Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag for oss med litt ekstra


Anbefalte innlegg

Trenger tips til ett tykt og varmt liggeunderlag. Jeg veier tre siffra, og får lett vondt i hofter og ryggen, samt at jeg fryser lett. Men har liksom ikke lyst å gi opp å sove ute..

Er det noen som har tips uten at det koster så altfor mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mine ca 125 sover jeg godt på Therm-A-Rest NeoAir XTherm MAX (6,4 cm, R-verdi 6.9) og Xtherm Large (6,3 cm, R-verdi 5,7). Bruker som regel et tynt skum-underlag i tillegg om høsten, Ajungilak Bamse (eller tilsvarende) om vinteren. Nå er ikke jeg spesielt plaget med vonde hofter, rygg eller knær. Hadde jeg hatt slike plager så hadde jeg kanskje vurdert noe enda tykkere. Har en Exped synmat LW også, 9cm tykt så ok slik sett, men selv trives  jeg ikke med langsgående kanaler - og dessuten er det glatt som f... .

PS: Ikke spar penger på liggeunderlag! En god natts søvn har alt å si for turopplevelsen!

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt opp på tresifret vekt og kjøpte nylig Falkeberg Cloud 9, som har oppgitt R-verdi på 4,5. 9 cm tykt, så man har mulighet til å ligge ganske komfortabelt. Ikke kjempedyrt, heller.

https://www.hektapatur.no/kampanjer-2021/natt-i-naturen/sovekomfort/falkeberg-cloud-90-liggeunderlag

Har ikke testet det mye, men det virker komfortabelt og tykt nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med tykke liggeunderlag, men finner du et som er komfortabelt og allikevel fryser er ofte trikset å legge et skumunderlag av en eller annen variant under eller over dette. Hva som skal være øverst og hva som skal være nederst, derom strides de lærde, så akkurat det tror jeg det er enklest og best å bare teste selv.

God tur!

😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske «kompakt» og bruker et 9 cm Exped-underlag. Det er viktig å ikke fylle det for mye. Jeg har ikke mer luft i enn at hofta nesten treffer bakken når jeg ligger på siden.

Er det kaldt bruker jeg et skumunderlag under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som nevnt over, ikke spar på kvaliteten på underlaget. Det er vel så viktig som soveposen og kan være livsviktig, i tillegg til å være vesentlig for søvnkvaliteten.

Jeg har byttet til Sea to Summit Aircell Etherlight XT serien, har både 3 sesong (oransje) og vinter (sort). Disse er lange, brede, tykke og veldig komfortable.

Skal du bare ha et luftunderlag så gå for mellomversjonen i temp rating (Sea to Summit Aircell Etherlight XT Insulated) i den lengde som passer deg, og kombinere med et eller to underlag i skum avhengig av sesong. Noe lett til sommeren, Bamse Extreme på vår og høst, og begge på vinteren.

Et tips er å ikke fylle underlaget helt, det blir mye luft som skal varmes opp og en ubehagelig flat liggeposisjon. Litt over halvfullt funker for min del, da følger underlaget kroppen min. Men det er personlig preferanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (10 minutter siden):

Tjukt oppblåsbart (med fyll) underst. Ikkje sprengfyll med luft. 

Legg eit skumplastunderlag (gjerne med struktur) på toppen.

Interessant. Har alltid hatt skum underst for å beskytte luftunderlaget mot eventuelle spisser på bakken. Og tenkt at luftlunderlaget følger kroppen mer enn skum.

Hva er fordelene med å gjøre det motsatt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (31 minutter siden):

Interessant. Har alltid hatt skum underst for å beskytte luftunderlaget mot eventuelle spisser på bakken. Og tenkt at luftlunderlaget følger kroppen mer enn skum.

Hva er fordelene med å gjøre det motsatt?

Tanken er vel at med skum øverst så slipper man bruke like mye av kroppsvarmen på å varme et tykt oppblåsbart underlag, som også har større areal eksponert til luften rundt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (28 minutter siden):

Tanken er vel at med skum øverst så slipper man bruke like mye av kroppsvarmen på å varme et tykt oppblåsbart underlag, som også har større areal eksponert til luften rundt det. 

....og så synes eg rett og slett det er meir komfortabelt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (8 timer siden):

Interessant. Har alltid hatt skum underst for å beskytte luftunderlaget mot eventuelle spisser på bakken. Og tenkt at luftlunderlaget følger kroppen mer enn skum.

Det er nok mest vanlig ja. Også Randulf Valle og forskeren Øystein Wiggen velger den løsningen pga komfort. 
 

https://randulfvalle.no/podkast/episode-7-11-det-viktige-liggeunderlaget/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (46 minutter siden):

Det er nok mest vanlig ja. Også Randulf Valle og forskeren Øystein Wiggen velger den løsningen pga komfort. 
 

https://randulfvalle.no/podkast/episode-7-11-det-viktige-liggeunderlaget/

 

Når man skal velge mellom opplevd egenerfaring mtp komfort kontra teoretisk idealløsning ifht temperatur så tipper jeg jeg hadde gjort som @Tessatroll hver dag ;-) 

Det skal litt til før undelagene ikke duger uansett. Selv ned i -25 har vi klart oss med 2 underlag og har aldri frosset. Da tror jeg førstevalget her som oftest hadde blitt å prioritere det som gir best liggefølelse for meg. (Og det er det ikke sikkert jeg hadde funnet ut hva var om jeg ikke hadde forsøkt selv, men bare lyttet til "ekspertene". Friluftsliv er i stor grad for meg å forsøke seg frem, noe mer enn å høre på "fasit", med mindre det dreier seg om sikkerhet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (6 minutter siden):

Her var du litt kjapp igjen Ørud.  De nevnte to velger celleplast nederst pga erfart komfort. 😉

Hvor var jeg rask? Og når var jeg det sist?


Jeg ville brukt egenerfaring fremfor teori. Det samme ville @Tessatroll, Randulf og Wiggen. (De to siste må jeg bare stole på din referanse da jeg ikke har hørt/sett det selv).


Jeg har sett forfoldsvis mange teoretiske forklaring på hvorfor det ene eller det andre øverst/nederst skal være bedre enn det andre. Uansett hvilken løsning vi har brukt så har vi aldri frosset med to underlag. Da er det lettere å velge det ene eller det andre pga egen komforterfaring...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som nevnt ovenfor at man gjør seg best sine egne erfaringer om hva som funker for en selv. 

Jeg foretrekker å ha Thermarest Xthermen øverst, og skumunderlaget nedert, siden det reflekterer så mye varme tilbake at det nesten føles som det er innlagt varme i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som rege skum nederst. Det fordi jeg har en tendens til å snu meg en del i søvne og da gjerne i en retning så jeg våkner med posen litt som en spiral. Det blir litt mindre av det siden det oppblåsbare er glattere. En annen ting er at skununderlaget har jeg brukt på bakken eller snø. Da kan det sitte noe fukt ytterst i det som jeg slipper få mot soveposen.
Enesta gang jeg har hatt skum oppå var da et oppblåsbart delaminerte mellom to av kanalene. Da ble det jevnere med å legge skum oppå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borgern skrev (6 minutter siden):

Bruker som rege skum nederst. Det fordi jeg har en tendens til å snu meg en del i søvne og da gjerne i en retning så jeg våkner med posen litt som en spiral. Det blir litt mindre av det siden det oppblåsbare er glattere. En annen ting er at skununderlaget har jeg brukt på bakken eller snø. Da kan det sitte noe fukt ytterst i det som jeg slipper få mot soveposen.
Enesta gang jeg har hatt skum oppå var da et oppblåsbart delaminerte mellom to av kanalene. Da ble det jevnere med å legge skum oppå.

 

Ja soveposen har jaggu bydd på noen utfordringer, lurer på om det er lettere med åpning foran på midten egentlig. For jeg snur meg rundt om natta, så det blir bare krøll.😅 Men sover ihvertfall godt med 9 cm tykk madrass,varmt å godt 👍😁 ikke brukt noe skum under heller. Så meget fornøyd der. Gjenstår bare sovepose problemet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen skrev (40 minutter siden):

Ja soveposen har jaggu bydd på noen utfordringer, lurer på om det er lettere med åpning foran på midten egentlig. For jeg snur meg rundt om natta, så det blir bare krøll.😅 Men sover ihvertfall godt med 9 cm tykk madrass,varmt å godt 👍😁 ikke brukt noe skum under heller. Så meget fornøyd der. Gjenstår bare sovepose problemet 😅 

Sy på noen elastiske stropper og fest posen i underlaget, gjør livet lettere. Hvorfor ikke alle poser har dette er vanskelig å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen skrev (1 time siden):

Ja soveposen har jaggu bydd på noen utfordringer, lurer på om det er lettere med åpning foran på midten egentlig. For jeg snur meg rundt om natta, så det blir bare krøll.😅 Men sover ihvertfall godt med 9 cm tykk madrass,varmt å godt 👍😁 ikke brukt noe skum under heller. Så meget fornøyd der. Gjenstår bare sovepose problemet 😅 

Jepp. 
Sommern når det er varmt bruker jeg en lett pose som er rated til 0 - minus 2. Da har jeg glidelås åpen ned til hofte og snur på den så øvre del blir som en dyne. Fungerer når det ikke er for kaldt. 
Som vanlig 3 sesong kjøpte jeg en pose fra Sierra Designs. Den er ratet til minus 8. Den er konstruert uten glidelås og har et "øye" foran. Inne er det en ganske bred flik som fungerer som dyne. Den er og dobbel på undersiden ved føttene, med en åpning mellom så det går å stikke ut beina.  
Den har fungert veldig bra for meg siden dynefliken er bred. Jeg sover ofte på mage med armer under hode. I vanlig pose blir det fort trangt. 
På underside av pose er den en lomme til å tre inn underlaget. Det gjør at posen ikke roterer når jeg snur meg. 
Den har funket veldig bra for meg men ikke sikkert det passer for alle.
Link til versjon som selges i dag, ganske lik min, https://sierradesigns.com/backcountry-bed-20/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.