Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukestur i Tafjordfjella og utstyrsmangel


veroe

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt å planlegge en ukestur i Tafjordfjella i slutten av juli/begynnelsen av august. Rute er ikke bestemt ennå men sikter meg inn på ulike fiskevann og driver å kikker på kart nå for å planlegge rute. Om noen har gode tips til rute eller fiskevann som burde oppsøkes så setter jeg pris på det. Tidligere er jeg mest vant til 1-2dagers turer, så det er første gangen jeg legger ut på langtur alene.
Utstyrslista er derimot ikke komplett og budsjett blir lagt opp etter skattepengene 😂

SOVEPOSE
Jeg har bare vintersovepose, så jeg må finne en sovepose som fungerer i fjellet på sensommeren, bonus om den komprimeres godt. Etter en aktiv dag brenner ofte bena mine når jeg roer ned, så jeg er ikke så frossen av meg før uti morgentimene. Jeg er 1.60 så jeg trenger ikke en kjempelang pose. Har sett litt på Warmpiece Viking 300 siden de har en short versjon av posen.

FJELLSKO
Jeg må ha noen stabile og gode fjellsko. Til lette turer i terreng har jeg Hoka Toa GTX Hikingsko men jeg skulle muligens hatt noen som var litt mer stabil og egnet for fjell og steinrøys. Jeg må ha en sko som er bred over rista og her er ofte det som blir problemet for min del. 

GPS/KART
Jeg satser på å muligens få låne GPS med svigerfar så jeg kan plotte ut ruten og det som er. Nå har ikke jeg brukt kart og kompass siden speideren og orientering på ungdomsskolen, så om noen har en side som er genial til å ruste opp gamle kunnskaper mottas det med takk. Skal selvsagt ut i skog og mark på forhånd så jeg ikke roter meg vekk i fjella. Ser det også er litt forskjellig om folk foretrekker GPS vs Kart & Kompass, men jeg satser på å ha med begge deler så er jeg safe.

PRIMUS
Jeg har en primus primetech som hele familien bruker, denne er dog noe stor så jeg vurderer å ordne meg en mindre brenner som tar litt mindre plass i sekken. Samtidig er jeg sunnmøring og vil ikke brenne av for mye penger på utstyr og prioriterer nok sovepose og annet grunnleggende utstyr før jeg ser på ny brenner. Muligens jeg får "handle" dette i boden til øvrig familie for turen med mindre det dukker opp et kjempetilbud.

 

Endret av veroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sovepose: Jeg synes personlig viking 300 virker litt tynn for fjelltur, men jeg har ikke sovet i den selv. Har selv 600, brukes som dyne om det er varmt.

GPS: til sommerturer i fjellet er smarttelefonen brukbar som GPS. Trenger ikke nettdekning med riktig kartapp.

KART: Ett hvilket som helt kompass, og kart fra kartutskrift.no fungerer fint. Bruk kartmappe eller plastlommer (jeg bruker mest plastlommer, og legger kartbladet i jakkelommen. Med laserprinter tåler blekket vann)

Kompass: jeg har ett biltema platekompass, og ett silva speilkompass. Biltema viser veien like bra, veier mindre, tar mindre plass og kostet mindre en 1/10-del.

Primus: en liten toppmontert gassbrenner fra biltema eller e-bay er vel noe av det rimeligste og letteste/mest kompakte man får.

 

Ser det ligger lite brukte fjellstøver på finn og facebook relativt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (5 minutter siden):

Sovepose: Jeg synes personlig viking 300 virker litt tynn for fjelltur, men jeg har ikke sovet i den selv. Har selv 600, brukes som dyne om det er varmt.

GPS: til sommerturer i fjellet er smarttelefonen brukbar som GPS. Trenger ikke nettdekning med riktig kartapp.

KART: Ett hvilket som helt kompass, og kart fra kartutskrift.no fungerer fint. Bruk kartmappe eller plastlommer (jeg bruker mest plastlommer, og legger kartbladet i jakkelommen. Med laserprinter tåler blekket vann)

Kompass: jeg har ett biltema platekompass, og ett silva speilkompass. Biltema viser veien like bra, veier mindre, tar mindre plass og kostet mindre en 1/10-del.

Primus: en liten toppmontert gassbrenner fra biltema eller e-bay er vel noe av det rimeligste og letteste/mest kompakte man får.

 

Ser det ligger lite brukte fjellstøver på finn og facebook relativt ofte.

Takk for godt svar! Du har nok litt av samme skepsisen til soveposen som jeg har. Nå har jeg en marmot teton med komforttemp på -8c og denne er til tider i overkant varm. Bruker den ofte som dyne, også på vinter og tidlig vår men føler den er stor å dra med seg når jeg som oftest ender opp med å "bare" bruke den som dyne.

Tenker å låne svigerfars gps da jeg synes batterilevetiden på telefonen er dårlig, men med lite og ingen dekning i fjellet så er nok ikke batterilevetiden noe krise med batteribank og ingen dekning til å kjøre andre apper og ting som sluker batteri :)

Har printet ut kart fra kartmannen, synes det er greit å ha i bakhand. Tror jeg har kompass liggende etter mine speiderdager, men det blir nok et enkelt fra obs'n eller biltema ja. Frem skal en klare å komme uansett ;) 

Har sett litt på toppmontert ja, så godt tips! Vi er som regel 4stk på tur, men primusen vi har tar stor plass og jeg trenger ikke 2,3L kjelesett og full pakke på tur alene. Det går fint når jeg har helgeturene mine men det blir litt voldsomt plasskrevende når det skal planlegges for flere dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veroe skrev (2 timer siden):

batterilevetiden på telefonen er dårlig, men med lite og ingen dekning i fjellet så er nok ikke batterilevetiden noe krise

Vær obs på at telefonen bruker mer strøm ved dårlig dekning, da den skrur opp sendereffekten. Sett telefonen i flymodus, når du bruker den som GPS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 minutter siden):

Vær obs på at telefonen bruker mer strøm ved dårlig dekning, da den skrur opp sendereffekten. Sett telefonen i flymodus, når du bruker den som GPS.

godt tips! 🏆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (10 minutter siden):

Hvor tenker du å starte turen fra? Og er det en rundtur eller er planen å gå feks fra Zakariasdammen til Tunga eller Grønningsæter?

Akkurat nå ser jeg på rundtur vest i tafjordfjella ref ut.no - https://ut.no/turforslag/115099/rundtur-vest-i-tafjordfjella da starter jeg fra zakariasdammen til kaldhussetra, danskehytta, reindalsseter til zakariastvatnet. Siden det er årevis siden jeg gikk etter kart og kompass så tenker jeg det er fornuftig å gå en "vellkjent" tur og terpe på glemte kunster. Skal selvsagt trene på kart og kompass og har med GPS i backup. Men da får jeg litt fiskevann underveis og kan heller bruke god tid istedenfor tidsjag og kan ta små avstikkere underveis om jeg vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum den! Siden du sier velkjent så antar jeg at du er kjent med at du blir gående litt på asfalt og anleggsvei etter Kaldhussæterhytta i retning Danskehytta. Greit å være advart hvis ikke ;) Hvis du vil gjøre turen litt lenger kan jeg anbefale å ta runden via Storkaldhusdalen (rundt Middagshornet mm.) på vei til Danskehytta. Fin og frodig dal med flere mindre vann med masse steikefisk langs elva når du er ferdig med det kjedelige partiet langs Fremste Kaldhussætervatnet. Et par hengebroer og fosser får du også med på kjøpet! Runden rundt Naushornet fra Reindalssætra, opp til Veltdalshytta via Hulderkoppene og ned igjen i Veltdalen er også fin. Å komme ned Veltdalen og se utover Reindalen er av de bedre synene Tafjordfjella kan by på, uten å besøke fjelltopper. 

Edit: Og DNT sitt stinett er godt merket der oppe, så lenge man finner riktig stein i steinura 😄

Endret av Jaahan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (23 minutter siden):

Ikke dum den! Siden du sier velkjent så antar jeg at du er kjent med at du blir gående litt på asfalt og anleggsvei etter Kaldhussæterhytta i retning Danskehytta. Greit å være advart hvis ikke ;) Hvis du vil gjøre turen litt lenger kan jeg anbefale å ta runden via Storkaldhusdalen (rundt Middagshornet mm.) på vei til Danskehytta. Fin og frodig dal med flere mindre vann med masse steikefisk langs elva når du er ferdig med det kjedelige partiet langs Fremste Kaldhussætervatnet. Et par hengebroer og fosser får du også med på kjøpet! Runden rundt Naushornet fra Reindalssætra, opp til Veltdalshytta via Hulderkoppene og ned igjen i Veltdalen er også fin. Å komme ned Veltdalen og se utover Reindalen er av de bedre synene Tafjordfjella kan by på, uten å besøke fjelltopper. 

Edit: Og DNT sitt stinett er godt merket der oppe, så lenge man finner riktig stein i steinura 😄

At jeg er vellkjent ble kanskje litt feil, men det er en rute som er merka, og godt kjent for flere. Jeg har vært på kaldhussætra og mener jeg har vært på reindalssætra, men det er så mange år siden at jeg kan ikke skryte på meg å huske så mye av turen for å faktisk komme seg dit. Om jeg husker rett kjørte vi til kaldhussætra 😅
Greit å bli advart ja, må prøve å planlegge etter hvor det er mulig å telte, det er vill litt steinur her og der også etter det jeg leser på nettet. Storkalhusdalen høres jo veldig bra ut, slike tips er nyttig! Det er jo nesten flaut at jeg ikke har ferdes i Tafjordfjella noe mer enn jeg har med tanke på at jeg ikke bor stort mer enn en times tid unna 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort til at man utsetter turene som ligger bare et lite stykke unna! Mer spennende å reise lenger vekk eller mer praktisk å ta den turen helt i nærheten. Bilveien går vel 2-2,5 km forbi Kaldhussæterhytta, men du tar eventuelt av opp anleggsveien et stykke før den slutter. Asfalt + anleggsveien opp fjellsiden tror jeg er noe sånt som 3-3,5 km til sammen. 

Ruta du tenker å gå er ikke den med mest folk i fjella der, men du treffer nok noen. Teltplasser er ikke alltid like lett å finne nei, men så lenge ikke teltet har et veldig svært fotavtrykk så går det stort sett greit å leite seg frem til en liten flekk å bo på ;) Og når det gjelder tidsbruk - langs mesteparten av ruta di har du relativt kort avstand til bilvei ved Kaldhussæter, Rødalen og Zakariasdammen. Så har du privatsjåfør er det stort sett mulig å bli plukket opp ved å gå bare en dagsmarsj, om du skulle trives for godt et eller flere av stedene du kommer til underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Sko: sjekk ut de her. Fruen er bare helt ekstatisk over hvor god de er for henne. Bred lest. Men du må prøve de selvfølgelig.

De har åpning kun på ene siden og ikke åpen på vegge sider som normalt. Dette gjør de mer stabil.

https://www.xxl.no/mammut-ducan-high-gtx-tursko-dame-svart/p/1180355_1_style?page=1

 

Takk! Skal se om jeg ikke får tatt meg en tur på XXL å prøvd de 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har WP viking 300 long/wide så i min er det en del luft å varme opp og holde varm, men den holdt meg for det meste varm på en tur med nattetemperaturer ned mot 5 grader. Var en natt og to der jeg tok på en tynn ull på overkroppen og ullsokker i de tidlige morgentimer, ellers ligger jeg bare i boxer. Den turen bruke jeg et uisolert oppblåsbart underlag sammen med et trekkspill skumunderlag. 

Posen er nok mer avhengig av et skikkelig underlag enn feks min Helsport Alta, så hvis jeg hadde hatt med Exped Down 7LW i stedet så tror jeg ikke at jeg hadde hatt behov for ekstra påkledning noen av nettene.

Man skal ikke undervurdere betydningen av et godt underlag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truant76 skrev (50 minutter siden):

Jeg har WP viking 300 long/wide så i min er det en del luft å varme opp og holde varm, men den holdt meg for det meste varm på en tur med nattetemperaturer ned mot 5 grader. Var en natt og to der jeg tok på en tynn ull på overkroppen og ullsokker i de tidlige morgentimer, ellers ligger jeg bare i boxer. Den turen bruke jeg et uisolert oppblåsbart underlag sammen med et trekkspill skumunderlag. 

Posen er nok mer avhengig av et skikkelig underlag enn feks min Helsport Alta, så hvis jeg hadde hatt med Exped Down 7LW i stedet så tror jeg ikke at jeg hadde hatt behov for ekstra påkledning noen av nettene.

Man skal ikke undervurdere betydningen av et godt underlag :)

Det er sant, jeg har Exped 9LW, så der er jeg bankers. Jeg legger meg som regel i ull men ender opp med å kle av meg fordi jeg koker ihjel når jeg finner roa i køya. Slik er jeg også hjemme og kan vell si at jeg har slitt med nattlig feber de siste to årene pga en kronisk betennelse som immunforsvaret synes er utrolig kjekt å jobbe mot 😅 Så er som regel varm etter endt dag, alt fra 38-40, så går kroppstemp ned til en normal 36,4 til jeg våkner igjen. Fordelen er at jeg varmer opp soveposen ganske så godt på egenhånd uten å måtte ha verken kveldsgymnastikk eller varmeflaske 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.