Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoff à la Bergans Microlight?


Halkatla

Anbefalte innlegg

Til dere som har handlet stoff til turklær på nett: Har dere funnet noe som ligner på stoffet i Bergans Microlight? Dvs. stoff som puster helt supert (har merket at det er store forskjeller her) og tørker raskt.

Microlight er i følge vaskelappen laget av 100% polyamid/nylon og jeg har tittet på polyamid/nylon-stoffer i nettbutikkene, men synes ikke de ser ut - i den grad man kan se slikt på et bilde på en skjerm - som det samme stoffet som er i Microlight-jakkene. Mye av det ser blankere, stivere og mer "plastikk-aktig" ut. Vil anta at det er like mange ulike kvaliteter og vevemåter av nylon som det er av de fleste andre type stoffer, så en kan sikkert ikke bare kjøpe noe vilkårlig i nylon og regne med at det skal fungere som en Bergans-jakke. 🤔

Endret av Halkatla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke den spesifikke jakken, men regner med at du kan finne god stoff til formålet her: https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=402_22_34. De har også mulighet å bestille vareprøver.
Tror at det kan være vanskelig å finne slikt stoff i Norge.
NB: Det vil påløpe fortollingskostnader + mva.

Endret av esw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (11 timer siden):

Til dere som har handlet stoff til turklær på nett: Har dere funnet noe som ligner på stoffet i Bergans Microlight? Dvs. stoff som puster helt supert (har merket at det er store forskjeller her) og tørker raskt.

Microlight er i følge vaskelappen laget av 100% polyamid/nylon og jeg har tittet på polyamid/nylon-stoffer i nettbutikkene, men synes ikke de ser ut - i den grad man kan se slikt på et bilde på en skjerm - som det samme stoffet som er i Microlight-jakkene. Mye av det ser blankere, stivere og mer "plastikk-aktig" ut. Vil anta at det er like mange ulike kvaliteter og vevemåter av nylon som det er av de fleste andre type stoffer, så en kan sikkert ikke bare kjøpe noe vilkårlig i nylon og regne med at det skal fungere som en Bergans-jakke. 🤔

Jakkene er vel laget av stoffet "Pertex Microlight" derav navnet antar jeg.

Det er ikke utenkelig at det finnes i børstet utgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esw skrev (11 timer siden):

Kjenner ikke den spesifikke jakken, men regner med at du kan finne god stoff til formålet her: https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=402_22_34. De har også mulighet å bestille vareprøver.
Tror at det kan være vanskelig å finne slikt stoff i Norge.
NB: Det vil påløpe fortollingskostnader + mva.

Har tittet en del på den siden der, men synes det er vanskelig å få et godt inntrykk av de ulike stoffene. 🤔 God idé med stoffprøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (27 minutter siden):

Har tittet en del på den siden der, men synes det er vanskelig å få et godt inntrykk av de ulike stoffene. 🤔 God idé med stoffprøver!

Det går også an å sende dem et konkret spørsmål. Min erfaring er at de som driver denne typer butikker (f.eks. Extremtextil, Ripstopontheroll osv) er folk som er genuint interessert i produktene de selger, og gjerne kan komme med gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halkatla skrev (På 16.3.2022 den 15.11):

Interessant! Kan de ha endret stoffet i Microlight i løpet av de siste årene mon tro? Jeg har to Bergans Microlight nå, begge kjøpt brukt på Finn, og ingen av de har nevneverdig stretch i stoffet.

Jeg har forrige utgave (tror jeg) av microlight og innbiller meg det er noe stretch i stoffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.