Gå til innhold
  • Bli medlem

Reserveskjær til gammelt Mora-isbor, ukjent modell


kbruaz

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter 125 mm reserveskjær til et drøyt 20 år gammelt isbor fra den velkjente svenske produsenten Mora. Nå er problemet bl.a. at jeg ikke vet modellnavnet på dette isboret, og jeg er ikke blitt mye klokere etter googling. Det er et blått bor med røde håndtak, og er relativt kort (ca 1 meter total lengde). Min far kjøpte det for ca 20+ år siden, kanskje 25 år, muligens enda mer. Skjæret festes med umbraconøkkel, så vidt jeg kan se. 

Jeg har bl.a. kikket på disse reserveskjærene, men det er forvirrende at det står 130 mm på emballasjen, og 125 mm i produktbeskrivelsen. Vil disse skjærene passe uansett? 

Jeg har sett at det selges billige reserveskjær på bl.a. Biltema, men de har feil dimensjoner og sikkert feil utforming, og passer vel bare til isborene som selges hos Biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si Mora sine beskrivelser på Isbor er mer forvirrende enn beskrivende. Det gjør ikke saken noe bedre at butikkene har feil info og tilbyr litt ymse erstatningsblad som ikke passer.

Jeg har samme problem med 2 av mine bor. Dvs det ene får jeg ikke tak i blad til, og det andre blir ikke bedre selv om jeg bytter til nye blad. Bladene har forskjellig benevelse på forpakning og på inngraveringen i metallet.

Det ligger en del "hacks" og triks på youtube som kan være vel verdt å prøve for øvrig.

Anbefaler en epost til [email protected] - de er serviceminded og prøver å løse sakene, selv om de i mitt tilfelle ikke enda har kommet i mål.

Vær oppmerksom på at den blå serien av Mora var billigborer. Nye kniver koster ofte mer enn et nytt bor.

Vær også oppmerksom på at det har stor betydning plasseringen av de hullene. En gang fikk jeg noen Royal Viking blader som skulle passe mitt Mora, men som du ser av bildet under er det feil skruhullplassering..

66784866209__9E3879B8-3BB4-45E2-BA32-9C27A5CF9204.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar! Da ser det altså ut til at det blir vanskelig å fikse boret. 

Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Vær oppmerksom på at den blå serien av Mora var billigborer. Nye kniver koster ofte mer enn et nytt bor.

Vel, jeg kjøpte meg for en stund siden et billigbor (av et annet merke) selv, men har ikke testet det ennå. Mora-boret står på en hytte jeg besøkte nå nylig, og jeg tok ikke med meg eget bor dit opp (det er langt og tungt å gå dit), fordi jeg ikke var klar over hvor utslitt skjærene på gamleboret var. Jeg klarte så vidt å få boret to hull i isen etter mye arbeid. Det må også nevnes at det var rekordmye snø og is der i år. Hullene boret jeg i et innos hvor det egentlig skal være en åpen råk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uendelig skrev (1 time siden):

Mora-boret står på en hytte jeg besøkte nå nylig, og jeg tok ikke med meg eget bor dit opp (det er langt og tungt å gå dit), fordi jeg ikke var klar over hvor utslitt skjærene på gamleboret var.

Det trenger ikke være så dumt å kjøpe et likedan bor selv der du kan benytte kun knivene på det boret der du skal på besøk. Noen hytter i fjellet har isbor stående uten kniver og da er det bare å benytte egne kniver som man har med i sekken. Grunnen kan være at man er uheldig og borer i stein. Det er ofte vanskelig å se hvor vatnet starter og grunna er.

Isbor er i grunnen ikke helt til å bli klok på, og når man kjøper et bor må man sikre seg at man kan sette på forlenger på folkvis - helst uten bruk av verktøy. Jeg hadde på en forlenger selv, men bare noen kilometer bortenfor der vi var nå i Børgefjell hadde de på 3 forlengere. Da begynner det å bli komplisert å borre ett hull! Man må sette på forlengere underveis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.