og brukes mye.
Miljø: Holder meg unna det jeg kan av giftige og miljøskadende produkter jeg selv utsetter ved bruk eller kast. 
 

3: Om jeg savner noe? 
Markedet er allerede meget mettet, men en nisje med gode egne ideèr som passer for oss her i nord kommer man lengre med enn andre basert i syden:)

Og ja, jeg sitter på en ide om hva man kanskje kunne sett på. Lyst å høre om den, så ta kontakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prøver jeg å begrense anskaffelsesimpulsene mine fordi jeg har så mye som ikke brukes, men jeg er jo mann, så noe må jeg jo handle... (samboera mi kaller meg av og til for en handlingens mann)

⁃    Hva er det som gjør at du ville eller ikke ville valgt produkter fra Bark?

God kundebehandling. God service ved reklamasjon. God og riktig informasjon om produktene (også at det opplyses om at det ikke er lagervare og hvor lang tid det typisk vil ta). Tilbakemelding hvis ting kommer til å ta lenger tid enn forutsett. Muligheter til å se på/prøve produkter før man bestemmer seg (særlig dyre produkter).

⁃    Hvilken rolle spiller miljø og bærekraft når du velger turutstyr? På hvilken måte?

Jeg liker tanken om at hvis noe er produsert lokalt vil det gi et mindre miljøavtrykk. Det vil telle en god del for meg. Problemet er ofte at selv om sømmene er tråklet i Norge, så er kanskje alle materialene som sys sammen pluss tråden som brukes allikevel produsert et helt annet sted på kloden. Det blir kanskje dermed like langreist allikevel. Det kan til og med ende med at det blir mer langreist siden man kanskje bestiller tråden fra ett sted, stoffet fra et annet sted, mønelina fra et tredje sted, og så frakter dem hver for seg hit til norge, altså tre fly i stedet for ett. Så hvis "norsk er bra for miljøet" skal bety noe for meg må det være om dere klarer å finne på produkter der også i hvert fall noen av materialene er kortreiste (ikke nødvendigvis fra Norge, men kanskje ikke fra Fjerne Østen eller Autsralia?)

⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet?

Noe som er vanskelig å få tak i er sånne ting som EVA-skum og tyvek i større biter som man enten kan lage noe selv av eller som dere kunne skjært ut og laget til etter spesifikasjon. Det tror jeg faktisk kunne slå an. Ellers får man vel tak i det meste på det norske markedet, men det er ikke alt som er norskprodusert da. Noe jeg kunne tenke meg er at dere lagde et sett underdyner for varierende forhold (1-2-3-4-sesong...) for køya dere selger. Legger man også inn muligheten for "skreddersøm" på disse slik at man kunne få dem litt bredere/smalere, litt lengre/kortere, fester her og der, forskjellig fyllmateriale i forskjellige tykkelser etc. så tror jeg også dette ville kunne være interessant for eiere av andre køyer også. Eventuelt at man lager noe som vil duge på de fleste køyer.

Og med mine føtter skulle jeg ønske at det var litt enklere å få tak i gode turstøvler av de litt større størrelsene (for meg 48). Mange produsenter lager store størrelser, men det er få norske butikker som gidder å selge dem. Dette kan nok også gjelde klær for folk som ikke er fotomodeller som gjerne vil slippe å ha jakker med superlange armer fordi de er tykke over magen.

 

Lykke til! Det blir interessant å følge med framover.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
  • Takk 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Design viktigast på produkten och ska vi gå in på hållbarhet/miljöpåverkan så gäller : Tält i Canavas och bivax inpregnering vadmall tovat ,läderkängor utan gummi eller plast.

Det går ej att få produkter sålda i Europa om man ej lägger produktionen i länder med lägre produktionskostnader än i de länder man ska sälja produkten i (Bor ca 70km från Borås där Sveriges textil tillverkning låg nu går det knappt köpa Nålar till Industri maskiner tex.och endast High Teck produkter till Industrin tillverkas i området)

Köper Nästan Endast produkter för friluftsliv Designat i N,S,Fi men skor/kängor från EU.(De är tillverkade i Asien med undantag av HB i Estland)

Ur hållbarhet så lika åsikt som Espen Ö. köp på öppetköp testa kontrollera om produkt motsvarar dina krav,köp bra kvallitet och anv dessa tills utslitna med repararioner efter hand,eller sälj varan om du ej använder den som du tänkt och fyll ej upp hela förådet med ´bra att ha´som ej används.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

En ting til jeg kom på er en sånn greie som som @Marius Engelsen har laget:

Og da bør den kanskje hete Marius-ponchoen? Eller Marius-sekken?

Hehe, jeg tviler den kommer på den røde løper i paris. Men den er effektiv, og flittig i bruk.

Varmer mye bedre enn en dunjakke på fjelltoppene.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bark skrev (9 timer siden):

 ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet?

En annen ting som er vanskelig (umulig?) å få tak i her hjemme er ultralett utstyr som dette "tarp-teltet": https://zpacks.com/products/duplex-tent

@ketilring har brukt akkurat dette teltet har jeg lest her inne, men det er sikkert flere som har prøvd tilsvarende utstyr. Det virker som at det er mange som kunne tenke seg å få tak i sånt her hjemme, enten det er importert eller norsklaget. Et norsklaget ultralett tarp-telt høres jo unektelig spennende ut.

;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

   ⁃    Hva er det som gjør at du ville eller ikke ville valgt produkter fra Bark?

Vil først si at prosjektet deres er veldig spennende og håper dere lykkes. For min egen del kjøper jeg gjerne lokalt produserte produkter med gode løsninger og betaler gjerne litt mer for noe slikt. Har sett på hengekøye-pakken deres og en liten show-stopper der tror jeg er mangelen på myggnetting. Klarer dere å lage en løsning med myggnetting som feks Lesovik og Dream-hammock så tror jeg dere har et større marked. Underdyner/quilter kommer sikkert til å vokse som marked i Norge i takt med utbredelsen av hengekøyer. Gjennomsiktig tarp av cuben blir kanskje steindyrt pga materialet? 


    ⁃    Hvilken rolle spiller miljø og bærekraft når du velger turutstyr? På hvilken måte?

Miljø og bærekraft er viktig og kommer til å bli langt mer viktig med yngre generasjoner. Sporbarhet er viktig og synes det er dårlig når produsenter ikke forteller hvor de syr produktene sine feks. Gjenbruk av tekstiler/plast betyr noe men er usikker på om det er mest grønnvasking og lite miljøeffekt. 


    ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet?

Varmende poncho til bruk i leir og ved bålet? Av ull? Superlette sekker uten ramme er populære i lettpakkermiljøet i USA, men er kanskje noe smalt og ukjent som produkt her på berget? Tursekker med godt enkelt design i norsk retro-stil kan det være et marked? Altså retro-Bergans møter bushcraft møter Savotta-sekk? Skulle gjerne hatt en slik sekk :-)  

Endret av RoyN
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med mye gode tilbakemeldinger! Vi er jo av den typen som gjerne prater i timesvis om utstyr, knuter og hva det nå måtte være av utstyr 😄

Espen Ørud skrev (På 25.3.2022 den 12.25):

Så foreløpig er dere bare "banansoveutgaven av Amok"? 
;-)

Vel vi produserer også egen tarp og trestropper, og vi jobber med prototype på noen nye produkter.
Det er noen faktorer som skiller disse, og tror vel ikke de kan ta æren for å finne opp akkurat "banan"-hengekøyen. 

 

Espen Ørud skrev (På 25.3.2022 den 12.25):

  ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet? Nei, men nei... Det norske markedet er internasjonalt og man får tak i det aller meste både nasjonalt eller via enkle handelskanaler. Men det er en mengde jeg ikke finner som er norskprodusert, norske ideer osv. Det som evt savnes er så smalt nisjemarked at jeg ikke vil anbefale noen å satse på det ;-)

Det er en av fordelene med småskala produksjon, da kan man gjøre smale ting. Vi ønsker ikke å sitte med enorme varelager, som er ganske lite bærekraftig. 
Del gjerne tanker og ideer her eller på PM. Vi syntes det bare er gøy å drodle på nye produkter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (På 25.3.2022 den 13.31):

Hei og så flott at dere prøver å satse lokalt. Det trengs!

Først og fremst må jeg få berømme NPL-turen en av dere gjorde i fjor. Både i bilder og tekst var det en berikelse i en grå hverdag.

Om dere:

1. Jeg kjøper gjerne norskprodusert/Bark- utstyr dersom kvalitet, sporbarhet og pris er synlig. Med det mener jeg bl.a at jeg opplever at det dere selger er deres eget, og ikke bare masseprodusert kinavare med deres logo. Jeg er også tilhenger av utstyr i "naturfarger" altså ikke skrikende. Fokuser på detaljer i håndverket, vise tydelige bilder av forsterket søm, bilder som gjør at jeg som forbruker tenker at her har jeg noe spesielt. Si noe om tankegangen bak. 

2. Jeg er ikke så opptatt av bærekraft, jeg er mer opptatt av synlig sporbarhet og bevisste valg. Misforstå meg rett, jeg er opptatt av Miljø og bærekraft, men som nisjeprodusent mener jeg at tydelig kommunikasjon og bevisste valg er viktigere.

sammenlignet med matproduksjon: jeg er mer opptatt av at bonden sier hvorfor han velger det og det foret, enn at han bare sier "økologisk". 

3.  Jeg savner en køye med påsydd myggnetting, slik som warbonnet, dutchware, hammockgear og andre gir. For de av oss som liker å dingle sommerstid er nattlig insektsplage en medvirkende faktor. Også gode løsninger for å ha med ting i køya, eller under. 

Takk og takk! Jeg skal videreformidle rosen til Oda, hun er en virkelig maskin 💪
Ellers veldig god tilbakemelding, og her treffer du egentlig akkurat det vi ønsker oppnå - og noe vi jobber kontinuerlig med å fortelle mer om. 
Og der er vi helt enig, bærekraft som generelt begrep sier ingen ting, det er verdiene og valgene bak som faktisk betyr noe. 

Vi har prototype på køye med myggnetting, så håper vi kan få det ut i produksjon etterhvert. :D 

- Hans Christian 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 25.3.2022 den 16.31):

Jeg liker tanken om at hvis noe er produsert lokalt vil det gi et mindre miljøavtrykk. Det vil telle en god del for meg. Problemet er ofte at selv om sømmene er tråklet i Norge, så er kanskje alle materialene som sys sammen pluss tråden som brukes allikevel produsert et helt annet sted på kloden. Det blir kanskje dermed like langreist allikevel. Det kan til og med ende med at det blir mer langreist siden man kanskje bestiller tråden fra ett sted, stoffet fra et annet sted, mønelina fra et tredje sted, og så frakter dem hver for seg hit til norge, altså tre fly i stedet for ett. Så hvis "norsk er bra for miljøet" skal bety noe for meg må det være om dere klarer å finne på produkter der også i hvert fall noen av materialene er kortreiste (ikke nødvendigvis fra Norge, men kanskje ikke fra Fjerne Østen eller Autsralia?)

;-)

Takk for gode tilbakemeldinger! 

Her her du fingeren på vår største utfordring, og noe vi er veldig bevisst på. 
Som liten bedrift har vi begrenset med påvirkningskraft, men vi vurderer og vekter alle materialer og komponenter opp mot bla avstand. 
Vi jobber med bla norske, svenske og finske leverandører, men dessverre så er Asia ganske spesialisert på en del materialer. I de tilfeller jobber vi ikke kan handle lokalt, så streber vi etter med å finne det beste alternativet. Vi jobber nå med en del resirkulerte stoffer og ser også på biobaserte materialer.

Skogens Stønn skrev (På 25.3.2022 den 16.31):

Noe jeg kunne tenke meg er at dere lagde et sett underdyner for varierende forhold (1-2-3-4-sesong...) for køya dere selger. Legger man også inn muligheten for "skreddersøm" på disse slik at man kunne få dem litt bredere/smalere, litt lengre/kortere, fester her og der, forskjellig fyllmateriale i forskjellige tykkelser etc. så tror jeg også dette ville kunne være interessant for eiere av andre køyer også. Eventuelt at man lager noe som vil duge på de fleste køyer.

;-)

Egentlig litt hemmelig enda, men jeg jobber med noen spennende prototyper på nettopp dette - basert på norsk ull 🤭🤫

-Hans Christian 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (På 25.3.2022 den 21.15):

Vil først si at prosjektet deres er veldig spennende og håper dere lykkes. For min egen del kjøper jeg gjerne lokalt produserte produkter med gode løsninger og betaler gjerne litt mer for noe slikt. Har sett på hengekøye-pakken deres og en liten show-stopper der tror jeg er mangelen på myggnetting. Klarer dere å lage en løsning med myggnetting som feks Lesovik og Dream-hammock så tror jeg dere har et større marked. Underdyner/quilter kommer sikkert til å vokse som marked i Norge i takt med utbredelsen av hengekøyer. Gjennomsiktig tarp av cuben blir kanskje steindyrt pga materialet? 

Takk for god tilbakemelding Roy. 
Vi har vurdert myggnetting, men i praksis fungerer alle universelle - og har sett at mange har dette allerede. 
Køye med integrert myggnetting er absolutt noe som står på ønskelisten! 

Å produsere i cuben/dyneema materiale blir fort veldig dyrt om man ikke kan ha en større produksjon. Hadde vært unektelig gøy, men dessverre ikke aktuelt for øyeblikket. 

RoyN skrev (På 25.3.2022 den 21.15):

Miljø og bærekraft er viktig og kommer til å bli langt mer viktig med yngre generasjoner. Sporbarhet er viktig og synes det er dårlig når produsenter ikke forteller hvor de syr produktene sine feks. Gjenbruk av tekstiler/plast betyr noe men er usikker på om det er mest grønnvasking og lite miljøeffekt. 

Resirkulert er bedre enn råmateriale, biobasert bedre enn petroleumsbasert, men det mest effektive er å slutte å kjøpe, eller kjøpe produkter som er holdbare. 
Derfor vi også vektlegger holdbare materialer (dog uten å gå på bekostning av andre faktorer), men viktigst av alt så har vi livstidsgaranti. 
Vi monterer og kvalitetssikrer alle våre produkter og føler sterkt ansvar for at de skal leve et langt og fint liv 😊

-Hans Christian 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bark skrev (På 25.3.2022 den 10.16):


    ⁃    Er det noe turutstyr du savner, eller ikke finner på det norske markedet?

 

image.png.e1485282d754863f9327ef69161a9d21.png

Jeg skulle til å skrive "en hengekøye som ikke bare passer barn og kortvokste", men det har dere jo allerede 😂 Hyggelig å se at noen satser på produksjon i Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (14 timer siden):

Jeg skulle til å skrive "en hengekøye som ikke bare passer barn og kortvokste", men det har dere jo allerede 😂 Hyggelig å se at noen satser på produksjon i Norge!

Jess, en fordel at den er stor nok 😄

Jeg merker selv ikke noen økning i komfort når vi øker stofflengden over 330cm. 😊

-Hans Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.