Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg i Femundsmarka


kamber

Anbefalte innlegg

I sommer skal jeg og samboer prøve oss en uke i Femundsmarka. Blir vår første tur i denne nasjonalparken. I første omgang skal vi se på når vi skal legge besøket. Har noen her erfaring å dele med når myggen er verst? Eventuelt annet å ta hensyn til? Vi er begge veldig fleksible og kan legge turen hvilken som helst uke i juni-august.
 

Andre tips tar vi også gjerne i mot. Det blir vandring på beina, og ikke så mange km at det går ut over kosen, men ønsker likevel å bli litt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varierer med været, så ikke noen fasit på tid.
Jeg har vært der litt forskjellig tider men ikke så tidlig som i juni. Siste del av juni kan du nok få en boom med innsekter hvis det blir godt og varmt vær.
Jeg synes egentlig ikke det har vært veldig mye mygg der når jeg har vært der, annet en lokalt område f.eks langs en bekke i krattskog. 
Normalt vil mye av innsektene være borte når en kommer over i august. Sist jeg var der i starten på august brukte jeg ikke myggmiddel. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (1 time siden):

Normalt vil mye av innsektene være borte når en kommer over i august. Sist jeg var der i starten på august brukte jeg ikke myggmiddel. 

Har samme erafring. Jeg var ved Nedre Muggsjøen i starten av august i fjor, og det var svært lite mygg og andre tilsvarende irriterende insekter.
Hadde og med myggmiddel, myggnett osv, men var egentlig ikke behov for det. Jeg hadde det fint og varmt om dagen, men tempen krøyp ned til 4-5 varmegrader om natta. Flott tid å være der på. Enda en positiv ting med å komme i august, var at det var lite med folk også... vinn-vinn :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der i slutten av juni og da var det ekstremt mye mygg. Turen ble faktisk avsluttet tidligere da det ble vanskelig å søke tilflukt i teltet pga varme. Hunden min gravde seg faktisk et hull i bakken som han la hodet i for å unnslippe myggen. Det var riktignok midt i en varmeperiode hvor det var 25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akselsen skrev (2 timer siden):

Jeg var der i slutten av juni og da var det ekstremt mye mygg. Turen ble faktisk avsluttet tidligere da det ble vanskelig å søke tilflukt i teltet pga varme. Hunden min gravde seg faktisk et hull i bakken som han la hodet i for å unnslippe myggen. Det var riktignok midt i en varmeperiode hvor det var 25 grader.

Var dette nede i skogen, eller over tregrensa? Normalt vil det jo være litt mer trekk og noe mindre mygg på snaufjellet. 
 

Reinen trekker jo i høyden når insektsplagen blir for stor 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært der flere ganger i slutten av juni, da har det vært minimalt med mygg. I fjor var vi der under hetebølgen i starten av juli og det var forbausende lite mygg, knott var det rikelig av. Ellers er vi der vanligvis i slutten av august og begynnelsen av sept., og da er det veldig lite mygg og knott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.