Gå til innhold
  • Bli medlem

Tarptent Notch mods


Karl Hikes

Anbefalte innlegg

Kjøpte med en Tarptent Notch, og irriterer meg litt over at den ikke går ned liggendes i sekken. Derfor tenkte jeg prøve å modde den gjennom å skaffe meg noen aluminium teltstenger som jeg kaper til riktig størrelse og erstatter carbonstengene med. 

Ekspertene her vet hva jeg snakker om, men for dere som ikke har kjennskap til Tarptent så har de to stenger på hver kortside av telten som lager en trekant. Da blir det litt mer plass for føttene, og man kan få god lufting gjennom teltet. Dessverre pakker den da ned til ca. 10x40cm. Noe som gjør at den ikke kan pakkes liggende i noe av de mindre sekkene. 

Fant den her videon som mer eller mindre viser det jeg har lyst å prøve.
Tarptent strut mod - YouTube

Noen her inne som har testet dette? Tar gjerne noen tips på hvordan man kan feste snoren på en god måte.  Noen som har noen 8mm som ligger og samles støv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Då har jag modifierat Notchen. Alla delar är köpt på Addn*ture för några 100-lappar. 

2 x CAMPZ teltstolpe i aluminium med 8,5 mm ermet sett
4 x CAMPZ endestykker av aluminium for Arch Poles 8,5mm sett med 2

Först mätte jag kolfiberstången i inches (eftersom den är amerikansk). 
Sedan tog jag reda på hur lång änden till stoppunkten på ändefästet var. 
Mätte upp på aluminiumstången hur lång den behövde vara och sågade den till rätt längd.

Elastisk lina genom bägge stänger och et violá! Såklart lite tyngre än originalet, men nu kan jag packa den liggandes.
Den går att komprimera ännu mer än det som syns på bilden då det puffade upp sig så fort jag släppte packpåsen för att ta bild. 

Räknar med att det finns ännu lättare alternativ för den som är gramjägare.

01-min.jpg

02-min.jpg

03-min.jpg

04-min.jpg

05-min.jpg

06-min.jpg

07-min.jpg

08-min.jpg

09-min.jpg

10-min.jpg

11-min.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ett dumt spørsmål, men siden du virker å være litt nevenyttig;

Er ikke karbonstengene hule? Slik at du eventuelt kunne delt de i to og limt i/på en hylse lik den som står på alumiumsstangen, og dermed fått samme funksjon som du nå fikk med aluminiumstengene, bare med originale stengene ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tänkte på det, men valde den här lösning av två grunder:

1) Rädd för att stången ska splittras när jag börjar såga. 

2) Om jag säljer tältet vill jag kunna sälja det med originaldelarna. 

 

Kolfiberstängerna väger 7g

De hemmagjorda 30g. Så markant tyngre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Michelson skrev (4 timer siden):

Jag tänkte på det, men valde den här lösning av två grunder:

1) Rädd för att stången ska splittras när jag börjar såga. 

2) Om jag säljer tältet vill jag kunna sälja det med originaldelarna. 

 

Skjønner den.
Er nok lurt å bruke fintannet blad for å sage karbon så den ikke fliser eller sprekker.

 

Karl Michelson skrev (5 timer siden):

Kolfiberstängerna väger 7g

De hemmagjorda 30g. Så markant tyngre. 

Jeg tenker vektøkningen er godt innenfor akseptabelt da.  Markant tyngre i %, men neglisjerbart i regnestykket.  😏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Walle said:

Skjønner den.
Er nok lurt å bruke fintannet blad for å sage karbon så den ikke fliser eller sprekker.

 

Jeg tenker vektøkningen er godt innenfor akseptabelt da.  Markant tyngre i %, men neglisjerbart i regnestykket.  😏

28g mot 120g... 92 gram mer är ok.

Det går att köpa karbonrör på CdOn och med en 1'5/2mm elastisk snor så blir det nog lättare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å sage karbon stenger med baufil. Surrer 2 runder med maskeringsteip før jeg kutter . Bilde av det som skal bli min nye teltstang. Ca 90 gram før strikk og endestykket. 140cm lang av 12mm karbon rør. Sjøtestykke av 10 mm rør ca 7 cm stikker ut. 16490933343256463513343581880916.thumb.jpg.a78084dd2a08e8a06c15b1374907ee25.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cthore skrev (17 minutter siden):

Går fint å sage karbon stenger med baufil. Surrer 2 runder med maskeringsteip før jeg kutter . Bilde av det som skal bli min nye teltstang. Ca 90 gram før strikk og endestykket. 140cm lang av 12mm karbon rør. Sjøtestykke av 10 mm rør ca 7 cm stikker ut. 16490933343256463513343581880916.thumb.jpg.a78084dd2a08e8a06c15b1374907ee25.jpg

Hvor kjøpte du karbonstengene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cthore skrev (2 timer siden):

Kjøpt på Norwegian Modellers ; https://www.modellers.no/  

Lokalt og dyrt, finnes også på aliexpress. Men det er altid greit å kunne teste at de faktisk passer sammen før kjøp. 

Så om jeg forstår rett så har du kjøpt flere lengder 12mm ett par lengder 10 mm, kappet de til i ønsket lengde og limt fast 10 mm inni 12 mm rørene som skjøtestykke?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.