Gå til innhold
  • Bli medlem

Utslett(?) etter hver eneste tur. Hva er årsaken?


Trulsdd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nå på mitt andre par med Alfa King, og storfornøyd med skoen. Det eneste problemet jeg har er at etter hver eneste tur på mer enn 6-7 timer så hovner jeg litt opp, blir rød og klør fælt i området over ankelen! Jeg har tenkt at det kan skyldes at jeg strammer for mye (men det er begrensa hvor hardt du klarer å stramme de skoene), eller sokkene jeg bruker (100% ull til vanlig), og har forsøkt å variere litt her - uten hell.

Google gir meg ingen definitive svar, men mistenker at det kan skyldes svette- eller varmeutslett.

 

Er det noen som har erfaringer med lignende? Og gjerne noen tips til forebygging eller hva som bør gjøres etter turen? Jeg klarer stort sett å la være å klø i våken tilstand, men på dag to eller tre etter turen våkner jeg som regel med oppklort ankel og enda mer irritert hud... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan få svette- eller varmeutslett, så det er definitivt en greie.

Min fiks om uhellet er ute er å få det tørt, og få sollys på det.

Dog har jeg høøy svetteterskel, og problemet oppstår på sommeren i knehaser eller inni albuen.

En spurv med kanon-løsning er kortison-sprøyte. Den bør nok kombineres med en skikkelig pollenallergi eller noe annet reelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulsdd skrev (3 timer siden):

Det eneste problemet jeg har er at etter hver eneste tur på mer enn 6-7 timer så hovner jeg litt opp, blir rød og klør fælt i området over ankelen!

Kanskje du får alt for dårlig blodsirkulasjon på grunn av for trange sko, eller at du står oppreist så lenge av gangen? Stasedermatitt. https://sml.snl.no/stasedermatitt

 

Gittiamo skrev (3 timer siden):

Vær klar over at Alfa lager sko for folk med veldig lav vrist (plattfote).

Hm?
 

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foten vil som regel hovne når man går langt. Det kan tenkes at det som var en løs nok lissing i starten blir for stramt etter hvert. Det kan kanskje være verdt å prøve å løsne lissa og knyte den på nytt når du tar pauser. Mange sverger til alltid å ta av skoene når de har pause, selv kortere pauser. Sko og sokker tørker da litt opp og man får snøret skoene på nytt. Det kan tenkes at det er et triks som vil hjelpe deg. Hvis du må ha skoene så løse at du får gnagsår kan du forsøke gnagsårsokker. Jeg skaffet et par slike fordi jeg har ett par sko som gir gnagsår på den ene helen ved flere dagers bruk, særlig om skoene blir fuktige. Jeg har ikke fått testet de annet enn at jeg har hatt de på meg i noen timer i strekk for å se om føttene likte dem. Etter kort tid merket jeg ikke at jeg hadde dem på en gang. Ut fra denne lille testen har jeg god tro på at de vil hindre gnagsår, så dette skal testes videre.

Personlig synes jeg at sko normalt ikke skal klemme noen steder. Jeg kan fort bli øm over vrista (rød, ømhet som klør litt en stund når jeg tar av skoene) hvis jeg strammer skoene for mye. Jeg pleier derfor å ha forskjellig stramming over vrista og ovenfor ankelen hvis skoene har låsehemper for lissa. Du kan eventuelt knyte en knute når du er forbi vrista for å få til dette, men det blir mye plunder og heft når skoene skal av og på, så det er egentlig bare en nødløsning når man må gjøre noe for å hindre videre utvikling.

Det beste er selvsagt å få tak i et par sko som ikke gir dette problemet, men det er kanskje for mye forlangt av skoprodusentene at de lager sko som passer folk i stedet for at folk skal tilpasse seg skoene?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenigheter mellom sko og føtter fører til mye rart.

Hva som kanskje kan hjelpe er tynne (20-30 denier) nylonstrømper under ullsokkene. Det gir huden litt ekstra luft og en glattere overflate.

Eksperimentering med lissene er en annen mulighet. Prøv f.eks med å la øverste hull være uten lisse og snøre så løst du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode svar (og noen som nesten gjorde meg mer bekymret :P ), som jeg definitivt skal sjekke ut! Nå blir det mest tur med ski på beina de neste ukene, men skal eksperimentere litt både med strammere/slakkere lisser, nylonstrømpen og la føttene få litt luft underveis på turen. Og kjøre på med litt fuktighetskrem med en gang etter dusj ved hjemkomst. 

Det kom kanskje ikke godt nok frem i innlegget, men det er altså ganske høyt oppe, ca. de siste 5cm på skoen at det virkelig klør, selv om hevelsen gjerne kan gå så langt som 7cm ned fra toppen. Nytt fra forrige paret med sko er at jeg også har gått opp en størrelse, så det skal iallfall ikke være for trangt i de nye, og gnagsår er jeg fint lite plaget med. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Da kan det tenkes at du har snørt for hardt øverst. Jeg pleier også å bruke ullsokker som går høyere opp på leggen enn støvelskaftet så jeg ikke får noen kanter eller bretter nede i skaftet. Buksebeinet har jeg alltid utenpå støvelskaftet. Som regel bretter jeg eller dytter den delen av sokken som er over støvelskaftet ned mot toppen av støvelskaftet for å tette for at barnåler og annet rusk ikke skal komme ned i støvelskaftet og skape irritasjon.

Lykke til!

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-7cm fra toppen av skoen er vel den delen som har skinn på innsiden, hvertfall på mine WK i str. 47. Kan det tenkes at det finnes kjemikalierester fra produksjon her som du reagerer på?

Kanskje en grundig rengjøring er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (22 minutter siden):

5-7cm fra toppen av skoen er vel den delen som har skinn på innsiden

Ja, og det er hovedgrunnen til at jeg alltid bruker lange ullsokker i sånne sko, selv om det er 30 varmegrader. Skinn mot hud gir i hvert fall meg problemer, og for meg tror jeg rett og slett det er fordi skinn ikke transporterer bort fukt og at det blir relativt stor friksjon mot huden. Og har jeg ikke lange sokker må jeg i tillegg snøre stramt fordi ellers skinnet gnir fram og tilbake mot huden og gir etter hvert gnagsår.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Ja, og det er hovedgrunnen til at jeg alltid bruker lange ullsokker i sånne sko, selv om det er 30 varmegrader. Skinn mot hud gir i hvert fall meg problemer, og for meg tror jeg rett og slett det er fordi skinn ikke transporterer bort fukt og at det blir relativt stor friksjon mot huden. Og har jeg ikke lange sokker må jeg i tillegg snøre stramt fordi ellers skinnet gnir fram og tilbake mot huden og gir etter hvert gnagsår.

;-)

Jeg bruker også lange ullsokker i de skoene, faktisk de tykke selv på sommeren... har aldri hatt problemer med å være veldig varm på føttene :)

Godt mulig du har rett i at det er så enkelt at fukten på skinnet ikke kommer seg noen vei som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.