Gå til innhold
  • Bli medlem

På ski fra (Midtre-)Gauldal til Stugudal, Påsken 2022 - snakk meg fra det eller forslag til rutevalg, alle tips er av interesse


aico

Anbefalte innlegg

Jeg vil innlede med å si at dette bare var en helt impulsiv idé som poppet opp i ett virvar av tanker ifm. påskeforberedelser, men absolutt en forførende idé som ikke vil slippe taket.

Den grunnleggende ideen er å gjøre om transportetappen mellom første aktivitet i påska til andre del av påska, fra å være en biltur til å bli en skitur/telttur.
Første del av Påska blir, tradisjonen tro, en telttur med ungene i Palmehelgen. Dette vil foregå en eller annen plass i området mellom Håen, Samsjøen, Burusjøen og Skilbreitjønna (merket "1" på kartutsnittet). Andre del av påska blir det hytteferie i Stugudal (hyttefeltet merket "2" på kartutsnittet).

Jeg ser jo, at med litt (les: "ganske mye") planlegging så klarer jeg å få organisert så unger og nødvendig bagasje sendes rundt med bil, mens jeg kan tusle over på ski.

Noen utfordringer:
Selv om jeg har tuslet en del i områdene rundt utgangspunktet (1) og sluttpunktet (2), så er det store områder i mellom som jeg aldri har satt mine ben. Dette er egentlig like mye en motivasjon da det er nesten flaut å være så lite bevandret i nærområdene sine, ikke en gang Rensfjellrennet kan jeg skryte på meg. Men det er også avskrekkende ettersom det blir en solotur som sikkerhetsmessig må legges opp som en vintertur, selv om det teknisk sett er såkalt skuldersesong. Dvs. at sikkerhetsmarginer har prioritet over alt annet.
Jeg er egentlig ikke noe solotur-type heller, så varsellampene blinker litt allerede her.
Til tross for mye snø i år, så er det lite tele og ganske avblåst i høyden enkelte plasser. Dermed er det stor sjanse for barflekker i høyden og mye åpent vann hvis temperaturene fortsetter å ligge på plussiden store deler av døgnet.

Noen innledende tanker rundt gjennomføring:
- 1 til 2 overnattinger. Maks 3.
- Jeg vil ha ei rute med gode muligheter for å avbryte hvis formen eller værmeldingen skulle endre seg drastisk underveis. Dvs. starte og avslutte dagsetapper så nære sivilisasjon/turisthytter som mulig, og forsere de mest øde områdene midt på dagen.
- Jeg er ikke avhengig av å gå direkte fra pkt.1. Hvis det er vesentlig mer fornuftig, har jeg mulighet til å få skyss slik at jeg kan starte lengre øst, f.eks. v/ Haltdalen/Nordpå.

image.png.f0fbdd34a155f7b178bb387a19abe63e.png

Utsnittet er dessverre uten målestokk, men for referanse så er det ca. 60km i luftlinje mellom pkt.1 og pkt. 2. Stuggusjøen er 5 komma noen små km på langs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant! Er ikke kjent i område, men har også vurdert tur i område til påsken. Maks tre dager på 60 km i luftlinje blir nokså stor forflytningspress. Jeg tenker at dette kan bli røffelig rundt 90 til 120 km i reel distanse. Jeg tenker også på snøsmeltinga er nok i gang andre uka i april og det kan bli tøft å gå i dyp vårsnø som smelter, spesielt under tregrensa om det blir varmt vær. Så sent på året er du utsatt både for varmt vær og dårligvær. Er det varmt og det smelter mye snø, kan man selvfølgelig gå på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Dompappen

Maks 3 overnattinger er i praksis opptil 4 dager på ski. Men som du sier, det er langt å gå og mye som kan lage trøbbel for fremdriften, så det kan fortsatt bli litt i overkant ambisiøst :)

Etter jeg postet innlegget, så har jeg tenkt mer og mer på at jeg bør starte i det små og gjøre meg mer kjent i området i form av kortere turer før jeg gaper over hele distansen.
P.t. så heller jeg mest mot at årets versjon blir haik til Aunegrenda/Nordpå og gå kvistet løype derfra via Kjølihytta. 

Når den tid kommer, så trur jeg det lureste/sikreste er å gå rett over til Vikvarvet/Selbu og videre på kvistet løype via Schultzhytta, Storerikvollen, Nedalshytta. 
Kanskje ikke det mest spennende rutevalget ettersom det er området mellom Gauldalen og Tydalen jeg er mest interessert i, men det får jeg heller utforske mer i form av ymse dagsturer eller lure med meg noen på fellestur. På solotur er det lov å være litt feig.
Teoretisk mulig å klare den ruta på 4 dager, hvis vær, føre og den fysiske formen smiler :) 

image.png.e19c15a23a121c1acc72e3149cd05fdc.png

 

image.png.7427620e1f24e4e847678653f1845948.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt ikke kjent i området :-) og det blir vanskelig å orientere seg på kartene du legger frem. Men du har sikkert nokså god kontroll på området og rutevalg. Ville nok ha fulgt løype trasser, selv om det vil bli noe omveier. Var selv en liten tur å trente bikkjene i går. Selv om det har blitt mildvær, varmt på dagene og det har begynt å smelte snø, vil de løypene jeg var i går holde en del uker til, selv om framkommeligheten utenfor løypene blir dårligere, er snøen veldig hardpakket og vil tåle mye varme før den smelter bort i løypa. Etapper på 20 km i løypetrasse er nullstress og du kan sikkert strekke det til 40 - 50 km om det ikke er så mye motbakker, vind og kladdeføre. Du kan kanskje klare deg med 3 dager om du planlegger godt og kjører en lettoppakning og lar unødvendig utstyr ligge igjen.  Er det vilje er der muligheter :-) Go for it!

NB! Løypene jeg gikk i går, er ikke blitt kjørt med løypemaskin på 4-7 dager, men det var silkeføre med litt myk snø på toppen. Bikkjene digga det. Så lenge trassene du skal gå er blitt jevnt kjørt med løypemaskin/scooter tenker jeg det er i boks.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.