Gå til innhold
  • Bli medlem

Skoleklasse involvert i eksplosjon på DNT-hytte i Tromsø


Walle

Anbefalte innlegg

Står ikke så mye om hva som er årsaken, men basert på det som står i artikkelen er det indikasjon på at det er snakk om en portabel gassbrenner med liten gassboks og ikke en stasjonære brenner med stor propanflaske.

Sitat

Det er en skoleklasse og lærere, fra Tromsdalen videregående skole, som var på hytta da propanholderen eksploderte. En av lærerne reagerte raskt og fikk kastet den brennende beholderen ut, sier Augensen.

https://www.tv2.no/nyheter/14667001/

 

Håper det ikke kom til noen alvorlige skader på de som ble fløyet til sykehus.

Blir interessant å se om det kommer litt mere detaljer om hva som skjedde.

Endret av Walle
Korrigerte autocorrect; Gassboks hadde blitt gassbluss
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Walle skrev (16 timer siden):

Står ikke så mye om hva som er årsaken, men basert på det som står i artikkelen er det indikasjon på at det er snakk om en portabel gassbrenner med liten gassboks og ikke en stasjonære brenner med stor propanflaske.

https://www.tv2.no/nyheter/14667001/

Ifølge Nordlys: "Bilder fra brannen på Nonsbu viser at flammene slår opp fra selve gassbeholderen som er en såkalt 11-kilosbeholder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Ifølge Nordlys: "Bilder fra brannen på Nonsbu viser at flammene slår opp fra selve gassbeholderen som er en såkalt 11-kilosbeholder."

Fant det litt merkelig at at læreren "fikk kastet ut den brennende beholderen". 

Det er vel ikke noen DNT hytter som har propan flaskene innstallert inni hytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (35 minutter siden):

Det er vel ikke noen DNT hytter som har propan flaskene innstallert inni hytta. 

Alle hyttene til STF har beholderen under kjøkkenbenken-

(Det finnes ingen "DNT" hytter. Alle hyttene er eid og drevet av lokale foreninger - i mitt område Stavanger Turistforening.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (16 minutter siden):

Bilder kan være nyttige og dette ser ut som et lite hull/sprekk på en stor propantank.

Jeg sjekket bildet, men kunne ikke senoen sprekk, og det vil - etter min mening - vær mer sansynlig at  det er lekasje i overgangen ,mellom tank og slange eller mellom slange og apparat.  Det er noe jeg har opplevd selv....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911384461_Skjermbilde2022-03-24kl_18_29_00.png.398b26d4768aa59c4ab5358effe10de8.png

Det står for øvrig også at det var branntilsyn på hytta i februar, da ble alt av slanger og koblinger gått gjennom, og skal være nytt og godkjent til 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

Alle hyttene til STF har beholderen under kjøkkenbenken-

(Det finnes ingen "DNT" hytter. Alle hyttene er eid og drevet av lokale foreninger - i mitt område Stavanger Turistforening.)

Det er da veldig vanlig å referere til "DNT Hytte(r)" i vanlig dagligdags tale for de som bruker disse hyttene, i hvert fall i min omgangskrets.

@Miamaria

Takk for info.

Jeg er en smule overrasket/sjokkert, da jeg virkelig ikke trodde propan flaskene ble oppbevart/plasser inne i hyttene. 

På de DNT hyttene jeg har vært på, har flaskene vært plassert i egen utendørskasse/beholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke noen DNT hytter som har propan flaskene innstallert inni hytta. 

Det er helt vanlig. Fordelen er at man ikke mister trykket når man bruker gassen mye fordi beholderen jo avkjøles og må ta opp varme fra omgivelsene (betyr mest om vinteren og da når forbruket er relativt høyt og tanken begynner å tømmes). Ulempen er (kan være) den de observerte på den nevnte DNT-hytta.

Kan være en fordel å ha en wire fast i beholderen så man kan dra den ut om den begynner å lekke og tar fyr som her. Hvis en 11 kg beholder skulle eksplodere, noe den ikke har gjort her, og noe som skjer veldig sjelden, så tror jeg ikke det betyr så mye på hvilken side av veggen den befant seg.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (27 minutter siden):

Det er da veldig vanlig å referere til "DNT Hytte(r)" i vanlig dagligdags tale for de som bruker disse hyttene, i hvert fall i min omgangskrets.

@Miamaria

Siden det er lokalforeningen som organiserer turer og aktiviteter, driver hyttene, merker stier og legger opp til nye hytter og stier, er det viktig at medlemmene møter opp og deltar i "sin" forening. (Det er på årsmøtet i lokalforeningen det er mulig å påvirke og ikke i DNT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (34 minutter siden):

Det er da veldig vanlig å referere til "DNT Hytte(r)" i vanlig dagligdags tale for de som bruker disse hyttene, i hvert fall i min omgangskrets.

DNT skriver sjøl på sine nettsider at de har over 500 hytter, og de markedsføres som det under samme paraply. Så det kan du og din omgangskrets trygt gjøre, det er tydeligvis det DNT og deres medlemsforeninger ønsker. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (2 minutter siden):

DNT skriver sjøl på sine nettsider at de har over 500 hytter, og de markedsføres som det under samme paraply. Så det kan du og din omgangskrets trygt gjøre, det er tydeligvis det DNT og deres medlemsforeninger ønsker. 😉

De skriver også "Har du vært på flere enn 100 DNT-hytter er du kvalifisert til en forgylt versjon av den klassiske DNT-nøkkelen."

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (1 time siden):

Jeg sjekket bildet, men kunne ikke senoen sprekk, og det vil - etter min mening - vær mer sansynlig at  det er lekasje i overgangen ,mellom tank og slange eller mellom slange og apparat.  Det er noe jeg har opplevd selv....

Tror du har rett. Flammen skyter ut sideveis i forhold til flaska som ligger på bakken, og ved nærmere øyensyn synes jeg det ser ut som at ventilen fremdeles er på. Hvis den er på må slangen være tatt av ventilen, noe man neppe gjør mens det er full fyr i gassen. Den kan også være brent av selvfølgelig, hvis det var en lekkasje i en morken slange. Jeg tipper at slangen har glippet av ventilen og gassen gått ut i rommet og tatt fyr. Så har man tatt tak i flaska og dratt den ut og latt den brenne tom. Morken slange skal ikke forekomme da man skal (bør) bytte disse med jevne mellomrom, uansett tilstand, noe jeg tipper DNT gjør (men vet ikke det da).

Tror de gjør lurt i å flytte gassen ut, men det vil gi oftere bytte om vinteren da. Kanskje ingen høy pris å betale når man tenker på hvor galt dette faktisk kunne ha gått.

Jeg trodde forøvrig at gassalarm var standard i DNT-hytter, men det er det kanskje ikke? (det kan uansett ha gått for fort ved en så stor lekkasje)

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (31 minutter siden):

Tror du har rett. Flammen skyter ut sideveis i forhold til flaska som ligger på bakken, og ved nærmere øyensyn synes jeg det ser ut som at ventilen fremdeles er på. Hvis den er på må slangen være tatt av ventilen, noe man neppe gjør mens det er full fyr i gassen. Den kan også være brent av selvfølgelig, hvis det var en lekkasje i en morken slange. Jeg tipper at slangen har glippet av ventilen og gassen gått ut i rommet og tatt fyr. Så har man tatt tak i flaska og dratt den ut og latt den brenne tom. Morken slange skal ikke forekomme da man skal (bør) bytte disse med jevne mellomrom, uansett tilstand, noe jeg tipper DNT gjør (men vet ikke det da).

Tror de gjør lurt i å flytte gassen ut, men det vil gi oftere bytte om vinteren da. Kanskje ingen høy pris å betale når man tenker på hvor galt dette faktisk kunne ha gått.

Jeg trodde forøvrig at gassalarm var standard i DNT-hytter, men det er det kanskje ikke? (det kan uansett ha gått for fort ved en så stor lekkasje)

;-)

Flere som var der beskriver i Nordlys at det kom lyd og så antente det voldsomt og plutselig etter kun kort tid. Ser ikke noe om gassalarm på hyttene i min lokalforening, selv om slik som røykvarslere er nevnt. Så da er det vel neppe det på dem i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (12 minutter siden):

Flere som var der beskriver i Nordlys at det kom lyd og så antente det voldsomt

Kan lyden ha vært en gassalarm? Kan ha vært gass som har strømmet ut da. En såpass stor lekkasje lager nok en del lyd.

Ved en stor lekkasje får man kanskje knappt med tid til å reagere fra alarmen går til gassen antenner. Hvis man i tillegg begynner å diskutere hva det er slags lyd der borte under benken, så...

Blir jo uansett bare ville spekulasjoner fra min side dette her.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (13 minutter siden):

Kan lyden ha vært en gassalarm? Kan ha vært gass som har strømmet ut da. En såpass stor lekkasje lager nok en del lyd.

;-)

Her er noen flere utdrag:

"Ifølge moren til gutten som prøvde å hjelpe læreren med å fikse gassflaska, var det noe feil med gassflasken som gjorde at de ikke fikk. Imens spruter det gass. Samtidig sitter det rundt ti elever i en sofa i det ene oppholdsrommet. På bordet sto det et tent stearinlys. Så eksploderte det. "

"På kjøkkenet på det andre rommet hadde det skjedd en gasslekkasje, og da kom det en høy pipelyd, forklarer hun. Sekunder senere, som Berg-Mjaaland beskriver som en evighet, skjedde eksplosjonen. – Plutselig var hele taket i flammer, sier VGS-eleven"

Man får tro at de kommer til å undersøke dette grundig og finner ut hva man bør lære av det.

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (10 minutter siden):

Her er noen flere utdrag:

"Ifølge moren til gutten som prøvde å hjelpe læreren med å fikse gassflaska, var det noe feil med gassflasken som gjorde at de ikke fikk. Imens spruter det gass. Samtidig sitter det rundt ti elever i en sofa i det ene oppholdsrommet. På bordet sto det et tent stearinlys. Så eksploderte det. "

"På kjøkkenet på det andre rommet hadde det skjedd en gasslekkasje, og da kom det en høy pipelyd, forklarer hun. Sekunder senere, som Berg-Mjaaland beskriver som en evighet, skjedde eksplosjonen. – Plutselig var hele taket i flammer, sier VGS-eleven"

Man får tro at de kommer til å undersøke dette grundig og finner ut hva man bør lære av det.

I etterpåklokskapens klare lys høres det ut som de burde ha hivd ut flaska og evakuert hytta med en gang i stedet for å forsøke å fikse problemet.

Man bør ha en gassalarm hvis man bruker gass i en viss mengde (ut over vanlige små butangassbeholdere). En lekkasje kan begynne i det små og utvikle seg, og en strategisk plassert gassalarm vil fort kunne gi et mye tidligere varsel enn nesa, selv om den lukta som er tilsatt er ganske distinkt.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 timer siden):

Siden det er lokalforeningen som organiserer turer og aktiviteter, driver hyttene, merker stier og legger opp til nye hytter og stier, er det viktig at medlemmene møter opp og deltar i "sin" forening. (Det er på årsmøtet i lokalforeningen det er mulig å påvirke og ikke i DNT)

Vel nå går ikke jeg med noe drømmer i magen om å påvirke DNT i noe stor grad, så jeg blir neppe sett på et årsmøte her i Oslo,  men jeg skjønner det du prøver å få frem 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (14 minutter siden):

Vel nå går ikke jeg med noe drømmer i magen om å påvirke DNT i noe stor grad, så jeg blir neppe sett på et årsmøte her i Oslo,  men jeg skjønner det du prøver å få frem 🙃

Det er et ordtak som sier at det skjer mye som man aldri kunne drømme om.😁

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Liten oppdatering 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/turistforeningen-gjennomgar-rutiner-etter-eksplosjon-pa-turisthytte-i-troms-1.15947018

 

Og @REJOHN tror du må slå på tråden til enten NRK eller DNT, ser ut som de også har misforstått hele greie med "DNT Hytter", ref artikkelen linket til:

"DNT har 550 hytter på landsbasis, men svært få ulykker kan knyttes til gass."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Liten oppdatering 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/turistforeningen-gjennomgar-rutiner-etter-eksplosjon-pa-turisthytte-i-troms-1.15947018

 

Og @REJOHN tror du må slå på tråden til enten NRK eller DNT, ser ut som de også har misforstått hele greie med "DNT Hytter", ref artikkelen linket til:

"DNT har 550 hytter på landsbasis, men svært få ulykker kan knyttes til gass."

Det er 550 hytter i  DNT systemet, men de er eid og drevet av lokalforeningen. Jeg tror ikke jeg klarer å "oppdra"  NRK, og for DNT passer det bra at "systemet" blir oppfattet som en helhet. Det er likevel i lokalforeningen ting skjer....

 

 

Jeg har sjekket og skiftet slanger og regulator på "mine" primuser - på Blåfjellenden.....

Endret av REJOHN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.