Gå til innhold
  • Bli medlem

Trengs antikladd-plater på stegjern?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

9 dager igjen til jeg skal gå Høgruta i jotunheimen :)

På stegjernene mine er det avtagbare antikladd-plater. Bør jeg ha disse på, eller kan jeg spare noen gram der også ved å ligge de igjen hjemme? Er det stor forskjell på kladdingen med og uten disse platene?

(Det er lite snø, og meldt veldig kaldt, om det har betydning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De veier max 200 g for plater til begge stegjerna (antagelig mindre om du har lette stegjern til rando)?

Personlig ville jeg ikke tatt dem av da det fort kan pakkes litt snø uansett/bygge opp snø mellom sko og stegjern som gjør at du bruker mer energi/krefter på å gå dersom du får kladding.

Men er det veldig lite sannsynlig at du får bruk for stegjerna så er det jo greit å minimere vekta. (Lite snø gir antagelig økt sannsynlighet for bruk av stegjern i enkelte pasasjer)

antibott_pictogram_2_1024x1024.png.a3f1ec30105cb55c773f80326326068c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (3 timer siden):

De veier max 200 g for plater til begge stegjerna (antagelig mindre om du har lette stegjern til rando)?

antibott_pictogram_2_1024x1024.png.a3f1ec30105cb55c773f80326326068c.png

Petzl Irvis hybrid (stål foran, alu bak). Så ca. 50 gram bare.

PTG skrev (47 minutter siden):

Om det er meldt kaldt så avtar nytten veldig (om du unngår vann). I våt/kram snø f.eks ved sol i renner så bør de være med. 

Der er meldt mellom -15C nede til nærmere -30C på toppene, foreløbig. Tipper det er for kaldt til at det blir kram snø i solen, men det er vel mulig, så da blir de kanskje med allikevel ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFR med trä och plast skidor,vikten på kramsnö ned till taggar.(trogitvis flera hundra gram per fot)

Funktionen med stegjärn går kraftigt ned med snö under samt som andra skrivit så kommer mindre att fastna i sulan på kängor och komma upp på sidan av kängor.

Prova i snö från ishall om du har nära tex om du ej har snö utanför huset nu.

Men går du upp på en topp på morgonen och ev i norrläge så kanske det ej hunnit töa/smälta.

Måste var temp för Lila valla för att bli kramsnö som fastnar och hög vattenhalt i snön.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.