Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny runde med teltgrublerier Blir det Abisko Dome, Allak eller kanskje et Nammatj? Eller en Nallo?


DFM62

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har et mountain hardware trango 2. Det stryker på alle punkter men brukes som vintertelt spesielt i usa og ikke minst i base camp mount everest. Stor avstand mellom bakke og overtelt gir fantastisk lufting. Totalt 4 stenger som krysser hverandre gir bombesikkert telt i all slags vær fra alle retninger. Hva er det amerikanerne ikke har fortått? Har alltid spurt meg selv dette spørsmålet. Her er ingen stormmatter eller lignende. Har hatt mitt telt siden 2002. Beklager avsporing. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
torese skrev (3 timer siden):

Hei, 

Har et mountain hardware trango 2. Det stryker på alle punkter men brukes som vintertelt spesielt i usa og ikke minst i base camp mount everest. Stor avstand mellom bakke og overtelt gir fantastisk lufting. Totalt 4 stenger som krysser hverandre gir bombesikkert telt i all slags vær fra alle retninger. Hva er det amerikanerne ikke har fortått? Har alltid spurt meg selv dette spørsmålet. Her er ingen stormmatter eller lignende. Har hatt mitt telt siden 2002. Beklager avsporing. 

Tore

Ser ikke på det som avsporing; tvert imot. Trango 2 har vel stormmatter på forteltet... Jeg ser at det er populært, men jeg vet ikke hvorfor, utover vindstabilitet. Hvordan kan disse teltene IKKE føyke fulle av snø når det snoer og føyker? Har de annet VÆR der borte???? Eller i Himalaya?

 

Jeg er ikke ute etter ekstremtelt, men som sagt et allroundtelt for alle årstider og for alle formål. Hvis det er mulig. Så langt i vurderingen "leder" Abisko Dome og Allak, men de er egentlig på feil side av 3 kg, begge to. 

 

 image.png.8c9450c1008100965065eafc2e212fa5.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Min gamle har ikke stormatter. At. Modellen fortsatt er i salg forteller kanskje noe om funksjonen. Jeg har brukt sne rundt noen ganger. Fant noen bilder på nett. Det er både sne og vind på bildene. 

Tore

Screenshot_20220319_201305_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220319_201121_com.android.chrome.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Eneste problemet jeg har hatt er kondens. Spesielt etter at jeg fikk exped 9 som jeg legger oppå bamsen. Da blir jeg for høy og kommer i veggen. Rette vegger på mitt nye vintertelt. Har nå et spitsbergen 3. Andre som har blitt høyere siste årene pga av exped. Prinsessen på erten?? Exped er kommet for å bli. Komfort x10. 

Tore

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (12 minutter siden):

Hei, 

Min gamle har ikke stormatter. At. Modellen fortsatt er i salg forteller kanskje noe om funksjonen. Jeg har brukt sne rundt noen ganger. Fant noen bilder på nett. Det er både sne og vind på bildene. 

Tore

Screenshot_20220319_201305_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220319_201121_com.android.chrome.jpg

Dagens utgave veier inn på ca 4.4kg.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett bra 3/4 S tält rymligt 1 person väger 2300 gr (HB Unna) kommer ett 3 mans väga något under 3 kg om kupol/tunnel hybrid lite över 3 kg, om man vill ha lättare tält får du kortare livslängd och mindre marginaler vid sämre väder.

´USA´tält resningsmodeller passar ej bra i Nordiska klimat men finns lösningar med band med öljetter att sätta upp ytter tältet först.

IMG_20210517_185207492.thumb.jpg.79bbcc64add501deb6ec43fc3d456a48.jpg

IMG_20210517_185512626_HDR.thumb.jpg.b6af8210709e19a3edbc71bc51e376c7.jpg

Ang HB röda serie så är de betydligt tunnare vävar och endast till sommar bruk och då anser jag att du lika gärna kan väja billigare tält från andra märken.

Små detaljer som var blixtlås sitter och ventilation är avgörande för val av märke och modeller har provat HS sarek ser helt ok ut tills du ska in i innertältet där blixtlås sitter ca 100 mm ned från taket och det blir svårare att komma in samt att det ej är bra takhöjd passar max 180 cm lång person liknande lösning på Reinsfjäll somm vinner många jfr på test sidor.

Men HB har äldre modeller som har liknande begränsade konstruktioner och är har för kort innertält för 193 cm .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Allak2, Fjellreven Abisko Shape2 og Nallo2. Alt brukt som solotelt sammen med en hund. Abisko brukes på lengre turer på fjellet, Allak brukes egentlig på all slags turer, men mest helgeturer og turer jeg vet det kan bli kronglete å finne teltplasser. Nallo blir brukt når jeg er på jakt pga den lave vekten og fordi den ikke har myggnett i ventilene sånn som Abisko blir det kun brukt på høsten.  Har egentlig ikke noe råd å komme med, annet enn at jeg ser Allak som det klare all round teltet og at jeg ikke har klart å kvitte meg med noen av de jeg har 😅 Jeg har ikke hatt noe problem med kondens på Nallo, har alltid luftingen i fotenden åpen+ åpning i døren i innerteltet, men jeg må alltid ha skalljakka over fotenden på soveposen da den treffer duken..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (På 19.3.2022 den 17.29):

Jeg er ikke ute etter ekstremtelt, men som sagt et allroundtelt for alle årstider og for alle formål. Hvis det er mulig. Så langt i vurderingen "leder" Abisko Dome og Allak, men de er egentlig på feil side av 3 kg, begge to.  image.png.8c9450c1008100965065eafc2e212fa5.png

 

Jeg og min bror var ute etter hvert vårt telt for samme formål som deg, og landet på Allak 2 og Abisko Dome 2 respektivt. Skulle gjerne skrelt vekk noen hundre gram på mitt Allak, men da havner andre spesifikasjoner på "feil side". Vi er begge strålende fornøyde. 

1080851408_Allak2AbiskoDome2.jpg.3428c8de66016a1165f3331aa1d8b133.jpg

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcv1 skrev (13 minutter siden):

 

Jeg og min bror var ute etter hvert vårt telt for samme formål som deg, og landet på Allak 2 og Abisko Dome 2 respektivt. Skulle gjerne skrelt vekk noen hundre gram på mitt Allak, men da havner andre spesifikasjoner på "feil side". Vi er begge strålende fornøyde. 

1080851408_Allak2AbiskoDome2.jpg.3428c8de66016a1165f3331aa1d8b133.jpg

Nå som du har anledning til å sammenlikne direkte; er det noen påfallende forskjeller mellom disse som du merker deg, eller er de "same, same, only different"? Hadde enten du eller din bror valgt annerledes om du skulle valgt på nytt med det du nå vet? Det gror jo ikke på trær med muligheter for direkte sammenlikninger akkurat, ihvertfall ikke i mitt område.

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (7 minutter siden):

Nå som du har anledning til å sammenlikne direkte; er det noen påfallende forskjeller mellom disse som du merker deg, eller er de "same, same, only different"? Hadde enten du eller din bror valgt annerledes om du skulle valgt på nytt med det du nå vet? Det gror jo ikke på trær med muligheter for direkte sammenlikninger akkurat, ihvertfall ikke i mitt område.

Vi er ganske merkelojale begge to :). Jeg digger Hilleberg og broren min digger Fjällräven, så vi er nok begge litt "biased". Jeg tør imidlertid påstå at Allak er hakket raskere å sette opp. Abisko Dome har selvlysende (refleks-)barduner, noe Allak ikke har. Om du skal ha bunnduk i tillegg, veier Allak 2 sin litt mindre. Begge er high end-telt og i siste instans handler det kanskje om hvilket av dem du utvikler den beste følelsen for :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pcv1 skrev (22 minutter siden):

Jo, og så har Abisko Dome ekstra lufteventil på siden, slik du ser på bildet mitt over. Det har ikke Allak.

Leser også at Dome har noe større diameter på stengene; 9,6mm mot 9mm. Begge kan ta doble stangsett tror jeg, og Dome er rundt 150g lettere. Men er Dome bedre ventilert? Har det stor praktisk betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, DFM62 said:

Leser også at Dome har noe større diameter på stengene; 9,6mm mot 9mm. Begge kan ta doble stangsett tror jeg, og Dome er rundt 150g lettere. Men er Dome bedre ventilert? Har det stor praktisk betydning?

Dome er ikke bare bedre ventilert, men har så mange løsninger på det i tillegg som er smart gjennomtenkte. At man feks kan nå alt fra innsiden er herlig. Doble paneler med stoff og netting osv, over alt. 

Dome har også asymmetriske innganger, de gangene man har dårlig vær/vind fra ene siden vil den andre med større sannsynlighet være mer i le. Med Allak blir det fort "enten eller". 

Det bråker mindre i vind (glidelåsene). 

Personlig smak, men jeg synes fargen i innerteltet til Fjällraven er mye lunere og mer behagelig. 

Allak er nok hakket lettere å sette opp/ta ned, men det er det eneste poenget jeg gir i dets favør. :P men det er meg. 😊 Ingen er dårlige sånn sett. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (41 minutter siden):

Hvorfor ikke bare kjøpe et norsk telt. Helsport Fjellheimen Superlight 2 Camp veier kun 2 kg.

Litt usikker på om UL-typer er veien å gå. Riktignok veldig fristende med den lave vekta, men... er materialkvalitetene gode nok? Helsport oppgir selv sine UL telt til å være 3-sesongs, så det er også et av vurderingsmomentene.  Jeg er nok mest orientert mot et selvstående kuppeltelt, og i såfall er det Reinsfjell-modellen som kommer inn - om den er like solid som Abisko Dome og Allak tror jeg vel ikke, med bare 2/3 av vekta... BarentsOutdoors kommer med Stetind som også er en direkte konkurrent til Reinsfjell. Det er altså endel i kuppel-kategorien, men ikke så mange "ekte" 4-sesongsalternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DFM62 said:

Litt usikker på om UL-typer er veien å gå. Riktignok veldig fristende med den lave vekta, men... er materialkvalitetene gode nok? Helsport oppgir selv sine UL telt til å være 3-sesongs, så det er også et av vurderingsmomentene.  Jeg er nok mest orientert mot et selvstående kuppeltelt, og i såfall er det Reinsfjell-modellen som kommer inn - om den er like solid som Abisko Dome og Allak tror jeg vel ikke, med bare 2/3 av vekta... BarentsOutdoors kommer med Stetind som også er en direkte konkurrent til Reinsfjell. Det er altså endel i kuppel-kategorien, men ikke så mange "ekte" 4-sesongsalternativer

Litt av problemet for tiden, etter min mening, er at det er så utrolig mye (bra og dårlig) å velge mellom. Min strategi har vært å prøve ut litt forskjellige ting men jeg har også endt opp med et helt lager av telt til slutt :-)  Hvis jeg skulle gitt noen råd her i forhold til dine spesifikasjoner så tror jeg at jeg ville gått for to telt, ett 3 sesongs og ett vintertelt. Etter min mening er superlight teltene av god kvalitet og jeg har aldri hatt feil på disse. Jeg har også styrt unna de selvstående teltene og har nå kun tunnel telt i samlingen. Erfaringsmessig er det enklere å sette opp et tunneltelt alene i sterk vind. Hvis jeg måtte kvitte meg med alle teltene unntatt to ville jeg valgt Helsport fjellheimen 2 til sommer, vår, høst, Stortinden 2 til vinter.  Skulle jeg bare hatt ett telt måtte det ha blitt Stortinden 2. Stortinden 2 er et utrolig flott telt for en eller 2 personer men selges desverre ikke lenger.  Kanskje jeg ville prøvd meg på Helsport Lofoten Pro 2 Camp Telt.

Du finner nok ut av dette, god tur.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik Moen skrev (På 22.3.2022 den 13.36):

Du finner nok ut av dette, god tur.

Takk for optimismen - og jeg har på en måte nådd enslags konklusjon; for et helårs, allbruks, ekte 4-sesongs telt er utvalget begrenset. Etter en nokså grundig gjennomgang, hvor pris, vekt, størrelse, volum, finesser og materialkvaliteter alle er tatt med i regenstykket, sitter jeg igjen med Abisko Dome 2 som førstevalg, med Allak 2 på en veldig tett på andreplass. Reinsfjell Pro 2 blir litt for tungt, skjønt Allak er også i grenseland her. Altså ingen tunneltelt med i vurderingen: jeg er egentlig ikke i tvil om det må være selvstånde modell. 

Så kommer neste utfordring: tilgjengelighet. Abiskoen er så og si utsolgt overalt; det eneste alternativet jeg har funnet er i feil farge (jeg skal ikke ha flere grønne telt, basta), mens Allak er på lager hos flere leverandører.

Jeg har snakket med 2 leverandører idag og begge sier at de ikke forventer leveranser av Fjällräven telt før tidligst August, mens Hilleberg kanskje ikke leveres før 2023. Det er vistnok en global problemstilling rundt aluminium til stenger som er endel av den forklaringen, samt en generell material-forsyningssituasjon som tilsynelatende er vanskelig.

Så da blir det et Allak på meg - denne gangen. Må ha telt til påske vettu :P

 

Litt beslutningsstøtteverktøy:

image.thumb.png.ff801319b64b9cb8b31946801005fd66.png

Endret av DFM62
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (1 time siden):

Så da blir det et Allak på meg

Som Allak-eier må jeg bare si gratulerer! Det er et telt som er utrolig behagelig å bo i, lett å sette opp og ta ned, passe robust for slitasje og som står av ordentlig dårlig vær. Jeg har brukt det sommer og vinter på aleneturer og har båret det opp mot 27 km på kuperte dagsetapper.

Funker knall alene, bra for to i tre sesonger, og om du har en kompis med kontroll på utstyr (og ikke er for bred) går det på vinteren og. Kunne jeg bare hatt ett telt ville det vært Allak. Det er ingenting bedre enn å ligge og slappe av i gjennomtrekken på varme sommerdager - enten det er for å lade opp til en lang dagsetappe eller å slappe av etterpå. 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (23 timer siden):

Som Allak-eier må jeg bare si gratulerer! Det er et telt som er utrolig behagelig å bo i, lett å sette opp og ta ned, passe robust for slitasje og som står av ordentlig dårlig vær. Jeg har brukt det sommer og vinter på aleneturer og har båret det opp mot 27 km på kuperte dagsetapper.

Funker knall alene, bra for to i tre sesonger, og om du har en kompis med kontroll på utstyr (og ikke er for bred) går det på vinteren og. Kunne jeg bare hatt ett telt ville det vært Allak. Det er ingenting bedre enn å ligge og slappe av i gjennomtrekken på varme sommerdager - enten det er for å lade opp til en lang dagsetappe eller å slappe av etterpå. 

Dette oppsummerer utrolig godt mitt inntrykk av Allak også. Jeg har Allak 2 som eneste telt og det brukes til alt. Gjennomtrekk på varme sommerdager og frokost i panorama-åpning på vinteren er rett og slett genialt.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (På 25.3.2022 den 14.21):

. Kunne jeg bare hatt ett telt ville det vært Allak. 

 

Ulyden skrev (1 time siden):

Dette oppsummerer utrolig godt mitt inntrykk av Allak også. Jeg har Allak 2 som eneste telt og det brukes til alt. Gjennomtrekk på varme sommerdager og frokost i panorama-åpning på vinteren er rett og slett genialt.

Takker og bukker! Akkurat det jeg håpet å høre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Håper tråden her tåler en liten bump! :)

Sitter akkurat nå med både Allak 3 og Abisko Dome 3 i heimen. Jeg hadde håpet at et av disse skulle falle i smak (for både meg og fruen), men den gang ei. Prøver med en oppsummering / spørsmål om det vi oppfatter som showstopperne. 

Allak 3: 

- Innerteltet virker veldig slapt. Nå har vi bare satt det opp i stuen uten å få bardunert det skikkelig, men spesielt dørene henger på en måte inn i innerteltet. 

- Dørene til innerteltet oppleves veldig upraktisk. For det første må du trekke opp to ulike glidelåser for å få en skikkelig åpning. For det andre "ramler" hele døren inn i innerteltet når den er åpen. Eneste mulighet for å få den vekk er å bøye seg frem til den siden som er "hengslet" og surre den fast i strikken som finnes der. Veldig knot at man enten må gjøre dette, eller bare la døren henge og slenge. Vi lurer på om det er vi som ikke helt forstår denne døren? :)

- Sammenlignet med Abisko dome 3 så føles innerteltet merkbart mindre, både i høyde og bredde. 

- Forteltet virker lite, spesielt til bruk på vinteren med både kuldegrop, plass til matlaging og oppbevaring. 

Det er flere positive ting med teltet også, slik som at det var veldig enkelt å ta opp og ned, materialkvaliteten virker å være god (kjent Hilleberg-kvalitet) og panoramalukene i taket er flotte. 

Abisko dome 3: 

- Her føltes materialkvaliteten litt "simplere" enn på Allak 3. 

- Fargen i innerteltet var ganske mørk og dyster. Ble litt trist å være der rett og slett. 

På pluss-siden så virket det utrolig praktisk i bruk, der alt bare funket, i mangel på en mer detaljert beskrivelse. 

Vi sitter nå og vurderer om vi heller skal gå for Exped Orion 3 Extreme, men som flere andre er vi skeptiske til den ytterduken på vinterturene. Kanskje har vi også for høye forventninger til det neste teltet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads83 skrev (58 minutter siden):

 

Vi sitter nå og vurderer om vi heller skal gå for Exped Orion 3 Extreme, men som flere andre er vi skeptiske til den ytterduken på vinterturene. Kanskje har vi også for høye forventninger til det neste teltet :)

Jeg har dette teltet. Jeg har brukt det på vinteren, men ikke i veldig sterk vind.

Teltet er langet slik at siden mot vinden tetter helt mot bakken, mens lesiden der døråpningene er har en liten glippe. Dette gjelder ihvertfall den «gamle modellen» som ble byttet ut til den nye modellen som kom i midten av 2023. Men akkurat dette tror jeg er likt enda.

For min del er glippen absolutt uproblematisk i snø. Det er bare å dytte stengene på lesiden 5 cm lengre ned i snøen, så er glippen borte :) Og er det litt snø man kan spa rundt, så gjør man vel alltid det uansett, og da er glippen også borte om man ikke vil beholde litt av den på lesiden for å bedre luftingen. Er man typen som graver ned teltplassen litt vil glippen på lesiden bare være en fordel for bedre ventilasjon.

I spesielle forhold med steinhard bakke og fokksnø som kommer i alle retninger kan man vel kanskje få inn litt i ytterteltet om det kommer fra lesiden. Men dette vil ikke være noe kritisk siden man har tett innertelt - og det er jo en ganske hypotetisk situasjon egentlig.

Jeg tenker at glippen på lesiden i de aller fleste forhold er en fordel, og kun unntaksvis kan være en liten ulempe.

Den nye 2023 modellen har også muligheten til å spa tett mot døren, og åpne den i overkant når man går inn og ut. Det er jo en kjempefordel om man også vil ha det tett ved dørterskelen :) 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (43 minutter siden):

Jeg har dette teltet. Jeg har brukt det på vinteren, men ikke i veldig sterk vind.

Teltet er langet slik at siden mot vinden tetter helt mot bakken, mens lesiden der døråpningene er har en liten glippe. Dette gjelder ihvertfall den «gamle modellen» som ble byttet ut til den nye modellen som kom i midten av 2023. Men akkurat dette tror jeg er likt enda.

For min del er glippen absolutt uproblematisk i snø. Det er bare å dytte stengene på lesiden 5 cm lengre ned i snøen, så er glippen borte :) Og er det litt snø man kan spa rundt, så gjør man vel alltid det uansett, og da er glippen også borte om man ikke vil beholde litt av den på lesiden for å bedre luftingen. Er man typen som graver ned teltplassen litt vil glippen på lesiden bare være en fordel for bedre ventilasjon.

I spesielle forhold med steinhard bakke og fokksnø som kommer i alle retninger kan man vel kanskje få inn litt i ytterteltet om det kommer fra lesiden. Men dette vil ikke være noe kritisk siden man har tett innertelt - og det er jo en ganske hypotetisk situasjon egentlig.

Jeg tenker at glippen på lesiden i de aller fleste forhold er en fordel, og kun unntaksvis kan være en liten ulempe.

Den nye 2023 modellen har også muligheten til å spa tett mot døren, og åpne den i overkant når man går inn og ut. Det er jo en kjempefordel om man også vil ha det tett ved dørterskelen :) 

Takk for gode tips! Du har jo egentlig helt rett mtp snøproblematikken. Da er det egentlig høyden og vind som står igjen som et lite spørsmål. 

Skal kike litt nærmere og se hva som er skrevet her tidligere mtp. Orion vs. Venus :)

Edit: Hvordan finner man forresten ut om det er 2023-modellen som er til salgs?

Edit 2: Antar det er disse endringene du refererer til, selv om tråden er fra 2022? 

 

Endret av Mads83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mads83 skrev (32 minutter siden):

Takk for gode tips! Du har jo egentlig helt rett mtp snøproblematikken. Da er det egentlig høyden og vind som står igjen som et lite spørsmål. 

Skal kike litt nærmere og se hva som er skrevet her tidligere mtp. Orion vs. Venus :)

Edit: Hvordan finner man forresten ut om det er 2023-modellen som er til salgs?

Edit 2: Antar det er disse endringene du refererer til, selv om tråden er fra 2022? 

 

Ja, det er de forskjellene der jeg tenker på.

Jeg synes det står veldig bra i vind. Jeg har prøvd det i liten kuling kanskje, ikke noe mer enn det. Forlenger man bardunene litt får man bedre vinkel mot vinden, så det er jo en mulighet hvis man ikke er fornøyd sånn det er, det har ihvertfall jeg tenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.